رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: ۷۱۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای پرداخت به ۳۹ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان تصویب شد.
کد خبر: ۸۹۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 08 September 2020

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی روز سه‌شنبه در پایان بیست و دومین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: این رقم شامل حدود ۵۳۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای ۹ واحد تولیدی صنعتی است.

وی افزود: ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیز به ۳۰ واحد کشاورزی استان تعلق دارد.

وی همچنین یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح‌شده در این جلسه را ساماندهی واحدهای چوب و مبلمان موجود در اطراف شهر قم دانست و گفت: با توجه به‌احتمال وقوع حوادث و خطرهایی که به‌واسطه فعالیت و حضور این واحدها وجود دارد، موضوع انتقال آن‌ها به شهرک تخصصی چوب و مبلمان ثامن‌الائمه(ع) موردبحث قرار گرفت.

سیجانی یادآور شد: در این جلسه مقرر شد برای این واحدها در قطعه زمین‌های کوچک ۳۰۰ مترمربعی و یا به‌صورت کارگاه آماده و یا واگذاری زمین با طرح مشخص و یکنواخت ایجاد فرصت کنیم.

سیجانی موضوع نیازمندی‌های شهرک صنعتی ثامن‌الائمه را نیز موردتوجه قرار داد و گفت: در این خصوص طبق مصوبه این کارگروه قرار شد تسهیلاتی در قالب یک تفاهم‌نامه با یک بانک عامل پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به معضل‌های زیرساختی شهرک ثامن‌الائمه گفت: یکی از دغدغه‌های واحدهای مستقر در این شهرک وجود عوارضی در ورودی آن می‌باشد، که قرار شد این مساله در معاونت عمرانی استانداری پیگیری و تسهیلاتی جهت ورود صنعتگران به شهرک صنعتی از محل آزادراه قم - گرمسار ایجاد شود.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم خاطرنشان کرد: برای تامین مواد اولیه لازم واحدهای شهرک یادشده نیز مقرر شد در قالب شرکت تعاونی ثبت سفارش شود.

شهرک صنعتی ثامن‌الائمه به‌عنوان نخستین شهرک صنفی درزمینهٔ تولید مصنوعات چوبی و مبلمان در کیلومتر ۱۵ جاده قم - قنوات و در کیلومتر ۵ آزادراه قم - گرمسار واقع‌شده است، مساحت این شهر ۱۴۰هکتار بوده و ۱۶۰ هکتار نیز برنامه توسعه‌ای برای این شهرک صنعتی در نظر گرفته‌شده است.

سیجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح موضوع ساماندهی منطقه صنعتی نیزار گفت: این منطقه یکی از قطب‌های صنعتی استان و کشور به شمار می‌آید، ازاین‌رو برخی از صنایع که به هر دلیلی باید از شهر دور باشند را می‌خواهیم در آن مستقر کنیم.

وی ادامه داد: در جهت ساماندهی این منطقه قرار شد تا از حالت منطقه صنعتی به شهرک صنعتی تبدیل شود که بحث نظارت و واگذاری زمین یک‌شکل قانونمندی داشته باشد و از تداخل‌های زیرساختی و مشکل‌ها نیز جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مانع اصلی موجود در تحقق این امر که همان مشکل بین استان‌های قم و مرکزی در بحث زمین و حوزه جغرافیایی است، برداشته‌شده و شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز باید پیگیری کند تا با مصوبه دولت این منطقه تحت عنوان شهرک تخصصی نیزار مطرح شود.

منطقه صنعتی نیزار در بخش سلفچگان قم و در ۳۵ کیلومتری جاده سلفچگان به دلیجان قرارگرفته است.

سیجانی در ادامه بیان کرد: در این جلسه مصوب شد که اقدام‌های لازم در خصوص رفع مشکلات ۱۲۰ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی استان با دستگاه‌های مختلف از قبیل اداره کل امور مالیاتی و شرکت‌های زیرساختی آب، برق و گاز صورت گیرد.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار