برخی رفتارهای اجتماعی و بی‌توجهی‌ها در چند هفته اخیر باعث حاد شدن بیماری کرونا و ازدیاد مبتلایان به این ویروس در کشور شد به طوری برخی روزها رکوردهای جدیدی از تعداد بیماران شناسایی شده یا مرگ و میر ناشی از آن منتشر می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ 12 October 2020

ویروس کرونا روز بیستم مهر ماه به رکورد فوت روزانه ۲۵۱ نفر رسید، رکوردی که پیش از آن روی عدد ۲۳۹ نفر و در ۱۶ مهر قرار داشت و در کمتر از پنج روز، نمودار فوت روزانه کرونا بالاتر رفت و به عدد ۲۵۱ فوتی رسید.

این در شرایطی است که محدودیت‌های کم اثر در تهران برای دومین هفته نیز تمدید شده و برخی مشاغل مانند آرایشگاه‌های زنانه و قهوه خانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و استخرهای سرپوشیده تعطیل شده‌اند.

از طرفی ستاد ملی مقابله با کرونا سرانجام جریمه‌هایی را برای خاطیان نقض پروتکل‌های بهداشتی کرونا و عدم استفاده از ماسک تعیین و ابلاغ کرده، اما کرونا هنوز بر مدار جان گرفتن حرکت می‌کند.

در هفته سوم مهر ماه، میانگین بروز موارد بستری در کشور در هر صد هزار نفر جمعیت، عدد ۱۵.۱۹ و متوسط بروز موارد مرگ و میر ۲۰.۲ در هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که در برخی استان‌ها مانند قم، نرخ بروز بستری و مرگ و میر دارای اختلاف بسیار زیاد با میانگین کشوری است.

اکنون هیچ راهی به جز استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و اجرای پروتکل‌های بهداشتی نداریم. چه در ایران و چه در جهان ثابت شده که هرچه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک افزایش پیدا کند، میزان سرایت ویروس کرونا و ابتلای افراد کاهش می‌یابد. تقاضای وزارت بهداشت از مردم این است که نهایت همکاری را در استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری داشته باشند.

با وجود این اطلاع‌رسانی‌ها و هشدار مکرر از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در همه بخش‌ها و بین اقشار مختلف مردم، همچنان شاهد بی‌توجهی یا کم توجهی برخی از افراد به این مساله هستیم که خود را در تجمعات غیر ضروری یا استفاده نکردن از ماسک نشان می‌دهد.

متاسفانه امروز نیز با فوت ۲۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۸ هزار و ۸۱۶ نفر رسیده است.

به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

وی روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۱ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۰۹ هزار و ۱۲۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون چهار میلیون و ۳۴۰ هزار و ۸۳۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

زنگ خطر پیک سوم کرونا در هرمزگان به صدا درآمد

بالا رفتن میزان مراجعه‌های سرپایی، موارد بستری و مرگ و میرها در چند روز گذشته زنگ خطر پیک سوم کرونا را در هرمزگان به صدا در آورده است در این زمینه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و این استان اظهار داشت: این استان پیک دوم کرونا را پشت سرگذارده و به وضعیت پایدار چند روز قبل رسیده اما به وضعیت قبل از پیک کرونا در اسفند سال گذشته و فروردین ماه نرسیده است.

دکتر فاطمه نوروزیان ادامه داد: هنوز میزان بستری و مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا در این استان بالاست و از چند روز گذشته مراجعه‌های سرپایی و به دنبال آن موارد بستری و حتی مرگ و میر به نسبت بالا رفته است. این وضعیت زنگ خطری درخصوص احتمال آغاز پیک سوم کروناست که خدای نکرده اگر ایجاد شود به پیک دوم متصل می‌شود و وضعیت بدتر و شدیدتری ایجاد می‌کند.

رکورد فوتی‌های ناشی از کرونا در البرز شکسته شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان فوت کردند که این آمار از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون در استان البرز بی سابقه بوده است.

دکتر محمد فتحی اظهارداشت: با فوت این بیماران ، شمار جان باختگان کرونا از ابتدا تاکنون در البرز به یک هزارو۳۲۲ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۷ بیمار کروناییبدحال در مراکز درمانی استان البرز بستری شدند که تاکنون مجموع بستری شدگان استان البرز به ۱۹ هزارو ۵۶۱ نفر رسیده است.

پیشروی کرونا در شهرستان‌های قرمز فارس

وضعیت قرمز یکی یکی شهرستان‌های فارس را در می نوردد ، اکنون ۱۵ شهرستان در این استان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و مابقی ۱۹ شهرستان دیگر نیز بیشترشان در مرحله هشدار به سر می برند ، ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا اعمال محدودیت های تازه را به ستاد استانی پیشنهاد داده و در انتظار تصویب و اجرای این محدودیت ها است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد : با تصویب این ستاد، محدودیت‌های کرونایی از چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۹۹ در ۳۶ شهرستان این استان آغاز خواهد شد و تا دوم آبان ادامه خواهد داشت.

مهرزاد لطفی رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه باید تدابیر لازم و تشدید نظارت ها در راستای رعایت اصول بهداشتی شهروندان در شهر پیش بینی شود، گفت: تصمیم گیری های کلان مسوولان و افزایش نظارت در راستای تامین سلامت مردم در کنترل و پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری کووید۱۹ بسیار تاثیرگذار است و مجموعه سلامت از تصمیمات مسوولان استانی و ستاد استانی مقابله با کرونا قدردانی و حمایت می کند.

۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اردبیل بستری شدند

استان اردبیل همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و با ادامه این روند در شبانه‌روز گذشته ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری شدند اما این استان پس از مدت ها روز بدون فوتی را پشت سر گذاشت.

ابتلای روزانه ۴۰ تا ۵۰ بیمار به ویروس کرونا صعودی بودن روند شیوع این بیماری در استان اردبیل را افزایش داده است. بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده، در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در استان اردبیل ثبت نشده است.

به گفته دکتر شهرام حبیب‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، سه شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر و خلخال در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

محدودیت‌های کرونایی در فارس از ۲۳ مهرماه آغاز می‌شود

به گفته جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با تصویب این ستاد، محدودیت‌های کرونایی از چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۹۹ در ۳۶ شهرستان این استان آغاز خواهد شد و تا دوم آبان ادامه خواهد داشت.

عبدالرضا قاسم‌پور افزود: با توجه به افزایش آمار مبتلایان و بستری بیماران کرونایی در استان، به رغم اینکه در بحث مراعات پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و رسیدگی و مراقبت و درمان بیماران، استان فارس در کشور در جایگاه نخست قرار گرفته اما همچنان جزو چهار استان با وضعیت نارنجی هستیم.

کرونا جان ۴۱ بیمار دیالیزی را در همدان گرفت

ابوالفتح میرزایی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان اعلام کرد: بیمار دیالیزی از آغاز شیوع کرونا تاکنون به این ویروس مبتلا شدند که از این تعداد ۴۱ تن جان خود را از دست دادند.

وی اظهار داشت: بیماران دیالیزی بیش از دیگر افراد در معرض آسیب کرونا قرار دارند و مرگ این طیف از افراد در صورت ابتلا به این ویروس زیاد است چراکه بیماران دیالیزی به علت پایین بودن توان دفاعی و ضعف بدنی قدرت مقابله با کرونا را ندارند.

کلینیک سوگ برای اولین بار در زنجان راه‌اندازی می‌شود

همچنین احسان فکور رییس اداره درمان و سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان خبر داد برای اولین بار در کشور کلینیک سوگ در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی زنجان افتتاح می‌شود.

وی با تشریح فعالیت های کلینیک سوگ شهر زنجان افزود: بر این اساس در این کلینیک کادر روانشناس و روانپزشک خدمات لازم را برای داغدیده ها و افراد سوگواری که به علت بیماری کرونا عزیزان خود را از دست داده‌اند ارائه خواهند شد.

شهرستان پاوه از نظر شیوع کرونا در وضعیت نگران کننده‌ای است

پرویز ایده فرماندار پاوه با اعلام اینکه این شهرستان از نظر شیوع کرونا در وضعیت نگران کننده‌ای است، گفت: پاوه شهرستانی با برند فرهنگی است و انتظار داریم مردم مشارکت بیشتری در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

وی افزود: مردم پاوه در موج اول کرونا توصیه های بهداشتی را به صورت مطلوب رعایت کردند اما این روزها بی‌تفاوتی نسبت به استفاده از ماسک و عادی نگاری شرایط بیشتر شده که بسیار خطرآفرین است. ما بر اساس دستورالعملهای جدید در مرحله‌ پیشگیری از بحران هستیم و در این مرحله همه مردم مسئول هستند.

اعمال دوباره محدودیت‌ها در خراسان جنوبی برای یک هفته

ناصر خوش خبر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی از اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها با توجه به شیوع کرونا در این استان خبر داد.

وی فزود: با توجه به آمار بالای شیوع بیماری کرونا در سطح استان و صرفا به منظور پیشگیری از ادامه این روند نگران کننده، محدودیت‌هایی به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اعلام و مورد موافقت واقع شد. این محدودیت‌ها تا ۲۵ مهر ماه جاری ادامه دارد و براساس درخواست استان، قابل تمدید است.

۹۵درصد تخت‌های بیمارستان آبادان در اشغال بیماران کرونایی است

به گفته معاون درمان دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: ۹۵درصد ظرفیت تخت‌های بخش آی‌سی‌یو بیمارستان طالقانی آبادان از بیماران کووید ۱۹ پر شده است.

هوشان شریعتی افزود: در یک ماه اخیر مراجعه بیماران کووید ۱۹ و بستری بیماران بدحال در بیمارستان‌های شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان افزایش یافته و ظرفیت تخت‌های آی سی یو بیمارستان طالقانی آبادان در حال پر شدن است. وی همچنین به اشغال ۷۰درصد تخت‌های بستری بیمارستان طالقانی آبادان توسط بیماران کرونایی اشاره کرد و افزود: سرعت انتشار بیماری کرونا افزایش یافته به گونه‌ای که جوانان و افراد کم سن و سال را درگیر کرده و موارد مرگ و میر در جوانان نیز گزارش شده است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار