رئیس کنگره ملی شعر امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر این که منحصر کردن امر به معروف به چند مصداق محدود، ظلم به این فریضه الهی است، تصریح کرد: زبان شعر، از بهترین ابزارهای تبیین و ترویج معارف الهی و به خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.
کد خبر: ۸۹۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 09 September 2020

به گزارش «تابناک البرز» حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری طی سخنانی در نشست ادبی نگاهی به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در شعر حوزه اظهار داشت: ما امروز توفیق حیات در نظام جمهوری اسلامی ایران را داریم و انشاالله که در سایه بندگی خدا و تمسک به قرآن و ولایت اهل بیت (ع) و نیز تلاش به منظور احیای فرایضی چون امر به معروف و نهی از منکر بتوانیم بسترساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشیم.

وی افزود: از امر به معروف و نهی از منکر به واجب بر زمین مانده تعبیر می شود و این در حالی است که یکی از مترقی ترین دستورات خدای متعال برای شکل گیری جامعه ایمانی و جامعه سازی الهی و اسلامی و نیز زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر، دو فریضه ای هستند که اگر خوب تبیین شوند نه تنها جامعه اسلامی بلکه عموم مردم دنیا برای پذیرش این حقیقت ناب و سعادت بخش، آغوش باز می کنند.

امام جمعه ساوجبلاغ همچنین بیان داشت: با این حال متاسفانه در جوامع اسلامی و از جمله جامعه خودمان، اقبال جدی به امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد که بخشی از دلایل آن به خاطر این است که هنوز حقیقت امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه به خوبی تبیین نشده، ضمن آن که گاهی بد عمل کردن ها در این باره باعث فاصله گیری جامعه از این فریضه الهی شده است.

وی افزود: در واقع، حقیقت امر به معروف و نهی از منکر اگر به درستی به جامعه رسانده شود نه تنها افراد در برابر آن گارد نمی گیرد بلکه آغوش باز می کنند.

رئیس کنگره ملی شعر امر به معروف و نهی از منکر در ادامه با بیان این که پایه دعوت به خوبی و نهی از بدی، علاقه و محبت انسان ها به یکدیگر است، خاطرنشان کرد: در زمینه علاقه و محبت انسان باید گفت که در حالت عادی بیشتر خانواده و اقوام و دوستان نزدیک را شامل می شود اما خدای متعال به این واسطه می خواهد دایره امر به معروف و نهی از منکر را برای ما گسترده کند، کما این که دین مبین اسلام با امر به معروف می خواهد رابطه عشق و علاقه و محبت بین همه افراد جامعه افزایش یابد و همگان نسبت به رشد و تعالی هم و از آن سو مراقبت نسبت به سقوط و تباهی، احساس مسئولیت داشته باشند.

وی گفت: متاسفانه ما امر به معروف و نهی از منکر را در مسایل و مصادیقی چون حجاب و پوشش منحصر کرده ایم و این ظلمی است که به این وسیله به این فریضه مسلم الهی روا داشته شده است.

وی افزود: دایره امر به معروف و نهی از منکر بسیار وسیع است و در آموزه های دینی ما بر این نکته تأکید شده که اهل ایمان همدیگر را دوست داشته و نسبت  به دیگر همنوعان خود و حتی غیرانسان ها نیز با عشق و محبت رفتار کنند و از این حیث و بر اساس آن رویکرد محبت آمیز باید تأکید کرد که پایه نخست جامعه سازی الهی و اسلامی توجه به احیای همین فریضه است.

امام جمعه ساوجبلاغ همچنین ابراز داشت: مساله مهم بعدی ناظر به اصل مطالبه گری است که خود البته واجد مقدمه ای به نام احساس مسئولیت است، چه آن که انسان های بی مسئولیت هیچ گاه مطالبه گر نیستند.

وی افزود: انسان دارای مسئولیت همان طور که نمی تواند بی خیال همسر و فرزند و برادر و خواهر و والدینش شود، نسبت به همشهری و هم استانی و هم میهن و دیگر انسان ها نیز احساس مسئولیت می کند.

وی با بیان این که برگزاری نخستین کنگره ملی شعر امر به معروف و نهی از منکر بر اساس همین دغدغه شکل گرفت، گفت: بر اساس بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری باید از ظرفیت هنر و شعر و ادبیات برای تبیین معارف دینی و الهی بیش از پیش استفاده شود، چرا که این مهم باعث تأثیرگذاری و ماندگاری آن ها می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری اضافه کرد: در بین هنرها نیز هنر شعر از زمان پیامبر اکرم(ص) مورد تکریم ایشان و دیگر حضرات معصومین(ع) بوده و شعرایی که معارف الهی را تبیین کرده و حقایق را به گوش جامعه می رسانده اند همواره مورد تجلیل اهل بیت(ع) قرار داشته اند.

وی بیان داشت: امروز زبان هنر، بهترین زبان برای تبیین و نشر معارف است و در این میان، بهترین هنری که می توان معارف الهی را با آن تبیین کرد، هنر شعر است، چنان که گاهی یکی دو بیت اثرگذار و جذاب، خودش به تنهایی کار چند منبر را انجام می دهد.

وی با اشاره به این که نگاه اولیه ما در این کنگره تبیین حقیقت امر به معروف است اما باید به مصادیق آن در شعر حوزوی نیز ورود جدی داشته باشیم، ابراز امیدواری کرد: کنگره ملی شعر امر به معروف و نهی از منکر بتواند برکات ارزشمندی برای جامعه داشته باشد و به تعبیر حضرت آیت الله نوری همدانی ما بتوانیم از ظرفیت عظیم شعر طلاب و روحانیون و بزرگان و علما در این خصوص نهایت استفاده را داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار