اشاره به آن در خصوص درخواست امروز استاندار برای برخورد با برخی رسانه هایی که به نوعی تعبیری از این مثل معروف هستند ، بی راه نیست!
کد خبر: ۹۰۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰ 19 September 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، ضرب المثل "زبان سرخی که سر سبز بر باد می دهد" معمولا برای بیان سخن بی موقع و نامربوط گفته می شود که پایه و اساس آن مربوط به حکایت یک خیاط است که نزد حاکم سخنی بر زبان می راند . این خیاط علیرغم تلاش هایش برای دوخت یک لباس شیک و زیبا و تمجید درباریان از آن اما در پاسخ به سوال حاکم که می گوید استفاده این لباس چیست؟ پاسخ می دهد"  به زیر دستانتان فرمان بدهید زمانی که عمر شما به پایان رسید، این لباس را به همراهتان داخل گور قرار دهند." که این گفته باعث خشم پادشاه شده و دستور به زندان افکندن و بریدن زبان خیاط را می دهد! حکایت طولانی است و مجال آن در این مطلب نیست اما اشاره به آن در خصوص درخواست امروز استاندار برای برخورد با برخی رسانه هایی که به نوعی تعبیری از این مثل معروف هستند ، بی راه نیست!
واقعیت رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای شده است که این روزها تقریبا هر شخصی با هر دانشی و هر جایگاهی تقاضای صدور مجوز برای راه اندازی سایت می کند و خیلی زود با پیمودن مسیری حاشیه ای ، هم جلب توجه می کند و هم برخی مدیران ضعیف را با چند خبر تخریبی وادار به توجه و گاها باج دادن می کند ! 
در این بین برخی رسانه ها حرفه ای تر هم اجبارا همین مسیر را دنبال کرده اند و در واقع گرفتار مسیری شده اند که تمهید کننده عمده آن مدیران ضعیف ، ترسو و باج دهنده هستند .
نامتوازن بودن شیوه تعامل برخی مسئولین و رسانه ها در کهگیلویه و بویراحمد به گونه ای شده است که تعریف گاها بدی از رسانه در اذهان عموم متصور است تا جایی که برخی بر این عقیده هستند رسانه محل باج گیری ، سیاه نمایی و بدتر از همه چاپلوسی است! ( به این معنی که برای برخی رسانه ها مطالبه گری واقعی در کار نیست و متاسفانه برای این رسانه ها اینگونه تعریف می شود که اگر مدیری تعامل (تعریف شخصی) داشت مدیری خوب است و ضعف هایش پوشیده می شود اما اگر تعامل نداشت تا مرز برکناری وی خوب و بدش ، بد بیان می شود)
شکی نیست که رشد عددی رسانه ها در کهگیلویه و بویراحمد هیچ مبنای تخصصی و حرفه ای ندارد بلکه نشات گرفتن از تعریف بد از رسانه است !
نکته ای خطرناک در کلام استاندار!
همانگونه که گفته شد عمده مشکلات رسیدن رسانه های کهگیلویه و بویراحمد به چنین جایگاه غیر قابل قبولی در وهله اول متوجه مدیران و حتی استانداران است ! داشتن تعاملات غیر حرفه ای برخی اطرافیان استانداران ، نمایندگان و مدیران با برخی رسانه ها باعث رشد قارچ گونه و غیره تخصصی رسانه شده است به گونه ای که هم اکنون شاهدیم برخی از رسانه ها در سایه احساس قدرتی کاذب دست به هر خطا و اشتباهی می زنند !
نقد بر فضای رسانه ای استان وارد است و همه باید تلاش کنند که بازتعریفی از جایگاه رسانه ، نوع محتوای انتشاری آن و از همه مهمتر شیوه صدور مجوز داشته باشند اما نکته ای در روزهای اخیر رخ داد که برخی رسانه ها مرز انتقاد و تخریب را بد موقع در نوردیدند و باعث شد سخنانی بر زبان استاندار بیان شود که در وقع باید از آن احساس خطر کرد!
آنچه که باید از آن احساس خطر کرد امنیتی شدن سهل انگاری خبری برخی خبرنگاران است چرا که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد مقابله با کرونا به مانند کسی که کارد به استخوانش رسیده باشد (اینجا) سخن گفته است و عاقبت تخریب های این معدود رسانه ها را اینگونه بیان کند " کلانتری با اشاره به مرز انتقاد و تخریب گفت: بعضی‌ از این ها علاوه بر تخریب ، اصناف و گروه‌ها را علیه مسئولان و شخص ما تحریک می‌کنند که توجهی نمی‌کنیم اما بعضی اوقات برعکس فرمان رهبری و در جهت مایوس کردن مردم و در مقابل نظام جهت‌گیری می‌شود همان که دشمن می‌خواهد و می‌گوید نظام هیچ کاری نمی‌کند که این خط دشمن است." و این می تواند به نوعی اعلام خطری جدی باشد چرا که از آن می توان به عنوان جنگ نرم (رسانه ای) بر علیه نظام تعبیر کرد چیزی که واقعا در نوع خبر این گونه خبرنگاران و رسانه ها نیست بلکه بی در و پیکری نظارت ها و ضعف مدیران در میدان دادن به این گونه افراد آن ها را به چنین مسیری برده است!
نکته دیگر اینکه یک تفاوت اساسی بین نوع تعامل رسانه ای استاندار فعلی با دیگر استانداران قبل مشهود است و تا اینجای کار افرادی که معمولا در اطراف استانداران به نوعی کارچاق کن رسانه ها بودند چندان مورد توجه حسین کلانتری نبوده اند و شاید همین هم باعث شده است که این معدود خبرنگاران اشتباه کنند و به خیال ضعف استانداران قبلی در این مقوله خود را دچار دردسر غیر منطقی ، غیر حرفه ای و غیر لازم کنند !
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تا به حال چند بار به این معدود رسانه ها هشدار داده بود و حتی یکبار به صراحت اعلام کرد که اینگونه نیست که همیشه نسبت به تخریب ها و سیاه نمایی ها بی تفاوت باشیم بلکه " این تخلفات کم کم جمع می شوند و یکبار اقدام خواهد شد" و این نکته ای هشدار آمیز بود که امروز و بر اثر اصرار بر ادامه اشتباه ، زبان استاندار را صریح تر کرد تا جایی که خواستار ورود دستگاه قضایی به موضوع اینگونه تخریب ها شد!
هیچ کس از برخورد قهر آمیز با رسانه ها خوشحال نیست و انتظار هم این است که این تذکر سفت و سخت استاندار در حد و اندازه همین تذکر جدی بماند و دستگاه قضایی هم نهایتا بر تخلفات برخی خبرنگاران با دیده اغماض بنگرد اما از رسانه های استان هم این انتظار می رود که در خصوص انتقادات به مرحله تخریب و بی انصافی و در خصوص تمجید به مرحله چاپلوسی ، بزرگنمایی بی مورد و یک جانبه گرایی نرسند.
(لازم به توضیح است در خصوص مطالبات پرداخت شده یا نشده مسئولین و کارمندان دانشگاه علوم پزشکی که عاملی برای ایجاد حساسیت ها و تنش های فضای مجازی و رسانه ای روزهای اخیر شده است و به نوعی یکی از موضوعات تذکر امروز استاندار به رسانه ها بوده است ، انتقاداتی وارد است که پرداختن به این موضوع در جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار