مدیرکل دامپزشکی ایلام از برخورد جدی با کشتار غیرمجاز دام و طیور خارج از کشتارگاه های مجاز در استان خبر داد و گفت: طرح مقابله با این صنوف غیربهداشتی و آلاینده محیط از مهرماه آغاز می شود.
کد خبر: ۹۰۰۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹ 16 September 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر رامین پورنجف  اظهار داشت: برخورد جدی با متخلفان ذبح غیرمجاز دام و طیور در برنامه و دستور کار اداره کل دامپزشکی قرار دارد و به زودی با اجرای مجدد طرح مقابله با کشتار غیرمجاز دام و طیور نظارت و جلوگیری از فعالیت کشتارگاه های غیرمجاز با شدت بیشتری پیگیری و اجرا می شود.

وی افزود: از فروردین ماه و در پی شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از فعالیت کشتارگاه های غیرمجاز احشام و طیور به یک مطالبه عمومی تبدیل شد و مقابله با کشتار غیرمجاز دام و طیور از همان ابتدای سال جاری به طور جدی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت.

پورنجف تاکید کرد: طرح مقابله با کشتار غیرمجاز دام و طیور با مشارکت عامه مردم امکان پذیر است چرا که این اماکن غیرمجاز و فاقد نظارت بهداشتی تا زمانی که مشتری خرید داشته باشند، برخورد قاطع با آنها نتیجه رضایت بخش و موثر را نخواهد داشت.

وی به شهروندان توصیه کرد: با تغییر در فرهنگ مصرف گوشت، اهمیت دادن به محل خرید گوشت قرمز، مرغ و آگاهی داشتن از خطرات استفاده از گوشت غیرمجاز سلامت خود، خانواده و جامعه را در معرض خطر قرار ندهند و در اجرای موفق طرح مقابله با ذبح غیرمجاز دام و طیور و پایان دادن به این معضل بهداشتی با نیروهای دامپزشکی همکاری کنند.

پورنجف با اشاره به نظارت های مستمر دامپزشکی استان بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، از شهروندان خواست: فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را فقط از مراکز تحت نظر دامپزشکی و تنها با مهر و تایید دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار غیرمجار، موضوع را با شماره ۱۵۱۲ و یا اداره دامپزشکی شهرستان خود در میان بگذارند تا در دستور کار رسیدگی قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در چهارماهه نخست امسال ۴۵۹ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده اند و همچنین ۶۹ واحد با حکم مرجع محترم قضایی و همکاری اداره اماکن پلمپ و تعداد ۱۳ هزار و ۷۰۳ راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه ها و تحت نظارت دامپزشکی کشتار و یک هزار و ۱۱۲ کیلوگرم انواع فراورده های غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف ضبط و معدوم شده است.

وی افزود: در همین مدت نیز حدود ۹۷۴ هزار و ۳۰۰ قطعه طیور گوشتی در کشتارگاه‌های استان کشتار شده که از این تعداد بیش از ۲۵ هزار و ۴۵۵ قطعه طیور غیربهداشتی توسط بازرسان بهداشتی مستقر در کشتارگاه ضبط و معدوم شده است.

پورنجف گفت: همچنین تعداد جوجه ریزی در چهار ماهه نخست امسال ۶ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۹۲۲ قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، حدود پنج درصد رشد داشته و نظارت بهداشتی بر پرورش جوجه گوشتی شامل نظارت قبل، حین و پس از پرورش است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار