مدیرکل پست قم گفت: طرح یکپارچه سازی قرائت قبوض مشترکان آب ، برق و گاز به صورت پایلوت کشوری درقم اجرایی می شود که در این راستا پایگاه داده واحد از مشترکان این شرکت‌های خدماتی دراین استان تجمیع شده‌است.
کد خبر: ۹۰۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 27 September 2020

به گزارش تابناک قم، ابوالفضل باقری منش با بیان اینکه لازمه اجرای این طرح ایجاد بانک اطلاعاتی واحد برای تمام مشترکان آب، برق و گاز است ادامه داد: این پایگاه داده ایجاد و اطلاعات دستگاه های خدماتی تجمیع شده و به اطلاعات مکان محور بر اساس کدپستی دسته‌بندی شده‌است.

وی ادامه داد: صحت سنجی اطلاعات تجمیع شده دراین بانک داده در حال انجام است که پس از نهایی شدن این موضوع،‌ این طرح به صورت آزمایشی در مهرماه جاری در منطقه باجک(فرهنگیان) قم به صورت پایلوت اجرا و در صورت موفقیت آمیز بودن با رفع موانع احتمالی، در ماه‌های آینده درکل شهر قم عملیاتی می‌شود.

باقری منش، با بیان اینکه این طرح علاوه بر قم در اردبیل نیز به صورت پایلوت در حال عملیاتی شدن است، گفت: با توجه به شیوع کرونا و به حداقل رساندن تردد افراد به منازل، این طرح با محوریت کدپستی استانداردشده و تجمیع بانک های اطلاعاتی این شرکت های خدماتی انجام می شود.

وی ادامه داد: با توافق انجام شده میان شرکت های خدماتی آب، برق و گاز، قرائت قبوض این سه شرکت به صورت یکپارچه و با مراجعه تنها یک مامور قرائت می شود که در این زمینه نرم افزار ویژه ای نیز طراحی شده است.

مدیرکل پست قم افزود: این طرح با نرم افزار طراحی شده و با محوریت اشتراک کدپستی ثبت می شود ولی با توجه به اینکه تاریخ قبوض هر یکی از این خدمات متفاوت است، قبض‌ها به صورت جداگانه برای مشترکان ارسال می شود.

باقری منش با اشاره به اجرای طرح مهم جی‌نف  در قمگفت: استان قم در زمره اولین استان‌هایی است که این پروژه را با موفقیت به پایان رسانده و مورد بهره برداری قرار داده که این طرح، بستر مناسب برای اجرای یکپارچه سازی قرائت قبوض را فراهم کرده‌است.

وی ادامه داد: سازمان‌های خدماتی با اتصال به پایگاه داده «جی نف» به عنوان یک زیرساخت مهم امکان به روزرسانی آدرس مشترکان خدمات آب، برق و گاز بر اساس کد پستی استاندارد شده در قالب طرح جی نف را دارند که این موضوع در این استان با سرعت در حال انجام است.

مدیرکل پست قم با بیان اینکه جی‌نف جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی و اولویت دار استان است، افزود: هم اکنون بانک اطلاعاتی قم در بستر جی‌نف به طور کامل نقطه‌گذاری شده و این کدها بر روی نقشه تعیین و آماده بهره برداری است.

بر اساس مصوبه ششمین جلسه شورای عالی فناوری ارتباطات در اواخر سال ۹۳، شرکت ملی پست به عنوان متولی پایگاه نظام ملی آدرس گذاری مکان محور کشور (جی نف) معرفی و توسط ریاست جمهوری نیز ابلاغ شد. با این مصوبه قم به عنوان استان پایلوت اجرای طرح ملی «جی نف» برای استانداردسازی آدرس پستی انتخاب و به همین دلیل پیشرفت اجرای این طرح در این استان نسبت به استان‌های دیگر بسیار چشمگیرتر بوده‌است.

در طرح جی‌نف، مختصات دقیق طول و عرض جغرافیایی به طور دقیق بر روی نقشه نقطه‌گذاری می‌شود که بهره برداری از این طرح می‌تواند دستاوردهای بسیار مهمی در حوزه تحقق دولت الکترونیکی رقم بزند.

۲۴۲ هزار ساختمان و ۷۹۰ هزار مکان در شهر قم وجود دارد که برای ۱۰۰ درصد ساختمان های شهری کد پستی استاندارد تعریف شده است. ۴۰ هزار ساختمان و ۱۵۰ هزار مکان در مناطق روستایی استان وجود دارد که  ۸۰ درصد ساختمان‌های روستاهای ۲۰ تا ۱۰۰ نفر جمعیت نیز در قالب این طرح کدگذاری شده اند.

پیش از اجرای طرح جی نف، تعیین کد پستی ۱۰ رقمی از سال ۱۳۷۴ در کشور آغاز و هم اکنون ۴۹ میلیون کد پستی درکشور وجود دارد که بانک اطلاعانی کدپستی ۱۰ رقمی قم جزو کامل ترین بانک‌های اطلاعاتی کشور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار