خانواده‌ها نسبت به آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد اعتراض دارند و می‌گویند ۱۰ سؤال دو پاسخ صحیح داشته است! هم‌اکنون آموزش و پرورش از بررسی سؤالات خبر می‌دهد.
کد خبر: ۸۹۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶ 10 September 2020
اشتباه فاحش در آزمون سمپاد
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد با اعتراضاتی همراه بود به‌گونه‌ای که برخی خانواده‌ها از اینکه حدود ۱۰ سوال، دارای دو جواب صحیح بود خبر می‌دهند!

برخی خانواده‌ها می‌گویند، بعد از آزمون دو سال قبل که اعتراضات بسیاری را رقم زد، تصور می‌کردیم دیگر سمپاد در طراحی آزمون خود دچار خطا نشود اما متأسفانه باز هم این اتفاق افتاد.
در همین رابطه یکی از والدین می‌گوید: "سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هم‌اکنون می‌تواند برای دانش‌آموزانی که به ۱۰ سؤال که دو پاسخ صحیح داشت، جواب نداده‌اند و متوجه این موضوع شده‌اند که دو پاسخ صحیح وجود دارد، امتیاز مثبت این ۱۰ سوال را در نظر بگیرد.
پس از آن تفاوت نمرات اعلام شده با حالت جدید را بررسی کند اگر این تفاوت مثلاً در حد ۱۰ درصد بود با تکمیل ظرفیت از افراد ثبت‌نام کند تا حقوق این دانش‌آموزان هم لحاظ شود یا اینکه برای سال آینده آزمون تکمیل ظرفیت در نظر بگیرند البته تصمیمات نباید به‌گونه‌ای باشد که بیشتر از ظرفیت مدارس سمپاد به آنها دانش‌آموز بدهند یا دانش‌‌آموز کم کیفیت را وارد این مدارس کنند.

روش دیگر هم این است که ۱۰ سؤال را حذف و برگه‌های همه داوطلبان را مجدد تصحیح کنند که این زمانبر خواهد بود البته طراحانی که سؤالات بدون استاندارد را طراحی کردند و باعث این مشکلات شدند دیگر برای طرح سؤال مورد استفاده قرار نگیرند".

حذف سؤالات یا امتیاز برای سؤالاتی که دو پاسخ داشت

در همین رابطه خسرو ساکی؛ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، درباره اعتراض برخی خانواده ها به نحوه طراحی سؤالات آزمون مدارس سمپاد اظهار کرد: بنده عضو شورایی هستم که در این زمینه بررسی و سیاست‌گذاری می‌کند؛ در شورای مربوطه به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری شد که حق هیچ دانش‌آموزی تضییع نشود.

وی افزود:‌ تصمیمات به‌گونه‌ای بود که با حذف این سؤالات یا به نوعی امتیاز دادن به دانش‌آموز در جایی که دو پاسخ صحیح وجود داشت شرایطی فراهم شود که هیچ دانش‌آموزی از این موضوع متضرر نشود.

ساکی بیان کرد: در کل وقتی تصمیمی در شورای سنجش و پذیرش دانش‌آموزان سمپاد درنظر گرفته می‌شود برای کل دانش‌آموزان است همچنین پس از آزمون یک گروه در مرکز سنجش و مرکز سمپاد سؤالات را بررسی می‌کنند و سؤالاتی که ایراد دارد مشخص می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: یک گروه هم دبیران آموزش و پرورش و اولیای دانش‌آموزان هستند که سؤالات دارای اشکال را منعکس می‌کنند؛ کارشناسان این مسائل را بررسی و نتایج را در شورا منعکس می‌کنند و به گونه‌ای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری می‌شود که حق هیچ دانش‌آموزی تضییع نشود و برخورد با این سؤالات برای تمام دانش‌آموزان نتیجه یکسانی را ایجاد کند./ تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار