کد خبر: ۹۰۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷ 16 September 2020

ابراز نگرانی ایران از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان، تماس تلفنی «هنیه» با «عباس» همزمان با امضای توافق سازش، تقلای پامپئو برای افزایش فشار‌های ماکرون بر لبنان و حزب‌الله و حمله به یک خودروی سازمان جاسوسی آمریکا در عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به امضای توافق سازش میان اسرائیل، امارات و بحرین در کاخ سفید نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ مقاماتی از بحرین، امارات متحده عربی، رژیم صهیونیستی و آمریکا روز سه شنبه طی مراسمی در کاخ سفید توافقنامه سازش به نام «توافقنامه صلح آبراهام» را امضا کردند. هدف از امضای این توافقنامه، عادی سازی روابط دوجانبه میان ابوظبی- تل آویو است.

در این مراسم، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به همراه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزرای خارجه امارات متحده عربی و بحرین- «عبدالله بن زاید آل نهیان» و «عبداللطیف بن راشد الزیانی» - شرکت داشتند.

گفتنی است، ظرف چند هفته گذشته، مقامات واشنگتن در تلاش برای انعقاد توافقنامه عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و دو کشور بحرین و امارات متحده عربی میانجی گری کردند. رژیم صهیونیستی نیز متعهد شد که در ازای برقراری روابط دیپلماتیک، تلاش ها در جهت گسترش سلطه خود بر بخش هایی از کرانه باختری اشغالی را به حالت تعلیق درآورد.

ابراز نگرانی ایران از فعالیت های هسته ای عربستان 

محسن بهاروند معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس شورای حکام با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در این دیدار، از فعالیت‌های غیرشفاف هسته‌ای عربستان و استنکاف این کشور از پذیرش بازرسان آژانس ابراز نگرانی کرد و همکاری ایران با این سازمان را به دور از تاثیرپذیری طرف‌های ثالث به نفع دو طرف خواند.

تماس تلفنی «هنیه» با «عباس» همزمان با امضای توافق سازش

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه سه‌شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.

امضای توافق سازش میان اسرائیل، امارات و بحرین در کاخ سفید/ابراز نگرانی ایران از فعالیت های هسته ای عربستان/ تماس تلفنی «هنیه» با «عباس» همزمان با امضای توافق سازش/ تقلای پامپئو برای افزایش فشارهای ماکرون بر لبنان و حزب‌الله

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هنیه طی حضور در سفارت فلسطین در پایتخت لبنان، با عباس تماس گرفته و بر توسعه و تقویت گام‌هایی که در راستای مقابله با عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن و طرح اشغالی الحاق کرانه باختری گرفته شده، تأکید کرده است.

هنیه طی بازدید از سفارت فلسطین در بیروت، با «اشرف دبّور»، سفیر تشکیلات خودگردان در لبنان دیدار و رایزنی داشته و با او در مورد افزایش تلاش‌ها به منظور وحدت صف و گروه‌های فلسطینی و توقف مواضع فلسطینیان تأکید داشته است.

خبرگزاری صفای فلسطین نیز از قول عباس نوشت، او در این تماس تلفنی، بر حمایت و استقبال از تلاش‌هایی که منجر به وحدت فلسطینیان در برابر توطئه‌ها علیه آرمان فلسطین می‌شود، تأکید داشته است.

تقلای پامپئو برای افزایش فشارهای ماکرون بر لبنان و حزب‌الله

همزمان با فشار فرانسه به سیاسیون لبنان برای تشکیل کابینه‌ای همسو با رویکرد کشورهای غربی، این بار «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز سعی کرد به این فشارها بیفزاید.

به نوشته «رویترز»، پامپئو روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه رادیویی «فرانس اینتر» مدعی شد تا زمانی که فرانسه موضوع تسلیحات جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان را حل نکند، تلاش‌هایش برای تشکیل کابینه بی‌فایده خواهد بود.

امضای توافق سازش میان اسرائیل، امارات و بحرین در کاخ سفید/ابراز نگرانی ایران از فعالیت های هسته ای عربستان/ تماس تلفنی «هنیه» با «عباس» همزمان با امضای توافق سازش/ تقلای پامپئو برای افزایش فشارهای ماکرون بر لبنان و حزب‌الله

وی با اشاره به تلاش واشنگتن برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران، ادعا کرد: «ایالات متحده مسئولیت خود را ادامه می‌دهد و مانع ایران از خرید تانک‌های چینی و سامانه‌های پدافندی روسی می‌شود؛ تسلیحاتی که بعداً به حزب‌الله فروخته خواهد شد و تلاش‌های رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون در لبنان را خنثی می‌کند».

بنابراین، وزیر خارجه آمریکا خطاب به ماکرون اظهار داشت: «شما نمی‌توانید به ایران اجازه بدهید که پول، قدرت و تسلیحات بیشتری داشته باشد و همزمان تلاش کنید، حزب‌الله را از فجایعی که در لبنان ایجاد کرده، منقطع کنید»

حمله به یک خودروی سازمان جاسوسی آمریکا در عراق

منابع خبری شامگاه سه شنبه از حمله به یک خودروی متعلق به سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در عراق خبر دادند.

پایگاه خبری صابریون نیوز اعلام کرد: گروه مقاومت سرایا المنتقم خودروی سی آی ای آمریکایی را در نزدیکی پایگاه ویکتوریا با بمب‌های کنار جاده‌ای هدف قرار داد.

هنوز از تلفات احتمالی این حادثه خبری منتشر نشده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار