معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس اعلام کرد: در اربعین سال جاری هر مراسمی که منتهی به تجمع، حرکت و پیاده‌روی باشد بنا بر دستور ستاد مرکزی برگزاری مراسم اربعین ممنوع است و با توجه به شدت شیوع کرونا به هیچ وجه به صلاح سلامت مردم نیست.
کد خبر: ۹۰۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰ 06 October 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید علی‌نقی طبیب لقمانی با اشاره به شیوع کرونا و اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر عدم پذیرش زوار، بیان داشت: با توجه به این موضوع از ماه‌ها قبل ستاد برگزاری مراسم اربعین را به این موضوع آگاه کرده بودیم که پذیرش زوار از سوی دولت عراق در سال جاری میسر نیست.

وی افزود: تمام کارگروه‌های ستاد اربعین به این موضوع احاطه داشتند و یک ماه پیش نیز در قالب مصوبه ستاد مرکزی مراسم اربعین این موضوع از طریق وزارت کشور ابلاغ و بر کنترل زوار از مبدا تاکید شد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس، با بیان اینکه براین اساس نشست‌هایی مشترک با ستاد کرونای این استان و دفاتر زیارتی برگزار شد، ادامه داد: اطلاعات کامل به متولیان امر داده شده و تا امروز هیچ مورد تخلفی در هیچ یک از نقاط استان فارس گزارش نشده است که این مهم مرهون وقوف فرمانداران، در صحنه بودن نیروی انتظامی، رعایت قوانین از سوی دفاتر زیارتی، آگاهی و فرهنگ غنی مردم استان فارس و پیروی از سخنان رهبری درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بوده است.

با فراخوان‌های جهت‌دار برای راهپیمایی اربعین مقابله شده است

لقمانی، با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته ۲ مورد اعلام فراخوان غیرمجاز برای پیاده‌روی اربعین شناسایی شد، گفت: به محض اطلاع از این موضوع، نیروی انتظامی استان فارس برای مقابله با خاطیانی که به ‌صورت جهت‌دار اقدام به اعلام فراخوان کرده بودند، وارد عمل شد و تذکرات لازم داده شد؛ اما به‌صورت گسترده هیچ اقدام غیرقانونی در استان فارس صورت نپذیرفته است.

وی، ابراز امیدواری کرد که شهروندان، اربعین پُر شوری را در خانه‌ها با رعایت کامل مصادیق بهداشتی برگزار کنند تا در سال‌های آینده بتوان با از بین رفتن ویروس کرونا طبق روال گذشته در راهپیمایی اربعین حسینی نقش ایفا کنند.

فعالیت موکب‌ها متوقف نشده است

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس ااضافه کرد: در این استان ۶۸ موکب (قرارگاه خدمات رسانی) همه‌ساله به ارائه خدمات به زوار می‌پرداختند و در مسیر پیاده‌روی اربعین مستقر می‌شدند، امسال مقرر شد که فعالیت ‌این موکب‌ها به هیچ عنوان متوقف نشود و در حوزه جمع‌آوری نذورات، کمک‌های مومنانه به‌ صورت اقلام خام بسته‌بندی شده، تامین اقلام بهداشتی، مواد مصرفی و تامین نوشت‌افزار دانش‌آموزان نیازمند، جهت‌دهی شوند.

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه با شیوع کرونا به حوزه گردشگری در سومین حرم اهل بیت (ع) آسیب فراوانی وارد آمده است، گفت: مظلوم‌ترین صنعتی که از کرونا آسیب دید گردشگری و صنوف مربوط به آن بود، به ویژه در امور زیارتی به دلیل محدودشدن تردد به حرم مطهر و نیز کاهش یافتن مسافرت و عدم تجمع به‌ویژه در نقاط پُر تراکمی مانند بقاع متبرکه و حرم احمد بن موسی شاهچراغ (ع) شمار زواران به کمتر از یک‌دهم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مشاغل و صنوف وابسته به گردشگری زیارت در هشت ماه اخیر به ‌شدت تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بودند، در این راستا، بخشی از دفاتر زیارتی، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها از تسهیلات دولتی استقبال کردند و بخشی به دلیل تعطیل شدن رغبتی نشان ندادند.

امسال، روز اربعین حسینی مصادف با هفدهم مهرماه ۹۹ (بیستم صفر) است.

بنا به اظهار سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر امروز (چهاردهم مهرماه ۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی تا کنون، سه هزار و ۹۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۹۵۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۵ هزار و ۶۷۴ نفر رسید.

به گفته سیما سادات لاری، با فوت ۲۳۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر رسید و هم اینک ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

بر اساس اظهار این مقام مسوول، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، یزد، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی و همدان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار