تغییر الگوی کشت اولویت کشاورزی، ضرورت اتصال گمرکات قم به شبکه ریلی، تدوین بانک اطلاعاتی جامع طرح‌های قم، صادرات ۹۴ هزار تُن محصول تولیدی واحدهای صنعتی و ارسال نقشه زمین‌های دولتی به اداره ثبت اسناد؛ از اخبار هفته گذشته استان قم بود.
کد خبر: ۸۹۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 12 September 2020

به گزارش تابناک قم، رهاسازی حقابه زیست محیطی قمرود، توزیع ۱۲۰ هزار تُن آسفالت، بهره‌برداری از ۱۲ نیروگاه برق خورشیدی، استفاده ۸۵ درصد نانوایی‌ها از دستگاه کارت‌خوان،حضور حدود ۷۰ درصد دانش آموزان قم در مدارس، قم پیشرو در پرورش دام سنگین، تولید ۹۵ هزار دستگاه یخچال و فریزر، پرداخت ۷۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی، تجهیز استخرهای پرورش ماهی به سامانه‌های تصفیه آب، ۷۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای طرح‌های صنعتی قم ، صادرات ۳۸هزار تُن انواع کالا از گمرکات، قم رتبه ششم توسعه فناوری ارتباطات در کشور و  ضرورت پیگیری حق‌آبه‌های زیست محیطی از وزارت نیرو  از دیگر خبرهای هفته گذشته قم است.

ضرورت اتصال گمرکات قم به شبکه ریلی

مدیرکل گمرکات قم گفت: اتصال گمرکات قم به شبکه ریلی کمک بزرگی به فعالان اقتصادی است و موجب می‌شود تا صادرکنندگان و واردکنندگان استان با هزینه کمتر و امنیت بیشتری کالای موردنظر خود را جابه‌جا کنند.

اسفندیار دریکوندی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: با اجرای این طرح، قم به مرکزی مهم برای ترانزیت کالا در قلب کشور تبدیل می‌شود و استان‌های همجوار نیز می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های تجاری خود استفاده کنند.

تغییر الگوی کشت اولویت کشاورزی  

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشاورزی قم در سال جهش تولید با توجه به راهبرد تغییر الگوی کشت دنبال می‌شود و این مساله ازجمله مهم ترین اولویت‌های موردتوجه کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان است.

عباس پورمیدانی هفته گذشته درگفت‌وگو با ایرنا افزود: در آستانه کشت پاییزه استان، توجه به طرح تغییر الگوی کشت بیش‌ازپیش موردتوجه قرارگرفته است تا از سطح زیر کشت گیاهانی که برای رشد به آب زیادی نیاز دارند کاسته و به‌جای آن از گیاهان کم‌آبر که در مقابل تنش‌های محیطی نیز مقاوم‌تر هستند، استفاده شود. 

تدوین بانک اطلاعاتی جامع طرح‌های قم  

استاندار قم گفت: بانک اطلاعاتی جامع طرح ها، برنامه ها و مسائل گوناگون این استان تهیه و تدوین شود.

بهرام سرمست هفته قبل در جلسه قدردانی از دست اندرکاران برگزاری هفته دولت در استان قم، با اشاره به نقاط قوت و قابل بهبود مدیران اجرایی در برنامه های این هفته افزود: باید با خودنقادی مشکل های موجود را احصا و در خصوص اصلاح آن‌ها اقدام کنیم. 

صادرات ۹۴ هزار تُن محصول تولیدی واحدهای صنعتی  

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته در سال جهش تولید صنعتگران قمی ۹۴ هزار تن از محصولات تولیدی خود را به بازارهای بین‌المللی صادر خواهند کرد.

محمود سیجانی هفته گذشته با خبرنگار ایرنا افزود: ارزش این کالاهای صادراتی، حدود ۹۰میلیون دلار است که به‌خوبی جایگاه صنعت قم در فرآیند تجارت خارجی را نشان می‌دهد.

توزیع ۱۲۰ هزار تُن آسفالت

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲۰ هزار تُن آسفالت در سطح شهر قم توزیع شده‌است.

عباس حلوایی زاده در این رابطه افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی یک ماه و نیم ابتدایی سال تلاش بسیاری کردیم تا خودمان را به برنامه امسال برسانیم.

رهاسازی حقابه زیست محیطی قمرود

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: بر اساس برنامه ریزی ها و هماهنگی‌های به عمل آمده، ۲.۵ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی رودخانه قمرود تا پایان شهریورماه جاری رهاسازی می‌شود.

سید رضا موسوی مشکینی هفته گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: برنامه رهاسازی آب کشاورزی و حقابه زیست محیطی رودخانه قمرود از سد ۱۵ خرداد، از چهارشنبه هفته گذشته (۱۹ شهریور) شروع شده است و تا روز دوشنبه ۳۱ شهریورماه ادامه دارد.

بهره‌برداری از ۱۲ نیروگاه برق خورشیدی

آیین بهره برداری از طرح های سرمایه گذاری شامل ۱۲ نیروگاه برق خورشیدی با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال به منظور تامین درآمد پایدار در موقوفات و بقاع متبرکه استان قم هفته گذشته برگزار شد.  

تولید ۹۵ هزار دستگاه یخچال و فریزر

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: در سال جهش تولید،‌ ۹۵ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر در واحدهای تولیدکننده لوازم‌خانگی استان تولید خواهد شد.

محمود سیجانی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: در همین رابطه از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، ۵۹ هزار دستگاه یخچال و فریزر در قم تولیدشده است که نشان‌دهنده تحقق بیش از ۶۲درصدی برنامه‌ریزی انجام‌شده در این حوزه است.

قم رتبه ششم توسعه فناوری ارتباطات در کشور

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعاتقم گفت: شتاب توسعه فناوری اطلاعات در این استان موجب شده است تا در آخرین رده‌بندی استان ها، قم موفق به کسب عنوان ششم کشوری در شاخص توسعه فاوا و رتبه چهارم از نظر ضریب نفوذ پهن باند سیار شود.

سیدرضا موسوی هفته گذشته درگفت وگو با ایرنا، با اشاره به آخرین گزارش سازمان فناوری اطلاعات کشور افزود: بر اساس بررسی های انجام شده شاخص توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات (IDI) در سال ۹۸، استان قم در جایگاه ششم کشوری در سال ۹۸ از نظر توسعه فاوا قرار گرفت.

تاکید استاندار بر ضرورت تامین مواد اولیه درودگران

استاندار قم، با تاکید بر ضرورت ساماندهی شهرک صنعتی تخصصی چوب و مبلمان ثامن گفت: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران و درودگران مشغول به کار در این شهرک باید شرکت تعاونی و اتحادیه مربوط فعال شود.

بهرام سرمست در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم افزود: فعالیت ها در راستای ساماندهی شهرک صنعتی فوق و همچنین صنف چوب و مبلمان استان بیش از پیش گسترش پیدا کند.

حضور حدود ۷۰ درصد دانش آموزان قم در مدارس  

مدیرکل آموزش و پرورش قم، با اشاره به استقبال والدین دانش آموزان این استان از آموزش حضوری در مدارس گفت: درحال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد دانش آموزان مقاطع تحصیلی قم در مدارس حضور دارند.

حمید رضا شیخ الاسلام هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم افزود: به دنبال اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر حضوری بودن آموزش در همه مناطق کشور از جمله قم با همکاری و تعامل همه نیروها و کارکنان اجرایی، ستادی و نواحی آموزش و پرورش استان شرایط حضور دانش آموزان در مدارس فراهم شد.

تعیین‌تکلیفِ وضعیت سرویس مدرسه‌ها   

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، با اشاره به قطعی نبودن حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس گفت: در حال حاضر سرویس حمل و نقل دانش آموزان قم بلاتکلیف است و شرکت های حمل و نقلی نیز به دلیل نامعلوم بودن مراجعه دانش آموزان به مدرسه، از ثبت نام خودداری می کنند.

عباس ذاکریان هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم افزود:به دلیل پراکندگی دانش آموزان قمی در مناطق مختلف شهر، موضوع حمل و نقل دانش آموزان به عهده والدین گذاشته شده است که این مساله برای خانواده هایی که به لحاظ مالی توانایی زیادی ندارند، مشکل هایی را ایجاد کرده است.

استفاده ۸۵ درصد نانوایی‌ها از دستگاه کارت‌خوان  

رئیس اتحادیه نانوایان قم گفت: در حال حاضر نرخ استفاده واحدهای نانوایی در قم ۸۵ درصد است.

علی اکبر زارعی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم افزود: طرح تشدید نظارت بر نانوایی ها با همکاری اتحادیه و واحد بازرسی اتاق اصناف در حال پیگیری است.

پرداخت ۷۱۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ۷۱۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای پرداخت به ۳۹ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان تصویب شد.

محمود سیجانی هفته گذشته در پایان جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرنا و صداوسیما افزود: این رقم شامل حدود ۵۳۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای ۹ واحد تولیدی صنعتی است.

قم پیشرو در پرورش دام سنگین

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این استان در زمینه پرورش دام سنگین ازجمله استان‌های پیشرو است و تولیدات قم در این بخش علاوه بر تامین نیاز استان به سایر مناطق کشور نیز صادر می‌شود.

علی‌اصغر همت در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون در بخش دام سنگین، بیش از ۱۲۰ هزار راس دام پرواری و ۲۴ هزار راس دام شیری در قم وجود دارد که نشان‌دهنده جایگاه این استان در تولید محصولات دامی کشور است.

دستور رفع بازداشت حساب شماری از کارگاه‌ها صادر شد

مدیرکل تامین اجتماعی قم، با اشاره به انتشار خبر مسدود کردن حساب برخی کارگاه ها توسط این اداره کل گفت: به محض مطرح شدن این موضوع درکارگروه استانی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانداری، موضوع با قید فوریت پیگیری و در راستای نشان دادن حُسن نیت دستور رفع بازداشت حساب را صادر و در کمتر از پنج روز کاری مشکل برطرف شد.

علی اصغر دادخواه هفته گذشته درگفت وگویی در این خصوص افزود: بازداشت حساب کارگاه‌ها بر اساس مفاد ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی و اقدامی کاملا قانونی است که معمولا پس از انجام سه اقدام قانونی اعلامیه، اخطاریه و اجراییه صورت می‌گیرد و درهر یک از این موارد نیز اطلاع رسانی لازم قبل، حین و بعد از اقدام به کارفرما صورت می‌پذیرد.

تجهیز استخرهای پرورش ماهی به سامانه‌های تصفیه آب

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استخرهای دومنظوره پرورش ماهی استان به سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب مجهز می‌شود.

سید محمدرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بهره‌برداری بهینه از منابع آبی در تولید آبزیان، افزایش تولید آبزیان در واحد سطح، ارتقا ضریب مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی و کاهش خطر و ریسک تلفات آبزیان ناشی از خرابی چاه یا قطع آب ورودی به استخرها ازجمله مزایای این طرح است.

۷۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای طرح‌های صنعتی  

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: امسال در راستای جهش تولید برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی، صدور پروانه بهره‌برداری معادن و پروانه‌های صنفی در استان، بیش از هفت هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود:‌ با اجرای طرح‌های یادشده در قم برای حدود ۶هزار تَن فرصت شغلی ایجاد می‌شود که با رسیدن به این میزان به دنبال گسترش هرچه بیشتر فرصت‌های شغلی هستیم.

توان محیطی قم ظرفیت جذب جمعیت بیشتر را ندارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، بابیان این که ظرفیت استان توان جذب جمعیت جدید را ندارد، گفت: توان محیطی قم امکان در برگرفتن جمعیت کنونی را در مساحت محدود خود ندارد.

محسن بهشتی در کارگروه مدیریت گردوغبار قم افزود: درحالی‌که توان محیطی قم پاسخگوی جمعیت حاضر نیست، عده‌ای به فکر ایجاد شهر جدید و آغاز دوباره فرآیند مهاجرت‌ها هستند.

۳۰ درصد از مساحت قم، کانون تولید گردوغبار است

مدیرکل محیط‌زیست قم گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از قم که معادل ۳۰ درصد از مساحت کل این استان است به کانون‌های تولید گردوغبار تبدیل‌ شده‌است.

سید رضا موسوی مشکینی در کارگروه مدیریت گردوغبار قم افزود: این کانون‌ها سالانه ۱۳ هزار تن گردوغبار تن می‌کنند که نابودی اکوسیستم را به همراه دارد.

۸۶ درصد گردوغبار قم منشا داخلی دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۸۶ درصد از گردوغبارهای ایجادشده در قم منشا داخلی دارد و بقیه از خارج کشور است.

عباس پورمیدانی در کارگروه مدیریت گردوغبار قم افزود: ازآنجایی‌که منشا اصلی گردوغبار قم منشا داخلی دارد، باید حساسیت‌ها بر روی مساله جمعیت افزایش یابد.

حضور شیمیدُر در لیگ برتر بسکتبال قطعی شد

رئیس هیات بسکتبال قم گفت: حضور تیم شیمیدر قم در لیگ برتر بسکتبال قطعی شده و این تیم با جذب بازیکنان قوی به دنبال حضور قدرتمند در لیگ فصل جدید است.

مرتضی سخایی در گفت وگو با ایرنا افزود: مسئولان تیم شیمیدر تصمیم خود برای حضور در فصل جدید لیگ برتر بسکتبال را قطعی کرده‌اند و در این زمینه همه هماهنگی‌ها انجام شده‌است.

افتتاح ۹ زمین مینی‌گلف منوط به خرید چمن است

رئیس کمیته مینی گلف هیات گلف قم گفت: ساخت ۹ زمین استاندارد مینی گلف مجموعه ورزشی جوادالائمه(ع) به پاپان رسیده است که بهره‌برداری از این زمین‌ها بستگی به تامین اعتبار برای خرید چمن موردنیاز دارد.

مجید کربلایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: روند ساخت این زمین‌ها که بر اساس استانداردهای روز طراحی و نقشه آنان توسط فدراسیون مورد تایید قرار گرفته، تکمیل‌شده و تنها مرحله باقیمانده، نصب روکش چمن بر روی آن است.

برگزاری مرحله نخست استعدادیابی پرورش اندام

رییس هیات بدنسازی و پرورش‌اندام قم، با بیان این که مرحله اول استعدادیابی پرورش اندام قم مجازی برگزار می شود، گفت: استعدادیابی رشته پرورش اندام این استان به سبکی جدید و متناسب با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل ها بهداشتی در ۲ مرحله به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود.

سعید آمده در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به لغو مسابقات پرورش اندام فصل تابستان و عدم امکان برگزاری مسابقه های استعدادیابی مشابه سال‌های گذشته، طرح جدید استعدادیابی در رشته های بادی بیلدینگ، بادی کلاسیک و فیزیک بر مبنای رعایت مسائل بهداشتی طراحی شد.

ضرورت پیگیری حق‌آبه‌های زیست محیطی از وزارت نیرو

استاندار قم، بر ضرورت پیگیری حق‌آبه‌های زیست محیطی این استان از وزارت نیرو تاکید کرد و گفت: فعالیت آب منطقه‌ای ورای تقسیمات کشوری است و باید حق‌آبه‌های زیست‌محیطی و تامین آب از طریق سرشاخه‌های دِز در دستور کار این دستگاه باشد.

بهرام سرمست در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم، با اشاره به اهتمام مجمع نمایندگان استان قم بر حل مشکلات این استان افزود: در پیگیری تامین حق آبه های استان از وزارت نیرو، از ظرفیت نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی استفاده نیز می شود.

صادرات ۳۸هزار تُن انواع کالا از گمرکات

مدیرکل گمرکات قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ۳۸ هزارتن انواع کالا از گمرکات این استان به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

اسفندیار دریکوندی درگفت‌وگو با ایرنا افزود: در این مدت کالاهایی همچون گرانول،‌ پفک، کفش و صندل، شمش سرب،‌ مفتول مسی، مواد و محصولات پلاستیکی، شیمیایی و هیدروکربن به ارزش ۴۹ میلیون و ۱۱۰ هزار دلار از گمرکات استان صادر شده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار