شرکت آریا پلاست از واحدهای صنعتی واقع در شهرستان ملکشاهی است که ماهانه حدود 80 تن نایلکس تولید می‌کند و سبب استغالزایی برای 35 نفر شده است این در حالی است که از کمترین حمایت دولتی برخوردار است.
کد خبر: ۹۰۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 30 September 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای داخلی از اساسی‌ترین روش‌های مقابله با نفوذ و آسیب دشمنان از طریق اعمال تحریم‌های اقتصادی بوده و شاه کلید تحقق اقتصاد و شکوفایی رونق کسب و کار داخلی است.

تحقق در جهش تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی جز با تقویت سایر بخش‌ها و رونق صادرات آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود؛ در این میان صنعت پلاستیک شامل نایلکس با داشتن سهم به سزایی در صادرات می‌تواند به یکی از منابع درآمد زا تبدیل شود.

بی‌توجهی به اقتصاد بومی

واحدهای تولید نایلکس به دلیل بالا بودن هزینه مواد اولیه با مشکل جدی مواجه هستند؛ باید گفت این صنعت به دلیل اینکه جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی محسوب می‌شود با وجود اهمیت بالا در توسعه اقتصاد، حمایت نمی‌شود که عدم حمایت این صنعت باعث نابودی برخی کارخانه‌ها و ایده‌های تولیدکنندگان خواهد شد.

عدم حمایت از تولید، ضعف در برنامه ریزی‌ها، بی‌توجهی به اقتصاد بومی از مهمترین مشکلات پیشرو در استان ایلام است که صنعت اکثر شهرستان‌ها هنوز از درد به خود می‌پیچند؛ باید گفت کم نیستند کسانی که علاوه بر به چرخه درآوردن چرخ اقتصادی خانواده‌هایشان به اقتصاد کشور نیز کمک و به شعار ما می‌توانیم عمل می‌کنند؛ آنان که با اتکا به منویات مقام معظم رهبری درباره جهش تولید گامی اساسی برداشته‌اند.

اشتغال زایی برای بیش از 35 نفر

روح‌الله صمیمی مدیر کارخانه شرکت تولیدی آریا پلاست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: در سال 1392 با تلاش‌های بی‌وقفه توانستم این کارخانه را به مرحله تولید برسانم؛ در حال حاضر در سه شیفت کاری، ۸۰ تن در ماه پلاستیک تولید می‌کنیم که اگر تسهیلات در اختیار شرکت قرار گیرد می‌توانیم علاوه بر افزایش تولید به سمت صادرات محصول پیش رویم.

وی افزود: در این کارخانه ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند و توانسته‌اند برای خود درآمدی کسب کنند.

مدیر کارخانه شرکت تولیدی آریا پلاست، گفت: نوسان قیمت مواد اولیه، تسهیلات صفر درصد از جمله مشکلاتی است که این روزها تولیدکنندگان با آن مواجه هستند؛ باید گفت با توجه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید نه تنها هیچ تسهیلاتی به ما ارجاع نشد بلکه حتی هیچ گونه حمایتی نیز از کارخانه‌ها صورت نگرفت.

لزوم حمایت و سرکشی مسوولین

هادی تاند یکی از کارگران شرکت آریا پلاست نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: من و همسرم در این کارخانه مشغول به کار هستیم؛ از دولت و مسوولین می‌خواهم که این کارخانه‌ و تمام کارخانه‌های کشور را مورد توجه و حمایت ویژه‌ خود قرار دهند، هر چند این موضوع دور از باور است.

وی افزود: مقرر کردن تسهیلات، می‌تواند به تولید بیشتر و صادرات بیشتر کمک کند؛ اما اگر این تسهیلات تزریق نشود کارخانه‌ها تعطیل و ورشکست خواهند شد و عده معدودی از خانواده‌ها بیکار می‌شوند.

این کارگر ادامه داد: ای کاش مسوولین استان نیز حمایت و سرکشی بیشتری از کارخانه‌ها داشته باشند و در جریان مشکلات آن‌ها قرار گیرند تا شاهد قربانی شدن کارخانه‌ها نباشیم.

نگاه کم رنگ دولت به کارخانه‌ها

غلامرضا قاسم‌نیا یکی دیگر از کارگران این کارخانه، گفت: امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارگران است که در صورت رفع این مهم و اطمینان بخشی به آن تولید رونق می‌گیرد و سبب بهره وری بیشتر در واحدهای صنعتی خواهد شد.

وی افزود: دولت نگاه کم‌رنگی به کارگران و کارخانه‌ها دارد؛ اگر کارگر و کارخانه‌ای نباشد قطعا تولید نخواهیم داشت؛ چوبی که برخی مسوولین لای چرخ اقتصاد می‌گذارند یقینا برای ما بد تمام می‌شود.

این کارگر ادامه داد: من به صورت دو شیفت کار می‌کنم زیرا هزینه‌های زندگی بیشتر از دریافتی‌ام از این کارخانه است؛ اگر مسوولین ارشد استان تسهیلات در اختیار این کارخانه قرار دهند می‌توانیم با خرید وسایل پیشرفته‌تر، تولید بیشتری داشته باشیم.

تامین مواد اولیه پتروشیمی

رضا محمدرحیمی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ایلام، گفت: شرکت آریا پلاست از واحدهای صنعتی( واقع در شهرستان ملکشاهی) که در زمینه تولید کیسه بدون بافت پلاستیکی دارای پروانه بهره ‌برداری از این سازمان است.

وی افزود: در راستای فعالیت و اشتغال این واحد، سازمان صمت استان اقدام به معرفی نامبرده جهت تأمین مواد اولیه پتروشیمی از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بورس کالا کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ایلام، تصریح کرد: این واحد در طول مدت فعالیت، جهت دریافت تسهیلات و تامین مالی برای راه اندازی و سرمایه در گردش از طریق بانک‌های عامل در قالب تسهیلات اشتغال فراگیر، رونق تولید و منابع داخلی بانک معرفی شده است و پس از اخذ تسهیلات و بنابر درخواست متقاضی در راستای تمدید و تقسیط مجدد اقساط و سایر مسایل شرکت مصوبات لازم ازطریق کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید اخذ شده است تا این واحد بتواند فعالیت خود را ادامه دهد./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار