از فردا 7 مهرماه؛
ششمین همایش علمی و بین المللی شمس و مولانا فردا با استفاده از ارتباطات در فضای مجازی در خوی برگزار می شود.
کد خبر: ۹۰۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴ 27 September 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، هفتم مهرماه برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم کشورمان به «روز بزرگداشت شمس» نامگذری شده است.شمس‌الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی مقلب به شمس تبریزی عارف بزرگ قرن هفتم هجری در «تبریز» متولد و در «خوی» دیده از جهان فرو بست.

همه ساله به مناسبت روز بزرگداشت شمس جشنواره ملی موسیقی و دیگر رشته های هنری و همایش بین المللی شمس و مولانا برگزار می‌شود که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا این دو رویداد ملی و بین المللی در بستر فضای مجازی برگزار می شود .

این همایش بین المللی توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر خوی (موسسه تولیت شمس تبریزی) با همکاری کمسیون ملی یونسکو ـ ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن عرفان اسلامی ایران در بستر فضای مجازی و به صورت آنلاین از هشتم تا دهم مهر ماه برگزار خواهد شد.

عباسی فرماندار خوی در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما گفت : در این رویداد بین المللی 15نفر از اساتید دانشگاهی و شمس‌ پژوهان و مولوی ‌شناسان برجسته داخلی و خارجی از کشور ایران، ترکیه، بنگلادش و فرانسه در حوزه شمس‌پژوهی سخنرانی خواهند کرد .

وی افزود : بررسی دیدگاه‌های شمس تبریزی، ضرورت جهانی شدن شمس، خودشکوفایی انسان از نظرگاه شمس، شمس تبریزی از نگاه شاعران دوره عثمانی، شمس تبریزی از منظر نویسندگان و تاثیر عرفانی وی در بنگلادش، درنگی در شادی شمس، طبقه بندی و تحلیل معرفت‌ شناختی هنجارگریزی شمس، شمس و مولانا به روایت استاد موحد، مقایسه طریق عرفانی شمس و ابن‌عربی و شمس تبریزی در تذکره‌های ادب پارسی از مهمترین موضوع سخنرانی‌های این همایش است که اساتیدی چون دکتر لیلی انور از فرانسه، دکتر تورقای شافاق و نعمت یلدیریم از ترکیه، دکتر محمد ابوالهاشم از بنگلادش، دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی، دکتر شهرام پازوکی، دکتر احمد پاکتچی، دکتر مرتضی شجاری، دکتر محمدباقر محسنی، دکتر شهریار حسن‌زاده، دکتر مهدی محبتی، دکتر قاسم کاکایی، دکتر شهین اعوانی، دکتر فاطمه مدرسی و دکتر مستکین از کشورمان سخنرانان این همایش بین المللی هستند.

یادآوری میشود بر اساس فراخوان اعلام شده 56 مقاله و متن سخنرانی به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که به دلیل برگزاری نشدن این رویداد تعداد 35مقاله پذیرفته شده در کتاب مجموعه مقالات چاپ و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه خواهد شد.

این همایش با کد76726ـ 99200 در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ثبت و تایید شده است.

سومین جشنواره ملی شمس و مولانا نیز در 2 بخش موسیقی اصیل ایرانی و قصه گویی قرار بود در مرداد ماه برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا زمان برگزاری جشنواره به تعویق افتاده است.

در بخش موسیقی این جشنواره 263اثر از24استان کشور به دبیرخانه اجرایی این جشنواره ارسال شده بود که 86اثر به مرحله داوری راه یافته است که از میان این تعداد 12اثر به مرحله اجرای صحنه‌ای با انتخاب داوران جشنواره (استاد داوود آزاد، استاد محمدرضا چراغعلی و استاد پویا سرایی) راه خواهند یافت و در صورت بر طرف شدن بیماری کرونا در آرامگاه شمس تبریزی در شهرستان خوی ـ دارالقرار شمس تبریزی ـ همچون سنوات گذشته به رقابت خواهند پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار