کد خبر: ۹۰۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ 29 September 2020

 

 

 

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: تاریخ معاصر مصر پر از سیاستمدارانی است که حوصله مردم را سر می‌بردند؛ از‌بس‌که سازش‌کار بودند در برابر ابرقدرت‌های شرقی و غربی جهان و البته رژیمی که همسایه شمالی مصر شده بود. اما «جمال عبدالناصر حسین» این‌گونه نبود؛ سر سازش با رژیم اشغالگر قدس نداشت و از جنگ هم نمی‌ترسید. وقتی رئیس‌جمهور شد، اولین کار مهمش این بود که کانال سوئز را ملی کرد؛ آبراهه‌ای ۱۹۲ کیلومتری در قلمرو مصر که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند و از سال ۱۸۶۹ میلادی برای کشتیرانی و تجارت جهانی ارزش حیاتی دارد.

کانال سوئز تا آن موقع زیر نظر «شرکت کانال سوئز» اداره می‌شد که متعلق به فرانسه و انگلیس بود و در واقع گذر کشتی‌ها از کانال برای مصر عایدی نداشت. عبدالناصر که با انگلیسی‌ها هم سر سازش نداشت و هم‌نظر مردمش بود که از سلطه طولانی بریتانیا بر مصر، خون به جگر داشتند در سال ۱۹۵۶ میلادی کانال سوئز را ملی کرد و یک جنگ بزرگ شروع شد. اسرائیل در همراهی با انگلیس، پرید وسط ماجرا و صحرای‌سینا را اشغال کرد و انگلیس و فرانسه هم در مصر نیرو پیاده کردند تا کانال را پس‌ بگیرند.

عکسی از مسدودکردن کانال سوئز توسط عبدالناصر 

پایان سلطه بریتانیا بر خاورمیانه

در روزهای درگیری برسر کانال سوئز از نظر نظامی، ارتش مصر شکست خورد؛ ولی کار مهمی هم انجام داد. به دستور عبدالناصر، دهانه کانال سوئز از طریق غرق‌ کردن و از کار‌ انداختن حدود ۵۰ کشتی مسدود شد تا کشتی‌های تجاری نتوانند از این آبراهه مهم بگذرند. آخرسر چه شد؟ متجاوزان به دلیل فشار افکار عمومی جهان و مردم خاورمیانه و حمایت قوی مصری‌ها از عبدالناصر و همچنین مخالفت سازمان‌ ملل با اشغال نظامی مصر مجبور شدند نیروهایشان را بردارند و بروند.

عبدالناصر در جنگ شکست خورد؛ ولی به هدفش رسید و توانست کانال سوئز را که تا آن موقع به‌جای منفعت برای مصر و دریافت حق عبور کشتی‌ها، فقط مایه زحمت و دخالت خارجی در مصر بود از ابرقدرت‌ها پس‌ بگیرد. همین موضوع، عبدالناصر را نه ‌فقط در مصر بلکه در میان ملت‌های عرب و در سراسر خاورمیانه به قهرمان تبدیل کرد؛ یک نفر پیدا شده بود که جلوی زورگویی غربی‌ها به‌ویژه انگلیس ایستاده بود.

درگیری بر سر کانال سوئز برای انگلیس بسیار گران تمام شد؛ دعوای سیاسی بالا گرفت و نخست وزیر وقت استعفا داد. در نهایت عبدالناصر مصر را از چنگ انگلیس بیرون کشید و مورخان واقعه کانال سوئز را پایانی بر استیلای بریتانیا بر کل خاورمیانه می‌دانند.

عبدالناصر پس از شکست در جنگ ۶ روزه از مقامش استعفا کرد، ولی مصری‌ها به خیابان ریختند و او را به قدرت بازگرداندند

النصر شد الناصر!

سازش‌ناپذیری عبدالناصر با رژیم صهیونیستی، مقامات اسرائیل و حاکمان غرب را برآشفته بود. عاقبت در سال ۱۹۶۷ یک درگیری نظامی بین مصر و سوریه و اردن با رژیم اشغالگر قدس رخ داد که به جنگ ۶ روزه معروف است. در این جنگ، اسرائیل با کمک آمریکا و متحدان اروپایی و البته محمدرضا پهلوی از نابودی نجات یافت. عبدالناصر شکست خورد، ولی به هدفش رسید و «قهرمان مردم» شد.

عبدالناصر ۳ سال بعد در ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۰ به دلیل نارسایی قلبی و عروقی درگذشت. پیکرش در میان جمعیتی میلیونی در قاهره تشییع شد و در مسجد النصر قاهره آرام گرفت. مسجد النصر از آن روز شد مسجد الناصر.

تشییع پیکر عبدالناصر در قاهره در میان جمعیت ۵ میلیون نفری

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۷ مهر مصادف با ۲۸ سپتامبر میلادی و ۱۰ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «ابوعمر مغازلی بوزجانی نیشابوری» مورخ، محدث و منجم مشهور در سال ۴۸۳ قمری 
ـ درگذشت فقیه بزرگ «ملا جعفر شریعتمدار تهرانی» در سال ۱۲۶۳ قمری
ـ رحلت آیت‌الله «سید عبدالهادی شیرازی» دانشمند بزرگ شیعه در سال ۱۳۸۲ قمری
ـ درگذشت «لویی پاستور» پزشک فرانسوی و بنیان‌گذار میکروب‌شناسی در سال ۱۸۹۵ میلادی
ـ روز استقلال عمان از استعمار انگلستان در سال ۱۹۲۰ میلادی
ـ درگذشت «ادوین هابل» منجم و اخترشناس معروف آمریکایی در سال ۱۹۵۳ میلادی
ـ آغاز انتفاضه جدید مسلمانان فلسطین بر ضد رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی
ـ شهادت سرداران اسلام؛ نامجو، فلاحی، فکوری، کلاهدوز و جهان‌آرا در سال ۱۳۶۰ شمسی
ـ روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار