قاعدتاً در چنین فضایی، انتظار می‌رود محتوای ارزشمند و تاثیرگذار از عزاداری اربعین و مجموعه رویدادهای پیرامون این راهپیمایی از سوی گروه‌های حرفه‌ای تدوین و این مجموعه در قالب پخش آنلاین در ایام منتهی به اربعین حسینی پخش شود. این رویداد یک دستاورد تازه در بهره برداری از فضای آنلاین برای گسترش شور حسینی در جهان تشیع خواهد بود.
کد خبر: ۹۰۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 21 September 2020

پس از تجربه موفق هیات‌های آنلاین به ویژه در جشن مهدویت، عید غدیر و سپس در ایام محرم و با توجه به محدودیت‌ها برای راهپیمایی اربعین، انتظار می رود چنین ظرفیتی با حداکثر امکانات برای اربعین حسینی به کار گرفته شود و گروه‌هایی با تولید محتواهای باکیفیت و عرضه آنلاین این محتوا، شور حسینی را در میان عاشقان حسین در آستانه و همزمان با چهلم شهادت سرور و سالار شهیدان در جهان تشیع بدمند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از شیوع کرونا، هیات‌های مذهبی نیز برای حفظ سلامت هیاتی‌ها، این برنامه‌ها را تعطیل کردند و برای دوره‌ای از رویدادهای مذهبی شاهد برگزاری مراسم‌ مذهبی با حضور گسترده مومنین نبودیم. پس از آن، ابتکارعمل برگزاری رویدادها از جمله رویدادهای فرهنگی به صورت آنلاین مورد توجه هیاتی‌ها نیز قرار گرفت و همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان سالروز میلاد منجی عالم بشریت امام زمان (عج)، جشن مهدویت در قالب حسینیه‌های مجازی برپا و سپس دیگر مراسم‌ مشابه از جمله عید غدیر به این شکل برگزار شد.

در آستانه محرم بزرگ‌ترین عزاداری جهان تشیع و با توجه به توصیه‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم در دوران شیوع کرونا، «تابناک» خاطرنشان کرد می‌بایست از این ظرفیت بار دیگر بهره برداری حداکثری شود و شور حسینی را فراتر از دیوارهای هیات برد و به خانه‌های محبین اهل بیت آورد. از قضا مجموعه وب‌سایت‌ها و پیام رسان‌های داخلی و خارجی بسترهای مناسبی برای برپایی هیات‌ها بودند و میلیون ها عزادار از این طریق در هیات‌ها حضور یافتند و به سوگواری برای شهدای دشت کربلا پرداختند.

عزاداری آنلاین شور حسینی را در اربعین به اوج می‌رساند؟

طبیعتاً پخش هیات به صورت آنلاین که گستره مخاطبان برخی هیات‌های عزاداری را از چندصد یا چندهزار عزادار، به چند ده هزار تا چندصدهزار مستمع افزایش داد، ملاحظات خاص خود را می‌طلبید که این ملاحظات نیز رعایت و یک تجربه موفق در استفاده از ابزارهای نوین و بعضاً غیرایرانی برای حفظ و اعطای شعائر مذهی ثبت شد؛ تجربه‌ای که اکنون در گذرگاه بعدی یعنی در اربعین حسینی نیز می‌تواند کامل تر مورد بهره برداری قرار گیرد و از قضا این بهره برداری از بهره برداری در ایام محرم نیز پراهمیت‌تر است.

بر خلاف عزاداری محرم که امکان برپایی محدود آن فراهم بود، راهپیمایی اربعین در سال جاری به واسطه شیوع کرونا از اساس ناممکن شده و این موضوع از قضا تنش‌های محدودی را نیز در روزهای اخیر در برخی گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق در پی داشت و برخی عزاداران بدون ملاحظات، قصد ورود به خاک عراق را داشتند. این اتفاقات نشان می‌دهد پیاده روی اربعین برای گروه بزرگی از شیعیان تا چه حد غیرقابل گذشت شده و فقدان این حرکت عظیم در ماه صفر ۱۴۴۲ تا چه حد برای زائرین حسینی خسارت بار و حاوی چه خلأ روحی و احساسی خواهد بود.

قاعدتاً در چنین فضایی، انتظار می‌رود محتوای ارزشمند و تاثیرگذار از عزاداری اربعین و مجموعه رویدادهای پیرامون این راهپیمایی از سوی گروه‌های حرفه‌ای تدوین و این مجموعه در قالب پخش آنلاین در ایام منتهی به اربعین حسینی پخش شود. این رویداد دستاورد تازه ای در بهره برداری از فضای آنلاین برای گسترش شور حسینی در جهان تشیع خواهد بود و بهره برداری از این ظرفیت را به نقطه مطلوبی می‌رساند. از این منظر، اکنون وقت آن است که نشان داده شود این بستر تا چه میزان پرکاربرد است و در چنین شرایطی تا چه حد کاراست./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار