طالبان ادعا می‌کند که این موضع‌گیری‌ها و رفتارهای سختگیرانه خود را تغییر داده‌ است، ولی چندین زن هنوز مشکوک هستند؛ از جمله دورانی که می‌گوید تنها نگرانی او در مورد نگاه طالبان به حقوق زنان و ماهیت و چگونگی محدودیت‌هایی است که ممکن است برای آنها ایجاد کند.
کد خبر: ۹۰۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۹ 01 October 2020

ولایت قندهار در جنوب افغانستان، در میان دلخوری برخی از مردان که آن را مغایر با قوانین اسلامی می‌دانند، شاهد افتتاح یک مرکز تناسب اندام ویژه زنان بوده است.

این مرکز توسط «مریم دورانی» فعال حقوق بشر افغان ۳۶ ساله اداره می‌شود. وی از مدافعان حقوق زنان در سنگر جنبش مسلح طالبان است، که موضعی محافظه‌کارانه در مورد بیرون رفتن زنان به مکان‌های عمومی دارند، و از حقوق زنان دفاع می‌کند.

دورانی یک ایستگاه رادیویی برای زنان را اداره می‌کند، او قبلاً در شورای شهرستان‌ها خدمت می‌کرد و جایزه "زنان شجاع بین المللی" توسط میشل اوباما در سال ۲۰۱۲ میلادی به وی اهدا شده‌ بود.

واکنش طالبان به باشگاه بدنسازی زنان در قندهار؟!

سال گذشته یک سالن ورزشی مخصوص بانوان افتتاح کرد و اکنون هر روز پنجاه زن به این مرکز جذب می‌شوند. پس از گذشت مدت کوتاهی از شروع کار، مریم گفت که واکنش آنها بسیار مثبت بوده‌ است، زیرا زنان به ورزش نیاز دارند. 

وی اظهار داشت که آنچه او را آزار می‌دهد، واکنش برخی از مردانی بود که با باشگاه برخورد منفی داشتند و به او توهین کردند، زیرا معتقد بودند این باشگاه با قوانین شرع مغایرت دارد.

با عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان پس از جنگ ۱۹ سال پیش با طالبان، برخی از زنان می‌ترسند که جنبش طالبان از طریق کانال‌های رسمی سیاسی نفوذ خود را اعمال کند و وضعیت به همان وضعیتی بازگردد که این جنبش بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ بر کشور افغانستان حاکم کرده بود؛ زمانی که تحصیل زنان را ممنوع کرد و به زنان اجازه خروج از خانه بدون خویشاوند مرد را نمی‌داد.

واکنش طالبان به باشگاه بدنسازی زنان در قندهار؟!

طالبان ادعا می‌کند که این موضع‌گیری‌ها و رفتارهای سختگیرانه خود را تغییر داده‌ است؛ اما چندین زن هنوز مشکوک هستند، از جمله دورانی، که می‌گوید تنها نگرانی او در مورد نگاه طالبان به حقوق زنان و ماهیت و چگونگی محدودیت‌هایی است که ممکن است برای آنها ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد، هم اکنون تمرکزش روی خدمت به ده‌ها زنی است که به این باشگاه می آیند، که بخش بزرگی از جامعه هستند، از جمله زنان خانه‌دار و زنانی که خارج از خانه کار می‌کنند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار