معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اجرای طرح غیر حضوری شدن درخواست‌های حوزه شهرسازی از دهم شهریور ماه، گفت: سیستم جامع شهرداری و سامانه قمیار این قابلیت را دارند که تمام فرآیندهای صدور پروانه به صورت الکترونیکی انجام شود.
کد خبر: ۸۹۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹ 07 September 2020

به گزارش تابناک قم، غلامرضا جانقربان با اشاره به غیر حضوری شدن درخواست‌ها و ثبت پرونده حوزه شهرسازی از دهم شهریور ماه، اظهار داشت: این طرح اکنون در تمام مناطق شهرداری اجرا می‌شود و شهروندان برای این کار می‌توانند از طریق سامانه قمیار اقدام کرده یا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اینکه از روز دوشنبه دیگر امکان ثبت حضوری درخواست‌ها در شهرداری‌های مناطق وجود نداشته، افزود: وقتی شهروند درخواست را در سامانه ثبت کند این درخواست به سیستم شهرداری‌های مناطق وارد شده و اگر نیاز باشد پرونده برای بازدید می‌رود.

جانقربان خاطرنشان کرد: با توجه به ضوابط طرح تفصیلی حدود نیمی از املاک به بازدید نیاز ندارند و حتی در این مورد هم نیاز به حضور مالک نیست.

وی با اشاره به اینکه نقشه برداری و تمام فرآیندها به صورت تماس تلفنی و پیامکی به مالک اعلام می‌شود، اظهار داشت: اگر اعتمادسازی دو طرفه ایجاد شود حتی فیش عوارض می‌تواند به صورت الکترونیکی پرداخت شود.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم، سیستم سرای هشت شهرداری قم و قمیار این ظرفیت را دارد که تا صدور پروانه نیازی به حضور مالک در شهرداری‌های مناطق ومرکز نباشد.

جانقربان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مراجعه شهروندان به شهرداری به امور شهرسازی مربوط می‌شود، اضافه کرد: برای کاهش این فرایندها در دو سه سال گذشته تفاهم نامه‌های متعددی با نظام مهندسی و اداره ثبت اسناد داشتیم، یکی از این تفاهم نامه‌ها ارائه خدمات تفکیک آپارتمان بود که روند با همکاری این دو نهاد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: بحث بعدی امضای الکترونیکی پروانه ساختمانی و صدور دستور نقشه به صورت الکترونیکی همچنین ارسال گزارش مرحله‌ای ساخت و ساز توسط مهندسین به شهرداری به صورت الکترونیکی بود.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با این اقدام، بسیاری از رفت و آمدهای پنج هزار مهندس نظام مهندسی و مردم به شهرداری و نظام مهندسی کاهش پیدا کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به اینکه ابتدای امسال نخستین قدم حذف نقشه‌های معماری و سازه به صورت فیزیکی بود، افزود: پنج ماه است که دیگر فرایند نقشه به صورت کاغذی را نداریم و مالکین می‌توانند دستور نقشه را به صورت الکترونیکی دریافت کرده و با انتخاب دفتر مهندسی، نقشه را هم به صورت الکترونیکی به شهرداری ارسال کنند.

جانقربان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد مراجعات حوزه شهرسازی به انتقال اسناد ملکی و امور بانکی مربوط است، اضافه کرد: برای این موضوع هم یک تفاهم نامه با دفاتر اسناد رسمی منعقد کردیم تا دیگر نیازی به مراجعه به شهرداری نبوده و درخواست شهروندان برای نقل و انتقال ملک هم به صورت غیر حضوری به شهرداری قم برسد.

وی خاطرنشان کرد: مالکین میتوانند تا مرحله ثبت عوارض هم به صورت الکترونیکی اقدام کرده و عوارض نقل و انتقال را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند، پاسخ هم در همین بستر برای دفاتر ثبت اسناد ارسال می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار