یک متخصص آسیب شناسی سلولی گفت: رعایت اصول تغذیه‌ای و تنظیم مناسب زمان خواب در شبانه روز از کاهش خشکی مغز جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۸۹۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵ 13 September 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:حسن اکبری متخصص آسیب شناسی سلولی و طب سنتی ایرانی اسلامی اظهار کرد: مغز به طور طبیعی به دلیل میلیارد‌ها نورون در حال فعالیت، اتصال‌های الکتریکی و حرارت بالا، باید دارای طبع سرد و‌ تر باشد. مغز با طبع سرد و‌ تر آفریده شده است تا جبران فعالیت و حرارت بالای مغز باشد.

او افزود: به دلیل عدم رعایت ضروریات شش گانه که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛ مغز انسان با خشکی رو به رو خواهد شد.

- تنفس مناسب: رسیدن هوای سالم به داخل بدن بسیار حائز اهمیت است و نقش آلودگی هوا در خشکی مغز واضح است.

- خوردنی و آشامیدنی ها: در صورت زیاده روی و عادت به مصرف موادی مانند مرغ صنعتی، گوشت گاو و فست فودها؛ مغز با خشکی رو به رو خواهد شد.

- خواب و بیداری: افرادی که دیر به رختخواب می‌روند و ساعت خواب منظم در طول شبانه روز ندارند، خشکی مغز را تجربه می‌کنند.

- ورزش: کسانی که تحت هیچ عنوان اهل ورزش و فعالیت بدنی نیستند، دچار خشکی مغز می‌شوند.خشکی مغز

- نبود برونداد و نگهداشت کافی (یبوست): یبوست باعث می‌شود سموم مختلف در بدن باقی بمانند و در پی وجود سم، خشکی مغز را مشاهده می‌کنیم. همچنین در صورتی که نگهداشت بدن برای تامین کوآنزیم Q۱۰ ( یک آنتی اکسیدان قوی است که در غشای داخلی میتوکندری تمام بافت ها یافت می شود) در بدن مختل شود، خشکی مغز را در پی خواهد داشت.

- اعراض نفسانی: کسانی که خود را با حرص، نگرانی، عصبانیت و استرس بیش از حد رو به رو می‌کنند؛ بیشتر در معرض خشکی مغز قرار می‌گیرند. برای مثال استرس بیش از حد درباره ویروس کرونا افراد را با خشکی مغز مواجه می‌کند. همچنین نقش ترس بیش از حد در خشکی مغز، بسیار تاثیرگذار است. اما باید به این نکته توجه داشت که در کنار ترس بیش از حد، موضوعی با عنوان "هَم" باعث تصمیم‌های درست می‌شود. هَم به معنای خوف و امیدواری است که در کنار ترس معمولی در زندگی روزمره، امید به زندگی هم وجود دارد و باعث تصمیم گیری درست می‌شود. برای مثال در دوره شیوع ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و رعایت کامل اصول بهداشتی را سبب می‌شود.

اکبری بیان کرد: کوآنزیم Q۱۰ در بدن به میزان بسیار زیاد در غذایی به نام کله پاچه وجود دارد که جلوی اکسیدان‌ها و خشکی مغز را می‌گیرد؛ بنابراین افرادی که سن بالا و یا حساسیت به قند شیر یا لاکتوز دارند، روزی یک لیوان از آب کله پاچه برای جلوگیری از ابتلا به خشکی مغز استفاده کنند، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

او تاکید کرد: امروزه بسیاری از افراد ناآگاه که اطلاع کافی از طب سنتی ندارند، در برابر آب کله پاچه موضع گیری می‌کنند؛ در صورتی که این ماده غذایی سرشار از پروتئین، روغن‌های حیوانی و کوآنزیم Q۱۰ در بدن و B۱۲ است که در خونسازی، عدم خشکی مغز و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی بسیار حائز اهمیت است.

علائم خشکی مغز
متخصص آسیب شناسی سلولی مطرح کرد: کم حرف شدن در مراحل انتهایی، ترس بیش از حد در زندگی روزمره، بدبین بودن نسبت به هر موضوع و سوء ظن از جمله علائم خشکی مغز محسوب می‌شوند. همچنین این افراد در صورت ابتلای شدید، شخصیت آن‌ها از جامعه فاصله می‌گیرد و انفصال شخصیت اجتماعی را تجربه می‌کنند. این نمونه افراد اضطراب شدید دارند، دمدمی مزاج هستند و ممکن است به طور ناگهانی خنده یا گریه کنند. همچنین افراد مبتلا به خشکی مغز دچار یک دندگی شدید هستند و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند.

راهکار‌های درمان خشکی مغز
اکبری گفت: معتقدیم برای درمان خشکی مغز ابتد باید از اصلاح غذایی شروع کنیم. برای مثال بیشتر از غذا‌هایی که طبع گرم و ‌تر دارند مثل آبگوشت، آب قلم، کله پاچه و آب میوه‌های طبیعی مثل آب هویج، آب سیب، گلابی، سیب گلاب و انبه استفاده کنیم. از مهم‌ترین غذا‌های سنتی و مفید برای درمان خشکی مغز می‌توان به خورشت قیمه و قورمه، فسنجان، انواع سوپ و آش‌ها اشاره کرد. همچنین مصرف روغن‌های حیوانی در صبح ها، روغن زیتون و روغن ارده کنجد برای درمان خشکی مغز بسیار حائز اهمیت است. توصیه می‌کنیم به شدت در زندگی روزمره از مصرف روغن‌های صنعتی پرهیز کنید.

او افزود: می‌توان برای درمان خشکی مغز، شیر بادام، آب انگور، گلاب، عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج، روغن بنفشه و روغن سیاه دانه را در دستور کار برنامه غذایی خود قرار دهیم. یک داروی قدیمی بسیار ساده که در کنار سفره‌ها دیده می‌شد، مخلوط سرکه محلی انگور با عرق نعنا و عسل است که اگر بعد از هر وعده غذایی به مقدار یک قاشق غذاخوری مصرف شود؛ برای درمان خشکی مغز موثر است. یکی از کمک دهنده‌های موثر برای درمان خشکی مغز، مغز بادام است که خوب است به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگیرد.

متخصص طب سنتی ایرانی اسلامی بیان کرد: یبوست که یکی از عوامل موثر در خشکی مغز محسوب می‌شود را می‌توان با مصرف خاکشیر، خیسانده شده انجیر و روغن زیتون درمان کرد. با توجه به این موضوع که لبنیات دارای طبع سرد و‌ تر هستند، بنابراین نمی توان برای همه افراد و درمان خشکی مغز تجویز کرد. اگر شیر با خرما، عسل و یا زعفران مورد استفاده قرار بگیرد، در درمان خشکی مغز مفید خواهند بود؛ بنابراین اطبا طب سنتی ایران آمادگی لازم برای در نظر گرفتن تمهیدات لازم به منظور اصلاح سردی لبنیات و استفاده مناسب انواع لبنیات را دارند تا ضمن کمک به درمان خشکی مغز در کنار طبع سرد و‌ تر، آسیبی برای مردم عزیز کشورمان نداشته باشند.

اکبری در پایان تصریح کرد: در کل می‌توان زندگی صنعتی را یکی از عوامل مهم در افزایش خشکی مغز برشمرد. افزایش مصرف فست فودها، گوشت گاو، روغن‌های صنعتی، گوشت مرغ صنعتی و انواع نوشابه ها؛ آمار مربوط به خشکی مغز را بالا برده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار