مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برای پیشگیری از ابتلاء به آنفلوآنزا رعایت دستورالعمل های بهداشتی از تزریق واکسن مهمتر و ضروری تر است.
کد خبر: ۹۰۱۳۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 20 September 2020

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان دکتر حسین انصاری مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروههای در معرض خطر توصیه می شود گفت: گروه های در معرض خطر افرادی هستند که در معرض خطر بالای مواجهه و یا ابتلا به آنفلوآنزا بوده و یا در صورت ابتلا، به دلایل فیزیولوژیک و سطح ایمنی بدن، ممکن است بیماری شدیدتری را تجربه کرده و در بیمارستان بستری شوند که شامل سالمندان، زنان باردار، کودکان بین ۶ ماه تا 2 سال، مبتلایان به برخی بیماری‌های زمینه ای و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی هستند.

وی افزود: درباره اثر واکسن، شاخص «اثربخشی» به معنای میزان کاهش خطر در شرایط عادی حائز اهمیت است که طبق مطالعات شبکه اثر بخشی واکسن انفلوانزا، اثر بخشی برای این بیماری و موارد شبیه آن، حداکثر 60 درصد است که البته در گروههای مختلف جمعیتی و بسته به نوع ویروس این میزان تغییر می کند.

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن انفلوانزا تاثیری در پیشگیری از کووید-19 ندارد تصریح کرد: حتی اگر واکسن انفلوانزا تزریق شود پروتکلهای بهداشتی شامل استفاده از ماسک، بهداشت فردی و شستشوی دستها و فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از حضور در تجمعات را باید بسیار جدی بگیریم.

دکتر انصاری همچنین اضافه کرد: گاهی استفاده صحیح از ماسک حتی از تزریق واکسن هم به دلیل ایجاد برخی عوارض و ایمن سازی 60 درصدی، بهتر است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه نوع آنفلوانزا بدلیل جهش نوع ویروس، هر سال متفاوت از سال های قبل است بنابراین واکسن های باقی مانده از سالهای قبل تاثیری در پیشگیری ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار