کد خبر: ۹۰۳۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ 26 September 2020

هشدار تند گردان‌های حزب الله عراق به آمریکا، کشته و زخمی شدن ۸۰ نیروی ائتلاف سعودی در یمن، حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به شمال عراق و برگزاری نشست بین المللی سازمان ملل در مورد فلسطین، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات ترامپ در مورد شرایط مذاکره با ایران پس از انتخابات نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که جمهوری اسلامی ایران، بارها تصریح کرده قصد مذاکره با آمریکا را ندارد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه مدعی شد چنانچه در انتخابات پیروز شود، شرایط را برای توافق ایران و ونزوئلا با کشورش دشوار خواهد کرد.

ترامپ در یک سخنرانی در جمع شهروندان لاتین‌تبار در شهر «دورال» ایالت فلوریدا گفت: «این را به شما بگویم خواه ایران باشد یا ونزوئلا، آنها می‌خواهند با آمریکا وارد گفت‌وگو شوند. همه می‌خواهند گفت‌وگو کنند.»

اظهارات ترامپ در مورد شرایط مذاکره با ایران پس از انتخابات/هشدار تند گردان‌های حزب الله عراق به آمریکا/ کشته و زخمی شدن 80 نیروی ائتلاف سعودی در یمن/ حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه به شمال عراق

وی اضافه کرد: «من می‌خواهم تا بعد از انتخابات صبر کنم، چون گفته‌ام صبر کنید.  یک سال پیش گفتم یک انتخاب پیش روی دارید: می‌توانید الان گفت‌وگو کنید یا بعد از انتخابات. اما بعد از انتخابات، توافق بسیار سخت‌تر خواهد بود.»

هشدار تند گردان‌های حزب الله عراق به آمریکا

«ابوعلی العسکری»، مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق در پاسخ به تهدیدات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا علیه بغداد اعلام کرد: پمپئو عادت کرده است از زبان تهدید و زورگویی استفاده کند.

وی خطاب به پمپئو گفت: تمام تلاشت را به کار بگیر و هر نقشه‌ای داری انجام بده، به خدا قسم نمی‌توانی اراده رزمندگان مقاومت را تضعیف کنی.

العسکری بیان کرد: تهدیدات تو خزعبلاتی است که اثر آن به خودت و ارباب احمقت بازمی‌گردد. بدان، مردانی هستند که قلب‌های آنها مانند پاره‌های آهن است و آنها بدون هیچ ترحمی، بینی تو و نظامیانت را به خاک می مالند.

پیش از این، رسانه‌های عراقی گزارش دادند که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به تازگی پیام تهدیدآمیز دولت این کشور را به برهم صالح، رئیس جمهور عراق و از آن طریق به مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور رسانده است.

اظهارات ترامپ در مورد شرایط مذاکره با ایران پس از انتخابات/هشدار تند گردان‌های حزب الله عراق به آمریکا/ کشته و زخمی شدن 80 نیروی ائتلاف سعودی در یمن/ حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه به شمال عراق

در این پیام تهدیدآمیز آمده است که آمریکا در صورت ادامه یافتن حملات راکتی علیه سفارت خود در منطقه سبز بغداد، اقدام به بستن این سفارتخانه می‌کند. پمپئو همچنین برای این مسأله ضرب‌الاجل تعیین کرده است.

در همین خصوص «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد: ما از مطرح شدن این سخنان از سوی مسئولان کشوری مانند آمریکا و تهدید کردن عراق مبنی بر بستن سفارتخانه خود یا هدف قرار دادن یک گروه خاص تعجب می‌کنیم.

وی گفت: امیدوار بودیم که شرایط به این حد نرسد که وزیر خارجه کشوری مانند آمریکا، مقامات عراقی که با آنها توافقنامه استراتژیک دارند، تهدید کند. هدف از این تهدیدات، ممانعت از اقدامات دولت عراق برای بیرون کردن نظامیان آمریکایی از این کشور است.

کشته و زخمی شدن ۸۰ نیروی ائتلاف سعودی در یمن

 در جریان حمله صورت گرفته به پادگان عناصر وابسته به ائتلاف سعودی در جبهه‌های مرزی با عربستان، دست کم ۸۰ تن از این عناصر کشته یا زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، پادگان عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در منطقه علب، روز گذشته مورد حمله هوایی قرار گرفت. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که بعد از آنکه تعدادی از این عناصر در خصوص مستمری‌های عقب افتاده خود، تجمع اعتراض آمیز علیه افسران سعودی ترتیب دادند، حمله مذکور صورت گرفت.

رسانه‌های یمنی گزارش دادند که این حمله توسط جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی صورت گرفته است.

هنوز مشخص نشده است که ماهیت این حمله چه بوده و اینکه آیا ائتلاف سعودی این حمله را علیه عناصر معترض وابسته به خود عمدی انجام داده است یا خیر؟ همچنین هیچ بیانیه یا اظهار نظر رسمی در این خصوص مطرح نشده است.

حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه به شمال عراق

 یک منبع امنیتی در کردستان عراق به وبگاه «الاخباریه» گفت که جنگده های ترکیه چندین منطقه را در شمال عراق بمباران کردند.

این منبع که به نام او اشاره نشده است، افزود: هواپیماهای ترکیه ناحیه «برواری بالا» در منطقه «کانی ماسی» را بمباران کردند.  

وبگاه کردی «شفق نیوز» نیز خبر داد که توپخانه ترکیه همچنین مناطق اطراف کوه «خامتیر» در شهرستان «زاخو» را گلوله باران کرد.

بر اساس اعلام منابع امنیتی اقلیم کردستان عراق، در اثر گلوله باران ارتش ترکیه، زمین های کشاورزی و جنگلی کوه خامتیر در آتش سوخت.  

ترکیه از اواخر خرداد گذشته برای سرکوبی عناصر «پ. ک.ک» (حزب کارگران کردستان ترکیه) از زمین و هوا در عملیات «پنجه» وارد خاک اقلیم کردستان عراق شده است.  

۲۱ مرداد در حمله پهپادی ترکیه به یک خودرو حامل مرزبانان عراقی در منطقه «سیدکان» در شمال استان اربیل اقلیم کردستان عراق، چهار نظامی از جمله دو فرمانده ارشد این کشور کشته شدند.

دولت عراق و برخی از کشورهای عربی و فرانسه در این مدت حملات ترکیه به شمال عراق را محکوم کردند و خواستار توقف عملیات آنکارا شده اند، اما با وجود این واکنش‌ها، حملات ترکیه به خاک این کشور از زمین و هوا همچنان ادامه دارد.

ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات پنجه در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر حزب کارگران کردستان است.

ترکیه و پ. ک.ک از دهه ۸۰ قرن میلادی گذشته با هم می‌جنگند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته داشته است.

برگزاری نشست بین المللی سازمان ملل در مورد فلسطین

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اعلام کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشروعیت بین المللی را با طرح معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری عوض کردند.

اظهارات ترامپ در مورد شرایط مذاکره با ایران پس از انتخابات/هشدار تند گردان‌های حزب الله عراق به آمریکا/ کشته و زخمی شدن 80 نیروی ائتلاف سعودی در یمن/ حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه به شمال عراق

وی در ادامه گفت: از سازمان ملل می خواهیم شرایط را برای برگزاری یک نشست بین المللی با تمام اختیارات لازم با هدف آغاز روند صلح بر اساس قوانین بین المللی و پایان دادن به اشغالگری اسرائیل مهیا کند.

عباس اضافه کرد: تا چه زمانی مسأله فلسطین بدون راهکار عادلانه باقی می ماند؟ تا چه زمانی ملت فلسطین تحت اشغالگری اسرائیل می ماند و سرنوشت میلیون ها آواره فلسطینی چه خواهد شد؟

وی بیان کرد: ملت فلسطین در سرزمین مادری خود حضور دارد و خواهد داشت و به مقاومت خود در برابر اشغالگران و متجاوزان ادامه می دهد. با وجود تمام تجاوزات و محاصره ظالمانه، فلسطینی ها هرگز تسلیم نخواهند شد.

عباس ادامه داد: ما تمام راهکارهای پیشنهادی را پذیرفتیم و از سال ۱۹۸۸ تا کنفرانس مادرید و توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ تا به امروز، تمام تلاش خود را برای تحقق صلح به کار گرفته ایم؛ اما اشغالگران در مقابل چه کردند؟

وی گفت: اشغالگران در سایه تمام تجاوزاتشان، اخیرا توافقنامه سازش با امارات و بحرین امضا کرده و طرح صلح عربی را زیر پا گذاشتند. تنها راه برای تحقق صلح در منطقه ما پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار