علاوه بر وصول مهریه از طریق مراجع قضایی و اجرای احکام مدنی، زوجه می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت، وصول مهریه و توقیف اموال زوج را تقاضا کند. در این صورت، اداره ثبت با استعلام از بانک‌ها، اداره ثبت اسناد و املاک و همچنین استعلام از پلیس راهور و دیگر مراجع صالح، کلیه اموالی که متعلق به زوج بوده را توقیف می‌کند.
کد خبر: ۸۹۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴ 07 September 2020
علاوه بر وصول مهریه از طریق مراجع قضایی و اجرای احکام مدنی، زوجه می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت، وصول مهریه و توقیف اموال زوج را تقاضا کند. در این صورت، اداره ثبت با استعلام از بانک‌ها، اداره ثبت اسناد و املاک و همچنین استعلام از پلیس راهور و دیگر مراجع صالح، کلیه اموالی که متعلق به زوج بوده را توقیف می‌کند. وصول مـهریه از اجـرای ثبت، علاوه بر اینکه موجب صرفه جویی در وقت و جلوگیری از اتلاف زمان می‌شود، در اجرای ثبت بدون احراز ملائت زوج، در صورت وجود اموال به نام زوج، مهریه وصول خواهد شد.
 

به گزارش تابناک سمنان: بیشتر از یک سال است، دادگاه‌ها دادخواست مهریه را نمی‌پذیرند و زوجه برای وصول مهریه بر اساس بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، باید به اداره ثبت مراجعه کند.

بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ اظهار می دارد: مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا از طریق ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرا می‌شوند. ادارات مذکور مکلفند بلافاصله پس از تقاضای اجرائیه نسبت به شناسایی و توقیف اموال مدیون اقدام کنند. چنانچه مرجع مذکور نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند، یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام کند، متعهدٌله سند می‌تواند با انصراف از اجرای مفاد سند به محاکم دادگستری رجوع نماید.

تبصره ۱- آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت دادگستری و با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

تبصره ۲- چنانچه متعهد سند لازم‌الاجرا، ظرف بیست روز نسبت به انجام تعهد خود یا جلب رضایت متعهدٌله سند اقدام نماید، از پرداخت هزینه‌های اجرایی معاف خواهد بود. در غیر این صورت مراتب جهت درج در سامانه سجل محکومیت‌های مالی موضوع بند (پ) ماده (۱۱۶) این قانون منعکس خواهد شد. کلیه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، از انعقاد هرگونه قرارداد مالی و پرداخت تسهیلات، موافقت اصولی، صدور کارت بازرگانی و پروانه صادرات و واردات به این شخص ممنوع هستند. تخلف از این حکم موجب مجازات تعزیری درجه شش (محرومیت از حقوق اجتماعی) خواهد بود.

تبصره ۳- چنانچه متعهد سند مدعی اعسار باشد، می‌تواند با رعایت قانون، نحوه اجرای محکومیت‌های مالی دادخواست اعسار خود را به مرجع قضائی صالح تقدیم کند و در صورت صدور حکم اعسار، متعهد سند از شمول قسمت اخیر تبصره (۲) معاف خواهد بود.

نحوه اجرای مهریه از طریق ثبت پس از ابلاغ بدین شرح است که برای تشکیل پرونده، عقدنامه، شناسنامه زوجه و کارت ملی لازم است. هر زنی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه را دارد، ابتدا باید به دفتری که ازدواجش را ثبت کرده، مراجعه و از سردفتر تقاضای اجراییه کند. سپس اجراییه با سایر مدارک را به اداره ثبت ببرد. بعد از تشکیل پرونده و دریافت پیامک از اداره ثبت، اجراییه به زوج ابلاغ و پس از ابلاغ عملیات اجرا شروع‌ می‌شود.

پس از ابلاغ اجراییه زن باید اموال همسرش را برای توقیف معرفی کند. این اموال می‌تواند خانه و ماشین یا حساب بانکی و فیش حقوقی و اموال دیگر باشد. در صورتی که اطلاعی از مشخصات اموال همسر نداشته باشد، می‌تواند از ثبت تقاضای استعلام‌های سه گانه نماید. بدین ترتیب، می‌توان شماره پلاک ماشین، پلاک ثبتی خانه یا زمین را به دست آورد.

نکته مهم این است که بعد از ابلاغ اجراییه و قبل از شروع عملیات اجرایی مرد می‌تواند به سرعت اموال خود را منتقل نماید که اینجا راه سخت تری برای زنان شروع می‌شود. طرح شکایت برای جرم انتقال مال به قصد فرار از دین که قطعا مسیری سخت و طولانی است. همه‌ی این‌ها در حالی است که قبلا با مراجعه به دادگاه و گرفتن تامین خواسته (رسیدگی فوری) می شد خیلی سریع و بدون اطلاع مرد اموال را توقیف کرد و جلوی تضییع حقوق قانونی زن را گرفت.

لازم به ذکر است، بنا بر قوانین جدید فقط در صورتی می‌توان برای وصول مهریه به دادگاه مراجعه کرد که همه‌ی مراحل فوق طی شده باشد و مالی از مرد پیدا نشود. در این صورت اداره ثبت نامه‌ای به زن می‌دهد تا با مراجعه به دادگاه بتواند دستور جلب شوهرش را بگیرد. به یاد داشته باشید دستور جلب ابتدا فقط برای ۱۱۰ سکه صادر می‌شود. اگر زن بتواند ملائت یا توانمندی مالی مرد را اثبات کند برای بقیه مهریه می‌تواند درخواست جلب بدهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار