اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 14 مهر توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۰۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳ 05 October 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 14 مهر ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 14 مهر بشرح زیر است:

تاکید بر جلب تعاملات مردمی در برقراری امنیت اجتماعی

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران در مراسم تکریم و معارفه فرمانده انتظامی کلاردشت، بر جلب مشارکت های مردمی و نهادها در برقراری نظم و امنیت اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سیدموسی حسینی در این مراسم که با حضور فرماندهان انتظامی شهرستان ها موسئولان شهرستانی همراه بود، در سخنانی گفت: ارتقاء نظم و امنیت مردم از مهمترین اولویت های نیروی انتظامی است که همواره در دستور کار فرماندهان و کارکنان پلیس قرار دارد.

جانشین فرمانده انتظامی استان مازندران، مقابله با اراذل و اوباش از جمله تحرکات آنان در فضای مجازی را از دیگر ماموریتی نیروی انتظامی برشمرد و افزود: امنیت و آرامش مردم خط قرمز پلیس است و برخورد قاطعانه با کسانی که بخواهند امنیت مردم را خدشته دار کنند باید در دستور جدی فرماندهان انتظامی شهرستان ها قرار گیرد.

سرهنگ حسینی با تاکید بر ارتقاء احساس امنیت در جامعه، جلب مشارکت های مردمی و تعاملات برون سازمانی در حفظ نظم و برقراری امنیت اجتماعی، تصریح کرد: در این زمینه همکاری مردم با پلیس نیز می تواند نقش موثری در ثبات امنیت و آرامش در جامعه داشته باشد.

در خاتمه این مراسم از خدمات سرهنگ قاسم عزیزی قدردانی و سرهنگ بهادر دیلمی طی حکمی از سوی فرمانده انتظامی استان به عنوان فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت منصوب شد.


----------------------------------------------------


مروری بر مقررات رانندگی در هوای بارانی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران با اشاره به الزامات قانونی، بر رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در شرایط جوی بارانی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مهدی باقری در یاداشتی بر رعایت مقررات و آیین نامه راهنمایی و رانندگی در شرایط جوی بارانی تاکید کرد.

سرهنگ باقری در این یادداشت با اشاره به شروع فصل بارندگی با توجه به شرایط جوی استان اضافه کرد: برابر ماده 169 آیین نامه راهنمایی و رانندگی راندن موتورسیکلت ، موتورگازی و دوچرخه هنگام لغزنده بودن راه ها ممنوع است .

وی همچنین، تصریح کرد: برابر ماده 129 آیین نامه راهنمایی و رانندگی رانندگان وسایل نقلیه موظفند هنگام بارندگی و در سر پیچ ها ، جاده های تنگ، تپه ها و مانند آنها و به طور کلی در محل هایی که موانعی در مسیر حرکت آنان وجود داشته باشد از سرعت وسیله نقلیه تا حدی که بر حسب مورد برای پرهیز از خطر یا تصادف ضرورت دارد بکاهند.

باقری با تاکید بر رانندگی با سرعت مطمئنه در شرایط بارندگی هوا، اظهار داشت: رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ضامن حفظ سلامت رانندگان و سرنشینان خودرو و راکبان موتورسیکلت هاست.


----------------------------------------------------


کلاهبرداری نوجوان 14 ساله در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان مازندران از کشف کلاهبرداری 500 میلیونی نوجوان 14 ساله در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سامع خورشاد در تشریح این خبر، گفت: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مبنی بر کلاهبرداری از آنان از طریق کانال های صیغه یابی در فضای مجاری، موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا استان مازندران، تصریح کرد: ماموران با انجام اقدامات فنی و مهندسی، متهم را شناسایی و پس از هماهنگی های قضائی دستگیر کردند.

سرهنگ خورشاد در ادامه اظهار داشت: متهم که 14 ساله و اهل یکی از شهرستان های استان مازندرن است، در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به کلاهبرداری 500 میلیونی از افراد مختلف در سراسر کشور اعتراف کرد.

وی در خاتمه با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، از کاربران فضای مجازی خواست: در صورت برخورد با محتوای مشکوک و مجرمانه با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir در قسمت مرکز فوریت های سایبری گزارش مربوطه را ارائه دهند تا برخورد قانونی با گردانندگان این سایت ها و صفحات اجتماعی صورت گیرد.


-----------------------------------------------------


سارق ساختمان های نیمه کاره در بابل دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از دستگیری سارق حرفه ای ساختمان های نیمه کاره و ادارات دولتی با 13 فقره سرقت در این شهرستان خبرداد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سیدمحسن جعفری در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر سرقت اموال ساختمانی نیمه کاره در این شهرستان بلافاصله ماموران گشت پاسگاه انتظامی حیدرکلا به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، افزود: متهم در عملیاتی غافلگیرانه توسط ماموران دستگیر شد و

قرمزته, [۰۵.۱۰.۲۰ ۱۵:۵۱]
در بازجویی های به عمل آمده به 13 فقره سرقت از ساختمان های نیمه کاره و ادارات دولتی در این شهرستان اعتراف کرد .

وی با اشاره به این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی و حفظ تجهیزات موجود در ساختمان های در حال احداث خود، در صورت مشاهده افراد ناشناسی که در محدوده محل سکونت آنان پرسته می زنند مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.


--------------------------------------------------------


سارق ساختمان های نیمه کاره در بابل دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از دستگیری سارق حرفه ای ساختمان های نیمه کاره و ادارات دولتی با 13 فقره سرقت در این شهرستان خبرداد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سیدمحسن جعفری در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر سرقت اموال ساختمانی نیمه کاره در این شهرستان بلافاصله ماموران گشت پاسگاه انتظامی حیدرکلا به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، افزود: متهم در عملیاتی غافلگیرانه توسط ماموران دستگیر شد و در بازجویی های به عمل آمده به 13 فقره سرقت از ساختمان های نیمه کاره و ادارات دولتی در این شهرستان اعتراف کرد .

وی با اشاره به این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی و حفظ تجهیزات موجود در ساختمان های در حال احداث خود، در صورت مشاهده افراد ناشناسی که در محدوده محل سکونت آنان پرسته می زنند مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.


---------------------------------------------------


کشف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در سوادکوه شمالی

گروه استان ها- مازندران- فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه شمالی از کشف یک دستگاه موتورسیکلت 1000 سی سی قاچاق در این شهرستان خبر داد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حمیدرضا فرهودی در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت اجتماعی، طرح عملیاتی برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه شمالی، افزود: در اجرای این طرح مامورین یگان امداد شهرستان یک دستگاه موتورسیکلت 1000 سی سی که فاقد هرگونه مجوز تردد و مدارک گمرکی بوده را حین تردد در این شهرستان متوقف کردند .

سرهنگ فرهودی ارزش این موتورسیکلت توقیف شده را برابر نظر کارشناسان بالغ بر 4 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: راکب این موتورسیکلت نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد .

وی از تحویل موتورسیکلت کشف شده به سازمان اموال تملیکی استان خبر داد و از شهروندان خواست: برای مقابله با ناهنجاری های اجتماعی هرگونه اطلاعات و اخباری در زمینه مسائل امنیتی و انتظامی را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند .


-------------------------------------------------------


قدردانی امام جمعه بهشهر از عملکرد پلیس

امام جمعه شهرستان بهشهر از عملکرد پلیس در برقراری نظم و آسایش شهروندان تقدیر کردو گفت: ايمان ،اخلاص و تجربه نيروهاي مسلح عنصری قدرت آفريناست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، حجت الاسلام والمسلمین سید علی جباری ضمن آرزوی موفقیت برای پلیس در انجام وظایف محوله ، اظهار داشت: بی شک تلاش و زحمت کارکنان انتظامی در نزد خدای بزرگ نادیده نخواهد ماند.

امام جمعه شهرستان بهشهر ايمان ،اخلاص و تجربه نيروهاي مسلح را عنصر قدرت آفرين دانست و از مجموعه پليس شهرستان در برقراری نظم و امنيت قدردانی کرد و افزود: نه فقط توفيق در كاهش جرائم و دستگيري مجرمان، بلكه هر موفقيتي در هر دستگاه و نهادي مديون امنيت موجود و تلاش هاي گسترده پليس است.

وی ادامه داد: قطعاً مسئولان می توانند با کمک پليس، تحليل درستي از شرايط موجود جامعه داشته باشند و با استفاده از آن در خدمات رساني بهتر و پيشبرد سريع تر اهداف مورد نظر اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمين جباری با آرزوی توفیق براي نيروهاي انتظامي در اجراي ماموريت هاي پیش رو ، ابراز امیدواری کرد: با هماهنگي همه مردم و دستگاه های مختلف جامعه اين نيروي عزيز در خدمت به جامعه اسلامي بیش از پیش موفق باشد چرا که امنيت کشور نيازمند مشارکت همه مردم و ارگان هاست.


----------------------------------------------------------------


دستگیری 5 خرده فروش مواد مخدر در شهرستان نور

فرمانده انتظامی شهرستان نور از دستگیری 5 خرده فروش مواد مخدر و کشف یک و نیم کیلوگرم تریاک در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدزمان شالیکار در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظام

قرمزته, [۰۵.۱۰.۲۰ ۱۵:۵۱]
ی شهرستان نور، افزود: در اجرای این طرح که با هدف پاکسازی مناطق آلوده به اجرا در آمد، ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 5 خرده فروش مواد مخدر در این عملیات شدند.

سرهنگ شالیکار با اشاره به کشف یک کیلو و 500 گرم تریاک از متهمان، افزود: در ادامه این عملیات 3 معتاد متجاهر و یک مالخر اموال سرقتی نیز دستگیر شدند.

وی از کشف 35 دستگاه گوشی تلفن همراه، یک دستگاه کولر، یک دستگاه تلویزیون و مقادیری اموال و تجهیزات ساختمانی از مخفیگاه متهمان کشف شد.

شالیکار در پایان از معرفی متهمان به مرجع قضائی خبر داد و اظهار داشت: امنیت و آسایش مردم از اولویت های ماموریتی نیروی انتظامی است و در این راستا پلیس با هرگونه ناهنجاری های اجتماعی برابر قانون برخورد خواهد کرد.


-------------------------------------------------------------


کشف زمین خواری 2 هکتاری در میاندورود

فرمانده انتظامی میاندورود از آزاد سازی 2هکتار از منابع طبیعی این شهرستان از چنگ یک زمینخوار در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی داداش تبار با اعلام این خبر، گفت: در پی مراجعه نماینده حقوقی اداره منابع طبیعی شهرستان میاندورود مبنی برتصرف بیش 2هزار متر مربع از اراضی ملی و منابع طبیعی در یکی از مناطق جنگلی توسط فردی در این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود، تصریح کرد: پس از هماهنگی های قضائی، با حضور نماینده اداره منابع طبیعی شهرستان در اقدامی عملیاتی اراضی تصرف شده به میزان 2 هزار متر آزادسازی و به دامان طبیعت بازگردانده شد.

سرهنگ داداش تبار ارزش زمین های آزاد شده را برابر نظر کارشناسان بالغ بر 4 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: متهم این پرونده پس از دستگیری برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضائی معرفی شد .

وی در خاتمه با بیان این که تصرف و ساخت و ساز غیر مجاز در حریم جنگل، دریا و رودخانه ها خسارت های جبران ناپذیر به اراضی ملی و منابع طبیعی وارد می کند، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز های غیرقانونی در اراضی ملی و کشاورزی مراتب را سریعاً به پلیس 110 اطلاع دهند.


-----------------------------------------------------


چاقوکشی یا خشونت؛ پدیده و مسئله اجتماعی

پدیده چاقو کشی که نوعی خشونت در جامعه محسوب می شود، می تواند آسیب های جدی جسمی و روانی را به افراد و خسارت های بزرگی را به اموال وارد آورد.

مورد توجه اندیشمندان رشته های مختلف قرار گرفته است ،هر کدام از آنان این پدیده را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده اند و این موجب دسته بندی های گوناگون شده است.

تردیدی وجود ندارد که پدیده چاقو کشی که نوعی خشونت در جامعه محسوب می شود، می تواند آسیب های جدی جسمی و روانی را به افراد و خسارت های بزرگی را به اموال وارد آورد و هنگامی که اشاعه یابد می تواند آسیب های عمیقی را بر روابط اجتماعی وارد سازد.

اما باید این نکته را خاطر نشان کرد که توجه به مسئله خشونت بویژه خشونت های خیابانی و چاقوکشی اهمیت ویژه ای دارد، چرا که از یک طرف، تمامی افراد جامعه بخش اعظمی از اوقات روز خود را در خیابان ها می گذرانند و افرادی که در محیط بیرون یا خیابان تحت خشونت های کلامی و یا بدنی مانند چاقو کشی قرار گیرد یا اینکه آن را مشاهده کنند دچار احساس نا امنی می شوند.

در بحث چاقو کشی و اینکه چه عواملی باعث این نابسامانی به ویژه در بین جوانان دارد ریشه در بیکاری جوانان دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم آنها را عصبانی بار می آور دو در یک نزاعی که به راحتی و با آرامش خاطر می شد از آن گذشت منجر به یک فاجعه انسانی می شود.

بیکاری از مهمترین عوامل است که جوان را زود رنج و عصبی می کند جوان بیکار چون در جامعه صاحب منزلت اجتماعی برابر با افراد دیگر نیست فشار مضاعفی را تحمل می کند و وقتی کسی را هم کشت دیگر چیزی ندارد که از دست بدهد.

موضوع دیگر که در سالیان اخیر در بین جوانان شیوع پیدا کرده مصرف مشروبات الکلی و یا استفاده از مواد مخدر صنعتی است که بیشتر در جمع های دوستانه، دورهمی ها و مراسمات عروسی استفاده می کنندو درآن حالت مستی دست به کار مجرمانه چاقو کشی می زند و بعد از چند ساعتی می فهمد که چه جرم بزرگی را انجام داده است.

مورد دیگری که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد، افزایش بازی های خشونت آمیز رایانه ای، فیلم ها و سریال های خشن حاوی کشت و کشتار در شبکه های ماهواره ای و تلفن های هوشمند از بستر های اصلی خیزش و تولد خشونت در نوجوانان و جوانان است.

تولید و پخش سریال هایی با مضمون زندگی تجملاتی باعث ایجاد احساس سرشکستگی در جامعه می شود که خود امری ذهنی و عینی در ایجاد نزاع است همچنین پخش فیلم ها و سریال های گوناگون ماهواره ای و داخلی که خشم و مبارزه طلبی را به وضوح نشان می

قرمزته, [۰۵.۱۰.۲۰ ۱۵:۵۱]
دهد سبب می شود تا این امر به نوجوانان و کودکان القاء شود یا آن را امری عادی تلقی کنند.

براساس نظرات کارشناسان علت های شیوع این نوع جرم در جامعه ؛

الف: عواملی است که موجب ناکامی فرد در جامعه می شود و این ناکامی می تواند در حوزه تحصیل، اشتغال، درآمد و اقتصاد باشد.

ب: الگو گیری از رسانه های تصویری، ماهواره و شبکه های اجتماعی یکی دیگر از عوامل ایجاد خشونت(چاقو کشی) در بین افراد بالاخص در بین جوانان می باشد در این خصوص نهاد رسانه می تواند از طریق برجسته ساختن هنجارهای اجتماعی و تقویت احساسات مشترک میان شهروندان به ترمیم بپردازند و نوعی کنترل اجتماعی را بر عهده بگیرد.

ترویج فرهنگ ساده زیستی و تلاش در جهت نهادینه کردن ارزش های معنوی در جامعه از طریق فرهنگ سازی و آموزش از سوی نهاد های متولی امر فرهنگ سبب شکل گیری فرهنگ احترام متقابل در میان افراد جامعه در سایه درک تفاوت ها و رفتار مسالمت آمیز و در نتیجه منجر به کاهش میزان احساسات منفی و افزایش میزان همبستگی و تعلق خاطر افراد با یکدیگروتلاش در جهت رفع نابرابری و کسب موقعیت های مناسب در اجتماع، هرگاه افراد یک جامعه فرصت های برابری جهت دستیابی به موقعیت های اجتماعی داشته باشند،طبیعتا احساس نابرابری کمتر به آنها دست می دهد و میزان گرایش آنها به خشونت نیز کاهش یافت اینها از مواردی است که می توان به عنوان راهکارهای پیشگیری از چاقو کشی در سطح جامعه به آن اشاره کرد.

گرد آورنده : اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران


---------------------------------------------------------------


تاب آوری اجتماعی، راهبرد غلبه بر دشواری های کرونا

درشرایطی که تهدید سلامت روان افراد جامعه بسیار خطرناک تر از ویروس کروناست افراد باید یاد بگیرند که تاب آوری شان را افزایش داده و با مشکلات بهتر مقابله و در برابر آنها مقاومت کنند....

مدتی است میهمانی ناخوانده و سمج به نام "کرونا" با انواع پیامدهای فرهنگی، اجتماعی،سیاسی و اقتصادی بر زندگی میلیون‌ها نفر از مردم دنیا سایه افکنده، اما تقویت تاب آوری اجتماعی در این وضعیت می‌تواند این تبعات و پیامدها را کمرنگ‌تر کرده و به حفظ سلامت روان افراد کمک کند.

در پی شیوع یکباره این ویروس در کشور تدابیر بهداشتی و درمانی به سرعت برای مواجهه با آن اندیشیده و اتخاذ شد، تدابیری که همچنان نیز ادامه دارد وگستره آن از تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی برای بیماران کرونایی، تلاش برای یافتن داروی موثر، غربالگری سلامت شهروندان، تعطیلی اصناف و اجرای طرح فاصله گذاری متنوع است.

با این وجود موضوعی که کمتردر این میان به آن پرداخته شده "سلامت روان" است، مساله ای که با طولانی شدن روزهای قرنطینه خانگی و به دنبال آن تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و برخی اصناف و همچنین استرس های روحی و روانی تبعات اقتصادی کرونا هر روز به موضوع مهمتری تبدیل می شود که نیازمند توجه جدی دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان ملی است.

به گفته کارشناسان انزوای افراد و دلهره ، استرس و آسیب های روحی وروانی ناشی از کرونا و در نهایت تهدید سلامت روان افراد جامعه بسیار خطرناک تر از ویروس کروناست، در چنین شرایطی افراد باید یاد بگیرند که تاب آوری شان را افزایش داده و با مشکلات بهتر مقابله و در برابر آنها مقاومت کنند.

تاب آوری درمفهوم عام خود به صورت توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف پذیربه فشارهای زندگی روزانه است، این ظرفیت مقاومت می تواند ما را در برابر انواع تنش و استرس های زندگی واکسینه نماید.

فرد تاب آور در تعادل زیستی روانی در شرایط دشوار جامعه، توانمند است و این بهبود تاب آوری منجر به پیشرفت افراد در به دست آوردن تفکر و مهارت خود مراقبتی خواهد شد.

تاب آوری جوامع شهری پایه و اساس اصلی پایداری کلیت یک جامعه در برابر بحران ها و حوادث غیرمترقبه است که این مهارت، به متغیرهایی مانند مواجه شدن با عدم قطعیت، انعطاف پذیری، میزان پنهان سازی احتمال خطر و عوامل آسیب پذیر افراد وابستگی شدیدی دارد.

همچنین، جوامع و افرادی که تنها به یک منبع اقتصادی - اجتماعی متکی هستند از آنانی که منابع گوناگونی در اختیار دارند، تاب آوری کمتری خواهند داشت.

در واقع بحث تاب‌آوری اجتماعی ‌می‌گوید زمانی یک سیستم اجتماعی تاب‌آور است که بتواند مخاطرات موقت یا دائم را جذب کرده و خود را با شرایط به‌ سرعت در حال تغییر ؛ بدون از دست دادن کارکرد خود انطباق دهد.

تاب آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و فاجعه است، تاب آور بودن به معنای زندگی بدون تجربه استرس و درد نیست بلکه مردم پس از گرفتار شدن در مشکلات و از دست دادن‌ها به احساس غم، اندوه و طیف وسیعی از احساسات دیگر می‌رسند و کشف مسیر دستیابی به انعطاف پذیری از طریق کار و توجه بر روی اثرات استرس و وقایع دردناک را تاب آوری گویند.

ویروس کرونا یک آزمون جهانی

قرمزته, [۰۵.۱۰.۲۰ ۱۵:۵۱]
برای نشان دادن سطح تاب آوری جوامع مختلف است که خوشبختانه برخلاف برخی تصویرسازی و سیاه‌نمایی‌ ها،جامعه ایرانی نشان داد استعداد بالایی در تاب آوری و سازگاری با شرایط سخت و پرتنش را دارد که مسوولان باید با بهره‌گیری از صاحب نظران حوزه سلامت روان این ظرفیت اجتماعی را درکشورارتقاء دهند.

کشور ایران با توجه به شرایط اقلیمی و ژئوپلیتیکی در طول تاریخ خود، بستر حوادث و تحولات زیاد طبیعی و غیرطبیعی بوده است، اکنون بیماری واگیردار کرونا نیز به یک ابر بحران برای دنیا و ایران تبدیل شده است.

پس می توان ازتاب آوری اجتماعی به عنوان راهکاری برای کاهش پیامدهای منفی کرونا بر عرصه های اجتماعی و اقتصادی نام برد و اظهار داشت: ارایه آموزش ها و مشاوره های لازم در این خصوص و بالا بردن تاب آوری اجتماعی به ویژه به افرادی که سلامت روان آنها در پی شیوع این ویروس آسیب دیده، ضروری است.

تاب آوری یک ضرورت است، به همین خاطر است که گفته میشود سرمایه گذاری در تاب آوری فرصت است.

نکاتی برای ارتقاء تاب‌آوری

با دیگران ارتباط داشته باشید:

ساختن روابط قوی، و ارتباطات مثبت با افراد موردعلاقه شما و دوستانتان می‌تواند هم در مواقع شادی و هم در زمان‌های غم احساس حمایت و پذیرش در شما ایجاد کند، همین‌طور می‌توانید با پیوستن داوطلبانه به گروه‌های مذهبی یا معنوی این روابط را پایه‌گذاری کنید.

هرروز خود را معنادار کنید:

هرروز کاری را انجام دهید که در شما احساس هدفمند بودن و رضایت ایجاد می‌کند. برای خود اهدافی تعیین کنید که به آینده شما معنا می‌بخشد.

از تجارب خود بیاموزید:

در مورد اینکه چگونه درگذشته بر مشکلات و سختی‌ها غلبه کرده‌اید فکر کنید. مهارت‌ها و تکنیک‌هایی که برای کمک به شرایط مشابه درگذشته استفاده کردید را در نظر داشته باشید.

حتی می‌توانید تجارب قبلی خود را برای شناسایی الگوهای رفتاری کارآمد و ناکارآمد قبلی که داشتید یادداشت کنید و از آن‌ها به‌عنوان راهنما برای رفتارهای آینده استفاده کنید.

امیدوار باقی بمانید:

شما نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید اما می‌توانید هم چنان به آینده امیدوار باشید. پذیرش و انتظار تغییر می‌تواند تطابق با شرایط را آسان‌تر کند و دیدگاهی همراه با اضطراب کمتر ایجاد کنید.

از خودتان مراقبت کنید:

مراقب احساسات و نیازهای خود باشید، در فعالیت‌هایی که برایتان لذت‌بخش هستند شرکت کنید،فعالیت‌های ورزشی را در برنامه خود بگنجانید، به‌اندازه بخوابید و از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، از روش‌های مدیریت استرس و آرام‌سازی مثل تکنیک‌های آرام‌سازی و مدیتیشن، تصویرسازی هدایت‌شده و تنفس عمیق یا عبادت بهره ببرید.

پویا و فعال باشید:

مشکلات خود را نادیده نگیرید. در عوض مسائلی را که نیاز به توجه شما دارند، با برنامه‌ریزی، و حرکت برای انجام آن‌ها حل کنید.

تهیه کننده: مژگان محمدیان کارشناس ارشد برآورد اجتماعی- فرماندهی انتظامی استان مازندران

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار