بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که عامل موفقیت زوجین درک متقابل و احنرام به حقوق یکدیگر است .
کد خبر: ۹۰۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳ 23 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که عامل موفقیت زوجین درک متقابل و احنرام به حقوق یکدیگر است .

بر اساس این گزارش، بیشتر افراد در زندگی مشترک تجربه هایی را با آزمون و خطا به دست می آورند که دانستن این تجربه ها به زوج های جوان کمک می کنند، در زندگی موفق باشند و ازدواج شادتری داشته باشند . 

مهارت های زنا شویی

ازدواج های سعادتمند بر پایه دوستی عمیق است و دوستی عمیق به معنای احترام گذاشتن به یکدیگر و لذت بردن از مشارکت و همکاری با هم است.

زوجین تمایل دارند یکدیگر را صمیمانه بشناسند آن ها به خوبی از علایق ویژگی های شخصیتی و امید ها و آرزو ها ی یکدیگر مطلع هستند و همیشه با احترام با هم برخورد می کنند و این علاقه را در هرفرصتی کوتاه بیان می کنند.

چگونه از مشاجره و دعوا بپرهیزیم

یکی از دشوارترین کارها در روابط زناشویی کنار آمدن با اختلافات و نقطه نظرهای متفاوت است ، وقتی زن و شوهر با هم توافق نداشته باشند بحث آنها به مشاجره می کشد و بعد بی مقدمه جنگ و نزاع شروع می شود ، ناگهان گفت وگوی دوستانه به پایان می رسد و آنها به دلخور کردن یکدیگر، سرزنش کردن ،شکایت کردن ، اتهام بستن توقع و شک و تردید روی می آورند.

پیشنهاد می کنم که زن وشوهر از مشاجره با یکد یگر خودداری کنند به جای مشاجره درباره نکات منفی و مثبت موضوع گفت و گوکنید و برای رسیدن به خواسته های خود مذاکره کنید، اما مشاجره را کنار بگذارید و صادقانه و بی پرده خواسته های خود را مطرح کنید.

هنگام مشاجره چه اتفاقی می افتد

همه زوج ها لزوما با هم اختلاف نظر پیدا می کنند و اگر اختلاف نظر در حد روش هایی برای رساندن پیام های خود از آن استفاده می کنید تولید رنجش نمی کند. توجه داشته باشید بدون درک تفاوت های میان خود و همسرمان ممکن است ناخواسته تن به مشاجره هایی بدهیم نه تنها همسر بلکه خود مارا رنج بدهد وبه تدریج عشق از میان می میرد ونابود می شود .

چرا مشاجره تولید رنجش می کند

به جای خود مطلب اغلب طرز گفتار ماست که تولید رنجش می کند .غالبا وقتی مرد احساس می کند که به مبارزه طلبیده می شود خود

را محق می داند و در این شرایط مهرو محبت از صحنه خالی می کند مرد نه می داند چه اندازه علاقه خود را از دست داده و نه می داند این روش تا چه اندازه همسرش را رنج می دهد.

در این زمان حتی یک اختلاف عقیده ساده و یک درخواست و توقع پیش پا افتاده به امرونهی در نظر زن مبدل می شود و کاملا طبیعی است که زن حتی در صورت تایید مضمون سخن همسر در برابر او مقاومت به خرج دهدمردان باید بدانند که اشکال برسر موضوع محتوای صحیح نیست بلکه طرز بیان غیر دوستانه و عاری از محبت اوست که زنش را ناراحت می کند.

چون مردان ناراحتی همسرشان را درک نمی کنند به جای تجدید نظر در طرز صحبت خود به توضیح معانی و مضمون گفته های خود می پردازند، برای اجتناب از مشاجره باید به خاطر داشت که همسر ما نه به انچه می گوییم بلکه به طرز ادای مطلب ما اعتراض دارد.

به طرز کلام خود توجه کنید سعی کنید بفهمید که چگونه نیاز آنها را براورده نمی سازید و پیش از آغاز گفت وگو مجدد خود را محور قرار دهیم و به طرز عمل خود بیندیشیم .

چهار روش که معمولا زوجین از آن برای دوری از رنجش استفاده می کنند

1- جنگیدن .2- فرار. 3- وانمود سازی . 4- تسلیم شدن

جنگیدن : این موضع گیری بیشتر در مردان دیده می شود وقتی گفت وگو غیر دوستانه می شود ، بعضی ها راه جنگ را انتخاب می کنند وبا سردادن این شعار که بهترین دفاع حمله است حالت تدافعی می گیرند و در نتیجه با سرزنش و داوری و انتقاد مقصر جلوه گر ساختن همسر خود با مشکل خود روبه رومی شوند .صدایشان بلند می شود و حرف های خشم آلود می زنند، انگیزه اصلی آنها این است که با مرعوب کردن همسر خود به سخنان محبت آمیز برسند و وقتی همسر شکست می خورد انها گمان می کنند که برنده شده اند درحالی که انها بازنده اند مرعوب کردن همسر از اعتماد در رابطه زناشویی می کاهد.

گریز: این موضع گیری نیز در مردان بیشتر دیده می شود و مردان برای اجتناب از رویارویی ممکن است به غار تنهایی خود پناه ببرند و هرگز از آن خارج نشوند . وضعی مانند جنگ سرد آنها از گفت و گو خودداری می کنند و مسئله ای حل نمی شود.

این رفتار انفعالی- پرخاشگرانه با سکوت کردن موقتی و بازگشت دوباره برای ادامه گفت وگو و حل وفصل مسایل به روشی دوستانه و محبت آمیز تفاوت دارد .

در این موضع گیری زوجین برخلاف کسانی که راه جنگ را انتخاب می کنند و مستقیما همسر خود را آزار می دهند به طور غیر مستقیم با محروم کردن همسر خود از مهر و محبت اسباب رنجش آنان را فراهم می سازند.

وانمودکردن : این موضع گیری بیشتر در زنان دیده می شود در این موضع گیری شخص برای اجتناب ازآسیب دیدن در جریان رویارویی وانمود می کند مسئله ای در میان نیست انان از بیان صادقانه احساسات خود می ترسند و سعی دارند که همه چیز خوب به نظر برسد .

مردها از کلماتی مانند خوب بسیار خوب اشکالی ندارد و غیره را زیاد استفاده می کنند، اما این عبارت ها برای مردان مفاهیمی کاملا متفاوت را تداعی می نمایند در نظر مرد خوب است زیرا به تنهایی از عهده انجام ان بر می ایم یا اشکالی ندارد زیرا می دانم چه باید بکنم یا من به ان رسیدگی می کنم و به کمکی احتیاج ندارم اما وقتی زن از این عبارت ها استفاده می کند میتواند نشانه ان باشد که سعی دارد از بروز اختلاف یا مشاجره اجتناب کند زن از خواسته خود می گذرد و از خود گذشتگی نشان می دهد مبادا که گرفتار تضاد واختلاف شود .

تسلیم شدن: این موضع گیری نیز بیشتر در زنان دیده می شود در اینجا شخص به جای تن دادن به گفت وگو تسلیم میشود اشتباه را به گردن خود می اندازد و می پذیرد که همه مشکلات میان او وهمسرش ناشی از خود اواست .

در کوتاه مدت زن و شوهر ظاهرا یکدیگر را دوست دارند و از رابطه خود حمایت می کند اما در پایان کار احساس از خود بیگانگی می کنند.

تهیه و تنظیم:فاطمه آهنگری بهانی کارشناس ارشد روانشناسی ومدد کاراجتماعی کلانتری 12 چالوس

 

برچسب ها: زوجین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار