کد خبر: ۹۰۱۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ 24 September 2020

جمعیت هلال احمر در اقدامی بی نظیر همزمان با سومین سال متوالی در قالب طرح نذر آب ۳ علاوه بر تامین بخشی از مشکل آب مناطق درگیر خشکسالی‌ سیستان و بلوچستان به درمان نیازمندان این استان شتافت.

سیستان و بلوچستان به سبب بروز خشکسالی ۲۰ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان و مونسون (بادهایی که شبیه به نسیم دریا بوده، اما سرعت وزش در آنها شدیدتر و هماهنگ تر است و در زمان های خاصی از سال نیز جریان دارند) در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با معضلات و بحران های مختلفی چون باد و توفان های شدید و گرد و غبار که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می شود و کم آبی روبرو است.
 
این استان با توجه به گستردگی زیاد (۱۱.۵ درصد گستره کشور) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استان هایی است که احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی به طور همزمان در آن وجود دارد، در شمال این استان تندبادها و گرد و غبار شدید و خشکسالی، در مرکز سیل و زلزله و در جنوب نیز ریزش باران های فصلی و جاری شدن سیل های مقطعی و احتمال وقوع سونامی و دمای زیاد هوا معمولا تا بیش از ۵۰ درجه وجود دارد.

ارائه خدمات حمایتی و اجتماعی به نیازمندان و آسیب پذیرترین افراد جامعه با استفاده از منابع و کمک های داوطلبانه خیرین و داوطلبان از جمله وظایف سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر است.
 
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
 
این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنان است.
 
نذر آب طرحی ابتکاری از جمعیت هلال‌احمر است که از ۲ ‌سال پیش در سطح ملی با مشارکت داوطلبان و خیران نوعدوست در استان‌های متأثر از خشکسالی اجرایی شده است به طوری که امسال نیز داوطلبان هلال‌احمر میهمان استان کویری سیستان و بلوچستان شده و برای سومین ‌سال متوالی با نذر آب به یاری مردمی که زندگی‌شان با سختی و مشکلات عجین شده آمده اند.

اقداماتی که در استان‌های متأثر از خشکسالی صورت می‌گیرد به‌صورت کاملا داوطلبانه از سوی خیران و داوطلبان از خرید تانکر گرفته تا خرید سبدهای حمایتی، معیشتی و فرهنگی است که با هماهنگی جمعیت هلال احمر انجام می شود.

 ارایه خدمات پزشکی، درمانی و دارویی توسط پزشکان و متخصصان از دیگر حمایت‌های گنجانده شده در طرح ملی نذر آب است که به صورت داوطلبانه صورت می‌گیرد.

جمعیت هلال احمر در قالب طرح «نذر آب یک» که در سال ۹۷ در سیستان و بلوچستان اجرایی شد اقدام به اعزام ۱۹ کاروان سلامت از ۱۹ استان کشور کرد به طوری که در قالب این طرح ۶۵۲ کادر پزشکی با حضور در این منطقه به درمان ۴۴ هزار و ۷۱۴ نفر از مردم این استان پرداختند.

توزیع ۵۰ هزار سبد غذایی در مناطق محروم روستایی سیستان و بلوچستان به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال و یکهزار و ۲۶۵ تانکر آب به ارزش ۲۰ میلیارد ریال و اهدا سه دستگاه تصفیه آب به ارزش سه میلیارد ریال از دیگر اقدامات داوطلبان جمعیت هلال احمر در قالب طرح نذر آب یک در این استان مرزی بود.

در تداوم اقدامات بشر دوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی طرح نذر آب ۲ در سال ۹۸ در سیستان و بلوچستان کلید خورد به طوری که در قالب آن نیروهای هلال احمر ۱۱ استان کشور اقدام به اهدای سبدهای حمایتی، پوشاک، لوازم خانگی و سایر خدمات به ارزش یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون و ۲۳۰ هزار ریال، خدمات عمرانی به ارزش یک میلیارد و ۳۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال و همچنین با حضور ۹۰ پزشک و ۵۵ پیراپزشک ۲۰ هزار و ۳۴۵ نفر از مردم استان خدمات درمانی دریافت کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اهدای تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۶۹ میلیون و ۲۶ هزار ریال را از جمله اقدامات نیروهای جمعیت هلال احمر در قالب طرح نذر آب ۲ در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

داوطلبان جمعیت هلال احمر از ۲۱ شهریور تا چهار مهر ۹۹ در ۶ شهرستان نیکشهر، چابهار، ‌هامون، نیمروز، ایرانشهر و خاش استان سیستان‌وبلوچستان مستقر شدند.
این طرح در راستای تحقق اهداف بشردوستانه و خیرخواهانه و به منظور ارتقای سطح سلامت و کمک رسانی به آسیب پذیرترین مناطق محروم و متاثر از خشکسالی در این استان اجرایی شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: طرح ملی «نذر آب۳» همانند ۲ سال گذشته در سطح استان سیستان و بلوچستان با حضور استان های معین در مناطق محروم و بحرانی متاثر از خشکسالی  از ۲۱ شهریور ماه جاری به مدت ۲ هفته  درحال اجراست.
علیرضا میربهاءالدین گفت: ۶ شهرستان  هامون، هیرمند، نیکشهر، چابهار، ایرانشهر و خاش که در مقایسه با بقیه شهرستان‌های استان بیشتر دچار بحران خشکسالی شده‌اند برای اجرای این طرح انتخاب شد.

وی ادامه داد: مقرر است از سوی جمعیت هلال احمر استانهای قزوین، گلستان، زنجان، مرکزی، قم و تهران پوشش داده شود.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح نذر آب۳ در سه محور اجرای کاروان سلامت، توزیع آب آشامیدنی و بسته حمایتی در مناطق مورد نظر درحال اجراست.

میربهاء‌الدین  گفت: در این راستا از ۲۱ تا ۲۵ شهریور بیش از یکهزار و ۵۲۷ نفر از خدمات درمانی کاروان سلامت طرح نذرآب سه در شهرستان خاش بهره مند شدند.

وی اظهارداشت: طرح نذرآب از روز شنبه به مدت سه روز در شهرستان خاش روستای قادر آباد از سوی جمعیت هلال احمر استان تهران در سه محور کاروان سلامت، توزیع آب آشامیدنی سالم و سبدهای معیشتی اجرا شد.
وی ادامه داد: طرح ملی نذرآب سه به منظور ارائه خدمات بشردوستانه با هدف حمایت از زندگی و سلامت جامعه با ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، حمایتی و آموزشی به مناطق محروم و کم برخوردار در۶ شهرستان خاش، ایرانشهر، نیکشهر، هامون، هیرمند و چابهار سیستان و بلوچستان درحال اجراست.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کاروان سلامت جمعیت هلال احمراستان تهران متشکل از ۱۲ پزشک متخصص، پزشک عمومی، ماما، پرستار و روانشناس از ۲۲ شهریور به مدت سه روز در روستای قادر آباد شهرستان خاش مستقر شده و خدمات خود را ارائه دادند.
وی ادامه داد: ۳۵۳ نفر توسط پزشکان متخصص، ۷۴۶ نفر توسط پزشک عمومی، ۴۱۵ نفر بوسیله پیراپزشکان و ۱۳ نفر نیز به صورت سرپایی جراحی شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان  اضافه کرد: ۴۱۵ قلم دارو به ارزش ریالی سه میلیارد و ۸۰۰ ملیون ریال  بین بیماران توزیع شد.
میربهاء‌الدین گفت: در راستای اجرای طرح ملی نذر آب یکهزار بسته غذایی، یکهزار بسته لوازم التحریر، ۷۰۰ بسته بهداشتی، ۸۰۰ قلم اسباب بازی، پنج هزار و ۹۰۰ گالن آب معدنی، ۲۹ تانکر آب ۱۰۰۰،  ۲۰۰۰ و ۵۰۰ لیتری بین مردم محروم منطقه توزیع شد.
وی از دیگر خدمات جمعیت هلال احمر استان تهران در این منطقه توزیع ۲هزار و ۸۸۰ تخته پتو گلبافت، ۱۵۰ تخته زیرانداز، ۷۳۰ شعله والر، ۵۰۰ دستگاه چادر و ۱۰۰۰ گالن آب معدنی ۲۰ لیتری و ۸۰۰ گالن ۲۰ لیتری اشاره کرد که بین خانواده های کم برخوردار و محروم توزیع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار