کرج- جاده کرج- چالوس که یکی از مراکز اصلی گردشگری و پرتردد ترین مسیرهای مسافران است طی دهه های گذشته دستخوش خودخواهی و طمع بسیاری از سودجویان بوده و در غفلت مسئولان اکنون از حریم رودخانه که قانونا" حریم عمومی است، نشانی نمانده است.
کد خبر: ۹۰۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 03 October 2020

تصرف وجب به وجب کرانه رودخانه کرج به چه حق و عنوانی؟/ تصرف بستر رودخانه سیلاب و فرسایش خاک را به دنبال دارد/ لیست همه مالکین احصاء شده

به گزارش «تابناک البرز» با تصرف وجب به وجب کرانه رودخانه کرج توسط برخی افراد، اکنون مردم نه تنها برای نشستن بلکه برای دیدن این رودخانه زیبا که حق عموم آنهاست باید مبلغی را به کسانی بپردازند که مشخص نیست به چه حق و عنوانی رودخانه را وسیله کسب درآمد و منافع شخصی خود کرده اند.

از گذشته با ساختن ویلا در حریم رودخانه متر به متر از رودخانه به روی مردم بسته شد و اکنون که ساخت و ساز در این جاده ممنوع و کنترل می شود، اندک فضاهای باقی مانده نیز با فنس کشی و دریافت وجه، اجازه ورود مردم به حریم رودخانه را می دهند.

اما تخلف در این جاده فقط به تصرف محدود نمی شود بلکه در مناطق همجوار رودخانه «مانند حصار» فاضلاب برخی خانه ها به رودخانه هدایت شده و بدون درنظر گرفتن مسئولیت بشر در قبال طبیعت، آب این رودخانه نیز آلوده شده است.

دستگاه های متولی برای بررسی کیفیت باید درب ویلاها را بزنند تا وارد حریم شوند
مدیرعامل آب منطقه ای استان البرز با تاکید بر غیرقانونی بودن تصرف و بستن حریم رودخانه گفت: دسترسی به رودخانه یکی از معضلاتی است که متاسفانه طی هفت دهه گذشته در حریم رودخانه، به ویژه در بالادست جاده کرج چالوس اتفاق افتاده و از گذشته افرادی که مالکیت داشتند این کار را کردند و بخش عمده ای از دسترسی را حتی برای وزارت نیرو و دستگاه های متولی که نیاز است برای مدیریت کمی و کیفی آب رودخانه دسترسی به آب داشته باشند، مسدود کرده و برای رفتن به رودخانه باید درب ویلایی شخصی را بزنیم تا بتوانیم وارد شویم.

«داود نجفیان» افزود: بر اساس دستور رییس کل قوه قضاییه، قرارگاهی در استان با ریاست رییس دستگاه قضایی استان، معاون وی و با حضور همه دستگاه های ذیربط شکل گرفته و به طور منظم و دو هفته یکبار جلساتی برگزار می شود. اکیپی از دستگاه های متولی با حضور نماینده دادگستری تشکیل شده که از همه تصرفات بازدید و مستندات تهیه می شود و مقرر است به صورت پایلوت در البرز برای آزادسازی حدود ۱۶ کیلومتر از جاده «از ایستگاه بیلقان تا کرج» نتایج جمع بندی و در این قرارگاه بر اساس چارچوبی که آنها تعیین می کنند برای رفع تصرف اقدام شود.

نجفیان با بیان اینکه روز گذشته ۳ مورد آزادسازی در جاده چالوس داشتیم، اظهار کرد: در مورد تصرفاتی که جدید هستند، هر موردی که گزارش شود، بلافاصله ورود کرده و با حکم قضایی قلع و قمع می کنیم اما در مورد تصرفاتی که در سالهای دور«حدود ۵۰ سال قبل»  شکل گرفته در قرارگاه با توجه به مسائل حقوقی که وجود دارد، تصمیم گیری می شود.

وی گفت: خوشبختانه همکاران قضایی بسیار مصمم تر از قبل پای کار هستند و امیدواریم در این فرصتی که توسط دستگاه قضایی جدید ایجاد و استان البرز به عنوان پایلوت تعیین شده فرصت تاریخی باشد تا برای آزادسازی ساخت و سازهای مزاحم حریم رودخانه اقدام کنیم. در این مسیر برخی از ساخت و سازها با چارچوب های خاصی که به آنها اعمال می شود می توانند ادامه حیات دهند اما ساخت وسازهای مزاحمی که باید برچیده شود در قرارگاه به صورت جدی پیگیری می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اینکه برخی از تصرف حریم رودخانه «۴.۵ کیلومتر» در داخل محدوده شهر و در حوزه شهرداری است، اظهار کرد: با شهردار و معاونت عمرانی شهرداری کرج تفاهمنامه ای امضا شده و مجوز هم صادر کردیم تا شهرداری دیوار ساماندهی را در این مسیر اجرا کند.

خیلی از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه سند مالکیت هم دارند
نجفیان اضافه کرد: متاسفانه خیلی از ساخت و سازها که از گذشته انجام شده پروانه ساخت و سند مالکیت هم دارند، به همین دلیل در استفاده از ظرفیت های قانونی مقرر شد شهرداری دیوار ساماندهی را اجرا کند و بر اساس طرح جامع، دو محدوده جاده دسترسی را در اختیار آنها قرار دهد و بخشی را برای فضای سبز اختصاص و این مسیر را ساماندهی کند. با اعلام شهرداری مبنی بر تهیه اسناد مالی مقرر بود این کار انجام شود اما هنوز اجرای طرح ساماندهی را شروع نکردند.

وی با بیان اینکه نگهداری رودخانه در محدوده شهر بر عهده شهرداری است، گفت: متاسفانه شاهد دخل و تصرفات زیادی در این محدوده هستیم. ۳۰ درصد از این محدوده تخریب شده اما برخی ساخت و سازها که مردم در آن سکونت دارند مقرر است تعیین تکلیف شود و به شهرداری و استانداری اعلام کردیم که تمهیدات لازم انجام و از همه مهمتر دیوار ساماندهی اجرا شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان البرز در خصوص ورود فاضلاب در منطقه حصار به رودخانه کرج گفت: همکاران محیط زیست استان ورود و شکایت کردند تا جلوی این کار را بگیرند و پیگیر این قضیه هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان البرز با اشاره به اینکه متأسفانه بیش ‌تر مسیر پایین ‌دست سد کرج مسدود شده است، گفت: این ساخت ‌وسازها امکان دسترسی برای پایش منابع آلاینده یا تخلفاتی همچون پیگیری صید ماهی را برای ما دشوار و در انجام وظیفه اداره ‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان البرز اختلال ایجاد کرده است. از طرف دیگر تصرف بستر رودخانه اثرات جبران‌ناپذیر دیگری مانند وقوع سیلاب‌ها، فرسایش خاک و غیره را نیز به ‌دنبال دارد.

حکیمی با بیان اینکه هم ساخت‌ وساز در حریم رودخانه کرج و هم تغییر کاربری اراضی انجام شده است، گفت: ما براساس اختیاراتی که داریم، در مناطق حفاظت ‌شده با متخلفان برخورد می‌کنیم و در سایر موارد مثل ساخت ‌و ساز در حریم رودخانه که امکان برخورد برای ما وجود ندارد، به سازمان‌های مسئول اطلاع و موضوع را برای بررسی به دستگاه‌های متولی ارجاع می‌دهیم. البته هرسال شاهد آزادسازی اراضی تصرف ‌شده در این جاده هستیم و به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم.

دبیر طرح تحول قضایی و معاون قضایی دادگستری استان البرز نیز در این باره گفت: در قرارگاه «صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی» که همه نهادها و دستگاه‌های اجرای استان جزو آن هستند، ۵مطالبه جدی از جمله تعدد چاه‌های غیرمجاز، تغییر کاربری، زمین خواری و کوه خواری، تجاوز به حریم و بستر رودخانه و جرایم علیه محیط زیست تدوین شده است.

«حسین اعظمی چهار برج» اظهار کرد: طی ۵ ماه گذشته در حوزه آزادسازی تغییر کاربری ۱۵۰۰ هکتار آمار احصاء و ۵۰ هکتار منابع طبیعی آزادسازی شد که تقریباً  معادل ۱۷ سال کار در استان البرز است. 

اعظمی افزود: حدود ۱۶ هکتار آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج مطالعه شده و لیست تمام مالکین و کسانی که به بستر رودخانه تجاوز کرده‌اند، احصاء شده است. طبق قانون موظفیم هر جا که حقی ضایع می‌شود ورود کنیم و از مردم و رسانه‌ها درخواست داریم که در خصوص این موضوع و چالشی که ما خواهیم داشت حتما از دادگستری حمایت کنند.

مدت های مدیدی است که بحث از جمع آوری اماکن حاشیه رودخانه کرج نه فقط برای بهره برداری مردم از فضا های عمومی تفریحی به عنوان حقوق اولیه، بلکه دسترسی دستگاه های دولتی و جلوگیری از آلوده سازی آب مورد استفاده مردم برای شرب و مصارف شهری مطرح بوده ولی چرا به رغم اینهمه تاکیدات و قلع و قمع بخشی از این سازه ها، دستگاه های متولی نتوانسته اند بساط لاکچری های کرانه رودخانه کرج را جمع کنند؟ برای همه این سوالی بی پاسخ است که آیا خون صاحبان این سازه های تفریحی مستقر در محدوده عمومی رنگین تر از کسانی است که در محدوده های غیر مجاز آلونکی برای زندگی ساخته اند و به راحتی محل زندگیشان تخریب می شود؟

خدیجه ستارزاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار