کد خبر: ۹۰۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ 29 September 2020

 

پالنگان؛ قلعه‌ای قد علم کرده به بلندای کوه

ایسنا/کردستان این جا ماسوله کردستان است طبیعتی بکر و بی‌نظیر با مردمانی ساده و بی‌آلایش و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار فراوان که در نوع خود بی‌نظیر و حاصل دستان هنرمند نقاش عالم است.

به پالنگان که وارد می‌شوید، جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی را خواهید دید، خانه‌های پلکانی، جویبارهای روان که صدای آرامش بخش آب روح آدمی را در همان ابتدای راه جلا داده و پوشش محلی مردمان روستا حکایت‌ها در دل خود دارد.

جدای از جاذبه‌های طبیعی و زیبای روستا که دوستداران طبیعت را به دامن خود می‌کشاند در این گزارش قصد داریم دوستداران بناهای تاریخی را با آثاری تاریخی به جا مانده از هزارتوی تاریخ قبل از اسلام آشنا کنیم.

قلعه پالنگان، قلعه‌ای به جا مانده از دوران قبل از اسلام در ایران، قلعه‌ای که از پس گذشت قرن‌ها هنوز قد علم کرده به بلندای کوه حافظ مردمان خود است.

این قلعه در ۷۵۰ کیلومتری جنوب شرقی روستا و بر بلندای کوهی واقع است، زمانی که به بالای کوه برسید چشم‌انداز زیبایی که حال مقابل چشمانتان خودنمایی میکند شما را حیرت زده خواهد کرد و همین موقعیت و چشم انداز زیبا حکایت از سیستم دفاعی قلعه در زمان‌هایی بس دور دارد و روزگارانی را برای شما بازگو خواهد کرد که امرای کلهر در آنجا سکونت داشتند.

تاریخ روستا روایت‌گر آن است که این قلعه مدت‌ها محل سکونت امرای کلهر بوده است و پس از تصرف قلعه به دست اردلان‌ها، مقر فرمانروایی خود را از قلعه زلم به قلعه پالنگان آورده‌اند.

طبق گفته برخی از باستان‌شناسان قدمت این بنای تاریخی به سده ۷ و ۸ هجری قمری بازمی‌گردد  اما کشف دروازه سنگی بزرگی در قلعه حکایت از قدمت بنا قبل از تاریخ اسلام در ایران دارد

گرچه بخش عظیمی از این بنای تاریخی به ویرانه‌ای تبدیل شده است اما هنوزم که هنوز است می‌توان رد پای آتشکده و پل‌های قدیمی را در آن دید.

ساخت قلعه بر بلندای کوه حکایت از به کارگیری طبیعت برای حالت تدافعی قلعه دارد، همچنین بقایای اتاق‌های کوچک نیز نشان از این دارد که در زمان‌هایی بس دور در زمان حمله دشمن به منطقه همچون پناهگاه مردم پالنگان بوده است و ساختن قلعه بر بالای کوه مشرف بودن قلعه بر کل منطقه را برای حاکمان و نگهبانان وقت قلعه فراهم کرده است.

قلعه پالنگان به دلیل موقعیت استراتژیکی خود یکی از مهمترین قلعه‌های مهم و غیرقابل دسترس به شمار می‌رفته است و از ماجراهایی تاریخی در خود حکایت دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار