تابناک گزارش می دهد؛
به گزارش تابناک، صبح امروز وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس جمهور به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.
کد خبر: ۹۰۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ 29 September 2020

تابناک گیلان/ مجلس شورای اسلامی صبح امروز به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداخت.

 

به گزارش تابناک، صبح امروز وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس جمهور به همراه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد.

متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس هم عدم حضور رئیس جمهور در این مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آیین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که با توجه به عدم حضور ایشان از آن عبور می‌کنیم.

در ادامه حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع به ارائه گزارشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی پرداخت.

در حالی که مجلس وارد دستور کار بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم حسینی شده و نمایندگان منتقد عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه بودند اسحاق جهانگیری در جلسه علنی مجلس حضور یافت.

علیرضا سلیمی نماینده محلات در اخطاری مستند به اصل 131 قانون اساسی به عدم حضور رییس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صنعت اعتراض کرد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: عدم حضور رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و به خاطر رعایت پروتکل‌ها و مسائل مربوط به کروناست.

 

رزم حسینی وزیر صمت دولت دوازدهم شد
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۲۰
 

نمایندگان مردم در خانه ملت، به علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت رأی اعتماد دادند.


محمدباقر قالیباف نتیجه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

بر این اساس نمایندگان مجلس با 175 رأی موافق، 80 رأی مخالف، 9 رأی ممتنع از مجموع 264 نماینده حاضر در صحن، با تصدی علیرضا رزم حسینی در وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کردند.

رزم حسینی در توضیح برنامه‌های خود مطرح کرد؛
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۰۴
 

تأمین کالاهای اساسی مردم اولویت برنامه های وزارت صنعت خواهد بود

علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در توضیح برنامه‌های خود برای فعالیت در این وزارتخانه گفت: هفته دفاع مقدس و سلحشوری ملت ایران را گرامی می‌داریم و بر شهیدان انقلاب اسلامی، ایثارگران و مدافعین حرم درود می‌فرستیم، همچنین به خانواده معزز شهدا ادای احترام می‌کنم و آرزوی سلامت و طول عمر برای رهبر معظم انقلاب دارم؛ همچنین از ریاست جمهوری به واسطه اعتماد به بنده و رئیس مجلس برای برگزاری این نشست تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با یادآوری شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا به برنامه‌های خود برای تصدی بر وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: برنامه‌هایی را بر اساس برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سند راهبردی وزارت صنعت تهیه کرده‌ام که تأمین کالاهای اساسی مردم و بهبود معیشت و سفره آنها در اولویت این برنامه‌ها قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی صمت ادامه داد: امروز ما شرمنده مردم هستیم، سفره مردم خالی و خالی‌تر شده، مردمی که وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ثابت کرده‌اند بنابراین یکی از مهمترین برنامه‌های ما همکاری با همه دستگاه‌ها به ویژه بانک مرکزی برای تأمین کالاهای اساسی مردم است.

رزم حسینی اظهار کرد: تنظیم بازار و همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف و بازاریان جهت کنترل بازار از دیگر برنامه‌ها است، همچنین اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، اصلاح شناسایی کالاهای اصلی از تقلبی با هدف مقابله با قاچاق و پرهیز از هر نوع التهاب در بازار از دیگر برنامه‌های نام برده می‌باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه صنعت گفت: استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای صنعتی، احیای واحدهای تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی، تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی و پشتیبانی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان از برنامه‌های حوزه صنعت است، ما به دنبال استفاده از ظرفیت جوانان و حمایت از کارآفرینان و عابدین هستیم، رهبر معظم انقلاب کارآفرینی را عبادت قلمداد کرده و این افراد را از عابدین و مجاهدین جمهوری اسلامی‌ می‌داند.

وزیر پیشنهادی صمت با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه فولاد افزود: تکمیل زنجیره فولاد بر اساس ظرفیت‌های موجود، استخراج و بهبود فضای معادن و مقابله با گرانی فولاد که مورد توجه نمایندگان نیز بود از دیگر موضوعاتی است که با همکاری کمیسیون صنایع پیگیری خواهم کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه خودرو انحصار داشته و رقابت پذیری نداریم، گفت: قیمت تمام شده خودرو بالاست و قطعات در داخل کشور تولید نمی شوند و بخشی از علت گرانی خودرو به دلیل قیمت تمام شده با ارز آزاد است؛ در این رابطه طرحی را داریم که چنانچه نمایندگان رأی اعتماد دادند، با همکاری کمیسیون صنایع و معادن آن را تعیین تکلیف و اعلام خواهیم کرد.

فعال کردن معادن راکد غیرفعال در دستور کار است

وزیر پیشنهادی صمت با انتقاد از اینکه میزان اکتشاف حوزه معادن تنها 10 درصد است، افزود: باید در این حوزه غربالگری انجام شود و یکی از برنامه های وزارت صمت، توسعه اکتشاف و تکمیل مطالعات انجام شده است.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه فعال کردن معادن راکد غیرفعال در دستور کار است، ادامه داد: با این اقدام فرصت های شغلی جدیدی ایجاد می شود، البته رهاسازی معادن حبس شده هم در دستور کار قرار خواهد گرفت، زیرا این معادن سال هاست در دست رانتخوارانی است که با آنها پولشویی می کنند و قانون اجازه برخورد با آنها را داده است.

وی با یادآوری اینکه برای تامین اولیه پودر آلومینیوم، اکتشافاتی در استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است، گفت: تجارت داخلی و خارجی و روانسازی و حذف فرآیندهای صدور مجوز مورد توجه قرار می گیرد.

توسعه صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار خواهد گرفت

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت درخصوص تهاتر کالا یادآور شد: این موضوع در دولت مصوب شده و کالاهای ضروری وارد می شود، همچنین جلوگیری از واردات کالاهایی که ضروری نیست و همچنین توسعه صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه داریم و اقتصاد مرزی باید فعال شود.

رزم حسینی با اشاره به اینکه تجربه استانداری خراسان را دارم، گفت: هم اکنون صادرات این استان بالغ بر 2 میلیارد دلار است و برای بهبود اقتصاد استان های غرب کشور مانند کردستان، کرمانشاه و خوزستان برنامه هایی را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه به برگزاری نمایشگاه ها در بازارهای منطقه ای به ویژه همسایگان توجه جدی خواهیم داشت، ادامه داد: در این بازارها مشارکت و کمک خواهیم کرد، همچنین امکان واردات موقت کالا در مناطق ویژه اقتصادی و صادرات کالا، باعث اشتغالزایی خواهد شد و امکان صادرات مجدد و ارزآوی به کشور را در پی دارد؛ فعالسازی و انعقاد قراردادهای ترجیحی تجاری مانند اورآسیا یکی از برنامه های ماست.

برای حذف امضاهای طلایی برنامه ریزی خواهیم کرد

وزیر پیشنهادی صمت یادآور شد: مهم این است که چگونه باید به اولویت ها دست یابیم. وزارت صمت، وزارتخانه ای تخصصی نیست و بنگاه سیاسی نیست، ما اجازه نمی دهیم در این وزارتخانه بازی های سیاسی و جناحی انجام شود. بر مدیریت جهادی و نه مدیریت جناحی تمرکز خواهیم کرد و مدیریت جهادی یعنی تلاش و کار با تدبیر و درایت، نه مدیریت خط بازی، باند بازی و جناح بندی. همچنین انحصار را در تجارت، صنعت، واردات و حتی صادرات خواهیم شکست. البته کار سخت و دشواری است و برای حذف امضاهای طلایی برنامه ریزی خواهیم کرد.

رزم حسینی تصریح کرد: برای حذف امضاهای طلایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، هر چند مبارزه با فساد هزینه دارد و باید آبرویت را برای این کار هزینه کنی زیرا از هم اکنون تخریب‌ها در این زمینه آغاز شده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با رانت مبارزه کنیم باید حمایت همه‌جانبه از مجلس شورای اسلامی را به همراه داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: به هیچ عنوان مدیریت اتوبوسی در وزارت صمت نخواهیم داشت زیرا اعتقاد دارم باید با مدیران پاکدست امور را جلو ببریم؛ البته راز موفقیت در وزارت صمت هماهنگی و وحدت رویه است.

رزم حسینی ادامه داد: اعتقاد دارم فردی که تصدی وزارت صمت را برعهده می‌گیرد باید حداقل یک دوره استاندار بوده باشد و بنده 7 سال به عنوان استاندار خراسان رضوی و کرمان خادم مردم بودم.

وی گفت: بدون شک هماهنگی با بانک مرکزی، وزارت جهاد و اقتصاد می‌تواند راهگشای امور در حوزه اقتصاد باشد زیرا این دستگاه‌ها وظیفه دارند پول‌های سرگردان را هدایت کنند تا التهاب در قیمت‌ها رخ ندهد.

وزیر پیشنهادی صمت افزود: قطعاً با تعامل و کار کارشناسی و کمک گرفتن از بخش خصوصی کارآمد و مشروع و همچنین نظرخواهی و هماهنگی با کمیسیون‌های تخصصی مجلس در وزارت صمت فعالیت خواهیم داشت زیرا وحدت در اهداف و اجرا امری اجتناب‌ناپذیر است البته در این زمینه رهبر انقلاب فرمودند همدلی و هم زبانی می تواند در همه امور راهگشا باشد.

رزم حسینی تصریح کرد: تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارت صمت قرار خواهد گرفت؛ طی 7 سال گذشته همواره فریاد زده‌ام که باید تمرکززدایی صورت گیرد و قدرت تصمیم‌گیری به استان‌ها داده شود.

رزم حسینی در این رابطه افزود: تمرکزگرایی همانند دادن سلاح به رزمنده‌ای است که فشنگ همراه ندارد لذا این فرد نمی‌تواند قله‌ها را فتح کند.

وی گفت: استفاده از جوانان باتجربه در شبکه مدیریت وزارت صمت و تعامل، همکاری و مشورت با نمایندگان از اموری است که در وزارت صمت مورد توجه قرار خواهد گرفت زیرا مجلس در رأس امور است و جایگاه رفیعی دارد.

وزیر پیشنهادی صمت اظهار کرد: مردم‌سالاری از مسیر مجلس تحقق می‌یابد و نباید به مجلس اتهام زده شود از این رو در جنگ اقتصادی همه باید به همدیگر کمک کنند.

رزم حسینی گفت: در دوران دفاع مقدس 19 سال سن داشتم اما مسئولیت‌های سنگینی برعهده گرفتم و هم اکنون نیز با این روحیه پیشنهاد تصدی وزارت صمت را پذیرفتم، در واقع وزارت یاد شده نیاز به مدیران کارآمد و شجاع دارد.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب طی 10 سال گذشته همواره به موضوعات مختلف اقتصادی مقاومتی پرداختند و هم اکنون معیشت مردم مهمترین چالش است لذا رفع قوانین مزاحم باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا شاهد ارتقاء رتبه‌های کسب و کار باشیم.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: شفافیت در وزارت صمت از دیگر مولفه‌های مهمی است که باید به آن توجه شود لذا اعتقاد دارم باید وزارت شیشه‌‌ای ایجاد شود، هرچند تخریب‌ها در این زمینه نیز از همین حالا آغاز شده است.

رزم حسینی افزود: به نظر می‌رسد رابطه مردم با وزارت صمت باید کاملا بر اساس دولت الکترونیک باشد تا امور سریع‌تر انجام شده و همه چیز شفاف باشد.

وی تصریح کرد: حمایت و تقویت بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های وزارت صمت خواهد بود زیرا در این زمینه دارای تجربه بودم و از کف بازار رشد کردم.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: بدون شک مجاهدین اقتصادی در شرایط کنونی کشور سربازان اقتصادی به شمار می‌روند.

رزم حسینی بیان کرد: سرکشی به استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر اموری است که باید در وزارت صمت مورد توجه قرار گیرد؛ در زمان تصدی استانداری خراسان رضوی ظرف کمتر از یک ماه به تمام شهرستان‌ها سرکشی کرده و از نزدیک با مشکلات و دغدغه‌ها آشنا شدم.

وی گفت: طی 7 سال گذشته در دولت مشغول به فعالیت بودم لذا از همه مسئولیت‌ها در بخش خصوصی در سال 92 استعفا دادم؛ هم اکنون در هیچ شرکت خصوصی سهامدار و هیأت مدیره نیستم، همچنین یک ریال از دولت کریمه در زندگی من وارد نشده است.

وزیر پیشنهادی صمت خاطر نشان کرد: همکاری و برقراری روابط تنگاتنگ با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر اموری است که وزارت صمت به شدت پیگیری خواهد کرد.

وزیر پشنهادی صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه وام دار هیچ کس نبوده ام و قصد نداشته ام از سردار دل ها استفاده کنم، گفت: برای ساختن جمهوری اسلامی مقاوم باید اقتصاد مقاوم داشته باشیم و الگوی اقتصاد مقاومتی را از کرمان آغاز کرده ایم، نمایندگان با آقای سعیدی کیا رئیس وقت بنیاد مستضعفان تماس بگیرند و بپرسند مبتکر قلعه گنج چه کسی بود.

وی با اشاره به اینکه قلعه گنج یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است، ادامه داد: مقام معظم رهبری 3 نوبت فرمودند جنگی با همت و اقدامات خوبی در قلعه گنج صورت گرفته، ای کاش رسانه ها می توانستند آن را منعکس کنند، با این سبک می توان کشور را اداره کرد. این شیوه به کرمان و خراسان رضوی نیز تعمیم داده شده است.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه در خراسان رضوی شرکت ها، یک روستا و یا یک بخش را انتخاب کرده اند تا توسعه روستایی را آغاز کنند، عنوان کرد: توسعه باید از روستا شروع شود اگر این اتفاق صورت می گرفت 25 میلیون نفر حاشیه نشین نداشتیم.

وی با بیان اینکه برنامه دوم تقدیم شده، مشروط بر اینکه اگر مقامات محلی، استانداران، ائمه جمعه استان و مسئولین قوه قضائیه درخواست کنند وزارت صمت وظیفه خود می داند نسبت به اجرای مسئولیت اجتماعی همکاری کند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری در استان خراسان رضوی 90 هزار میلیارد تومان موافقت نامه سرمایه گذاری بوده که 30 درصد آن وارد استان شده است، ادامه داد: من هیچ زمانی نخواستم از خود دفاع کنم، امروز مجبورم، ما خانواده ای بوده ایم با 5 بردار، که هر 5 برادر در جبهه حضور داشته و 4 نفر از آن ها جانباز هستند.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه رانت اقتصادی نبرده ام و اعتقاد داشتم که مسلمانان و ایرانیان باید متمکن و متدین باشند، عنوان کرد: چنانچه رأی اعتماد از مجلس کسب کنم با قدرت به موضوعات و مشکلات ورود می کنم، وزارت صمت فرمانده خط مقدم جنگ اقتصادی است از نمایندگان خواستار پشتیبانی در این جنگ هستیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که به دست برخی از نمایندگان مخالف رسیده ناقص است، من را در مقابل فشارهای حداکثری با رأی حداکثری بفرستید تا در این شرایط در مقابل دشمنان با قدرت عمل کنم.

عنابستانی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت:
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۰۳
 

بلاتکلیفی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید به صلاح نیست

علی اصغر عنابستانی در موافقت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر با ناکارآمدی های مختلفی در حوزه اجرایی روبرو هستیم که موجب شده فرصت ها به بحران تبدیل شود؛ دیپلماسی خارجی چشم به دست دشمن دارد و فرصت های منطقه ای را از دست می دهد.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم با بیان اینکه علی رغم اینکه رئیس جمهور سوگند یاد کرده که خود را وقف مردم کند، اما برای دومین بار حاضر نیست برای چند دقیقه در مجلس به منظور دفاع از وزیر پیشنهادی صمت حاضر شود، ادامه داد: فشار بر طبقات متوسط و ضعیف جامعه به دلیل ناکارآمدی دولت شدید شده و حال تولید، تجارت، صادرات، واردات و مردم خوش نیست.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال جهش تولید و تحقق امر ولی امر زمان هستید، باید سکان وزارتخانه های دولت را به رزمندگان شجاع مکتب قهرمان ملی حاج قاسم سلیمانی بسپاریم. می گویند چرا از حاج قاسم سلیمانی می گویید، رزم حسینی غیر از حاج قاسم هویت دیگری نداشته و نمی توان از وی هیچ تعریفی داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به استانداری رزم حسینی در دو استان خراسان رضوی و کرمان ادامه داد: تمام نمایندگان این استان ها موفقیت وی در حوزه معدنی و صنعتی در این دو استان را تایید می کنند، از آنجایی که سابقه استانداری دارم، عملکرد ایشان در استان خراسان رضوی را مثبت ارزیابی می کنم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه رزم حسینی فردی شجاع در تصمیم گیری ها، مردمی و دلسوز بخش خصوصی و پاکدامن است، تصریح کرد: وی اهل تعامل مثبت است، همچنین علی رغم اینکه سابقه ای به عنوان وزیر در وزارتخانه ندارد، در صنعت، تجارت داخلی، خارجی و معدن سال ها فعال بوده و مسائل را به خوبی درک می کند.

عنابستانی افزود: برخی در طول 40 سال گذشته در تلاشند اقتصاد را به گروگان بگیرند و تبلیغ می کنند که تولید ثروت عمل قبیحی است، همین امر موجب شده اقتصاد به دست افرادی بیفتد که به مبانی انقلاب ایمان ندارند.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم با بیان اینکه رزم حسینی کارآفرین و صادرکننده نمونه بدون استفاده از مَناسب دولتی است، ادامه داد: رزم حسینی پس از ورود به دولت تمام سهام های خود و شرکت ها را واگذار کرد تا دچار تعارض منافع نشود که این عملکرد شایسته احترام است.

عباس زاده مشکینی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت؛
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۰۲
 

مطالب منتشر شده مرتبط با وزیر پیشنهادی صمت در فضای مجازی حقیقت ندارد

محمود عباس زاده مشکینی در موافقت با گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: ملت به مجلس یازدهم امید بسته است و این مجلس عنوان انقلابی گرفته لذا ما به نمایندگی از مردم موظف هستیم مواضع و رأی و اظهارنظر خود را با کسانی که ما نایب آن ها هستیم منطبق کنیم و برای رأی مثبت و منفی خود حجت شرعی داشته باشیم.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم نیست ما مجلسیان به خودمان عنوان انقلابی دهیم، اجازه دهید مردم آثار عمل ما را ببینند و آن ها عنوان انقلابی را به ما دهند در واقع خودمان برای خودمان نوشابه باز نکنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه انقلابی بودن یعنی دور از خود بودن و از منافع قبیله ای، جناحی و فامیلی فاصله گرفتن است، افزود: همچنین نماینده مردم باید زمان شناس بوده و هر اقدامی را در زمان مشخص خودش انجام دهد تا برای مردم مثمرثمر باشد.

وی ادامه داد: مطالب منتشر شده در رابطه با وزیر پیشنهادی صمت در فضای مجازی به معنای آن است که کشور دچار آنارشیسم شده است در واقع اگر چنین مطالبی حقیقت دارد پس گزارش دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و... در رابطه با این فرد کجاست. این در حالی است که درباره همه ما چنین حرف هایی گفته می شود.

عباس زاده مشکینی بیان کرد: مشکین شهر بیشترین مطالباتش در حوزه صنعت، معدن و تجارت است اما مسئولی نیست که مشکلات را به آن ها مطرح کنم.

فرهنگی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت:
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۰۰
 

رزم‌حسینی مهارت‌های لازم برای مدیریت عالی کشور را ندارد

محمدحسین فرهنگی در مخالفت با برنامه‌های ارائه شده علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: نخست از نمایندگان موافق می‌خواهم که از بردن نام مقدس سردار بزرگوار ما شهید سلیمانی در این جایگاه استفاده نکنند، هیچ ایرادی به سوابق رزم‌حسینی در مدت حضورشان در لشکر و جبهه وارد نیست و بنده هم تنها و مهمترین نقطه قوت خدمات ایشان را همان 10 سال اول می‌بینم اما برای بعد از آن ابهامات و نکات مهمی وجود دارد که از همکاران محترم خواهش می‌کنم که به این نکات توجه کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ابهامات در رابطه با سوابق رزم حسینی این است که چرا وی از کشور خارج شد، چرا مدت طولانی در کشورهایی که تروریست‌ها و غارتگران و فراریان کشور در آن پناه گرفته‌اند، حضور داشته و کار واردات به کشور ما را انجام می‌داد.

وی افزود: کاری که رزم‌حسینی در سال‌های گذشته انجام داد، کاری است که شرکت هپکو را به این وضعیت کشاند؛ کاری که وی در آن مدت انجام داد واردات ماشین‌آلات دست دوم به وفور و از طرق مختلف به داخل کشور بود و تنها سابقه‌ای که از ایشان مطرح می‌شود همان واردات است که آسیب جدی به بخش تولید زد. حال رزم حسینی چه سابقه دیگری در صنعت، معدن و بازرگانی داشته است.

فرهنگی گفت: یکی دیگر از مسائل در رابطه با سوابق و عملکرد رزم‌حسینی موضوع نبود مهارت‌های لازم برای مدیریت عالی کشور است که این مسئله در نشست‌های اخیر وی با نمایندگان مجلس که بنده نیز در آنها حضور داشتم، مشهود بود. یکی از مهارت‌های لازم در این بخش داشتن مهارت ادراکی است که متأسفانه ما در صحبت‌ها و برنامه‌های وی از این مهارت‌ها هیچ مشاهده نکردیم و هر آنچه که دیدم خصوصیات یک مدیر میانی همانند استاندار است از این رو در سمتی مانند استاندار، رزم‌حسینی موفق بوده و همین الان نیز موفق است اما وقتی از وی در رابطه با موضوعاتی مانند خرید تضمینی و ذخایر استراتژیک کشور سوال می‌شود، پاسخ و راهکاری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: به طور حتم مسائل مهم حوزه صنعت، معدن و تجارت همین موضوعاتی مانند ذخایر استراتژیک و خرید تضمینی است که باید وزیر پیشنهادی مربوطه ادراک و اشراف لازم در این زمینه داشته باشد، نه اینکه بتواند اختلافات میان مسئولان در یک استان را حل کند البته این مسائل به عنوان نکات مثبت برای یک مدیر میانی محسوب شده نه برای مدیری که قرار است در سطح وزارت فعالیت کند.

وی ادامه داد: این موضوع موجب می‌شود که وی فردا همان مصوبه‌ شما را در رابطه با کالاهای اساسی اجرایی کند اما من پشت این تریبون اعلام می‌کنم که با وزارت ایشان این اتفاق نخواهد افتاد و کالای اساسی توزیع نخواهد شد و ذخایر استراتژیک لازم برای این بخش را نمی‌تواند فراهم کند و قطعا این مشکلات را به گردن تحریم ها و مسائل اقتصادی می‌اندازد.

فرهنگی افزود: رزم‌حسینی در مدتی که در داخل فعالیت اقتصادی داشت، کارهای مشکوک زیادی را انجام داده است که باید در این رابطه توضیح بدهد به طور مثال برای یک شرکت صوری که فقط یک سوله ساخته است، تسهیلات ده‌ها میلیاردی و میلیون یورویی گرفته و پس از آن همان شرکت صوری و ناقص را به یک شرکت دولتی با قیمت بالا فروخته است و متأسفانه بعد از مدتی آن شرکت اعلام ورشکستگی کرد حال این فعالیت و اقدامات چه خاصیت و فایده‌ای برای کشور ما داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: یک شرکت به نام همیار ماشین که رزم‌حسینی مسئول و مالک آن است، اقدام به دریافت مجوز از وزارت نفت برای واردات ماشین‌آلات مهندسی می‌کند، پس از مدتی مجوز باطل می‌شود، پس از آن اقدام به جعل مجوز کرده اما این اقدام شناسایی و کشف می‌شود، کارمندی که این تخلف را انجام داده از وزارت نفت اخراج می‌شود، حال سوال پیش می‌آید که این اقدام برای چه موضوعی بوده، برای موضوعی بوده که با انجام آن هپکو و هپکوها را از بین ببریم.

وی تصریح کرد: سوابق رزم‌حسینی در مسائل اقتصادی نیز مثبت و مفید نیست، در رزومه ارائه شده از سوابق و اقدامات وی آمده است که رهبری الگوی قلعه‌گنج را تأیید کرده‌اند اما رهبری در این رابطه نوشته‌اند که نقاط ضعف و قوت الگوی قلعه گنج بررسی شود از طرفی در این رزومه آمده است که وی موفق به کسب عنوان بهترین شرکت خصوصی ایران در کنفرانس جهانی ماشین‌آلات در کشور چین شده است یعنی مهمترین واردکننده ماشین‌آلاتی که تولید داخل را به روز سیاه کشانده این مسئله را به عنوان رزومه مطرح می‌کند.

فرهنگی ادامه داد: اخیراً من مسئله‌ای را شنیده‌ام البته این موضوع را بررسی و تحقیق نکردم که رئیس دفتر دولت در جلسه‌ای گفته که اگر ما چوب را هم به مجلس فعلی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کنیم آنها مجبورند که رأی بدهند، حال اگر این سخن درست باشد، آیا این منطق درستی از سوی دولت است که چنین موضعی را مطرح کند.

در جریان این نشست حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس در پاسخ به اظهارات فرهنگی نامه امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور را قرائت کرد و گفت که نقل قول مطرح شده در رابطه با جناب آقای واعظی مبنی بر اینکه اگر چوب هم معرفی شود رأی می‌آورد اساسی ندارد.

ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت:
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۵۹
 

مجلس یازدهم با هیچکس معامله نمی کند/ ایران در چند استان خلاصه نمی شود

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر کسی است که بار را به دوش می کشد، باری که در حال حاضر باید به دوش بکشید، سنگین است و دلبستگی به برجام و وعده های پوچ نیز به آن اضافه شده است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عزم جدی برای اینکه صنعت لرستان را از خاک بردارید، وجود ندارد، مردم لرستان می گویند صنعت ما را به دهه 50 بازگردانید. این وضعیت را همفکران شما در دوران اصلاحات و سازندگی به وجود آوردند؛ چرا باید استانی که 4 درصد سنگ های تزئینی دنیا در آن وجود دارد، برنامه ای نداشته باشد؟

وی با اشاره به اینکه قلعه گنج به بنیاد مستضعفان تعلق دارد، افزود: تحصیلات شما در حد لیسانس است و برازنده کشوری را این حجم از افراد تحصیل کرده نیست که ناخدایی را به کسی بسپارد که به علم روز و پژوهش تسلط ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آیا دلبستگی شما به بخش خصوصی و فعالیت شما در واردات خودروهای سنگین به شما اجازه داوری در میان منافع مردم مظلوم ایران و غول های واردکننده را می دهد؟ تصریح کرد: گویا قصد دارید با مدیران فعلی کار کنید، با این وضعیت باید فاتحه صنعت لرستان را بخوانیم.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه برنامه شما را در حد برنامه کسی که در حیطه صنعت استخوان خرد کرده باشد، نمی دانم و در اشراف شما نسبت به جزئیات آن تردید دارم، بیان کرد: عدم تجربه کاری شما در حیطه کار دولتی ما را نسبت به کشیده شدن امکانات کشور به نقاطی خاص نگران می کند.

وی با بیان اینکه گمان می کنم این مجلس به شما رأی اعتماد می دهد، اما بدانید ایران به چند استان خلاصه نمی شود، گفت: مردم لرستان حق زیادی به گردن شما دارند و خواستار تحول اساسی در مدیریت استان هستند، درغیر این صورت به آنها ظلم کرده اید.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گفته می شود وزیر پیشنهادی در دور زدن تحریم ها نقش داشته، اما ماهیت دور زدن تحریم ها به گونه ای است که این کار قابل اثبات یا انکار نیست، عنوان کرد: توضیح دهید آیا صحت دارد دختر شما شهروند کانادا و در برخی از شرکت های اقماری به عنوان هیات مدیره دارای سمت است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اگر مجلس به شما رأی اعتماد دهد، از باب رعایت مصلحت است، ادامه داد: مجلس یازدهم دغدغه حل مشکل صنعت، معیشت، بازار و خصوصاً بازار خودرو را دارد. غیبت رئیس جمهور را نیز حمل بر شرمندگی از مردم و نمایندگان می کنم و خرده ای به وی نمی گیریم، هر چند خلاف قانون اساسی عمل کرده است و درخصوص شما به دیده عدل و انصاف عمل می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم بر سر یک خودروی معمولی ایرانی که به دلیل بی تدبیری دولت به یک رویا تبدیل شده، با هیچکس از جمله خودروسازان معامله نمی کند، عنوان کرد: کسانی که مجلس را به کوتاه آمدن در برابر شرکت های خودروساز متهم می کنند، این مجلس را نشناخته اند و دشمنان انقلاب آرزوی ناکامی آن را به گور می برند.

ویس کرمی گفت: خون مقدس حاج قاسم که به وسعت جهان هستی رنگین است را در این امور جزئی هزینه نکنید و برای اثبات یا رد خودتان به چنین خونی متوسل نشوید که خون شهید لغزنده است و زمین می خورید.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: آیا صحت دارد مجوز اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری دارید؟

مطهری در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت:
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۵۸
 

اردشیر مطهری در مخالفت با علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم این مجلس را انقلابی دانستند، لذا مسئولیت ما را در قبال حاکمیت و مردم دوچندان کرده است. متاسفانه وزیر پیشنهادی صمت توسط رئیس جمهوری به مجلس معرفی شده که خودش را مخفی کرده و در انظار عمومی حاضر نمی شود. آقای روحانی برای دومین بار است که جهت دفاع از وزیر پیشنهادی خود در مجلس حاضر نمی شود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای روحانی؛ مردم ذره ایی به شما اعتماد ندارند، لذا به وزیری که دو دهه خارج از کشور زندگی کرده نیز اعتماد نخواهند کرد.

وی با اشاره به پشت پرده ملاقات افراد فاسد با رزم حسینی و برخی از مسئولان نمایندگان قبل از جلسه رأی اعتماد، تصریح کرد: آقای رزم حسینی؛ شما چگونه می توانید در کشوری خدمت کنید که دو دهه آن را رها کرده و در کانادا زندگی کردید و خانواده شما همچنان در آنجا هستند. آقای روحانی نیز برای نمایندگان مجلس یازدهم حرمتی قائل نشده، البته به نظر می رسد که کرونا بهانه است.

مطهری با یادآوری ارتباط علیرضا رزم حسینی با زکی اسدی و آقای علی اکبر پوریانی گفت: وزیر پیشنهادی صمت باید درباره ارتباط خود با این افراد و فسادهایی که داشته، شفاف سازی کند. موضوع دوتابعیتی رزم حسینی انحرافی است تا از فساد اقتصادی مجموعه های او غافل شویم. آقای رزم حسینی؛ باید درباره فروش شرکت صوری خود به شرکت ملی مس شفاف سازی کنید. او از اوایل دهه هشتاد با آقای پوریانی از مافیای معدن کرمان شراکت داشته و به همراه برادرش جواد رزم حسینی و محمدعلی و محمدرضا و محمدمهدی رزم حسینی نیز با شرکت های معدنی و فولادی برای فرار از مالیات معاملات فراوانی را انجام داده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر پیشنهادی صمت باید درباره فروش شرکت ورشکسته خود به شرکت ملی مس سرچشمه توضیح دهد. ونی در خرداد 1384 به همراه مسعود خبازی و علی اکبر پوریانی هیات مدیره شرکت خدماتی بازرگانی یارانه مس را راه اندازی و رزم حسینی به عنوان هیات مدیره، پوریانی به عنوان نایب رئیس و خبازی به عنوان نایب رئیس این شرکت فعالیت خود را آغاز کرده و بخش قابل توجهی از سهام بی ارزش این شرکت را به شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه فروختند.

وی یادآور شد: آقای رزم حسینی سهام بی ارزش شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی صوری خود را نیز به صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران فروختند. همچنین بخشی از سهام شرکت صوری را به شرکت آتیه اندیشان مس فروخته است، آیا شما این وضعیت را رصد نکردید؟ او در دهه 90 نیز پس از آنکه در دولت آقای روحانی سمت می گیرد، بازماندگان، این شرکت را ورشکسته اعلام می کنند و با هزینه گزاف به شرکت های مهم مس فروخته می شود.

مطهری افزود: وزارت صمت آیا گره ای از کار مردم باز کرده است که بخواهد در این 7 ماه باقی مانده از دولت بتواند با فساد مقابله کند یا گره ای از مشکلات مردم باز کند؟ متاسفانه نمایندگانی در مجلس نقش کدخدایی را برای ایشان بازی می کنند و در این میان 3 پیشنهاد برای انصراف از مخالفت به بنده داده اند!

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی به عضویت رزم حسینی در هیات مدیره شرکت همیار ماشین آسیا که واردکننده ماشین های سنگین است، اشاره کرد و گفت: چطور کسی که به واردات ماشین آلات سنگین به کشور اعتقاد دارد، می تواند بحث تولید داخلی و وزارتخانه صنعت را مدیریت کند؟ با انتخاب ایشان وضعیت مردم بدتر می شود. ما در شاه عبدالعظیم هم نمی توانم زندگی کنیم، اما ایشان چگونه با خانواده در کانادا زندگی می کند! رزم حسینی فسادهایی را نیز در زمان های مسئولیتش در وزارت نفت داشته است.

نوش‌آبادی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت:
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۵۷
 

حذف رانتخواری و امضاهای طلایی باید در دستور کار وزیر جدید صمت قرار گیرد

حسین نوش آبادی در جلسه علنی امروز در جریان بررسی صلاحیت علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت در موافقت با ایشان با تبریک هفته دفاع مقدس، گفت: بی‌شک دفاع بی‌نظیر ملت بزرگ ایران در 8 سال دفاع مقدس در مقابل تجاوز و تهاجم گسترده دشمن پایه‌گذار غرور ملی تمام نشدنی برای نسل‌های آینده کشور شد که هیچ‌گاه از ذهن‌ها محو نخواهد شد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز می‌خواهیم در مورد مدیریت وزارتخانه‌ای تصمیم بگیریم که بخش مهمی از مشکلات کشور در این حوزه قرار دارد و مسئولیت مهمترین بخش‌های حیاتی کشور را عهده‌دار است؛ وضعیت آشفته بازار، نابسامانی حوزه بازرگانی و تجارت، معضلات بخش صنعت و معدن، شرایط نگران کننده تولید، بی‌توجهی سالیان اخیر به اقتصاد مقاومتی نیازمند انتخاب وزیری باتجربه، توانمند، صالح برای وزارت صمت است.

وی ادامه داد: مدیریت بازار و معیشت مردم، عدالت در توزیع کالاهای اساسی با ایجاد شبکه توزیع مناسب، شکسته شدن انحصار در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت، فعال‌سازی سامانه‌های نظارت بر کالاها، حذف انحصار در واردات کالا و مبارزه با ویژه‌خواران، اصلاح ساختار تنظیم بازار کشور، ایجاد توازن در عرضه و تقاضا مورد انتظار مردم و مجلس است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ارتقاء تولید با فناوری و ارزش افزوده کالا، احیای واحدهای صنعتی و تولیدی، حل مشکلات واحدهای بحران زده، تأمین مواد اولیه این واحدها با اولویت تأمین در داخل کشور باید سرلوحه کار وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد؛ برندسازی با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت تولید در سال جهش تولید، توجه به صادرات با در نظر گرفتن مزیت نسبی و زنجیره تأمین کالا، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و حرکت به سمت بومی‌سازی، توسعه و ارتقاء صنعت قطعه‌سازی و توجه به ساماندهی بازار خودرو باید در دستور کار وزیر آینده صمت قرار گیرد.

نوش آبادی افزود: احیاء و فعال‌سازی معادن کوچک، تنظیم بازار فولاد، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و تجاری در سفارتخانه‌های خارج از کشور، توسعه نمایشگاه‌ها و بازارهای مشترک بین‌المللی با مشارکت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی با در نظر گرفتن سیاست‌های تنظیم بازار در داخل کشور، توسعه صادرات و مبادلات مرزی و گسترش تجارت الکترونیک، جلوگیری از فساد اداری در زیرمجموعه وزارتخانه، حذف رانتخواری و فروش مجوز و حواله و امضاهای طلایی، پاکسازی و استفاده از نیروهای جوان، متخصص، وفادار به نظام و انقلاب، ایجاد پنجره واحد تجاری و سرمایه‌گذاری باید در صدر برنامه‌های وزیر جدید صمت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: با توجه به بررسی‌های انجام شده و نظرات مثبت کمیسیون صنایع و معادن و بسیاری از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی کشور و همچنین با توجه به تجارت ارزنده رزم حسینی و فعالیت ایشان در بخش‌های مختلف اجرایی و اقتصادی و همچنین نقش برجسته ایشان در حوزه عملیاتی و دفاعی به ویژه نقش قائم مقامی در کنار شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثار‌الله در دوران دفاع مقدس، داشتن برنامه‌های مناسب برای برون رفت وزارت صمت از مشکلات کنونی به ایشان رأی اعتماد می‌دهم و از نمایندگان مجلس انتظار دارم با حمایت از ایشان وزارت صمت را از بلاتکلیفی نجات دهند؛ همچنین از مخالفان تقاضا دارم با حفظ حرمت و رعایت اخلاق اسلامی از اظهارنظراتی که موجب وهن مجلس است پرهیز کنند و با رعایت عدالت و اخلاق صلاحیت وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند.

ارکانی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت:
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۵۶
 

رزم حسینی مدیر حاکمیتی است، نه دولتی/گزینه پیشنهادی دولت دارای نگاه توسعه گرا است

احسان ارکانی در موافقت با گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: رزم حسینی ، فامیل، همشهری و هم استانی بنده نیست و هیچ سابقه رفاقتی با وی ندارم بلکه رزم حسینی را از زمان تصدی استانداری خراسان رضوی می شناسم.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عملکرد رزم حسینی در استانداری خراسان رضوی موفق بوده است زیرا دارای روحیه جهادی، تعامل گرا، حر و آزاده، شخصیتی مستقل و نگاه کارشناسی همراه با تعامل است.

وی ادامه داد: گزینه پیشنهادی وزارت صمت دارای نگاه توسعه گرا است و همواره منتقد سیاست های غلط اقتصادی دولت بوده است در واقع وی وزیر و مدیر دولتی نیست بلکه وزیر و مدیر حاکمیتی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بدون شک برای پیشرفت کشور همه ارکان کشور از جمله قوه مقننه، مجریه و قضاییه باید با یکدیگر همراه باشند.

ارکانی تصریح کرد: رزم حسینی جانشین و معاون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است؛ برخی عنوان می کنند وی ضعیف است از این رو باید پاسخ دهند چطور زمانی که نشان فتح از رهبر انقلاب دریافت کرده ضعیف نبوده، چطور زمانی که جانباز شده و حتی استاندار استان های خراسان رضوی و کرمان بوده ضعیف نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بدون شک دو تابعیتی رزم حسینی تائید نشده است و هیات تحقیق از مدیران دوتابعیتی نیز این موضوع را تائید نکرده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: انقلابی ها از دروغ بیزار هستند و هیچگاه حاضر نیستند آبروی دیگران را لکه دار کنند از این رو نباید تهمت دوتابعیتی به رزم حسینی زده شود.

وی ادامه داد: گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت قوانین مزاحم تولید را می شناسد زیرا فعالیت اقتصادی در بخش خصوصی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: متاسفانه برخی عنوان می کنند چون رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد حاضر نشده نباید به رزم حسینی رأی دهیم چون توهین به مجلس است در حالی که رأی ندادن در شرایط کنونی تنبیه کردن بازار، کشور و مردم است؛ همچنین نباید از یاد برد وقتی ابزار نظارتی کمرنگ شود چنین وضعیتی مانند عدم حضور رئیس جمهور ایجاد می شود.

ارکانی تصریح کرد: بنابراین با رأی دادن به رزم حسینی در روزهای باقی مانده از عمر دولت بازار، صنعت و معدن از رهاشدگی خلاص می شود و به سامان می رسد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: لقب شهید زنده و خط شکن از سوی سردار شهید سلیمانی به رزم حسینی داده شده و در گفت وگویی با آیت الله علم الهدی؛ وی نقل کرد حاج قاسم گفت رزم حسینی هدیه بنده به شماست. استانداری که به خراسان رضوی می آید عادی و معمولی به عنوان نماینده دولت نیست بلکه یک عنصر پرورش یافته در دفاع مقدس است که مجموعه ای از تجربیات و دانش ها را کسب کرده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند با استفاده از تجربیاتش وضعیت اقتصاد را سامان دهد.

پاسخ رئیس مجلس به تذکر یک نماینده درباره حضور نیافتن روحانی در جلسه رای اعتماد
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۰:۵۵
 

علیرضا سلیمی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 131 گفت: بر اساس این اصل در صورتی که رئیس جمهور بیش از دو ماه غیبت کرده یا بیمار شود، با اذن مقام معظم رهبری مسئولیت به عهده معاون ایشان است و آقای روحانی از روز افتتاحیه مجلس در ملاء عام حاضر نشده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس اصل 113 قانون اساسی رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، افزود: اصل 121 قانون اساسی می‌افزاید که رئیس جمهور سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خود را در راه ایفای مسئولیت‌ها به کار گرفته و خود را وقف خدمت به مردم کند.

وی اضافه کرد: بر اساس اصل 123 قانون اساسی رئیس جمهور موظف است به مصوبات مجلس عمل کند، این در حالی است که اگرچه ماده 202 و 204 قانون آیین‌نامه داخی تصریح می‌کند که در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور باید در جلسه حضور یابد، اما ایشان به قانون عمل نکرده و در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی حاضر نشده است.

سلیمی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور موظف است به مصوبات مجلس عمل کند، ادامه داد: حضور نیافتن رئیس جمهور در نشست امروز مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت برگزار می‌شود، استنکاف از قانون است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در برابر حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی سکوت کرده است، تصریح کرد: به زعم من برگزاری جلسه بدون حضور آقای روحانی خلاف آیین‌نامه است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه مطرح می‌شود حضورنیافتن رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است، اما چرا این ستاد برای سایر سران قوا مصوبه‌ای ندارد و روسای قوه مقننه و قضائیه در این ایام سفر کرده و جلسه برگزار می‌کنند.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد خلاف آیین‌نامه نیست و عدم حضور ایشان به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و مسائل مربوط به کرونا است.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار