تکمیل نشدن فاز ۱۴ پارس جنوبی پای وزیر نفت را به مجلس کشاند. زنگنه پیشرفت‌های پارس جنوبی را بی‌سابقه خواند، اما نمایندگان توضیحات زنگنه را قانع کننده ندانستند و اولین کارت زرد مجلس یازدهم به دولت دوازدهم را به نام وزیر نفت ثبت کردند.
کد خبر: ۹۰۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 30 September 2020

تکمیل نشدن فاز ۱۴ پارس جنوبی پای وزیر نفت را به مجلس کشاند. زنگنه پیشرفت‌های پارس جنوبی را بی‌سابقه خواند، اما نمایندگان توضیحات زنگنه را قانع کننده ندانستند و اولین کارت زرد مجلس یازدهم به دولت دوازدهم را به نام وزیر نفت ثبت کردند.

به گزارش تابناک سمنان امروز آخرین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قبل از شروع تعطیلات دو هفته‌ای پارلمان برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برگزار شد و ابراهیم رضایی، نماینده دشستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بیژن زنگنه، وزیر نفت سوالی درباره علت عدم بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی مطرح کرد.

رضایی در توضیح سوالش، ابتدا در باب اهمیت پارس جنوبی، آن را بزرگترین میدان گازی جهان و مشترک بین ایران و قطر با ۲۹ فاز پالایشگاهی خواند که ۱۴ تریلیارد مترمکعب گاز در جا، بیش از ۱۰ میلیارد میعانات گازی و ۷.۵ میلیارد نفت خام در این میدان وجود دارد. همچنین ۵۰ درصد ظرفیت منابع گازی کشور، ۸ درصد گاز دنیا، ۸۰ درصد تأمین گاز کشور، بیش از ۹۰ درصد صادرات گازی کشور از این میدان تامین می‌شود و ارزش صادراتی آن حداقل ۶ درصد تولید ناخالص کشور است.

او تاخیر در اجرای فاز ۱۴ پارس جنوبی را ناشی از تفکر غرب گرایی و تحمیل خسارت ۱۰ میلیارد دلاری به کشور و هزینه سنگین به ۸۰ میلیون ایرانی دانست و یادآور شد: «در تیرماه سال ۹۲ آقای زنگنه گفت گروهبان‌ها که سرکار هستند، باید بروند و جای خود را به ژنرال‌ها در وزارت نفت بدهند؛ اما ظاهرا گروهبان‌ها در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی موفق‌تر بوده اند و هیچگاه از کمبود بودجه گلایه نکردند. ملت هزینه غرب گرایی را پرداخت می‌کنند و اگر امروز بازار بی ثبات، سفره‌ها خالی تر، سکه ۱۳ میلیون تومان و پراید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان شده، همه نتیجه این تفکر است؛ تفکر جعلی با دوقطبی معیشت و پیشرفت که اگر مردم به دنبال رفاه هستند، باید دست از پیشرفت بردارند و ایرانی جز درست کردن آبگوشت کار دیگری بلد نیست.»

وزیر نفت در مقام پاسخگویی از عملکردش در پارس جنوبی دفاع کرد و اقدامات انجام شده را بی سابقه و حاصل تلاش مردان و سربازان گمنام خواند. او این توضیح را هم داد: «در حال حاضر تمام طرح‌های حوزه دریایی پیشرفت داشته و در فاز ۱۴، چهار سکو در دریا فعال شده و دو خط لوله گاز را به خشکی منتقل می‌کند و ده‌ها چاه نیز در فاز ۱۴ حفر شده که فعال هستند. از اردیبهشت ماه ۹۷ کار آغاز شده و از ظرفیت اضافه فاز‌های ۱۲ و ۱۹ استفاده و گاز تصفیه می‌شود، به طوری که ۲۲ میلیارد مترمکعب گاز استخراج و تصفیه شده است. قبول کنید وقتی ده نفر برای مدیریت یک پروژه در نظر گرفته‌اید، پروژه دچار مشکل خواهد شد.

متأسفانه شرکتی برای مدیریت پروژه انتخاب شد که سابقه اجرای چنین پروژه‌هایی را نداشت. به همین دلیل تفکیک در پروژه صورت گرفت و بخش دریا از خشکی جدا شد و خوشبختانه در حوزه دریا به موفقیت رسیدیم؛ البته در چنین شرایطی خلع ید از پروژه، که عنوان می‌شد ۵۰ درصد پیشرفت داشت، کار منطقی نبود.»

زنگنه در حسن ختام صحبت هایش گفت: «قطعاً تأخیر در اجرای پروژه دلایلی داشته و علت اصلی آن نیز تحریم‌ها بوده که حتی برای واردات یک قطعه نیز با مشکل مواجه بودیم. این موارد خارج از اراده مدیریتی است، اما کار انجام شده در پارس جنوبی بی‌سابقه است. برخی می‌خواهند القا کنند کاری در پارس جنوبی صورت گرفته و همه چیز نمایشی و قلابی است، حال اینکه تولید ما از همسایه بیشتر است.»

همچنین امروز مجلس چند مصوبه داشتند؛ نمایندگان ایراد شورای نگهبان به طرح مربوط به واگذاری سهام مازاد بانک رفاه کارگران را اصلاح کردند و کلیات طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را به تصویب رساندند؛ طرحی که در صورت تصویب نهایی، شرکت در آزمون داخلی برای استخدام در آموزش و پرورش حذف می‌شود.

تعداد نمایندگان مجلس یازدهم نیز با تایید اعتبارنامه ده منتخب به ۲۸۴ نفر رسید؛ مجتبی بخشی‌پور نماینده اسلام‌آباد غرب، شبیب جویجری نماینده اهواز، علیرضا زندیان نماینده بیجار، بهراد علیزاده نماینده دهلران، مهدی باقری نماینده زنجان، اصغر سلیمی نماینده سمیرم، علیرضا عباسی نماینده کرج، عبدالجلال ایری نماینده کردکوی و بندرترکمن، ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه و حسین رضایی نماینده لنجان، ده نماینده جدید مجلس یازدهم هستند که در دور دوم انتخابات دوره یازدهم وارد بهارستان شدند.

در پایان جلسه نیز نمایندگان در تذکر‌های متعددی از وضعیت گرانی‌های روزافزون، کمبود امکانات پزشکی، وضعیت مسکن گلایه کرده و ضمن تاکید بر لزوم حمایت از زنان سرپرست خانوار، خواستار بهبود وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد کشور شدند.

مجلس شورای اسلامی تا ۲۷ مهر ماه یعنی در دو هفته آینده، برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، جلسه علنی نخواهد داشت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار