فاضلی هریکندی گفت: محاکم با اتخاذ تصمیم و فصل خصومت از طریق صدور رأی اقدام می‌کنند، اما علت تشکیل شورا مصالحه و اصلاح ذات‌البین است.
کد خبر: ۸۹۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 14 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» ساختمان شورای حل اختلاف مشکین دشت با سه شعبه فعال حقوقی با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز، رئیس شورای حل اختلاف استان، رئیس دادگستری و دادستان فردیس و مسئولان محلی مورد بهره برداری قرار گرفت که با اتفاق، خدمات رسانی قضایی به مردم مشکین دشت بدون نیاز به مراجعه به فردیس مقدور خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان البرز در آیین افتتاح این ساختمان با بیان اینکه شورای حل اختلاف نهادی است که با توجه به آموزه‌های دین اسلام و سفارش به صلح تشکیل شده، وظیفه این نهاد را برقراری صلح و سازش اعلام کرد.

حسین فاضلی هریکندی با تشریح شرایط قضاوت در بین خوانده و خواهان تأکید کرد: هر چه در دادسراها و محاکم برای رسیدگی به یک پرونده‌ منتهی به حکم، تلاش شود باز هم اثر سازش میان طرفین را ندارد، چون هر پرونده دو طرف دارد و حداقل یک طرف از نتیجه ناراضی است اما وقتی پرونده‌ای به صلح و سازش منتهی ‌شود، هر دو طرف راضی هستند.

وی فلسفه ایجاد شورای حل اختلاف را کاهش مراجعات مردمی به دادگستری و تلاش برای ایجاد صلح و سازش اعلام کرد و اظهار داشت: محاکم با اتخاذ تصمیم و فصل خصومت از طریق صدور رأی اقدام می‌کنند، اما علت تشکیل شورا مصالحه و اصلاح ذات‌البین است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز ضمن اشاره به دیدگاه رئیس قوه قضائیه در مورد نقش مهم شورای حل اختلاف گفت: ایشان نیز معتقد هستند در عین تقویت شورای حل اختلاف باید به فلسفه اصلی ایجاد آن یعنی برقراری صلح و سازش توجه ویژه شده و از بحث صدور رأی تا حد ممکن فارغ شود تا به وظیفه ذاتی خود یعنی ایجاد سازش و انجام مذاکرات برای حصول توافق بپردازد.

وی با تأکید بر لزوم حمایت از شورای حل اختلاف از سوی نهادهای مختلف گفت: کار در شورای حل اختلاف و برقرای صلح میان مردم در واقع نوعی ایثار و مجاهدت است و این شورا به حمایت سایر دستگاه‌ها نیاز دارد تا بتواند به وظیفه خود عمل کند.

فاضلی هریکندی ادامه داد: قوه قضائیه نیز به تناسب امکانات، به این مهم توجه دارد و در سفر دی ماه سال 98 رییس قوه قضاییه مصوباتی در این باره داشتیم از جمله اختصاص اعتبار برای ساخت شورای حل اختلاف در کرج و تجهیز آن که البته باید اذعان کرد در قبال وظایفی که این شورا انجام می‌دهد و نیازهای شورای حل اختلاف، این مبلغ که در حد مقدورات قوه قضائیه بوده فقط نیازهای اساسی آن را برطرف می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار