کد خبر: ۹۰۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 10 October 2020

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار در کشور با سهم ۴۰ درصدی از آموزش عالی در دوره جدید با شعار دانشگاه مساله محور عزم جدی برای بهره گیری حداکثری از منابع خود را دارد.

تلاش گسترده برای ریل‌گذاری صحیح حوزه پژوهش دانشگاه از طریق بروزرسانی آیین نامه‌ها و بخش‌نامه‌های قدیمی و تدوین بخش‌نامه‌های جدید مطابق با رویکردهای جدید دانشگاه از اولین اقدامات در این رابطه بوده است.

آمادگی همه زیرساخت‌ها و منابع حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی از جمله آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، مجلات، نشریات، کتابخانه‌ها، مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و مهم‌تر از همه محققان و پژوهشگران توانمند، از جمله جذابیت‌هایی است که برای برقراری ارتباط با صنایع و سازمان‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر آن تاکید شده است.

 

دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نیز در راستای تحقق سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی، در مرحله اول به دنبال تبیین‌گری مسائل و مشکلات مختلف در سطح استان بوده و این دانشگاه در مرحله دوم سعی کرده تا در حل مسائل، پیشگام باشد و در پیشرفت و توسعه ملی و استانی نیز تاثیر بگذارد.

مجتمع  فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در همین راستا ایجاد شده و توسعه و پیشرفت این مجتمع روز به روز با سرعت بالایی در حال انجام است.

ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل از جمله دیگر اقدامات مفیدی است که در این مجموعه دانشگاهی صورت گرفته و خروجی و ادامه مرکز نوآوری، مراکز رشد و فناوری است که  ادامه آن نیز شرکت‌های دانش بنیان است، در این فرآیند دانشگاه آزاد اسلامی نقش حامی و پشتیبانی را دارد و همچنین مسؤولیت پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری و  پشتیبانی علمی و مشاوره و راهنمایی‌های علمی نیز بر عهده دانشگاه است.

هدفمندسازی پایان نامه‌های دانشجویی، همایش‌ها، فرصت‌های مطالعاتی و ساعات موظفی اساتید در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور یکی دیگر از اقدامات جدی حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر اعتمادسازی برای ارتباط بیشتر با صنعت و جامعه است.

در راستای تحقق موارد ذکر شده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به واحدهای دانشگاهی استان‌ها سفر کرده و از نزدیک در جریان آخرین تغییر و تحولات این مراکز دانشگاهی قرار می‌گیرد.

 

استفاده از ظرفیت مرزی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل

محمد مهدی طهرانچی در سفری که به استان اردبیل داشت و در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در رابطه با  تبیین سیاست‌های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی و رویکرد منطقه‌ای دانشگاه، ارتقاء جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به مرزی بودن استان، توسعه روابط بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در کشورهای همسایه و... مباحثی مطرح کرد.

طهرانچی در این دیدار با بیان اینکه کارکرد دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های نخبه‌ای که در مراکز استان‌ها قرار دارند، متفاوت است، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویکرد خود را متناسب با نیاز و تقاضای جامعه و آینده کشور تنظیم می‌کند، از این‌رو موضوع اشتغال جوانان و مهارت‌آموزی در این دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است و خود را موظف می‌دانیم سرمایه، آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را برای امور فرهنگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حل چالش‌ها و آینده جوانان به‌کار بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: شیوع ویروس کرونا موجب شد تا دانشگاه‌ها با دوران جدیدی مواجه شوند که در آن علاوه بر سلامت دانشجویان، عدم تعطیلی کلاس‌های آموزشی نیز باید مدنظر قرار می‌گرفت. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی توانست با یک حرکت پیشرو در کشور، آموزش مجازی را به دانشجویان خود با بهترین کیفیت ارائه کند.

وی افزود: برای نیمسال تحصیلی جاری نیز توجه به فرهنگ و آموزش مجازی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

 

تاکید دانشگاه آزاد اسلامی بر اشتغال جوانان

طهرانچی با تأکید بر اینکه نگاه آمایشی باید بر آموزش عالی حاکم شود، گفت: دانشگاه‌ها تاکنون در زمینه اشتغال جوانان فعالیتی نداشتند، ولی اکنون مردم این نگاه آموزش عالی را نمی‌پسندند و به همین دلیل تعداد متقاضیان کارشناسی ارشد، از سال ۱۳۹۵ تاکنون سالانه صدهزار نفر کاهش یافته که نشان می‌دهد، تب ادامه تحصیل در میان جوانان کم شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح این روند، نگاه جدیدی به کارآمدی آموزش عالی دارد که یکی از آنها توجه به حوزه کشاورزی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی برای نقش آفرینی خود و کمک به ارتقای کشاورزی که ۵ میلیون خانوار از آن ارتزاق کرده و ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد، طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی را اجرایی کرده است.

 

به دنبال ایجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر خواهان تحول در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، باید توجه جدی به اساتید این دانشگاه داشته باشیم، گفت: برای تحول در دانشگاه، اساتید باید همت و اراده بالایی داشته باشند که این موضوع برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش داریم با جذب نیروهای جوان، پرتوان، متعهد و انقلابی بتوانیم در این حوزه وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

طهرانچی با اشاره به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل مبنی بر توسعه فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای همسایه، تصریح کرد: موقعیت ‎نزدیکی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی با کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه، جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی این استان‌ها را می‌طلبد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان ضمن ارائه گزارشی از سامانه پژوهشیار، گفت: یکی از افتخارات این دانشگاه احصای بیش از ۲۰ چالش ملی است که آنها را در اختیار شبکه محققان خود قرار داده است. صدهزار پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر در این سامانه در حال انجام تحقیقات در شبکه یکپارچه دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

 

مجموعه‌های متنوع علمی و پژوهشی واحد اردبیل

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سفر دو روزه خود به استان اردبیل به بازدید از مرکز رشد واحدهای فناور، مرکز فناوری‌های نرم، باشگاه فرهنگی ورزشی فرهیختگان و امکانات و تجهیزات آن و مزرعه گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل پرداخت.

وی همچنین بازدیدی را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر و ساختمان و سایت نیمه کاره این واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی سرعین داشت.

 

تدوین برنامه‌ توسعه دانش‌بنیان ورزش قهرمانی/ سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی راه‌اندازی می‌شود

اسحق رسولی با تشریح دستاوردها و تصمیمات  اتخاذ شده در سفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت همراه به استان اردبیل اظهار کرد: این سفر نقطه عطفی برای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل و منطقه شد.

 

تعیین مأموریت منطقه‌ای در زمینه آب‌های معدنی گرم

وی افزود: در این سفر مأموریت منطقه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در زمینه آب‌های معدنی گرم تعیین شد. با توجه به وجود چشمه‌های فراوان آب‌های گرم معدنی به‌ویژه در شهرهای سرعین، نیر و مشگین‌شهر و اینکه جاذبه اصلی گردشگری استان، آب‌های گرم محسوب می‌شوند و تاکنون از این آب‌های گرم معدنی صرفاً به‌عنوان استخرهای آب‌تنی استفاده می‌شود، نیاز اساسی برای ورود دانشگاه در این عرصه وجود دارد.

ایجاد دانشکده علوم و فنون آب‌های معدنی گرم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل عنوان کرد: مقرر شد دانشکده علوم و فنون آب‌های معدنی گرم در اردبیل ایجاد شود و دانشگاه برای رونق صنعت گردشگری و توسعه استان در زمینه آب‌های معدنی گرم، نقش‌آفرینی اساسی داشته باشد و در همین راستا راه‌اندازی مجموعه هیدروتراپی در سرعین نیز مورد تأکید قرار گرفت.

 

تأکید بر راه‌اندازی مجموعه هیدروتراپی در سرعین و دانشکده موضوعی صنایع خلاق

رسولی اضافه کرد: با توجه به مجموعه فعالیت‌هایی که در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی در واحد اردبیل صورت می‌گیرد و امکانات، فضا، تجهیزات و نیروی انسانی موجود، مقرر شد دانشکده موضوعی صنایع خلاق هم راه‌اندازی شود.

موافقت با شکل‌گیری سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی

وی با بیان اینکه شکل‌گیری سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی نیز در این سفر مورد موافقت قرار گرفت، بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی مزرعه گردشگری در زمین هشت هکتاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از سال گذشته که در آن مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع کشاورزی و دامداری با رویکرد فعالیت‌های تحقیقاتی و دانش‌بنیان، ترویج گردشگری با رویکرد تجربه زندگی روستایی و آموزش در جریان است و فعالیت دانشگاه در زمینه توسعه روستایی با انتخاب روستای سوها به‌عنوان روستای نمونه برای تبدیل به روستای بدون بیکار، مقرر شد مزرعه گردشگری با رویکرد توسعه کسب ‌و کارهای کشاورزی نوین به‌کار گرفته شود.

رسولی تصریح کرد: مقرر شد در این مزرعه فضایی برای آموزش ایجاد و براساس این فعالیت‌ها در حوزه آموزشی و رشته‌های کشاورزی رویکرد جدیدی شکل گرفته و رشته‌هایی در زمینه توسعه کسب‌وکارها و کارآفرینی روستایی و کشاورزی نوین راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی رشته طب سنتی

وی یادآور شد: با توجه به فعالیت‌های انجام‌شده در زمینه گیاهان دارویی و وجود دانشکده پزشکی و رشته شیمی در زمینه راه‌اندازی رشته طب سنتی اقدامات لازم انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل گفت: تسریع در اخذ مجوز آزمایشگاه مرجع و تجمیع آزمایشگاه‌ها با هدف خدمات‌دهی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری و توسعه کسب‌وکارهای خدمات بازاریابی برای پشتیبانی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری در نفوذ و توسعه بازار از اقداماتی است که مقرر شده، انجام شود.

تدوین برنامه‌های لازم برای توسعه دانش‌بنیان ورزش قهرمانی

رسولی عنوان کرد: با توجه به گشایش مرکز سنجش سلامت و استعدادیابی ورزشی و فعال‌شدن باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه و سالن‌های ورزشی واحد اردبیل با مشارکت بخش خصوصی، مقرر شد واحد اردبیل در راستای توسعه دانش‌بنیان ورزش قهرمانی برنامه‌های لازم را تدوین کند و در زمینه تیم‌داری، رشته ورزشی کشتی و محور قرارگرفتن برای تمرینات تیم کشتی فرنگی دانشگاه آزاد اسلامی مدنظر باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در سفر دو روزه رییس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به اردبیل از محصول فرهنگی و  چند رسانه‌ای آثار مرحوم یحیوی تاج الشعرای اردبیل، مرثیه سرایی که مقام معظم رهبری در سفر به اردبیل با ذکر ابیاتی از آن شاعر نامی، مطرح فرمودند که ایشان تاج الشعرای اردبیل هستند ولی اگر خوب معرفی و شناسانده می‌شدند تاج الشعرای ایران بودند، رونمایی شد. همچنین مرکز سنجش سلامت و استعدادیابی ورزشی و تالار فرهنگی خدماتی فرهیختگان افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار