اولین نشست تخصصی زنان جهادی به همراه آیین رونمایی از منشور سبک زندگی جهادی به همت مرکز تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان و فرهنگسرای پایداری برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 29 September 2020

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس متعلق به شهدا، پیشکسوتان جنگ، رزمندگان، جانبازان و به ویژه خانواده معظم شهدا است، گفت: خانواده شهدا و ایثارگران هر آنچه سرمایه داشتند، در خدمت نظام جمهوری اسلامی گذاشتند.

سردار شیروانیان با بیان اینکه هدف از برگزاری این مراسم تجلیل و تبیین نقش بانوانی است که زینب گونه راه شهدا را ادامه می دهند، افزود: پیش از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نیز برخی بانوان در راهپیمایی ها در صف اول بودند، همچنانکه در راهپیمایی هفتم محرم، بانوان اصفهانی در صف اول ایستادند و با رشادت خود، برگ زرینی بر افتخارات این شهر افزودند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب نیز در بحران هایی که در مناطق مرزی رخ داد، بانوان به همراه همسران خود در منطقه خطر حضور داشتند و با آغاز جنگ تحمیلی که چهلمین سالگرد آنرا پشت سر می گذاریم، بانوان در خط دوم و سوم منطقه عملیاتی، در بیمارستان های صحرایی و ستادهای پشتیبانی سعی می کردند رسالتی که برعهده آن ها گذاشته شده را انجام دهند.

وی با اشاره به نقش مهم بانوان در دوران جنگ تحمیلی، تصریح کرد: بانوان ایثارگر با شجاعت و تلاش، به پشتیبانی از فرزندان خود و همچنین فرزندان ایران زمین پرداختند و حضورشان در جبهه های مختلف، روحیه ای برای رزمندگان بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی را گرامی داشت و یادآور شد: رشادت رزمندگان اسلام به رهبری شهید سلیمانی ریشه داعش را خشکاند و همان طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر مدافعان حرم نبودند، درکوچه پس کوچه های شهرهای کشور باید با داعش می جنگیدیم.

خانواده کانون اصلی فرهنگ یک جامعه است

مدیر مرکز تخصصی بانوان آفتاب دیگر سخنران این برنامه بود که با عرض خیر مقدم به حاضران، خانواده شهدا را زینت مجلس دانست.

لیلا لندی تاکید کرد: خانواده هسته اولیه هر جامعه و مهم ترین رکن آن است و اهمیت به سزایی دارد که این مهم متاثر از کارکرد خانواده است زیرا افراد در خانواده آماده پذیرش نقش های اجتماعی خود می شوند.

وی ادامه داد: اهمیت این نهاد مهم باعث شده تا دشمنان جوامع اسلامی به ویژه کشور عزیزمان، هجمه بی سابقه ای به نهاد خانواده وارد کرده و در تلاش برای کاستن از ارزش های آن و تغییرات سبک زندگی ایرانی و اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی افراد جامعه نشات گرفته از مولفه فرهنگی آن جامعه است، تصریح کرد: خانواده کانون اصلی فرهنگ یک جامعه است که باید برای تحکیم آن تلاش کرد.

این فعال جهادی تاکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، دفتر امور بانوان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان و دفتر تخصصی بانوان آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، نقشه پیشنهادی قرارگاه مهندسی سبک زندگی جهادی را بر اساس منویات مقام معظم رهبری در خصوص کاربردی کردن سبک زندگی جهادی ایرانی تدوین کرده و با دعوت از نظر صاحب نظرانی که در راستای سلامت اجتماعی تلاش می کنند، به تقویت این سند پرداخت.

وی با اشاره به تشکیل این قرارگاه از سال 97، اهداف آن را چگونگی پیاده کردن و ارائه شیوه های زندگی سالم بر اساس مبانی و مولفه های اسلامی برای مادران و دختران خانواده، ارائه الگوی اسلامی در تشکیل خانواده، بررسی جایگاه و کارکرد خانواده و بررسی تاثیرات فضای مجازی و ترویج فرهنگ استفاده سالم از آن عنوان کرد.

لندی تاکید کرد: نقشه سبک زندگی اسلامی پس از رونمایی در این مراسم به کلیه نهادهای فرهنگی مرتبط ابلاغ شده و از جهادگران و مسئولان جهت اجرایی شدن این نقشه و در نظر گرفتن آن برای برنامه ریزی های کلان دستگاه ها درخواست همکاری داریم.

ضرورت ترویج فرهنگ جوانمردی و ایثار

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه فرهنگ جوانمردی و ایثار را باید ترویج داد، اظهار کرد: در کنار مردانی که از خاک وطن و ناموسشان دفاع کرده و راه شهادت را برگزیدند، زنانی نیز همپای آن ها ایثار و از خودگذشتگی کرده و داوطلبانه در جبهه و پشت جبهه فعالیت می کردند.

فریده روشن ادامه داد: تقدیم 200 شهید زن به انقلاب و حضور فعال بیش از 400 زن جهادگر و داوطلب در جبهه های حق علیه باطل، از جمله خدمات اصفهان به عرصه دفاع مقدس است لذا نباید نقش زنان و حمایت های آن ها نادیده گرفته شود.

روشن با اشاره به حضور موثر بانوان در تمام عرصه های اجتماعی بیان داشت: امروزه تعداد زیادی از بانوان در جبهه سلامت به عنوان پزشک، پرستار و نیروهای خدماتی فعالیت دارند، ضمن اینکه نباید از نقش موثر مادران در خانواده ها به سادگی عبور کرد که در شرایط کرونایی فعلی، وظیفه مهمی را جهت حفظ سلامتی خانواده برعهده دارند.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان حاضر و مادران شهدا، از منشور سبک زندگی جهادی رونمایی شد و تعدادی از بانوان فعال جهادی استان به بیان رویدادهای دوران دفاع مقدس و اقدامات صورت گرفته توسط بانوان اصفهانی در آن دوران پرداختند و به فعالیت های فعلی در جبهه سلامت برای تامین ملزومات بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا اشاره کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار