تکمیل ۱۷ کیلومتر از پروژه چهار خطه کردن محور ساری - تاکام به عنوان یکی از مسیرهای پرترافیک و حادثه خیر مازندران در سال جاری آن هم پس از دو دهه بلاتکلیفی ، پایانی بر کابوس ساکنان روستاهای حاشیه این محور بوده است.
کد خبر: ۹۰۹۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷ 15 October 2020

تکمیل ۱۷ کیلومتر از پروژه چهار خطه کردن محور ساری - تاکام به عنوان یکی از مسیرهای پرترافیک و حادثه خیر مازندران در سال جاری آن هم پس از دو دهه بلاتکلیفی ، پایانی بر کابوس ساکنان روستاهای حاشیه این محور بوده است.

ایرنا ، پروژه چهار خطه کردن محور ساری- تاکام که به نوعی ادامه عملیات اجرایی چهار خطه کردن مسیر ساری - سمنان محسوب می شود سال ۸۴ در جریان سفر استانی دولت نهم مصوب شد ولی به علت اشکالات فراوانی که وجود داشت ، اجرای این پروژه ۲۱ کیلومتری سال ها تنها در حد کلنگ زنی رها شده بود.

قطار اجرایی این پروژه سرانجام با پیگیری مسئولان استانی اعم از اجرایی و مقننه در دولت دوازدهم روی ریل قرار گرفت و سرعت اجرای آن افزایش یافت به طوری که حدود نیمی از فعالیت های اجرایی ۱۷ کیلومتر مسیر افتتاح شده در روز ۲۹ خرداد سال جاری در فاصله خرداد ماه ۹۸ تا ۹۹ انجام شد.

طبق آمار رسمی دولت برای افتتاح ۱۷ کیلومتر از محور چهار خطه ساری- تاکام حدود یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سخت ترین شرایط مالی کشور هزینه کرد.

کاهش بار ترافیکی و تلفات انسانی
رییس پلیس راه استان مازندران سه ماه پس از افتتاح پروژه چهار خطه کردن این محور به خبرنگار ایرنا گفت : محور ساری- تاکام یکی از شریان های اصلی و برون شهری شهرستان ساری یا به عبارتی مازندران - سمنان محسوب می شود که در تعطیلات پایان هفته و مناسبتی با حجم زیاد ترافیک مواجه بود و به همین دلیل برای کاهش بار ترافیکی و تلفات انسانی پیشنهاد چهار خطه شدن این محور به طول ۲۱ کیلومتر ارائه شد.
سرهنگ علیرضا قدمی افزود : تکمیل حدود ۱۷ کیلومتر از ۲۱ کیلومتر این محور آن هم پس از یک پروسه زمانی طولانی مدت نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی و حتی تلفات انسانی در این محور تاکنون داشته است.

وی ادامه داد : انتظار می رود که با پیگیری مسئولان استانی و تحقق وعده مسئولان ملی برخی نواقص فعلی جاده شامل اجرای دور برگردان و روگذر و زیرگذر نیز عملیاتی شود و تلاش گسترده ای صورت گیرد تا چهار کیلومتر باقی مانده نیز خاتمه یابد تا تمام این محور چهار خطه زیر بار ترافیک قرار گیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران نیز گفت : آغاز عملیات اجرایی چهار خطه کردن محور ساری- تاکام شاید به حدود دو دهه می رسد ، ولی در یک سال گذشته با پیگیری استاندار مازندران و سایر مسئولان استانی و ملی به خصوص توجه وزارت راه و شهرسازی اجرای این پروژه سرعت گرفت و نتیجه آن نیز افتتاح حدود ۱۷ کیلومتر از ۲۱ کیلومتر طول این محور بود.
عباسعلی نجفی افزود : همزمان افتتاح ۱۷ کیلومتر از طول این محور ، کار جدا سازی و دو طرفه کردن محور با نیوجرسی انجام شد و این کار باعث شد تا ترافیک محور که در روزهای تعطیل به اوج می رسید و زمان طولانی از وقت رانندگان و مسافران را می گرفت ، کاهش یابد و علاوه بر آن از تلفات انسانی این محور نیز بشدت کاسته شود.
وی ادامه داد : جداسازی محور ساری- تاکام پس از افتتاح ۱۷ کیلومتر از چهار خطه کردن این پروژه ، تصادف رخ به رخ را که بیشترین تلفات انسانی در حوادث رانندگی مربوط به این نوع حادثه رانندگی است ، به طور کامل حذف کرد و چنانچه برخورد با نیوجرسی نیز براثر بی احتیاطی احتمالی رانندگی ایجاد شود نیز در حد مصدومیت خواهد بود.
نجفی گفت : البته این محور با وجود این که افتتاح شد و زیر بار ترافیک قرار گرفت، دارای برخی نواقص از جمله همسطح نبودن آسفالت جدید با قدیم ، نداشتن رو گذر و زیرگذر و دوربرگردان است که کارهای این بخش نیز از سوی پیمانکار در حال انجام است و تا زمانی که این نواقص بر طرف نشود، جاده تحویل موقت نخواهد شد.
مدیرکل راهداری مازندران اظهار داشت : اگرچه انتقاداتی از سوی برخی رانندگان برای برقراری ترافیک پیش از تکمیل نهایی محور وجود دارد، ولی بررسی کارشناسی نشان می دهد که همین میزان افتتاحی که ۸۰ درصد حجم مسافت محور را شامل می شود، توانست بار ترافیکی و تلفات انسانی را کاهش دهد و با محدودیت های مالی شاید امکان تکمیل کل محور زمان بیشتری نیاز داشت که می بایست از محور افتتاحی نیز نهایت استفاده انجام می شد.
نجفی خاطرنشان کرد : پیگیری استانی و ملی برای تخصیص اعتبار نهایی برای تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده از این محور نیز در حال انجام است و امیدواریم با تخصیص به موقع بودجه این محور به طول کامل تکمیل و زیربار ترافیک قرار گیرد.
ادامه اجرای پروژه چهار خطه ساری- تاکام
مدیرکل ساخت و توسعه راه‌ های منطقه شمال کشور هم گفت : اگرچه به دلیل مشکل اعتباری عملیات اجرایی این پروژه در مقایسه با انتظاری که برای تکمیل آن تا پایان سال جاری و یا حداکثر پایان دولت دوازدهم وجود داشت، سرعت ندارد، ولی پروژه متوقف نشده است.
حسین کلهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پروژه چهار خطه کردن محور ساری- تاکام حدود ۲۱ کیلومتر بود که پس از بیش از ۱۰ سال مسکوت ماندن، در دولت دوازدهم به خصوص یک سال اخیر سرعت گرفت به طوری که ۱۷ کیلومتر از این پروژه به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی بقیه چهار کیلومتر باقی مانده پروژه هم در صورت تامین اعتبار می توانست تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد ولی تاکنون اعتبار تکمیلی از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده نشد.
کلهر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت : این محور علاوه بر زیرسازی و آسفالت چهار کیلومتر باقی مانده نیاز به زیر گذر ، روگذر و دور برگردان دارد که ضمن زمانبر بودن، نیاز به اعتبار بیشتری نیز دارد.
وی افزود : علاوه بر این ، بابت افتتاح ۱۷ کیلومتر از محور نیز حدود ۶۰۰ میلیارد ریال بدهی به پیمانکار وجود دارد و به همین دلیل هم اگر چه پروژه متوقف نشده ، ولی کارها با کندی پیش می رود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه های منطقه شمال کشور اظهار داشت : اگر اعتبار این پروژه مطابق با برنامه زمانبندی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد، پیش بینی می شود که بتوانیم چهار کیلومتر باقی مانده را تا پیش از پایان هشت ساله دولت دوازدهم تکمیل و بهره برداری کنیم.

براساس اعلام رسمی در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت و توسعه راه های استان مازندران بدون احتساب هزینه تکمیل پروژه چهار خطه کردن محور سوادکوه - تهران و ۷۰ کیلومتر محور آمل- تهران ، اعتبار هزینه شد به گونه ای که حدود ۳۰۰ کیلومتر محور اصلی و یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر محور روستایی در دولت تدبیر و امید احداث شد و زیر بار ترافیک قرار گرفت و پیش بینی می شود تا پایان دولت دوازدهم هم پروژه چهار خطه کردن محور هراز به عنوان یکی از پرترافیک ترین محورهای شریانی کشور نیز به بهره برداری برسد.
مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر از این محور را جاده های اصلی و مابقی را روستایی تشکیل می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار