کد خبر: ۸۹۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ 14 September 2020

 

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  هنوز یک هفته از زمان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ نگذشته، که سایه شیوع کرونا برسر نظام آموزشی کشور سنگینی می‌کند و کشور را با یک چالش جدی روبه‌رو ساخته است. بعد از اینکه وزیر آموزش و پرورش به خانواده‌ ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دانش‌آموز اطمینان داد که نگران وضعیت سلامت فرزندانشان نباشند، در چند روز گذشته خبر ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان به ویروس کووید ۱۹ و حتی فوت یک دانش‌آموز در استان لرستان مردم را به حیرت فرو برده است. پس از اینکه فیلم بیهوش شدن یک دانش‌آموز در صف یکی از مدارس تهران در منطقه ۱۸ منتشر شد و پلیس فتا از دستگیری ضبط‌کنندگان این ویدئو به‌دلیل تشویش اذهان عمومی خبر می‌دهد، در روزهای گذشته خبری منتشر شد که در مدارس شهرستان الشتر ۳۹ دانش‌آموز کرونا گرفته‌اند و یک دانش‌آموز نیز در شهرستان گتوند استان خوزستان فوت کرده است. روز شنبه (۲۲ شهریور) بود که سرپرست فرمانداری استان لرستان اعلام کرد ۳۹ دانش‌آموز در شهرستان سلسله لرستان به کرونا مبتلا شده‌اند. در این شرایط روز گذشته فرماندار شهرستان گتوند از فوت یک دانش‌آموز هشت‌ساله در اثر کرونا در یکی از مدارس استان خوزستان خبر داد. علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان لرستان در شبکه استانی افلاک تاکید کرد که «والدین نگران نباشند و نگرانی‌های اولیا را درک می‌کنیم و هیچ ‌اجبار و الزامی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.» با این حال روز شنبه سرپرست فرمانداری سلسله گفت با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا بخش بیشتری از مدارس این شهرستان تعطیل می‌شوند. خیلی زود مشخص شد که دلیل این تعطیلی‌ها ابتلای دانش‌آموزان در دو شهر الشتر و فیروزآباد بوده است. صدا و سیما به‌نقل از ترکارانی اعلام کرد که « از ۱۵ شهریور تا دیروز ۳۹ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان سلسله به بیماری کرونا مبتلا شدند. در روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریورماه ۱۸ دانش‌آموز در این شهرستان کرونایی شدند، بیشترین آمار مبتلایان در بین دانش‌آموزان مربوط به مقطع ابتدایی است.» بنا بر اعلام فرمانداری این شهرستان، دانش‌آموزان مبتلا شده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند و همه دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در شهرستان سلسله جزو کسانی بودند که مدرسه رفته‌اند.

ساعاتی پس از انتشار این اخبار، فرید بهرامی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش لرستان گفت: ابتلای ۳۹ دانش‌آموز سلسله به کرونا کذب است و این خبر را تکذیب می‌کنیم. وی در ادامه تصریح کرد: یک هفته بیشتر از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد و در شهرستان سلسله نیز بازگشایی مدارس و آموزش حضوری به دانش‌آموزان از هفته گذشته به‌دلیل اعلام شرایط قرمز در این شهرستان در کمتر از ۱۰‌درصد مدارس و آن‌هم به شکل حضور اختیاری دانش‌آموزان و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفته است. البته این خبر در شرایطی تکذیب می‌شود که پس از بیهوش شدن یکی از دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در تهران، روز پس از آن مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: «اتفاقی در این مدرسه رخ نداده است.» او توضیح نداد که این کودک به چه دلیلی غش کرده و افتاده است.

فوت یک دانش آموز در استان خوزستان

در این شرایط روز گذشته عبدالرضا احسانی‌نیا، فرماندار گتوند با تایید خبر فوت یک دانش آموز هشت‌ساله در اثر کرونا گفت: «این دانش آموز یک روز پس از حضور در کلاس چهار نفره بیمار شد و به مدرسه نرفت، تست این دانش‌آموز دو بار منفی شد و در بار سوم آزمایش کرونای او مثبت اعلام شد. این دانش‌آموز، پسر هشت‌ساله‌ای بود که از بدو تولد بیماری قلبی داشته است. دانش‌آموز در روز چهارشنبه (۱۹ شهریورماه) به‌دلیل عارضه قلبی (سکته) به بیمارستان کارون گتوند منتقل شد که در همین بیمارستان، عملیات احیاء برای وی انجام شد. سپس به بیمارستان گنجویان دزفول و پس از آن به بیمارستان گلستان اهواز انتقال یافت اما متاسفانه این کودک در بیمارستان گلستان اهواز فوت کرد. فعلا مدرسه ولایت برای مدت یک هفته تعطیل شده است». در این بین حسین اسدی‌پور، مدیر آموزش و پرورش و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند در خصوص دانش‌آموز فوت شده در ترکالکی گفت: این دانش‌آموز در مدرسه فوت نکرده و در روزهای شنبه و دوشنبه هفته گذشته که در مدرسه حضور داشت، وضعیت سلامتی خوبی داشته است. روز سه‌شنبه هفته گذشته حال عمومی این دانش‌آموز در خانه نامساعد شد. این کودک پس از احیا در بیمارستان گتوند، برای ادامه درمان به بیمارستان بزرگ دزفول اعزام شد و پس از اقدامات درمانی به اهواز منتقل و در آنجا فوت کرد. وی همچنین افزود که جواب تست کرونای این کودک مثبت شده است.

افزایش روند کرونا در خوزستان

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، دو استان خوزستان و لرستان در وضعیت هشدار قرار دارند، اما گزارش کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت در رابطه با روند بیماری (تا ۲۱ شهریور) نشان می‌دهد با وجود ثبات بیماری در استان لرستان، استان خوزستان با روند صعودی شیوع کرونا روبه‌رو بوده است. همچنین روند صعودی کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و این موضوع می‌تواند برای مدارسی که دانش‌آموزان در آنها به سرکلاس‌ها می‌روند، خطرناک باشد. بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از شنبه (۲۲ شهریور) تا یکشنبه (۲۳ شهریور ۹۹) دو‌هزار و ۸۹ مورد جدید کروناویروس در کشور شناسایی شدند و ۱۲۸ تن نیز جان خود را از دست دادند. سیماسادات لاری همچنین اعلام کرد که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۰۲‌هزار و ۲۹ نفر رسید و تاکنون ۲۳‌هزار و ۱۵۷ نفر از بیماران جانشان را از دست داده‌اند. به گفته وی، ۳۷۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر صعودی دیده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در شش استان زنجان، بوشهر، آذربایجان شرقی، قزوین، قم و یزد مشاهده شد. در ۱۲ استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خراسان شمالی، لرستان، ایلام، سمنان، فارس، البرز، تهران، خوزستان، گیلان و کردستان روند صعود یا شروع پیک مشاهده شد. در سه استان کرمانشاه، اردبیل و همدان نیز ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نداد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار