کد خبر: ۸۹۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵ 10 September 2020

اظهارات دبیر کل اتحادیه عرب علیه ایران و ترکیه، کشته شدن نظامی بلندپایه ترکیه در ادلب سوریه، بیانیه ضد ایرانی «کمیته چهارجانبه عربی» و کاهش شمار نظامیان آمریکایی در عراق به ۳ هزار نظامی از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به موافقت عربستان و بحرین با عبور تمام پرواز‌های اسرائیل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا از موافقت منامه و بحرین با عبور تمام پروازهای رژیم صهیونیستی از حریم هوایی این دو کشور خبر داد.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، «جرد کوشنر» گفت: عربستان و بحرین نه تنها به پروازها با مقصد یا مبدا امارات، بلکه به تمام پروازهای اسرائیل، اجازه عبور از حریم هوایی خود را خواهند داد.

وی ضمن تشکر از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی برای صدور اجازه پروازهای رژیم صهیونیستی، این موضوع را یک میان‌بر مهم برای پروازهای این رژیم به سمت شرق برشمرد.

موافقت عربستان وبحرین با عبور تمام پروازهای اسرائیل/اظهارات دبیر کل اتحادیه عرب علیه ایران و ترکیه/ کشته شدن نظامی بلندپایه ترکیه در ادلب سوریه/ بیانیه ضد ایرانی «کمیته چهارجانبه عربی»

کوشنر همچنین با این ادعا که بسیاری از مردم منطقه در حال از دست دادن صبر خود درباره موضع سران فلسطین هستند، بازگشت رهبران فلسطینی به میز مذاکرات را خواستار شد.

وی در عین حال اقدام اتحادیه عرب در محکوم نکردن عادی سازی روابط بین ابوظبی و تل آویو را نشانه «تحولی مهم» در منطقه عنوان کرد.

مشاور ترامپ درباره فروش جنگنده ای اف-۳۵ به امارات هم گفت که این موضوع تحت بررسی است.

گفتنی است که امارات و رژیم صهیونیستی به تازگی از عادی سازی روابط بین دو طرف خبر دادند و قرار است توافق نهایی در این خصوص به زودی در واشنگتن امضا شود.

اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب علیه ایران و ترکیه

 احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب اعلام کرد که این اتحادیه اوضاع در لیبی را با نگرانی شدید دنبال می کند و امیدوار است که طرف های لیبیایی به توافق آتش بس دایمی برسند.

وی افزود: همه می دانند که بحران لیبی از راه نظامی حل نمی شود. ما تلاش های کشورهای عربی برای حل بحران و توقف خونریزی را ارج می نهیم و امیدواریم که این تلاش ها به زودی به نتیجه برسد.

ابوالغیط مدعی شد: اخیرا دخالت ها در امور کشورهای عربی از سوی ایران و ترکیه تشدید شده است. ما این دخالت ها را محکوم و با آن مخالفت می کنیم. این دخالتها روند خطرناکی پیدا کرده و به پیچیدگی بحران های کنونی در سوریه و یمن و طولانی تر کردن آنها منجر شده است.

وی درباره ترکیه گفت: ترکیه همچنان بخش های گسترده ای از اراضی سوریه را تحت اشغال دارد و به اراضی عراق هم تجاوز می کند و به حملات خود به شمال عراق ادامه می دهد. آنکارا همچنین در جنگ داخلی در لیبی مستقیم دخالت کرده است.

کشته شدن نظامی بلندپایه ترکیه در ادلب سوریه

وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه طی بیانیه‌ای از کشته شدن یکی از نظامیان بلندپایه خود در شمال سوریه خبر داد.

به گزارش آناتولی، در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است، سرتیپ «سِزگین اردوغان» حین انجام خدمت در ادلب سوریه «مریض» و به بیمارستان برای مداوا منتقل شده، ولی تلاش‌های پزشکان برای نجات او بی‌فایده بوده است.

این دومین نیروی ترکیه است طی دو روز گذشته در این استان سوریه کشته می‌شود. روز دوشنبه این هفته یک افسر ترکیه در ادلب بر اثر تیراندازی افراد ناشناسی کشته شد.

موافقت عربستان وبحرین با عبور تمام پروازهای اسرائیل/اظهارات دبیر کل اتحادیه عرب علیه ایران و ترکیه/ کشته شدن نظامی بلندپایه ترکیه در ادلب سوریه/ بیانیه ضد ایرانی «کمیته چهارجانبه عربی»

ترکیه طی سال‌های گذشته با حمایت از گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه و تروریست‌ها در شمال سوریه، بخش‌هایی از این کشور از جمله استان ادلب و شمال استان حلب تا الحسکه را به اشغال خود درآورده‌ است.

ترکیه مدعی است، حضور نیروهای این کشور برای مقابله با عناصر وابسته به گروهک «پ.ک.ک» در شمال سوریه است.

بیانیه ضد ایرانی «کمیته چهارجانبه عربی»

«کمیته چهارجانبه عربی» به ریاست امارات و با عضویت مصر، عربستان سعودی، بحرین و دبیرکل اتحادیه عرب، امروز در حاشیه نشست اتحادیه عرب به اتهام‌پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری «المصری الیوم»، اعضای این کمیته در نشست چهاردهم خود آنچه آن را «تحولات مربوط به بحران با ایران و راه‌های مقابله با دخالت این کشور در امور داخلی کشورهای عربی» خواندند، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اعضای این کمیته با تکرار این ادعای همیشگی و بی‌اساس خود، مبنی بر اینکه ایران در امور کشورهای عربی دخالت می‌کند، این اقدام ادعایی را محکوم کردند و از ایران خواستند که از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، حمایت از نواب خود در منطقه و ایجاد اختلافات فرقه‌ای دست بردارد.

این ادعاهای بی‌اساس در حالی مطرح می‌شود که کشورهای یادشده به ویژه امارات و عربستان سعودی خود بشدت در امور کشورهای عربی از جمله لیبی و یمن دخالت دارند.

ائتلاف سعودی ـ اماراتی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور منجر شده است.

در کمیته چهارجانبه عربی همچنین «پیش‌نویس طرح مربوط به دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طبق این گزارش، این کمیته در پایان نشست با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر مضمون بیانیه‌های پیشین خود، بار دیگر، از جامعه بین‌الملل خواست که «در مقابله با ایران» و آنچه آن را «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه» خواند، موضعی قاطع اتخاذ کند.

کاهش شمار نظامیان آمریکایی در عراق به ۳ هزار نظامی

ژنرال «کنث مکنزی» فرمانده تروریست‌های آمریکایی سنتکام روز چهارشنبه از تصمیم آمریکا در کاهش تروریست هایش در عراق به ۳ هزار تروریست خبر داد.

مکنزی اعلام کرد که این تصمیم با هماهنگی دولت عراق و شرکایش در ائتلاف بین الملل اتخاذ شده است.

موافقت عربستان وبحرین با عبور تمام پروازهای اسرائیل/اظهارات دبیر کل اتحادیه عرب علیه ایران و ترکیه/ کشته شدن نظامی بلندپایه ترکیه در ادلب سوریه/ بیانیه ضد ایرانی «کمیته چهارجانبه عربی»

فرمانده تروریست های سنتکام اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا نظامیانش در عراق را از ۵۲۰۰ نظامی به ۳۰۰۰ نظامی در ماه جاری میلادی کاهش می دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار