مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد که با ثبت ۲ گونه جدید از پرندگان در این استان تعداد گونه های پرندگان در این استانه به ۲۹۶ مورد رسید.
کد خبر: ۹۰۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 17 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» فردین حکیمی گفت: این پرندگان توسط عکاسان و کارشناسان حیات وحش شناسایی و در کمیته ثبت پرندگان ایران به ثبت رسیدند.

وی افزود: پرنده «سسک بیدی سبز» توسط محسن ملاح در پارک چمران کرج و «پیپت درختی» توسط علی مهرپرور در طالقان شناسایی شدند.

حکیمی یادآور شد که تمام گونه های پرنده شناسایی شده در استان شامل پرندگان خشک زی، آبزی، کنار آبزی، مهاجر، شکاری و... می باشند.

وی گفت: البرز با وجود وسعت کمی که دارد اما میزبان بسیاری از گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری است.
حکیمی اظهار داشت: وجود درخت کهنسال ۲۸۰۰ ساله ارس شهرستانک یکی دیگر از استثنائات استان البرز است که بر ارزش های تنوع زیستی این استان می افزاید.
وی اضافه کرد: از چهار رودخانه حفاظت شده کشور یک رودخانه یعنی رودخانه کرج در استان البرز است که این مهم بخاطر تنوع زیستی خاص این رودخانه است.
حکیمی با اشاره به تالاب فصلی صالحیه نظرآباد و حضور پرندگان مهاجر در این تالاب در فصل مهاجرت، گفت: اگر تلاش ها برای احیا تالاب صالحیه معطوف نمی شد ما اکنون شاهد چنین زیبایی و تنوعی زیستی در استان نبودیم.
وی ادامه داد: مجموع گوناگونی حیات وحش و گیاهان در استان مسوولیت ما را در حفاظت از این امانت آیندگان بیشتر می کند.
وی افزود: در البرز هشت گونه ماهی، ۲ گونه دوزیست، ۲۲ گونه خزنده، ۲۹۶ گونه پرنده و ۴۰ گونه پستاندار وجود دارد.
حکیمی، نسبت این گونه ها به سطح کشور را اشاره کرد و اظهار داشت: البرز پنج درصد جمعیت گونه های ماهیان، ۱۰ درصد دوزیستان، ۱۰ درصد خزندگان، ۵۳ درصد پرندگان، ۲۰ درصد پستانداران و ۳۱ درصد مهره داران کشور را دارد.
وی در ادامه به تنوع گونه های مختلف گیاهی اعم از خوراکی، دارویی و صنعتی موجود در عرصه های طبیعی استان اشاره کرد و گفت: طالقان و بخش آسارا رویشگاه بسیاری از گونه های ارزشمند است به طوریکه در طالقان بیش از ۵۰ گونه ارزشمند دارویی شناسایی شده است.
حکیمی اضافه کرد: از گونه های شاخص گیاهی با ارزش دارویی و خوراکی مییتوان به گونه های همچون بومادران، آویشن، گاوزبان، چای کوهی، خاکشیر، بارهنگ، گل ختمی، شاه تره، کاسنی، شیرین بیان، گل چاهی(گل راعی)، سنا، یونجه زرد(اکلیل الملک)، گل گندم، شقایق، شیر پنیر، گل ماهور(خرگوشک)، پونه کوهی ،کنگر، شکر تیغال، قاصدک ، پاخری، انواع گون ، مریم گلی و ... اشاره کرد.
استان البرز دارای ۲ منطقه حفاظت شده البرز جنوبی به وسعت ۶۴ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع طالقان به وسعت ۷۵ هزار هکتار است ضمن اینکه اخیرا تالاب صالحیه نظرآباد نیز به عنوان منطقه شکار ممنوع تعیین شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار