کد خبر: ۸۹۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ 09 September 2020

وزیر صنعت بعدی کیست؟/ پرونده سالاری بسته شد، پرونده مهرعلیزاده باز شد

سریال وزیر صنعت دولت دوازدهم همچنان ادامه دارد و همزمان با تشدید انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس به مدیریت ۵ ماهه وزارت صنعت توسط سرپرست، رقابت و گمانه‌زنی‌ها درباره وزیر آینده به اوج خود رسیده است.

سریال وزیر صنعت دولت دوازدهم همچنان ادامه دارد و همزمان با تشدید انتقاد کارشناسان و نمایندگان مجلس به مدیریت ۵ ماهه وزارت صنعت توسط سرپرست، رقابت و گمانه‌زنی‌ها درباره وزیر آینده به اوج خود رسیده است.

 

*** سریال وزیر صنعت دولت دوازدهم

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، از ۲۲ مرداد که نمایندگان مجلس یازدهم دست رد به سینه حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت زدند، حدود یک ماه می‌گذرد و همچنان یکی از بزرگترین و مهمترین وزارتخانه‌های دولت پس از ۵ ماه همچنان بدون وزیر و با سرپرست مدیریت می‌شود.

به اعتقاد برخی کارشناسان، بخشی از مشکلات ایجاد شده در صنعت، تولید و بازار همچون رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار، کمبود مواد اولیه و نبود نظارت بایسته و شایسته بر روند کلی عرضه و قیمت کالاها، ناشی از مشخص نبودن وزیر صنعت، معدن و تجارت است و به همین دلیل ضرورت دارد که رییس جمهور، معرفی وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس را در اولویت کاری خود قرار دهد.

 

 

*** مرور سرپرستی وزارت صمت بعد از مدرس

 

بلافاصله بعد از اینکه مدرس خیابانی نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را بعنوان وزیر صنعت بدست آورد، گزینه‌های مختلفی برای سرپرستی وزارت صنعت مطرح شدند.

اسامی برخی از افرادی که اسم آنها به عنوان سرپرست وزارت صمت و یا حتی وزیر پیشنهادی بعدی دولت به مجلس برای تصدی وزارت صنعت بر سر زبان‌ها افتاد، عبارت بودند از:

  • داریوش اسماعیلی، نماینده سابق مجلس و معاون فعلی امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت
  • خداداد غریب‌پور رئیس فعلی سازمان ایمیدرو
  • علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی
  • اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران
  • رضا ویسه رئیس سابق سازمان ایدرو

 

اما در نهایت رئیس جمهور در حکمی همه را غافلگیر کرد و جعفر سرقینی را از آلمان به ایران آورد و به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.

سرقینی که از ابتدای دولت حسن روحانی تا بهمن ۹۸ به عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت فعالیت می‌کرد در زمان رضا رحمانی وزیر وقت وزارت صنعت، کنار گذاشته شد و به سرپرستی شرکت آسکوتک از شرکت‌های زیر مجموعه ایمیدرو در کشور آلمان منصوب شد.

 

*** ضرورت معرفی وزیر صنعت

 

 

اما این روزها با توجه به رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در نبود نظارت بایسته و شایسته، کمبود برخی کالاها و مواد اولیه و اوضاع نابسامان تولید و مشکلات روزافزون فعالان صنعتی و تولیدکنندگان، صدای منتقدان روز به روز بلندتر می‌شود و خطاب به رئیس جمهور تاکید می‌کنند باید هرچه سریعتر وزیر صنعت را به مجلس معرفی کند.

 

بعنوان مثال تیتر و محتوای چند خبر زیر را ملاحظه کنید:

سرپرست وزارت صنعت باید برای گرانی‌های اخیر در مجلس پاسخگو باشد/ هیئت رییسه مجلس حاضر نیست این موضوع را در دستور کار قرار دهد

 

مشخص نشدن وزیر صنعت در آشفتگی بازار و نوسان قیمت‌ها اثرگذار است

 

* نظر رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس چیست؟/ رئیس جمهور عجله‌ای برای انتخاب وزیر صنعت ندارد زیرا بخش صنعت در اولویت ایشان قرار ندارد

 

اما با توجه به شرایط فوق، مجددا گمانه‌زنی‌ها پیرامون معرفی افراد مختلف از سوی دولت به مجلس بعنوان وزیر پیشنهادی صنعت داغ شده است.

 

کارت بازرگانی

 

*** جعفر سرقینی، وزیر صنعت آینده

 

اولین احتمالی که مطرح است، سرپرست فعلی وزارت صمت یعنی جعفر سرقینی است و بسیاری از افراد احتمال می‌دهند که رئیس جمهور خود سرقینی را به عنوان وزیر پیشنهادی به نمایندگان مجلس معرفی کند.

شاید این موضوع چندان نیز دور از ذهن نباشد که روحانی، سرقینی را بعنوان وزیر صنعت به مجلس معرفی کند زیرا بعید است که رئیس جمهور فقط برای یک ماه سرقینی را از آلمان به ایران آورده باشد.

البته نگاهی به فضای رسانه‌ای نیز این احتمال را تقویت می‌کند که به احتمال زیاد فرد مورد نظر دولت برای پیشنهاد به مجلس، جعفر سرقینی است.

اکثر تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که در رسانه‌های حامی دولت یا معتدل، پیرامون وزیر صنعت آینده منتشر شده است، سرقینی را بعنوان گزینه مناسب برای این سمت معرفی کرده است.

 

*** چرا می‌گویند، سرقینی نمی‌خواهد وزیر صنعت شود؟

 

البته نکته مهم در رابطه با سرقینی که باعث می‌شود گمانه‌زنی‌ها پیرامون افراد دیگر نیز برای تصدی این سمت مطرح شود این است که، گفته می‌شود وی زمان معرفی بعنوان سرپرست وزارت صنعت به رئیس جمهور و هیات دولت گفته، برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نخواهد رفت و این یعنی، سرقینی پست وزیر صنعت را نمی‌خواهد.

 

اما در رابطه با این مطلب نیز باید گفت، بسیار بعید است که سرقینی برای یک ماه سرپرستی وزارت صنعت که اختیار هیچ عزل و نصبی را نیز در این دوران ندارد به ایران آمده باشد.

 

پس دلیل طرح این موضوع یا شایعه در محافل سیاسی و رسانه‌ای چیست؟

شاید دلیل آن را باید در تجارب افراد گذشته که در چنین موقعیت‌هایی قرار داشتند، جستجو کرد.

تجربه ثابت کرده بیشتر افرادی که قبل از انتصاب به یک سمت بر سر زبان‌ها افتادند، در نهایت به یک مهره سوخته تبدیل شده‌اند و دلیل آن نیز شاید این باشد که رقبای وی با اطلاع از برنامه و اهداف وی، از هر راه و فرصتی برای از میدان به در کردن آن استفاده می‌کنند و در بیشتر مواقع نیز موفق می‌شوند.

 

در نتیجه، اگر در نهایت، سرقینی بعنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی شود، احتمالا طرح این موضوع در محافل سیاسی و رسانه‌ای به دلیل مذکور بوده است و اگر معرفی نشود باید دلیل آن را در رقابت بین اشخاص صاحب نفوذ و قدرت در دولت بر سر معرفی فرد مورد نظرشان بعنوان وزیر صنعت، جستجو کرد.

 

 

حقوق بازنشستگان

 

*** مصطفی سالاری، وزیر صنعت آینده

 

اما جدا از سرقینی، بیشترین اسمی که در چند روز گذشته در رابطه با این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد یا در فضای مجازی دست به دست شد، مصطفی سالاری بود که ریاست سازمان تامین اجتماعی را برعهده دارد.

 

مصطفی سالاری در حالی به عنوان کاندیدای وزارت صمت مطرح شده که هیچ تجربه و سابقه‌ای در صنعت، معدن و تجارت ندارد.

او در دولت اول حسن روحانی و در سال های ۹۲ تا ۹۶ استاندار بوشهر بوده و در ابتدای دولت فعلی بین سال‌های ۹۶ تا ۹۸ استانداری گیلان را مدیریت می‌کرد و در نهایت نیز به مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد.

البته اینکه تحصیلات سالاری غیرمرتبط هست و تجربه‌ای در مثلث صنعت، معدن و تجارت ندارد دلیلی برای معرفی نشدن وی به عنوان وزیر صنعت به مجلس نیست زیرا این مسائل زمانی که قرار بود وی به مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب شود نیز مطرح بود اما علیرغم همه این انتقادها، باز هم این مصطفی سالاری بود که به صندلی مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی تکیه زد.

 

*** سالاری و نمایندگان مجلس

 

همواره در کنار مطالبی که در رابطه با سالاری و حاشیه‌های مرتبط با وی مطرح شده است، اسم واعظی و حمایت‌های وی نیز مطرح شده است و بسیاری از منتقدان، دلیل رشد و موفقیت‌های سالاری را داشتن حمایت‌های خانواده واعظی می‌دانند.

 

اما با توجه به اینکه این روزها گفته می‌شود معاون اول رئیس جمهور سنگ سرقینی را به سینه می‌زند و به صورت جدی از او حمایت می‌کند، اینکه سالاری می‌تواند پیروز این میدان و راهی بهارستان شود، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

البته در حال حاضر مثل روزهای قبل از تشکیل مجلس یازدهم، نمی‌توان همه چیز را در رقابت بین معاون اول و مسئول دفتر رئیس جمهور، بررسی، تحلیل و نتیجه‌گیری کرد.

اتفاقا نکته مهم در این میان، نسبت رویکرد سیاسی سالاری با مستاجران مجلس یازدهم است که حداقل می‌توان گفت با اکثر آنها تفاوتی آشکار دارد و به همین دلیل نیز می‌توان گفت سالاری شانس چندانی در گرفتن رای اعتماد از این نمایندگان مجلس ندارد.

هرچقدر هم که سالاری خوش شانس باشد و از رقابت درون دولت پیروز بیرون بیاید و راهی بهارستان شود، بعید است مجلسی که کلید وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را به مدرس خیابانی با آن سابقه قابل توجه نداد، سالاری را پذیرفته و به عنوان وزیر صمت آخر دولت دوازدهم راهی خیابان سمیه کند.

 

*** بسته شدن پرونده سالاری در مجلس

 

حتی شاید در رابطه با سالاری نیاز به انتظار هم نباشد و همین الان هم می‌توان پرونده آن را برای تصدی وزارت صنعت مختومه دانست، زیرا خبرنگار خبرگزاری صنایع روز گذشته که در گفتگو با رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نظر آنها را در رابطه با وزیر صنعت آینده و گزینه‌های پیشنهادی جویا شد، آنها ضمن تاکید بر معرفی هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس بر متخصص بودن گزینه پیشنهادی در این حوزه تاکید داشتند.

به همین دلیل وقتی خبرنگار صنایع نظر اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس را درباره مصطفی سالاری بعنوان گزینه پیشنهادی دولت به مجلس برای تصدی وزارت صنعت پرسید، آنها صراحتا این گزینه را رد و مجددا بر متخصص بودن گزینه پیشنهادی تاکید کردند و حتی سخنگوی این کمیسیون از بسته شدن پرونده سالاری در مجلس خبر داد.

 

 

*** محسن مهرعلیزاده، وزیر صنعت آینده

 

اما زمانی که تلاش‌ها برای معرفی چهره بایسته و شایسته از سرقینی در جریان بود و نمایندگان مجلس در حال بستن پرونده سالاری بودند، خبری به خبرنگار خبرگزاری صنایع رسید مبنی بر تصمیم دولت به معرفی محسن مهرعلیزاده به مجلس بعنوان وزیر پیشنهادی صنعت، خبری که همچون خبر انتصاب سرقینی به سرپرستی وزارت صنعت، غافلگیر کننده بود.

البته اگر روش رییس دولت یازدهم و دوازدهم در معرفی افراد را مرور کنید چندان نیز غافلگیر نخواهید شد، زیرا وی همواره در زمان انتخاب و معرفی افراد، اغلب افرادی را معرفی می‌کند خارج از افرادی که بر سر زبان‌ها هستند و بعنوان گزینه‌های پیشنهادی مطرح می‌شوند که نمونه اخیر ان همین سرپرست فعلی وزارت صمت است.

 

*** محسن مهرعلیزاده کیست؟

 

محسن مهرعلیزاده سیاستمدار اصلاح‌طلبی که در سال ۸۴ با حاشیه‌های زیادی حتی تا کاندیداتوری ریاست جمهوری دوره نهم پیش رفته است حدود همین دو سال پیش استاندار اصفهان بود و در آبان ۱۳۹۷ به علت قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از  سمت خود کناره‌گیری کرد و در سال‌های ۷۶ تا ۸۰ نیز استاندار خراسان بود.

 

مهرعلیزاده که در کارنامه کاری خود معاون رئیس جمهور، ریاست سازمان تربیت بدنی و عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش را دارد هم‌اکنون رئیس فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی توسعه آب آسیا می‌باشد اما بیشتر از همه این موارد، مهرعلیزاده در اذهان مردم کشورمان بعنوان یک سیاستمدار اصلاح‌طلب نهادینه شده است.

 

*** آیا مهرعلیزاده گزینه مناسبی است؟

 

حالا جدا از سابقه مهرعلیزاده و خبرهایی که در رابطه با تصمیم دولت به معرفی وی به مجلس بعنوان وزیر پیشنهادی صنعت، به گوش می‌رید، یک سوال اصلی و مهم وجود دارد و ان هم اینکه، آیا مهرعلیزاده سابقه و تجارب لازم را در حوزه صنعت و تولید دارد و آیا می‌تواند گزینه مناسبی برای معرفی به مجلس باشد؟

برای دریافت پاسخ بخش اول این سوال باید نگاهی مجدد و دقیقتر به رزومه مهرعلیزاده بخصوص در حوزه صنعت داشت..

محسن مهرعلیزاده در کارنامه کاری خود در دهه ۶۰ با محوریت صنعت، قائم مقامی مدیر عامل شرکت شهاب خودرو، عضویت در هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل شرکت سایپا، عضو گروه خودرو و مدیر صنعتی و بهره‌برداری گروه خودرو سازمان ایدرو، عضو هیئت عامل سازمان ایدرو، معاون وزیر صنایع سنگین در امور صنعتی و بهره‌برداری، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان عمران کیش و معاونی سازمان انرژی اتمی ایران در امور نیروگاه‌ها را دارد.

از اقدامات قابل توجه وی در مسئولیت‌های اجرایی، صنعتی، اقتصادی، عمرانی و سرمایه‌گذاری نیز می‌توان به طراحی و اجرای خط تولید وانت نیسان ۲۰۰۰ در شرکت سایپا، مطالعه و طراحی توسعه خطوط تولیدی خودرو در شرکت‌های خودروسازی، مشارکت در اتخاذ تصمیم تثبیت مدل‌های خودروهای ساخت داخل و انتقال دانش فنی، ایجاد و توسعه منطقه آزاد کیش و زیرساخت‌ها از قبیل توسعه ظرفیت‌های تولید برق، آب شیرین، اسکله، مراکز خرید، اماکن اقامتی، تفریحی، هتل و شهرک صنعتی در منطقهٔ آزاد کیش و توسعهٔ حجم سرمایه‌گذاری‌ها از طریق جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد ساختار تأمین منابع از پتانسیل‌های منطقه و بدون دریافت بودجه دولتی و برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آغاز مجدد فعالیت ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را نام برد.

البته مهرعلیزاده سوابق و تجارب دیگری نیز در حوزه‌ اقتصادی و سایر حوزه‌ها دارد اما موارد فوق مواردی است که مختص به حوزه صنعت در ابعاد مختلف می‌باشد یا با این حوزه قرابت زیادی دارد.

 

 *** دلیل معرفی مهرعلیزاده بعنوان وزیر صنعت چیست؟

 

با توجه به سوابق و برچسب اصلاح‌طلبی مهرعلیزاده، چندان دلیل قوی و زیادی برای معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس، نیاز نیست، حتی ویژگی و رویکرد حسن روحانی در چنین شرایط مشابهی، به نفع مهرعلیزاده است.

حسن روحانی هر زمان تنش در کابینه بر سر معرفی مسئول خاصی بالا می‌گیرد، اغلب فردی را معرفی می‌کند که جزو گزینه‌های معرفی شده از سوی دو طرف نیست تا بتواند از این طریق، طرفین را مدیریت و با رفع تنش، آرامش را به کابینه برگرداند زیرا می‌داند معرفی گزینه مورد نظر هر طرف می‌تواند تنش را با طرف دیگر افزایش دهد.

در این شرایط نیز وقتی گفته می‌شود، معاون اول رئیس جمهور حامی معرفی سرقینی بعنوان وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس است و رئیس دفتر رئیس جمهور نیز سالاری را فرد مناسب برای این سمت می‌داند، رئیس جمهور با معرفی مهرعلیزاده می‌تواند هردو فرد مذکور را که در دولتش از جایگاه و اهمیت کم‌نظیری برخوردار هستند، مدیریت و از ایجاد تنش جلوگیری کند.

 

*** دو نکته مهم در رابطه با معرفی مهرعلیزاده به مجلس

 

اگر دولت واقعا قصد معرفی مهرعلیزاده بعنوان وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس را دارد، باید به دو نکته مهم توجه کند.

اول اینکه هرچه سریعتر و قبل از اینکه مهرعلیزاده همچون گزینه‌های دیگر، نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای شود و دچار حاشیه و جوسازی و در نهایت تبدیل به مهره سوخته شود، نسبت به معرفی وی به مجلس اقدام کند  و دوم اینکه، با نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون صنایع و معادن پیرامون مهرعلیزاده به گفتگو بنشیند و سعی کند نظر مثبت آنها را جلب کند.

در رابطه با مورد اول که تجربه بارها این موضوع را اثبات کرده است و نیاز به توضیح و تشریح نیست اما در رابطه با مورد دوم برای اثبات مهم بودن آن نظر شما را به اظهارات رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مصاحبه دیروز با خبرنگار خبرگزاری صنایع جلب می‌کنم.

اکبری تالارپشتی در گفتگو با خبرنگار صنایع پیرامون وزیر صنعت آینده و گزینه پیشنهادی دولت به مجلس، بر اینکه دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مشورت کند و نظرات آنها را نیز برای معرفی گزینه مناسب دریافت کند، تاکید می‌کند و بدلیل اینکه شخص رئیس جمهور تاکنون چنین اقدامی را انجام نداده است، آن را به معنی اهمیت نداشتن حوزه صنعت برای رئیس جمهور می‌داند و طبیعی است با نگاهی که رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این موضوع دارند، بسیار مهم و بهتر است که دولت علیرغم اینکه طبق قانون الزامی به این کار ندارد، نسبت به این موضوع اقدام کند تا بار دیگر و در کمتر از دوماه با دو جواب منفی از سوی مجلس روبرو نشود.

 

* بیشتر بخوانید: نظر رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وزیر پیشنهادی صنعت به مجلس چیست؟

 

*** گزینه‌های دقیقه نودی برای معرفی بعنوان وزیر صنعت

 

به گزارش خبرگزاری صنایع، جدا از همه موارد فوق بازهم نباید از معرفی فردی غیر از افراد فوق غافل بود، زیرا شنیده‌ها حاکی از این است که این روزها افرادی که برای تکیه زدن به کرسی وزیر صنعت تلاش می‌کنند، کم نیستند، از بیرون وزارتخانه گرفته تا معاونین و مدیران حال حاضر وزارتخانه، از مدیرعامل یک شرکت گرفته تا رئیس یک سازمان، خود را به هر دری می‌زنند و تا لحظه آخر تلاش می‌کنند که حتی همین چند ماه باقیمانده را نیز به وصال میز وزارت برسند اما اگر از آنها سوال شود در صورت موفقیت و پوشیدن ردای وزارت چه می‌خواهی بکنی و برنامه‌ات چیست، یا روزه سکوت می‌گیرند یا …..

توجه:

در پایان باز هم لازم به ذکر است که هیچکدام از موارد ذکر شده در گزارش فوق تا زمان اعلام رسمی و تائید از سوی مسئولین مربوطه، رسمیت ندارد و صرفا، تحلیل و گزارشی از شرایط حال حاضر برای شما مخاطبان گرامی و همراهان ارجمند خبرگزاری صنایع می‌باشد تا اطلاعات کاملتر و تحلیل بهتری از موضوع مورد نظر داشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار