رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه طبق فرمان اجرایی وی ۲۷ نهاد و شخص مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی ایران تحریم می‌شوند، اظهار داشت: «اقدامات امروز من پیام روشنی است به حکومت ایران و آن بخش از جامعه بین‌المللی که از ایستادگی در برابر ایران امتناع می‌کند. دولت من همه ابزار‌های موجود را برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و تسلیحات متعارف ایران به کار می‌گیرد.»
کد خبر: ۹۰۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶ 22 September 2020

فهرست جدید تحریم های آمریکا علیه ایران با بیانیه ترامپ و وزارت خزانه داری/ 27 نهاد و شخص در فهرست تحریم ها

بین الملل تابناک: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه طی بیانیه‌ای از صدور فرمان وضع تحریم‌های جدید علیه ۲۷ نفر از اشخاص و نهاد‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی ایران خبر داد.

دونالد ترامپ در این بیانیه با تکرار ادعا‌های بی‌اساس خود علیه برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد: «دولت من هرگز به ایران اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای و همچنین تهدید دیگر کشور‌های جهان با موشک‌های بالستیک جدید و سلاح‌های متعارف را نخواهد داد. در همین راستا من یک فرمان اجرایی صادر و به ‌موجب آن ضمن بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، تحریم‌های جدیدی را نیز علیه بیش از بیست نهاد و شخص حامی برنامه هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های مرتبط با سلاح‌های متعارف ایران وضع می‌کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه طبق فرمان اجرایی وی، ۲۷ نهاد و شخص مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی ایران تحریم می‌شوند، اظهار داشت: «اقدامات امروز من پیام روشنی است به حکومت ایران و آن بخش از جامعه بین‌المللی که از ایستادگی در برابر ایران امتناع می‌کند. دولت من همه ابزار‌های موجود را برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و تسلیحات متعارف ایران به کار می‌گیرد.»

بیانیه خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه، فهرستی از افراد و نهاد‌هایی که به بهانه «مشارکت در فعالیت‌های ایران در زمینه تسلیحات متعارف» تحریم شده‌اند، منتشر کرده است؛ در این فهرست، نام ۱۱ فرد از جمله «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و همچنین ۲ شرکت دیده می‌شود.

بهانه‌های تحریمی نامبرده برای این افراد ارتباط با شرکت ماموت دیزل، ارتباط با سازمان صنایع هوا و فضای ایران، ارتباط با گروه صنعتی ماموت، ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران و ارتباط با گروه صنعتی شهید همت ذکر شده است.

خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این دو نهاد، شرکت ماموت دیزل و گروه صنعتی ماموت را هم تحریم کرده است. گروه صنعتی ماموت به دلیل ارتباط با گروه صنعتی شهید همت و شرکت ماموت دیزل به دلیل ارتباط با گروه صنعتی ماموت تحریم شده‌اند.

این نهاد آمریکایی علاوه بر این، اطلاعات مربوط به برخی از افرادی که از قبل در فهرست SDN خزانه‌داری آمریکا قرار داشته‌اند را هم به‌روزرسانی کرده است.

فهرست کامل تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران

اشخاص زیر به فهرست SDN دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری اضافه شده‌اند؛
-محمد رضا دزفولیان؛ به بهانه ارتباط با شرکت ماموت دیزل
-اصغر اسماعیل‌پور؛ به بهانه ارتباط با سازمان صنایع هوا و فضای ایران
-بهزاد دانیل فردوس؛ به بهانه ارتباط با گروه صنعتی ماموت
-مهرزاد مانوئل فردوس؛ به بهانه ارتباط با گروه صنعتی ماموت
-حمید رضا قدیریان
-محمد قنادی مراغه؛ به بهانه ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران
-محمد غلامی؛ به بهانه ارتباط با گروه صنعتی شهید همت
-بهروز کمالوندی؛ به بهانه ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران
-جواد کریمی ثابت؛ به بهانه ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران
-پژمان رحیمیان؛ به بهانه ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران
-احمد اصغری شیوایی

نهاد‌های زیر به فهرست SDN دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری اضافه شدند؛
-شرکت ماموت دیزل؛ به بهانه ارتباط با گروه صنعتی ماموت
-گروه صنعتی ماموت؛ به بهانه ارتباط با گروه صنعتی شهید همت

به‌روزرسانی تحریم‌های قبلی

وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، برچسب «فرمان اجرایی منع مبادلات تسلیحاتی با ایران» (فرمان اجرایی جدید ترامپ) را نیز به بهانه‌های تحریمی افراد و نهاد‌های از قبل تحریم‌شده اضافه کرده است.

«نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا، «سازمان صنایع دفاعی ایران»، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح» و «مهرداد اخلاقی» کتابچی اشخاص و موسساتی هستند که ممنوعیت‌های مربوط به مبادلات تسلیحاتی با ایران به بهانه‌های قبلی تحریمی آن‌ها اضافه شده است.

خزانه‌داری آمریکا علاوه بر این اطلاعات تحریمی مربوط به «شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران»، «شرکت انرژی مصباح» و «پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای» را با اضافه کردن بهانه تحریمی «مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران» به‌روزرسانی کرده است.

اواخر مردادماه امسال قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ـ که روز ۲۷ مهرماه سال جاری منقضی می‌شود ـ تنها دو رأی مثبت که یکی از آن‌ها رأی خود آمریکا بود، کسب کرد و تلاش این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی علیه ایران با شکستی مفتضحانه مواجه شد.

کمتر از یک هفته پس از این شکست بزرگ، دولت آمریکا تلاش دیگری را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از طریق فعال‌سازی مکانسیم بازگشت خودکار تحریم‌های چندجانبه علیه ایران آغاز کرد، در حالی که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، استفاده از این مکانیسم تنها برای کشور‌های مشارکت‌کننده در برجام ـ که آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسماً از جمع آن‌ها خارج شده ـ امکان‌پذیر است.

در آخرین دقایق شامگاه پنج‌شنبه سی ام مرداد به‌ وقت تهران، دولت آمریکا رسماً درخواست بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ـ که برداشته شدن آن‌ها بخشی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بود ـ به شورای امنیت ارائه کرد.

پس از ارائه این درخواست به شورای امنیت از سوی آمریکا، دیگر اعضای شورای امنیت بلافاصله با تأکید بر اینکه آمریکا از برجام خارج شده و حق استفاده از مکانسیم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را ندارد، مخالفت خود را با اقدام آمریکا ابراز داشتند.

حتی بزرگترین متحدان اروپایی آمریکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) کمتر از یک ساعت پس از آن‌که مایک پامپئو، درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران را تسلیم رئیس دوره‌ای شورای امنیت کرد، طی بیانیه‌ای رسمی تأکید کردند که از نظر آن‌ها درخواست آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم غیرقابل قبول است و آمریکا به دلیل پایان دادن به مشارکتش در برجام در سال ۲۰۱۸ چنین حقی ندارد.

اما با وجود مخالفت‌های صریح اعضای شورای امنیت، دولت آمریکا در نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه سی ام شهریورماه یکجانبه از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

با توجه به ناتوانی آمریکا در دستیابی به یک اجماع در شورای امنیت علیه ایران، از هفته گذشته پیش‌بینی می‌شد که دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را تداوم خواهد بخشید و البته این بار مدعی «چندجانبه بودن تحریم‌ها» خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار