کد خبر: ۹۰۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 29 September 2020

 

 

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت آبزی‌پروری؛ 44 هزارتن ماهی گرمابی امسال در گیلان تولید می‌شود

گروه استان‌ها- مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۴۴ هزار تن ماهی گرمابی امسال در گیلان برداشت شود گفت: استفاده از فناوری‌های نوین موجب ارتقاء آبزی‌پروری گیلان می‌شود.

عظیم مدبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین از یک سو و اصلاح ساختار استخرهای پرورشی موجب ارتقاء آبزی‌پروری گیلان به ویژه در بخش ماهیان گرمابی می‌شود اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 44 هزار تن ماهیان گرمابی در گیلان برداشت شود.

مدیرکل شیلات گیلان پایان فصل برداشت ماهیان گرمابی در استان گیلان را اواخر اسفند ماه اعلام کرد و با تأکید بر اینکه حدود 91 درصد ماهیان گرمابی استان در شهرستان‌های رشت، صومعه‌سرا فومن و شفت تولید می‌شود تصریح کرد: این شهرستان‌ها از مهم‌ترین شهرستان‌های پرورش ماهیان گرمابی در استان گیلان هستند که در این بخش فعالند.

مدبری شهرستان رشت با را با تولید حدود 18 هزار تن ماهی گرمابی در سال بزرگ‌ترین شهرستان آبزی‌پروری در گیلان اعلام کرد و با تأکید بر اینکه  کپور، فیتوفاک، آمور و سرگنده از جمله ماهیان گرمابی پرورشی در استان محسوب می‌شوند عنوان کرد: یکی از اولویت‌هایی که شیلات پیگیر آن است زمینه‌سازی برای افزایش تولید در این بخش است.

وی با بیان اینکه طبق شواهد تولید در مزارع استان گیلان به خاطر نارسایی در امکانات و تجهیزات، سپری شدن عمر مفید استخرها، استفاده مستمر از این مزارع، انباشت رسوبات و ساختار غیر اصولی و ناقص آن به آن شکل مورد انتظار نیست افزود: در این استخرها به جای تولید 6 تن در هکتار 4 تن در هکتار ماهی تولید می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان محدودیت منابع آب و خاک و نیاز رو به افزایش جامعه به مواد غذایی را متذکر شد و با اشاره به اینکه شناخت دقیق علمی و وضعیت و امکانات فعلی مزارع پرورش ماهی ضرورت دارد افزود: بهره‌گیری از دانش و تجربیات و فناوری‌های جدید از جمله برنامه‌هایی است که شیلات گیلان آن را دنبال می‌کند.

مدبری دستیابی به اطلاعات آماری و کارشناسی مستدل در جهت تغییر و بهبود وضعیت موجود و افزایش تولید ماهیان گرمابی را در استان گیلان مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: تأسیس مزارع و مجتمع‌های آبزی‌پروری جدید تا چندی پیش اصلی‌ترین روش افزایش تولید آبزیان بود و امروزه افزایش بهره‌وری مزارع موجود در دستور کار است.

وی استفاده از فناوری‌های جدید، ماشین‌آلات و تجهیزات مختلف از کشورهای پیشرو در صنعت آبزی‌پروری و افزایش سطح دانش، تجربه و مهارت بهره‌برداران را برای ارتقاء جایگاه تولیدات این بخش مهم خواند و تصریح کرد: مجموعه شیلات استان گیلان از هر روشی که بتواند به فعالان آبزی‌پروری و علاقمندان ورود به این حوزه کمک می‌کند.

مدیرکل شیلات استان گیلان وجود زمین در دسترس و آب را از جمله محدودیت‌های موجود در مسیر آبزی‌پروری در سطح کل کشور تلقی کرد و اظهار داشت: صید و صیادی و حفاظت از منابع آبزیان در گیلان از جمله مواردی است که شیلات به آن توجه دارد و لازم است نمایندگان استان در مجلس نیز از این مجموعه حمایت به عمل آورند.

مدبری فعالیت‌هایی نظیر ماهی‌دار کردن آب بندان‌های مستعد استان و استفاده بهینه و چند منظوره از آن‌ها را یکی از برنامه‌های محوری شیلات گیلان برای تحقق شعار جهش تولید دانست و افزود: ماهی‌دار کردن تالاب انزلی، صادرات آبزیان و توسعه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی از دیگر برنامه‌های شیلات گیلان است.

به گزارش تسنیم، علاوه بر ارتقاء بهره‌وری در بخش تولید ماهیان گرم‌آبی در خشکی، طبق سیاست‌های اعلام شده اقتصاد مقاومتی نوار ساحلی استان گیلان به عنوان یک قطب مهم، ظرفیت‌های بسیار بالایی برای ایجاد پروژه‌های ماهی در قفس دارد که لازم است در این زمینه هم برنامه‌ریزی جدی‌تری انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار