به طور معمول ، بیماری های واگیر دار برای افراد به خصوص کودکان و افراد در معرض خطر ، همیشه خطراتی را ایجاد می کنند که گاهی در آینده عوارضی را از خود به جا می گذارند. آبله مرغان یک از این بیماری هاست که موجب ایجاد لکه های پوستی در افراد و کودکان و سقط جنین در زنان باردار می شود. از این رو در این مقاله به بررسی واکسن آبله مرغان برای کودکان و بزرگسالان و موارد احتیاط آن می‌پردازیم.
کد خبر: ۸۹۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 15 September 2020

 

تزریق واکسن آبله مرغان

آبله مرغان عفونتی است که باعث ایجاد ضایعات قرمز خارش دار روی پوست شما می شود و به علت ویروسی به نام واریسلا ایجاد می شود . واکسن آبله مرغان در70تا90درصد افرادی که واکسینه شده اند در برابر عفونت حفاظت ایجاد می کند. افرادی که حفاظت کامل از واکسن نگرفته اند، ممکن است دچار آبله مرغان بعد از مواجهه شوند. به هرحال بیماری آنها معمولاً خفیف است و باعث بثورات پوستی با شدت کمتر و اغلب بدون تب می شود. (به بثورات موقت پوستی،راش گفته می شود.)

موارد مصرف واکسن آبله مرغان در بزرگسالان و کودکان :

در واقع کارشناسان، واکسیناسون واریسلا را برای بزرگسالانی که ایمنی ندارند و در معرض خطر عفونت هستند پیشنهاد می کنند که شامل این افرادند:

براي ايجاد ايمني فعال برعليه آبله مرغان براي افرادي (از 12 ماهگي به بعد) مصرف مي شود كه يا خطر ابتلاي آنها به بيماري زياد است يا به مقدار زياد مستعد هرگونه عارضه ناشي از آبله مرغان هستند.

  • کارکنان سلامت
  • افرادی که در تماس مستقیم با یک فرد دچار نقص ایمنی هستند (شامل افرادی که پیوند شده اند.
  • افرادHIVمثبت
  • معلمان کودکان
  • کارمندانی که در طی روز در مراکز نگهداری از افراد بی سرپرست کار می کنند.
  • بزرگسالان جوان مستعد در کالج ها، مراکز نظامی (ارتشی) یا کانون های اصلاح و تربیت
  • مسافران بین المللی
  • زنان در سنین باروری

تزریق واکسن آبله مرغان

احتیاطات واکسن آبله مرغان (Varicella-Zoster Vaccines) :
واکسن آبله مرغان حاوی یک ویروس زنده است بنابراین برای کودکان بادستگاه ایمنی تضعیف شده و همچنین کودکی که تب یا سایر بیماری های شدید را دارد پیشنهاد نمی شود. تزریق واکسن آبله مرغان نباید برای کودکانی که آلرژی شدیدی به نئومایسینیا ژلاتین دارند انجام شود.

واکسن آبله مرغان از 12 ماهگی تا 2 سالگی به کودکان تزریق می شود و اگر در این مدت واکسیناسیون انجام نشده باشد باید بعد از 13 سالگی تزریق واکسن انجام گیرد.

تزریق واکسن آبله مرغان به صورت انفرادی کار درستی نیست و موجب سرایت این بیماری ویروسی به دیگر افرادی که هنوز به این بیماری مبتلا نشده اند می شود.

تزریق واکسن آبله مرغان در کلینیک تخصصی اطفال

کلینیک تخصصی اطفال دکتر کامبیز هرمان مقدم ، متخصص اطفال و کودکان، به عنوان مرکز تخصصی تزریق واکسن آبله مرغان جهت رفاه حال مراجعه کنندگان از قبیل خانم های باردار ، کارکنان بیمارستان، کودکان، افراد در تماس مستقیم با افراد بیمار و کودکان در مهد کودک ها تاسیس گردیده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تزریق واکسن آبله ‌مرغان یا واریسلا به لینک آن مراجعه نمایید.

دکتر کامبیز هرمان مقدم دارای شماره نظام پزشکی 92131 ، متخصص تزریق واکسن ابله مرغان در ایران

تماس با ما 02188213218

شکل دارویی واکسن  :

پودر برای تزریق

عوارض جانبی  تزریق واکسن آبله مرغان :

درد، خارش، تورم، قرمزي، هماتوم و سفتي در محل تزريق واكسن، جوشهاي شبيه بيماري طبيعي از عوارض جانبي اين فرآورده مي باشند.

تداخل دارویی:

بيماران تحت درمان با داروهاي كاهنده سيستم ايمني يا گلوكوكورتيكوئيدها در مقايسه با افراد سالم حساسيت بيشتري به ابتلا و عفونت دارند. در اين بيماران واكسيناسيون با ويروس زنده ضعيف شده منجر به بروز جوشهاي جلدي و بيماري منتشر مي شود.

واكسيناسيون بايد حداقل 5 ماه بعد از انتقال خون يا پلاسما، تجويز ايمنوگلوبولين ها يا ايمنوگلوبولين ضد آبله مرغان انجام گردد. همچنين تا 2 ماه بعد از واكسيناسيون از تزريق ايمنوگلوبولين ها مخصوصاً ايمنوگلوبولين ضد آبله مرغان خودداري شود، مگر فوايد استفاده از ايمنوگلوبولين ها بر واكسيناسيون برتري داشته باشد.

به دليل بروز سندرم Reye's هنگام مصرف ساليسيلاتها در بيماران مبتلا به آبله مرغان، كليه افراد واكسينه شده تا 6 ماه بعد از واكسيناسيون نبايد داروهاي ساليسيلاتي را مصرف كنند.

تزریق واکسن آبله مرغان

موارد منع تزریق واکسن آبله مرغان:

حاملگي، حساسيت نسبت به يكي از اجزاي واكسن(مثل ژلاتين)،سابقه واكنش آنافيلاكتوئيد نسبت به نئومايسين، بيماران مبتلا به هر نوع سرطان بدخيم مغز استخوان و سيستم لنفاوي، مصرف همزمان داروهاي كاهنده سيستم ايمني، پرتودرماني، نقص اوليه يا اكتسابي سيستم ايمني، سل فعال درمان نشده، سابقه فاميلي نقص ايمني ژنتيكي و هرگونه بيماري حاد و بيماري حاد و بيماريهاي عفوني همراه با تب از موارد منع مصرف اين واكسن مي باشند. باید از تزريق واكسن به زنان باردار در حین بارداری خودداري كرد و همچنین به زنان توصيه می شود تا سه ماه بعد از واكسيناسيون از بارداري اجتناب كنند. استفاده از اين واكسن براي كودكان با سن كمتر از 12 ماه توصيه نمي شود.

همچنین در موارد زیر هم باید در تزریق واکسن دقت نمود.

  • اگر شواهدی از مصونیت در برابر بیماری دارید، نیازی به تزریق واکسن آبله مرغان ندارید.
  • بعضی از افراد نباید واکسن آبله مرغان بزنند یا باید برای تزریق آن منتظر بمانند؛ به عنوان مثال زنان باردار نباید واکسن واریسلا (آبله مرغان) بزنند، برای این کار آنها باید تا بعد از زایمان خود منتظر بمانند. همچنین واکسن آبله مرغان قبل از بارداری بایستی حداقل با فاصله یک ماه تزریق شود.
  • افرادی که اخیراً تزریق واکسن آبله مرغان یا سایر محصولات خون را انجام داده اند.
  • اکثر کودکانی که اعضای خانواده آنها با مشکلات سیستم ایمنی بدن درگیر بوده اند، می توانند با خیال راحت واکسن واریسلا بزنند، به شرطی که خودشان از سیستم ایمنی سالمی برخوردار باشند.
  • به طور کلی، هر کسی که دارای سیستم ایمنی آسیب دیده است، نباید واکسن های زنده مانند واکسن آبله مرغان دریافت کند. اما بیشتر مشکلات سیستم ایمنی به خانواده بیمار مربوط نمی شود. این مشکلات از بیماری هایی مانند سرطان یا از داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی ناشی می شوند.
  • کودکانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های خاص را دارند، در صورت تشخیص عدم ابتلا به بیماری آبله مرغان، می توانند واکسن آبله مرغان را دریافت کنند.

 

دکتر کامبیز هرمان مقدم،  متخصص تزریق واکسن ابله مرغان در ایران

تماس با ما 02188213218

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار