رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان فرارویش و عضو هیات علمی دانشگاه اراک گفت: کشت بافت گیاهی، اصولا روشی برای تکثیر انبوه و سالم گیاهان است که عملا روشی نوین و در واقع با تکنولوژی بالای تکثیر گیاهان است .
کد خبر: ۹۰۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵ 28 September 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر صالحی ارجمند افزود: تولید انبوه کشت بافت گیاهی آناناس برای نخستین بار در کشور، در استان مرکزی انجام و تجاری سازی شده است.
وی با بیان اینکه این شرکت از شرکت های وابسته به دانشگاه اراک و زیر نظر پارک علم و فناوری استان است که در زمینه کشت بافت گیاهی کار می کند یادآورشد: تولید انبوه آن از طریق شرکت دانش بنیان فرا رویش در اراک تکثیر و تجاری سازی شده است.
وی کشت بافت را روشی برای تولید انبوه عنوان کرد و گفت: عاری از هرگونه آفات و بیماری و تولید گیاهی یکنواخت و رشد خوب از جمله مزایای کشت بقای گیاهی است .
وی افزود: با تحقیقاتی که انجام شد خوشبختانه توانستیم تولید نهال آناناس را در این شرکت دانش بنیان به مرحله تجاری سازی برسانیم و اکنون اولین محموله آن آماده ارسال به گلخانه در استان گلستان است .
وی گفت: این کشت همچنان در این مرکز تحقیقاتی ادامه خواهد داشت که هم درآمدزایی خوبی برای گلخانه داران است و هم کاهش هزینه ها را به همراه دارد.
دکتر صالحی ارجمند اظهار داشت: رقم MD۲ تنها رقمی است که در استان مرکزی کشت شده و کیفیت بالا و سرشاز از انواع ویتامین ها و ویتامین C بالا و طعم و عطر مطلوب از جمله مزایای کشت این رقم است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: تولید و تکثیر نهال آناناس از سه سال گذشته در استان آغاز شده و از طریق وزارت جهادکشاورزی باهمکاری پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات بصورت سنتی تکثیر شد.
وی گفت: کشت آناناس به خاطر اهمیت و صرفه اقتصادی که بالایی دارد برای کشت در سطح وسیع، تولید انبوه نهال آناناس برای اولین بار در سطح کشور و در استان مرکزی در حال انجام است که هم با هزینه کمتر نهال آناناس تولید و هم کمک به افزایش درآمد گلخانه داران و کشاورزان است .
زاهدی افزود: خوشبختانه این شرکت دانش بنیان موفق شد کمتر از یک سال در سطح وسیعی این نهال ها بصورت کشت بافتی به تولید انبوه برساند و تجاری سازی کند.
وی کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری و افزایش درآمدزایی را از جمله مزایای این کشت اعلام کرد و گفت: تولید این نهال دراستان می تواند ۵۰ درصد ارزش افزوده یا سود برای تولید کننده در گلخانه داشته باشد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار