کد خبر: ۹۰۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ 30 September 2020

دره تندیس ها را بشناسید

جزیره قشم را از لحاظ دیدنی‌های آن دست‌کم نگیرید. اگر با تور مسافرتی قشم به این جزیره سفر کنید، خیالتان از بابت رفتن به تعداد زیادی از دیدنی‌ها راحت است. اما اگر شخصا سفر می‌کنید، پیداکردن مکان‌های ناب و دیدنی قشم کمی برایتان سخت خواهد شد. وقتی رزرو هتل قشم را انجام دادید و بین سایت‌های مختلف گردشگری درحال گشت‌وگذار هستید، شک نکنید که گیج می‌شوید. با ما باشید تا در سفر شما در قشم همراهیتان کنیم. از دیگر مکان‌هایی که امروز به معرفی آن می‌پردازیم، دره تندیس‌های قشم است. درادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

معرفی

این دره زیبا به‌دلیل وجود اشکال پرشمار به این نام شناخته می‌شود. این دره بازمانده یک دشت مرتفع به شدت فرسایش‌یافته است که زمانی به بام قشم وصل می‌شد. این دره هم مانند دره مجسمه‌ها زمان بالاآمدن تدریجی جزیره، عقب رفتن ساحل و بیرون‌آمدن از زیر آب پدیدار شده است. این پدیده‌های رسوبی که شبیه به ترک‌های گلی هستند، در بخش جنوبی جنگل حرا واقع شده‌اند. اشکال جالب و حیرت‌انگیز این دره بسیار عجیب و زیبا هستند که هنرمندانه تراش خورده‌اند. این جاذبه زیبا مکان بکری برای کسانی محسوب می‌شود که به عکاسی علاقه دارند. با کمی خلاقیت عکس‌های شگفت‌انگیزی می‌توان از این منظره گرفت. هنگامی که به این دره بکر و دست‌نخورده خیره می‌شود ذهن شما حتی یه لحظه هم نمی‌تواند دست از خیال‌پردازی بردارد. به هر طرف که نگاه کنید، یک جور شکل خواهید دید و مدام دنبال شباهت بین سنگ و یک چیز واقعی می‌گردید. این دره به‌دلیل اینکه روزگاری دریا را در خود جای داده بود و محل زندگی آبزیان بوده پر از صدف‌ها دو کفه‌ای است. دره تندیس‌های قشم شباهت زیادی به دره ستارگان و دره مجسمه‌ها نیز دارد. البته وسعت بیشتری نسبت به دره ستارگان دارد و شاید کمی اشکال سنگ‌های آن کم‌تر از دره مجسمه‌ها باشد. با تور قشم به این جزیره شگفتی‌ها سفر کرده و رزرو هتل قشم را به‌صورت آنلاین انجام دهید تا دغدغه‌ای جز گشت‌وگذار نداشته باشید.

غار نمکدان قشم

اما شگفتی دیگری که هنگام بازدید از دره تندیس‌ها می‌توانید از آن دیدن کنید، غار نمکدان قشم است. این غار با طول 6400 متر دومین غار نمکی بزرگ دنیا شناخته می‌شود و بد نیست قبل از برگشتن از بازدید دره تندیس‌ها سری به این غار بزنید. البته قبل از شناسایی این غار، غاری در فلسطین این عنوان را به‌دوش می‌کشید که حدودا پنج کیلومتر طول داشت. غار نمکدان قشم در فاصله 90 کیلومتری قشم قرار دارد و اگر قصد بازدید از زیبایی این غار را دارید، حتما همراه خود چراغ‌قوه داشته باشید؛ زیرا در اعماق غار نور کافی وجود ندارد. البته پیمودن راه تا حدودا 100 متری غار بسیار راحت اس؛ اما بعد از 20 متری عبور سخت‌تر شده، فضا نیز تاریک‌تر خواهد شد و هم نیاز به تجهیزات ایمن و هم نیاز به یک گروه حرفه‌ای دارد. سقف غار را قندیل‌های بلورین در اشکال متنوع تشکیل داده‌اند و زیبایی منحصربه‌فردی را شامل شده است. منظره فوق‌العاده دیگر که برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود، جریان آب نمک در کف غار است. به‌دلیل بارش‌های کم این منطقه نمک‌ها حل نمی‌شود و روی خاک باقی می‌مانند. با گذر زمان و به‌دلیل خاصیت شناوربودن نمک و سبک بودنش، نمک بالا آمده و به‌صورت چند لایه و گنبدی درمی‌آید.

دره تندیس ها را بشناسید

از این غار گاهی نمک نیز استخراج می‌شود که خاصیت دارویی دارند و هم در زمینه علم طب و هم برای ورزشکاران حرفه‌ای به‌صورت کپسول تجویز می‌شود. احتمالا دلیل این استفاده منیزیم درون نمک است. نمک داخل غار مرغوب و خوراکی بوده و به‌همین دلیل درصورت تمایل می‌توانید از آن بچشید. گاهی گفته می‌شود تنفس در این غار خاصیت دارویی خواهد داشت. دانشگاه شیراز و کشور چک روی غار نمکدان تحقیقاتی انجام دادند که بر اساس این تحقیقات سن نمک‌های غار تقریبا به 579 سال پیش و دوران پیش از کامبرین برمی‌گردد؛ اما ظهور گنبدهای نمکی جدیدتر هستند و سن آن‌ها حدودا شش هزار سال است. اگر از دور به این پدیده طبیعی نگاه کنید، احساس می‌کنید به کوهی پر از برف خیره شده‌اید. حشرات ریزی در غار وجود دارند که شاید کمی اذیت‌کننده باشند. صدای خفاش‌هایی غار نمکدان ممکن است شما را بترسانند؛ اما برای کسانی که توجهی به این مسائل ندارند، سفر به قشم هیجان‌انگیزترین تجربه خواهد بود. چه عکاس باشید چه دنبال ماجراجویی، چه با تور قشم و چه با ماشین شخصی سفر کرده باشید، این غار می‌تواند پاسخگوی خواسته شما باشد. اگر هم برای پیاده‌روی مشکل دارید، نگران نباشید؛ اخیرا تدابیری اندیشیده شده و تا حدودا 200 متری غار را می‌توانید با ماشین بروید. همین حالا رزرو هتل قشم خود را انجام داده و دیدنی‌های آن را ازدست ندهید.

دسترسی

دره تندیس‌ها نزدیکی جنگل حرا قرار دارد؛ به‌همین علت از سمت این جنگل به‌طرف روستای طلب رفته و بعد به‌سمت سلخ بروید تا بتوانید از این دره دیدن کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار