جشنواره هیوا (میوه به) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مجازی در شهرستان کوثر برگزار می‌ شود.
کد خبر: ۹۰۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 23 September 2020
جشنواره هیوا در شهرستان کوثر برگزار می‌شود

جهانگیر شهبازی رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کوثر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این جشنواره استانی هفته اول مهرماه در شهرستان کوثر برگزار خواهد شد.

او افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین اولویت در برگزاری این جشنواره بوده و تلاش می‌کنیم تا برنامه‌ای شاخص و مناسب برا اجرا کنیم.

وی شهرستان کوثر را یکی از مراکز مهم تولید به معرفی کرد و گفت: به تولیدی در این شهرستان از مرغوب‌ترین انواع به بوده که می‌توانیم از این ظرفیت در بخش گردشگری نیز بهره ببریم.

شهبازی بیان کرد: برگزاری این جشنواره فرصتی مناسب برای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بوده و تلاش می‌کنیم در این زمینه بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

حاجی آقاکیشی ، ملسی ، آجی شیرین و ترش انواع به‌های گیوی است که در این میان حاجی آقاکیشی رقم خاص شهر گیوی است که آبدار ، ترد و خوشمزه بوده و از نظر انبارداری نیز رقم آجی شیرین و برای تهیه مربا نیز رقم به ترش استفاده می‌شود.

شهر گیوی در کنار رودخانه کیوی چای یکی از شاخه ای رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد و به همین دلیل اطراف شهر و رودخانه را باغ‌های میوه به ویژه به در برگرفته است.

این محصول تولید شده در شهر گیوی با شرایط اقلیمی و آب و هوای مساعد منطقه از مرغوب‌ترین و ممتازترین محصولات به در استان و کشور است.

'به' میوه ای زرد رنگ ، خوشبو ، گرد و یا به شکل گلابی است که سطح آن پوشیده از کرک بوده و دارای طعمی مطبوع ، شیرین و یا کمی ترش و تقریبا گس با گوشت خشک و کرکی است ، پخته شده میوه به دارای بو و طعمی خوش بوده و مربای به نیز خوشمزه و پرطرفدار است.

گیوی ، مرکز شهرستان کوثر را شهر هیوا می‌ نامند ، میوه 'به' را در زبان ترکی آذربایجانی هیوا می‌گویند.

شهرستان کوثر به مرکزیت شهر گیوی در ۸۵ کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار