سیمای رنگارنگ جنگل اندبیل در فصل پاییز و رنگ برگ درختان بلوط و فندق و زالزالک و گلابی وحشی، از دوردست‌ها ما را به میهمانی خود می‌خواند.
کد خبر: ۹۰۶۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳ 05 October 2020
اردبیل؛جای جای استان اردبیل با زیبایی‌های خاص خود، چشم‌نواز و دیدنی است ولی جنگل وصف‌ناپذیر اندبیل با درختان بلوط، جنگلی زیبا و به یادماندنی است.

قدم زدن در این جنگل در هر ساعات از روز سختی و ناملایمت‌های زندگی از لحاظ روحی و جسمی را کنار زده و نگاهی نو به زندگی را بعد از ساعاتی گشت و گذار در دل طبیعت به ما هدیه می‌کند.

سیمای رنگارنگ تفرجگاه اندبیل در فصل پاییز و رنگ برگ درختان  بلوط و فندق و زالزالک و گلابی وحشی، از دوردست‌ها ما را به میهمانی خود می‌خواند.


با نزدیک شدن به تفرجگاه اندبیل خلخال که در ۶ کیلومتری شهر خلخال واقع شده علاوه بر استفاده از آب و هوای سالم، ریه‌ها جان می‌گیرد تا در ارتفاعات زیبای خلخال و تالش، در قلب جنگل‌های بلوط قدم برداشت.

قدم‌هایی که علاوه بر خش خش برگ‌ها می‌توان با یک نگاه، بلوط‌ها و میوه‌های پاییزی را در دسترس خود دید.

 

در این فصل معمولاً حضور مردم در طبیعت آن هم به‌صورت خانوادگی، بیشتر به خاطر برداشت میوه زرشک، زالزالک و بلوط است.

 

بلوط‌ها در تفرجگاه اندبیل خلخال، بستری برای آرامش در کنار برگ‌های پاییزی دارند و در هر گوشه از این جنگل می‌توان هسته‌های بلوط را خود از نزدیک مشاهده کرد.

میوه‌های زرشک، زالزالک و بلوط خاصیت دارویی وغذایی دارند و فصل برداشت آن‌ها از اواخر شهریورماه تا پایان مهرماه است.

«یِمیشان» که نام ترکی زالزالک است، به‌صورت درختان خودرو بوده و در کنار آن می‌توان درختان بادام و پسته وحشی و گلابی وحشی را در جنگل‌های جنوبی استان مخصوصاً در مجاورت شهر خلخال مشاهده کرد.

 

بیش از ۸۰ درصد جنگل‌های استان اردبیل در شهرستان خلخال واقع شده و درختان مثمر و غیرمثمر در این جنگل‌ها موجب ایجاد فضای زیبای طبیعی و زیستی در منطقه گشته است.

هر چند جنگل‌های خلخال ریشه از جنگل‌های هیرکانی دارد، ولی زیبایی این جنگل‌ها فقط به درختان آن و تنوع حیات وحش آن نیست، شروع جنگل‌ها در مناطق خزری از شهرستان خلخال و شهرستان نمین آغاز و در نهایت به مناطق مرکزی استان گیلان، مازندران و گلستان می‌رسد.

زیبایی این جنگل به مثمر بودن آن برای اهالی ساکن در مناطق جوار و شهرستان‌های کناری آن بوده و شهرستان خلخال آب و هوای مطلوب و سالم خود را از همین جنگل به یادگار دارد.

در جنگل زیبای اندبیل می‌توان درختان پهن برگ، سبز و کم‌ارتفاع در دامنه‌های بلند و پست را دید و همچنین در این جنگل‌های زیبا می‌توان درختان توسکا و زبان گنجشک، سرخدار، نمدار و انجیر را نیز مشاهده کرد.

یکی از درختچه‌های کوتاه قد و مثمر که مردم از قدیم در جنگل‌های اندبیل به آن علاقه دارند، درختچه‌های گل نسترن «گلدیک» هستند که این روزها برداشت گل نسترن از طبیعت وحشی و جنگل‌ها آغاز شده و آش گل نسترن، گل سرسبد سفره پاییز اهالی خلخال در مناطق روستایی و شهری است.

هر چند درختان انجیر علاوه بر گونه بومی، گونه جنگلی نیز دارند ولی اکنون نیز میوه انجیر در مناطق پست جنگل‌های اندبیل یافت می‌شود.

 

تفرجگاه اندبیل علاوه بر جاذبه طبیعت‌گردی، یک راه میانبر به چندین شهرستان استان گیلان بوده و مسیر اندبیل، نهربند، ناو بالا و ناو پایین، منطقه رحیم‌آباد، جزو مناطق آشنا برای طبیعت‌گردان است.

هر لحظه در این تفرجگاه در هر ساعت از شبانه‌روز فرق داشته و در صبحگاه علاوه بر شبنم صبحگاهی مه بالای کوه یا همان «مه داغ باشی » را دید در هنگام ظهر و میان روز می‌توان گرمی آفتابش را به نظاره نشست و در عصر گاه مه شدید در ارتفاعات و نسیم تندش جلوه خاصی به این تفرجگاه بخشیده است.

در مناطقی از جنگل‌های اندبیل با رسیدن به اواخر پاییز می‌توان زیبایی درختان ازگیل را به نظاره نشست، درختانی با تنپوشی قهوه و میوه‌ای خوش طعم که حیات بومی‌های منطقه و ییلاق نشینان در جنگل از برداشت و فروش همین میوه‌ها تامین می‌شود.

 

اکنون در شروع ورودی جنگل های اندبیل به هر جای پای می‌گذاری میوه‌های بلوط را در زیر پا مشاهده می‌کنی میوه‌های با پوسته سخت که حتی قدم‌ها نیز به استواری آن پی برده و به این راحتی نمی‌شکند.

روزهای پایانی هفته، این جنگل میزبان طبیعت گردان و اهالی شهر خلخال برای گذراندن لحظاتی در کنار طبیعت است و جنگل نوردی و سیر در میان درختان به هم تنیده و برداشت زرشک حال و هوای دیگری دارد.

زرشک یک چاشنی غذایی و یک گیاه دارویی است که در ارتفاعات خلخال در درختچه‌هایی کوتاه می‌روید و اهالی با برداشت این میوه علاوه بر مصرف غذایی، با پاک کردن آن و بارگذاری آن در آب، آب زرشک درست کرده که خاصیت پاک‌سازی کبد را دارد و به نوعی درآمدی در کنار سایر کارها برای گذران زندگی اهالی جنگل نشین در مناطق روستایی و شهری است.

در نگاه اول به تفرجگاه اندبیل، اگر چه پوشش گیاهی و درختان جنگلی رویت می‌شود ولی در همجواری با آن می‌توان نورپردازی زیبای طبیعی و خلقت خداوندی در میان درختان را از میان شاخ وبرگ درختان به نظاره نشست.

 

 به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در سال‌های اخیر به خاطر فرهنگ سازی و نهادینه سازی این امر که جنگل علاوه بر نیاز امروز، نیاز فردای آیندگاه است مردم و طبیعت‌گردان را به این مهم فرا خوانده که حفظ جنگل حیات خود آنان را تحت تاثیر قرار خواهد داد با دید آگاهانه برای حفظ جنگل و طبیعت وحش این جنگل تلاش می‌کنند.

در شهرستان خلخال جنگل‌های اندبیل در کنار قله زیبای عجم که سومین قله مرتفع استان است رویش داشته و در کنار دست قله زیبای آق داغ نیز جنگل‌های زیبای محافظت شده ارس که گونه‌ای حیاتی برای حفظ خاک است جان در طبیعت دارد و پاییز این مناطق نیز چه در مناطق کوهپایه و چه مناطق ییلاقی و روستایی زیبایی خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار