با شروع فصل سرد سال ما شاهد بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا خواهیم بود و باید علائم این بیماری‌ها را شناخت.
کد خبر: ۹۰۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶ 24 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:گاهی اوقات افراد هنگام بیدار شدن از خواب صبحگاهی دچار عطسه، سرفه، درد و تب می شوند و نمی توانند تشخیص دهند دچار آنفلوانزا شده اند یا سرماخوردگی! این دو عارضه در عین حال که بسیار شبیه به هم هستند تفاوت هایی دارند. سرماخوردگی نسبت به آنفلوانزا یک بیماری تنفسی ضعیف تر محسوب می‌شود.

سرماخوردگی بیمار را برای چند روز بی حال می کند، این در حالی است که آنفلوانزا فرد را دچار مشکلات جدی تری مانند ذات‌الریه می کند و گاهی موجب بستری فرد در بیمارستان یا حتی بخش ICU می شود.

ویروس سرماخوردگی از طریق قطرات آلوده، چشم‌ها، بینی و دهان وارد بدن می‌شود و اگر شخص مبتلا به این ویروس از وسایل عمومی یا فرد سالم استفاده کند باید آن وسایل ضد عفونی شود تا ویروس منتقل نشود. پس فرد مبتلا به سرماخوردگی باید با رعایت چند نکته از انتشار آن به افراد دیگر جلوگیری کند.
همه آنچه درباره سرماخوردگی باید بدانید
مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری درباره تفاوت ها و شباهت های ویروس کرونا، آنفلوآنزا،سرماخوردگی اظهار کرد:تمام افراد تجربه سرماخوردگی را دارند، معمولا علائم شایع سرماخوردگی شامل عطسه‌های مکرر، آبریزش بینی و تب مختصر است.

او افزود: بیمار در سرماخوردگی رنج و ضعف زیادی را تجربه نخواهد کرد و با توجه به وضعیتی که دارد می‌تواند حتی به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد.تب در سرماخوردگی خیلی به ندرت به ۳۹ درجه می‌رسد، اگر در سرماخوردگی فرد تب کند،‌ معمولا ۳۸ درجه خواهد بود.

مردانی بیان کرد: برخلاف سرماخوردگی ظهور بیماری آنفلوآنزا به شدت ناگهانی است و گاهی تب فرد به ۴۰ درجه هم می‌رسد. بدن درد و تب بالا و بروز ناگهانی از علائم بارز آنفلوآنزاست. تب در کرونا و سرماخوردگی ناگهانی نیست، اما در آنفلوآنزا به سرعت ظاهر می شود.ویروس کرونا

تفاوت ها و شباهت های آنفلوانزا و کرونا
او افزود:کرونا یک بیماری بین سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. ظهور ویروس کرونا کمی تدریجی‌تر از آنفلوآنزاست و ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد تا فرد بیمار شود. ابتدا کمی تب و لرز، بی اشتهایی، حالت تهوع در فرد ظاهر می شود البته گاهی برای پزشکان دشوار است که بتوانیم این دو بیماری را از هم تشخیص دهند.


شروین شکوهی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تداخل ویروس کرونا با آنفلوآنزا اظهار کرد:این که حتی پزشکی بتواند ویروس کرونا را از آنفلوآنزا تشخیص دهد کار به شدت سختی است زیرا علائم این بیماری ها حتی از نظر اپیدمیلوژیکی کاملا به هم نزدیک هستند و اگر ویروس آنفلوآنزا هم شیوع پیدا کند، مصیبت بزرگی همه مردم و حتی کادر درمان را تهدید خواهد کرد به همین دلیل از ماه‌ها قبل پزشکان در مورد این موضوع بحث و تبادل نظر کرده اند.

او گفت: اینکه بخواهیم کرونا و آنفلوانزا را کنار هم درمان کنیم، دشوار است البته باید بدانید مرگ و میر در کرونا خیلی بیشتر از آنفلوآنزاست و همچنین درمان قطعی برای ویروس آنفلوآنزا وجود دارد، اما برای کووید ۱۹ هنوز درمانی به طور قطعی کشف نشده است. پس شانس افرادی که به ویروس آنفلوانزا مبتلا شده اند خیلی بیشتر از مبتلایان به کووید ۱۹ است به هر حال باید توجه داشت که هر دو ویروس حاد تنفسی هستند و راه انتقال آن‌ها از طریق مخاط است و به ریه‌ها آسیب وارد می‌کنند.

 

راهکارهای پیشگیری از آنفلوانزا و کرونا در پاییز و زمستان
شکوهی بیان کرد: ما پزشکان هم ۳ الی ۴ ماه سختی را پیش رو خواهیم داشت، به همین دلیل از همه مردم خواهش می‌کنیم فاصله اجتماعی را رعایت کنند و کاملا راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا را انجام دهند. تنها خوبی که ویروس آنفلوآنزا دارد، این است که در افراد بدون علامت احتمال انتقال بیماری به دیگران به حداقل می‌رسد. ۴۰ درصد افرادی که ویروس کرونا دارند بدون علامت هستند و به راحتی می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

او گفت: به احتمال زیاد کووید ۱۹ نسبت به ماه های گذشته گسترش پیدا خواهد کرد و شرایط برای همگان سخت تر خواهد شد. موج سوم به سرعت شیوع پیدا کرد که این موج کاملا غیر منتظره بود. از همه مردم خواهش می‌کنیم از سفر‌های غیرضروری به شدت اجتناب کنند و فاصله گذاری اجتماعی را حتی با عزیزان خود حفظ کنند.

او افزود: مردم در حد امکان اگر لازم نیست بیرون از منزل نروند، در صورت احتیاج حتما قبل از خروج تمام تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. به دلیل این که شرایط انتقال این دو ویروس به هم نزدیک است پس راه‌های پیشگیری هم تا حدودی به هم شباهت دارد. در صورت مشاهده علائم افراد می‌توانند ابتدا از طریق شماره‌هایی که وزارت بهداشت در اختیار مردم قرار داده است با پزشکان ارتباط برقرار کنند و در صورت حاد شدن بیماری می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند تا پزشک درمان را آغاز کند.

 

شکوهی بیان کرد: در کرونا اکثر مردم در خانه قرنطینه می‌شوند و درمان آن‌ها ادامه پیدا می‌کند در صورت حاد بودن بیماری و مشکل تنفسی بهتر است که فرد در بیمارستان تحت نظر باشد و بستری شود.

او درباره واکسن آنفلونزا و زمان تزریق گفت: بهترین زمان زدن واکسن آنفلوانزا در هفته‌های ابتدایی مهرماه است یعنی اگر بدن فرد در مقابل بیماری مقاوم شده باشد و واکسن را پس بزند می تواند برای آن فرد خطراتی را در پی داشته باشد.

او گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای اگر واکسن آنفلوانزا را تزریق نکنند حتما دچار مشکل خواهند شد همچنین پزشکان و کادر مراکز درمانی که ارتباط تنگاتنگی با مردم و بیماران دارند، در صورت بیمار شدن بیماری را حتما به دیگران منتقل می‌کنند و به همین دلیل این افراد باید واکسن بزنند. پرسنل بهداشتی هم جزو افرادی هستند که باید به موقع واکسن را تزریق کنند تا بتوانند در جامعه حضور داشته باشند و به درمان بیماران رسیدگی کنند.

شکوهی تاکید کرد:افرادی که جزو گروه های پرخطر هستند باید در اولویت تزریق واکسن باشند و اگر به مقدار کافی واکسن وجود داشت افراد عادی و سالم جامعه هم می‌توانند این نوع واکسن را تزریق کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار