کد خبر: ۸۹۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ 08 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دکتر رضایی: بازار هیجانی، نقدینگی رهاشده و ضرر بازیگران کم اطلاع! شستا و خودرو فردا دامنه نوسان ندارند، جزئیات عرضه املاک در بورس کالا، قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، سکه گران شد، یک دلار دیگر از قیمت نفت افتاد، افزایش اندک قیمت طلا در بازار جهانی و ثبت رکورد‌های جدید در بازار خودرو را در بر دارد.

ریزش ۴۰ هزار واحدی شاخص بورس

امروز شاخص کل با ۴۰۵۷۱ واحد کاهش معادل منفی ۲.۴۶ درصد به یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۲۱۰ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۰۶۴۱ واحد کاهش معادل منفی ۲.۴۶ درصد به ۴۲۱ هزار و ۵۷۰ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۹۴۸ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۲ درصد به ۴۳۶ هزار و ۸۴۴ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۲۴۴ واحد کاهش معادل منفی ۱.۱۲ درصد به ۲۸۶ هزار و ۴۰۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۶۳۵۷ واحد کاهش معادل منفی ۲.۵۱ درصد به دو میلیون و ۱۹۳ هزار و ۳۵۸ واحد، شاخص بازار اول با ۳۷۹۴۱ واحد کاهش معادل منفی ۳.۱۰ درصد به یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۴۹۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۸۵۳۹ واحد کاهش معادل منفی ۱.۴۹ درصد به ۳ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۶۰۱ واحد رسید.

گزارش بورس امروز دوشنبه 17 شهریور 99/ قرمزپوشی بازار/ صف فروش 495 نماد از 641 نماد حاضر در بازار

گزارش بورس امروز دوشنبه 17 شهریور 99/ قرمزپوشی بازار/ صف فروش 495 نماد از 641 نماد حاضر در بازار

نماینده مجلس: نوسانات بورس طبیعی است؛ مردم نگران نباشند

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه گفت: نوسان جزو ذات بازار سرمایه بوده و طبیعی است. نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این وضعیت در بازار سرمایه، نگاه میان مدت و بلندمدت نیاز دارد، افزود: پیش بینی ما این است در نگاه میان‌مدت و بلندمدت مدت سهامی که افراد از شرکت ها خریداری می کنند، درگیر ضرر نخواهد شد. وی با تاکید بر اینکه خرید سهام از شرکت های پایه ای و شرکت هایی با روش بنیادی امن ترین نوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه است، تصریح کرد: مردم با خرید از این شرکت ها نباید هیچ نگرانی داشته باشند؛ البته که این نوسانات همیشه در بازار سرمایه بوده و با نگاهی به تاریخ بازار سرمایه مشهود است.

پورابراهیمی با بیان اینکه گاهی قیمت سهم یک دهم شده، باز بعد از سه ماه از قیمت قبلی نیز بالاتر رفته است، گفت: بنابراین این به صورت متداول بوده، اگر نگاه به حوزه سرمایه گذاری در بورس نگاه میان مدت و بلندمدت باشد، این موضوعات قابل حل است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما به مردم این است که تک سهم نخرند و وارد پرتفوی سهام شوند، افزود: مردم باید نسبت به خرید سهام شرکت هایی که ریسک های کمتری دارند اقدام کنند. وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که قیمت به درآمد آنها از همه کمتر است، ریسک کمتری نیز برای سرمایه گذاری دارند، تصریح کرد: اگر افراد این شاخص ها یا دیگر شاخص های ریسک را مبنا قرار دهند و بر اساس آن سهام بخرند، طبیعتاً خرید آنها با ریسک کمتری همراه خواهد شد. به نقل از ایبِنا؛ پور ابراهیمی ادامه داد: اگر کسی انتظار داشته باشد، قیمت سهام ظرف چند روز چند برابر شود، باید انتظار یک سوم شدن را نیز قبول داشته باشد، زیرا بازار نوسان دارد؛ از این روی، نمی توان چندبرابر شدن را قبول داشته باشیم، ولی کاهش را نپذیریم.

دکتر رضایی: بازار هیجانی، نقدینگی رهاشده و ضرر بازیگران کم اطلاع!

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: وقتی اطلاعات بازار سرمایه و فرصت های اقتصادی آن یکسان برای عامه مردم شفاف نباشد، عده اندکی نوسانات را زودتر پیش بینی و رصد می کنند، به موقع وارد بازارها می شوند، سودهای بادآورده را درو می کنند و اکثریت مردمی که دیرتر وارد می شوند، با زمین های سوخته مواجه می شوند! بنا بر اطلاعات موثق بیش از ۱۵۰ نفر در کشور، متخصص چتربازی هستند. این افراد پول خود را در بانک ها و یا دارایی های نقد شونده نگه می‌دارند و می‌دانند که هر چند سال یک بار چه فرصت‌های سودآوری ایجاد می‌شود. در مورد بورس هم طیف مذکور به خوبی پیش بینی کرده بود که این فرصت چه موقع در بورس رخ خواهد داد. با این حساب، پول‌های خود را به آن سمت بردند و برداشت سودآور و قابل توجهی در سال ۹۸ از بورس داشتند و داستان این اواخر که سوددهی بورس تمام شده بود و مردم عادی به سمت بورس رفتند پایان یافت. لذا ضرورت دارد در خصوص این نوع فعل و انفعالات مقطعی که با خود هیجان و تبعات مختلفی به بار می آورد، جدی تصمیم گیری شود.

دو عرضه اولیه در راه است

بازار فرابورس فردا شاهد عرضه اولیه نماد "کیا" و بازار بورس نیز شاهد عرضه اولیه نماد "ثامید" در روز چهارشنبه خواهند بود. عرضه اولیه شرکت کیاالکترود شرق(کیا) در حالی انجام می شود که اگرچه عنوان عرضه اولیه را یدک می کشد، با سایر عرضه اولیه ها تفاوت دارد. در این نوع عرضه اولیه که در بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس انجام می شود، سهام به قیمت اسمی، یعنی قیمت هر سهم برابر ۱۰۰ تومان معامله می شود و بعد از عرضه اولیه، دامنه نوسان سهام نامحدود خواهد بود. همچنین سهام این شرکت فاقد بازارگردان است و نیز چهارشنبه (۱۹ شهریور) پنج میلیارد و ۲۹۷ میلیون و ۵۵۰ هزار سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت "توسعه و عمران امید" به عنوان پانصد و چهل و هشتمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران در بخش "فعالیت های مربوط به املاک و مستغلات" گروه و طبقه" فعالیت های مربوط به املاک و مستغلات با مالکیت شخصی و اجاره ای"در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " ثامید " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. به نقل از ایسنا؛ در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی، حداکثر ۱۲۰۰ سهم در دامنه قیمتی ۱۶۶۰ ریال تا ۱۷۵۰ ریال تعلق می‌گیرد.

شستا و خودرو فردا دامنه نوسان ندارند

دو نماد پر مخاطب این روزهای بورس، شستا و خودرو، در معاملات امروز دوشنبه ۱۷ شهریور متوقف شدند. براساس اعلام مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نماد شستا با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شده و روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد. همچنین نماد معاملاتی خودرو هم، با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، در معاملات امروز متوقف شد. نماد این شرکت هم فردا سه شنبه ۱۸ شهریور، به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

جزئیات عرضه املاک در بورس کالا

جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در مورد روش پیش فروش اوراق مسکن در بورس توضیحاتی داد و با بیان اینکه پیش فروش مسکن موجب گرانی قیمت ها در بازار نمی شود، گفت: بورس کالا نمی خواهد مسکن آماده برای فروش عرضه کند، بلکه طرح مذکور پیش فروش مسکن در این بازار شفاف است. چراکه در هر منطقه وقتی ملک ساخته شده ای با قیمت مشخصی مورد معامله قرار می گیرد، قیمت پیش فروش واحدهای جدید نیز براساس آن و زیر قیمت ملک معامله شده، تعیین می شود و به همین دلیل پیش فروش ملک به شیوه اوراق متری در بورس کالا ارتباطی با گرانی قیمت مسکن نخواهد داشت. وی در خصوص حراج املاک دولتی و شبکه بانکی در بورس گفت: بورس کالا با همکاری با وزارت راه و شهرسازی و تاکید وزیر راه برای عرضه املاک دولتی و ارگان ها در بازار سرمایه، درصدد برآمده تا این املاک را در قالب حراج الکترونیک عرضه کند که در این زمینه ایده ها و طرح های بورس کالا برای عرضه املاک در بستر بورس در حال پیاده سازی است. فلاح در خصوص امکان جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در بورس گفت: یکی از دلایل اصلی گرانی مسکن، کمبود عرضه است که در این زمینه می توان با استفاده از ابزارهای بورسی، جذب سرمایه و متعهد کردن سازندگان به عرضه، این عارضه را درمان کرد.

قیمت دلار در صرافی های مجاز 

در معاملات امروز (دوشنبه هفدهم شهریورماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۲۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۶۷۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۶۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که همانند دلار، نسبت به روز یکشنبه، بدون تغییر است.

کارشناس ارشد ارزی: دلار در هفته‌های پیش روی، روند نزولی خواهد داشت

دلار در ماه های اخیر با کاهش تمایل معامله گران برای خرید آن مواجه شده و بخش زیادی از ارزش خود را از دست داده است تا جایی که ارزش دلار در برابر همتایان مهمش به طور متوسط ۱۱ درصد نسبت به قله سال قبل کاهش داشته است.

اولف لیندهال، کارشناس ارشد ارزی در بانک "آی جی" معتقد است که روند ریزش دلار در ماه های پیش روی نیز ادامه خواهد داشت تا جایی که احتمالا ارزش آن حدود ۳۶ درصد در برابر دیگر ارزها کاهش خواهد یافت. لیندهال با بیان اینکه ریزش های اخیر، پیش درآمدی بر یک روند طولانی خواهد بود، افزود: رفتار صندوق های پوشش ریسک نشان می دهد که اعتماد آن ها نسبت به دلار کمتر و در روزهای اخیر از شتاب ریزش دلار کاسته شده است؛ اما با توجه به شاخص های کلان اقتصاد آمریکا نظیر رشد پایه پولی، کسری بودجه و پیامدهای کرونا روی رشد اقتصاد، مسیر روشنی پیش روی دلار نخواهد بود.

لیندهال با اشاره به پیش بینی بانک "گلدمن ساکس" برای رسیدن هر یورو به ۱.۳۰ دلار تا سال ۲۰۲۳ نیز افزود: نرخ بهره پایین در کنار تزریق نقدینگی سنگین، دو عاملی هستند که فشار زیادی را متوجه دلار خواهند ساخت. جرون بلوکلند، مدیر سبد دارایی در صندوق سرمایه گذاری " روبکو" نیز گفت: رشد اقتصادی در کشورهای رقیب دلار از رشد اقتصادی آمریکا بهتر خواهد بود و به تدریج، این مساله دلار را در لاک دفاعی فرو خواهد برد. این ریزش تاثیرات زیادی روی بازارهای مالی خواهد داشت. در آمریکا نیز صادرکنندگان از این وضعیت منتفع خواهند شد. با این حال ریک رایدر، کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه سرمایه گذاری بلک راک معتقد است دلار در هفته های پیش روی روندی نزولی خواهد داشت؛ اما صحبت از ریزش سنگین دلار در برابر دیگر ارزها خیلی واقع گرایانه نیست،  چون دلار هنوز از موقعیت بسیار نیرومندی در بین ارزهای جهانی و نظام مالی برخوردار است.

سکه گران شد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با رشد همراه شد و به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.‌ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در ساعت ۱۶ امروز، ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه ٥ میلیون و ٦٥٠ هزار تومان، ربع سکه، سه میلیون و ٢٠٠ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ٧۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار یک میلیون و ١٠۵ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

افزایش اندک قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه در پی انتشار آمار اقتصادی نامطلوب آمریکا که انتظارات برای پایین مدت نرخ های بهره به مدت طولانی را تقویت کرد، اندکی افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۹۳۵ دلار و ۵۰ سنت رسید و از رکورد پایین ۱۹۱۶ دلاری که روز جمعه به ثبت رسانده بود، فاصله گرفت. بهای اونس طلا در معاملات آتی آمریکا با ۰.۵ درصد افزایش، ۱۹۴۳ دلار و ۴۰ سنت بود.

یک دلار دیگر از قیمت نفت افتاد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی کاهش قیمت فروش ماهانه نفت عربستان سعودی به آسیا و ضعیف شدن خوش بینی به احیای تقاضا در بحبوحه تداوم پاندمی ویروس کرونا، بیش از یک دلار سقوط کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۹۱ سنت معادل ۲.۱ درصد کاهش یافت و به ۴۱ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید که پایین ترین قیمت از سی ام ژوییه است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۹۱ سنت معادل ۲.۳ درصد کاهش یافت و به ۳۸ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید که پایین ترین قیمت در دو ماه گذشته به شمار می رود.

افزایش واردات نفت چین در ماه گذشته میلادی

واردات نفت خام چین در ماه آگوست نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است. این امر ناشی از میزان بالای خرید‌های این کشور در اوایل سال جاری (زمانی که قیمت نفت سقوط کرد) است. همچنین دلیل دیگر، تاخیر در ترخیص محموله‌های نفتی در بنادر چین به علت شلوغی این بنادر عنوان شده است. اداره گمرک چین اعلام کرد، واردات نفت این کشور در ماه گذشته میلادی برابر با ۴۷.۴۸ میلیون تن، برابر با ۱۱.۱۸ میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم از ۱۲.۹۴ میلیون بشکه در روز در ژوئن امسال بسیار کمتر است. اما از متوسط ماهانه سال گذشته برابر با ۱۰.۱۱ میلیون بشکه در روز بیشتر است. چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان از ماه می‌ به میزان بی سابقه‌ای شروع به خرید نفت ارزان کرده است. با افزایش محموله‌های نفتی وارداتی، مخازن ذخیره سازی نفت پر و بنادر بزرگ چین نیز پر شده اند. بر اساس آمار ریفینیتیو ایکون، ۲۰ کشتی در انتظار تخلیه نفت در بندر چینگدائو به سر می‌برند. /رویترز

ثبت رکوردهای جدید در بازار خودرو

بازار خرید و فروش خودرو امروز نسبت به روز گذشته با رشد بیشتر قیمت‌ها روبه رو شده است. به نحوی که قیمت خودرو، ساعتی در حال تغییر است و هیچ مسئول و یا واحد نظارتی، پاسخگوی به هم ریختگی بازار خودرو نیست.

در روز گذشته، رشد قیمت‌ها تا ۲۵ میلیون تومان در انواع خودرو‌های داخلی رسیده بود، اما امروز قیمت‌ها رکورد ۳۰ میلیون تومانی را زده است. شک افزایش قیمت‌ها برای فروشندگان خودرو نیز علامت سوال بسیاری دارد که هنوز هیچ مسئولی پاسخی برای آن ندارد؛ جالب اینجاست هیچ معاملاتی در بازار صورت نمی‌گیرد، اما روند افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. افرادی که خواستار فروش خودرو‌های خود بودند، به تاسی از آگهی‌های اغوا کننده فضای مجازی، رقم‌های نجومی را برای خودرو‌های خود اعلام می‌کنند. این در حالی است که خریداری در بازار نیست و فقط فروشندگان با افزایش قیمت‌ها بازار را به هم ریخته‌تر از روز گذشته می‌کنند.

نکته قابل توجه سکوت وزارت صنعت در جولان افزایش قیمت‌ها در بازار خودروست و هنوز هیچ مرجعی از وزارت صنعت دلایل افزایش قیمت خودرو را در بازار اعلام نکرده است و این موضوع عاملی شده تا دلالان و واسطه گران به اقدامات خود ادامه داده و همچنان قیمت‌های مختلفی را برای انواع خودرو‌ها اعلام می‌کنند.

در بازار امروز سمند ال ایکس با افزایش سه میلیون تومانی با قیمت ۱۷۳ میلیون تومان، سمند سورن با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۲۱۶ میلیون تومان، پژوه ۴۰۵ با فزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۱۷۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۲۳۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶v۸ با افزایش ۱۵ میلیون تومانی با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان، رانا با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۹۲ میلیون تومان و هایما با افزایش ۳۰ میلیون تومانی با قیمت ۶۶۰ میلیون تومان در بازار به ثبت رسید است.

همچنین پژو ۲۰۷‌i دستی با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷i اتوماتیک با افزایش ۱۵ میلیون تومانی با قیمت ۳۹۰ میلیون تومان، دنا با افزایش ۱۳ میلیون تومانی با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۲۸۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با افزایش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۹۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۹۹ میلیون تومان، تیبا ۲ با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۳۲ میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان، ساینا با افزایش ۸۱ میلیون تومانی با قیمت ۱۳۳ میلیون تومان، سراتو با افزایش ۳۵ میلیون تومانی با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. /تسنیم

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار