اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 16 شهریور توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۸۹۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰ 06 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 16 شهریور ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 16 شهریور بشرح زیر است

سارق قطعات داخلی خودرو در بابل دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از دستگیری سارق حرفه ای قطعات داخلی خودروها با 17 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "سیدمحسن جعفری" در تشریح این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت قطعات داخل خودروها، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه سارق را شناسایی کردند.

سرهنگ جعفری، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی های قضائی متهم دستگیر شد و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 17 فقره سرقت خودرو و قطعات داخلی خودروها در این شهرستان اعتراف کرد .

وی با اشاره به این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی، در صورت مشاهده افراد ناشناس، مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.


--------------------------------------------------------------------------


دستگیری سارقان اماکن خصوصی با 12 فقره سرقت در تنکابن

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن از دستگیری 3 سارق حرفه ای اماکن خصوصی با 12 فقره سرقت در این شهرستان خبرداد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمد صادق شاهنظری در تشریح این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت از اماکن خصوصی در این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن، افزود:با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی موفق به شناسایی 3 سارق حرفه ای در این شهرستان شدند .

سرهنگ شاهنظری ، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی های قضائی متهمان دستگیر شدند و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 12 فقره سرقت از منزل و اماکن خصوصی در این شهرستان اعتراف کردند .

وی با اشاره به این که متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند، به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی، در صورت مشاهده افراد ناشناسی که بدون جهت در محدوده محل سکونت آنان پرسته می زنند مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.


-------------------------------------------------


کشف 22فقره سرقت در جویبار

فرمانده انتظامي شهرستان جویبار از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 22فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ غلامرضا جعفری در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و برخورد با ناهنجاری ها، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار، افزود: در اجرای این طرح، ماموران پس از هماهنگی های قضائی، با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 14سارق و مالخر اموال اموال مسروقه در این شهرستان شدند .

سرهنگ جعفری، تصریح کرد: متهمان در بازجویی های به عمل آمده در مجموع به 22فقره سرقت منزل، اموال و قطعات خودرو در این شهرستان اعتراف کردند .

وی همچنین اظهار داشت: در ادامه اجرای این عملیات 42موتور سیکلت و 24خودرو به دلیل عدم رعایت قانون و مقررات رانندگی، نداشتن مدارک شناسایی، تخلفات حادثه ساز و مزاحمت برای مردم متوقف شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار ضمن قدردانی از همراهی و مشارکت خوب مردم با پليس از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، مراتب را در اسرع وقت از طريق تلفن فوريت هاي پليسي 110 اعلام دارند.


-----------------------------------------------------------------


عامل برداشت غیر مجاز شن و ماسه در جویبار دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار از دستگیری عانل برداشت غیر مجاز شن و ماسه و کشف 6 تن ماسه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،سرهنگ غلامرضا جعفری با اعلام این خبر گفت: برابر اخبار و گزارشات واصله مبنی بر برداشت غیرمجاز ماسه توسط فردی در این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس امنیت عمومی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار، تصریح کرد: ماموران با انجام تحقیقات اولیه متهم را در حین برداشت شن و ماسه در ساحل چپکرود دستگیر کردند.

وی از توقیف یک دستگاه تراکتور با بار ماسه به میزان تقریبی 6 تن که متهم قصد فروش آن را داشت کشف کردند.

سرهنگ جعفری در پایان خاطر نشان کرد: راننده نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.


------------------------------------------------------------


توقیف 2 خودروی حامل چو

masoud pashna, [۰۶.۰۹.۲۰ ۱۸:۴۶]
ب قاچاق در شهرستان نور

فرمانده انتظامي شهرستان نور، از کشف 7 تن چوب قاچاق از 2 خودروی نیسان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس،سرهنگ"محمدزمان شالیکار"در تشريح اين خبر،گفت: ماموران انتظامي اين فرماندهي در پی کسب خبری مبنی بر برداشت غیر مجاز چوب از جنگ های این شهرستان توسط 2 قاچاقچی محصولات جنگلی اقدامات پلیسی را برای شناسایی و دستگیری آنان آغاز کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نور، تصریح کرد: ماموران با بررسی های همه جانبه متهمان را در حین حمل چوب در محور ایزد شهر به محمود آباد با دو خودروی نیسان مشاهده و در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند.

سرهنگ شالیکار، افزود: در بازرسی از خودروی متهمان در مجموع 7 تن چوب آلات جنگلی که توسط سودجویان از جنگل های اطراف این شهرستان برداشت شده بود کشف کردند.

سرهنگ شالیکار از تحویل چوب های قاچاق کشف شده به اداره منابع طبیعی شهرستان خبر داد و افزود: رانندگان این خودرو ها نیز پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامي نور از عزم راسخ پليس براي برخورد با پديده قاچاق خبر داد و به شهروندان توصيه كرد:در صورت مشاهده هرگونه فعالیت قاچاقاقچیان کالا مراتب را سريعاً به پليس 110 اطلاع دهند


----------------------------------------------------------


دستگیری سارق منزل با 9 فقره سرقت در نوشهر

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر" ازدستگيري سارق منزل و کشف9 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ "قاسم محمدی" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس،در تشریح این خبر گفت: در پي وقوع چند فقره سرقت از منازل در حوزه استحفاظی این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر، تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتي و بررسی های همه جانبه، ماموران اداره مبازه با سرقت پلیس آگاهی سارق را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ محمدی افزود: در تحقيقات و بازجویی به عمل آمده متهم تاکنون به 9 فقره سرقت منزل در این شهرستان اقرار کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت موارد امنیتی و استفاده از سیستم های مداربسته به هشدار های پلیس توجه کرده و هرگونه موارد مشکوک و مظنون را به مرکز فوریت های پلیس 110 اطلاع دهند .


------------------------------------------------------


در اعماق جنگل های شمال

برای اولین بار با دوستان در اعماق جنگل های شمال پارتی گرفتیم که .......

من و رویا به عنوان دو دختر از زمان دبیرستان بر سر هر مسئله با همدیگر رقابت می کردیم، اگر من لباس خاصی می خریدم رویا هم باید همان را می خرید و اگر رویا لپ تاب و یا گوشی همراه با برند خاصی می خرید من هم به یمن وجود پدر تاجرم همان کالای لوکس را باید برای خودم می خریدم.

اولین باری که با یک پسر در دنیای مجازی ارتباط برقرار کردم نیز بخاطر فخر فروشی های رویا در این زمینه بود،وی با پسری در آن زمان چت می کرد و داستان چت کردن هایش را برایم با افتخار تعریف می کرد،این شد که من هم...

خلاصه از اولین ارتباطم با آرش الان چند سالی می گذرد،چون پدرم برای تجارت به سفرهای خارجی می رفت و مادرم زن سخت گیری نبود، من از آزادی عمل بالایی برخوردار بودم و با دوستان پسرم بارها قرار می گذاشتم و به بیرون از منزل می رفتم.

خیلی جشن ها و پارتی ها شرکت کرده بودم و خیلی هم سفر بیرون از شهر تهران رفته بودم،همه را هم به رخ رویا کشیدم و البته رویا نیز سعی می کرد از خاطرات مشابهی که برای خود رقم زده بود برای من تعریف کرده و مقابله به مثل کند.

یک روز آرش پیشنهاد شرکت در پارتی ای دوستانه در اعماق جنگل های شمال را به من داد،من و رویا همه جور تجربه ای را با دوستان جنس مخالف خود داشتیم اما پارتی در اعماق جنگل های شمال می توانست تجربه ای متفاوت و جالب باشد.پذیرفتیم در این برنامه شرکت کنیم.

دوستان آرش همه مثل خودش افرادی هیجان طلب،خوشگذران و به قول رویا دیوانه بودند.ما 12نفر با 6 خودروی آفروید به سمت شمال به راه افتادیم.توی مسیر کلی به ما خوش گذشت،در طول مسیر رفت تنها دیوانه بازی بچه ها کورس گذاشتن و چند تا لایی کشیدن با خودرو بود.

هنوز از مشروب و حشیش و بنگ و ...خبری نبود. من گاهی همراه آرش مشروب می نوشیدم اما هیچ وقت هیچ نوع موادی مصرف نکرده بودم.

رفته رفته به شمال رسیدیم،از آنجایی که وضعیت آب و هوایی را از قبل در نظر گرفتیم و می دانستیم که از باران خبری نیست با خیال راحت در مسیری که یکی از خودروها جلو جلو می رفت، به اعماق جنگل های شمال رسیدیم، جایی دنج و خلوت که کمتر کسی به آنجا رفت و آمد می کرد، نه پلیسی بود که مزاحم ما شود و نه مردمی بودند که بخواهند به جایی مثل 110 گزارش بدهند، ما دوازده نفر 6 دختر و 6 پسر بودیم و خدایمان.

شب با استفاده از لامپ های کم مصرف

masoud pashna, [۰۶.۰۹.۲۰ ۱۸:۴۶]
و باتری خودروها محوطه ای که 6 چادر را برای اقامت برپا کرده بودیم کاملا روشن کردیم، نخست خیلی خوش گذشت، با استفاده از سیستم صوتی خودروها کلی زدیم و رقصیدیم، هیچ کسی نبود که در اطراف صدای ما را بشنود.

پسرها مشروبات الکلی را که از تهران با خود همراه داشتند جرعه جرعه می نوشیدند و دیوانه بازی درمی آوردند،دیوانه بازی آقایان برای ما خانمها نخست هم جالب بود و هم لذت بخش اما گاهی هم ترسناک به نظر می آمد،آنها می رقصیدند، فریاد می کشیدند و برخی حرکات فیزیکی خنده دار را انجام می دادند.

یکی از دخترها بخاطر قرار داشتن پاتوق مان در ارتفاعی بسیار بالا از سطح دریا حتی با نشستن در کنار آتشی شعله ور خیلی زود احساس سرما کرد،همین احساس سرما سبب شد تا کامران برای نشان دادن احساس علاقه شدید خود به وی شعله ای از آتش را زیر درختی نگون بخت بیاندازد و آنرا به آتش بکشد، درخت در حالی که بی نهایت دلم برایش می سوخت در آتش شعله ور تا صبح خاکستر شد و ما را گرم کرد.

همه ما ان شب هم مشروب نوشیدیم و هم انواع مواد مخدر از جمله کوک را مصرف کردیم،نیمه های شب هیچ یک از ماها هیچ کنترلی بر رفتارمان نداشتیم. خیلی از اتفاقاتی بدتر از سوختن درخت در آتش برای ما دخترها رخ داد که هیچ نفهمیدیم که چه شد؟

بخاطر خستگی بیش از حد بعد از کلی جشن و پایکوبی و دیوانه بازی و هوس بازی و ... نزدیکی های صبح همه خوابمان برد.

حوالی ظهر در حالی که اطرافمان پر از زباله هایی از بطریهای انواع نوشیدنی و انواع پلاستیک و کاغذ بود، یکی یکی از خواب بیدار شدیم و دیدیم که آخرین باقی مانده های تنه درخت در آتش می سوخت.

کامران بخاطر زیاده روی های شب قبل حالش خیلی بود بود،ما دخترها هم حال خوشی نداشتیم،سه نفر از ما ها که چندین بار استفراغ کردیم، آرش دلیل استفراغ را مصرف نوعی از مواد بیان کرد، بدجوری سردرد داشتم. بخاطر مریضی هایمان بدون تمیزکردن محل پاتوق با رها کردن دنیایی از زباله و بی خیال آتشی که افروخته بودیم،جنگل را به سمت تهران ترک کردیم.

کامران برای رفتن از همه بیشتر عجله داشت، هم حال وی و هم زری که باهاش بود خیلی بد بود.وی با خودروی آفرویدش با تیک آفی محکم به اتفاق مونا محل را زودتر از همه ترک کرد.

ماهم بعد از وی به سمت تهران به راه افتادیم، تو مسیر بخاطر اتفاقات بدی که نیمه های شب در کنار آرش برایم رخ داده بود بدجوری عذاب وجدان داشتم، به همین دلیل چند تا از قرص هایی را که ...یک دفعه ای زدم بالا، کاری که بقیه دخترها هم کرده بودند و من از آنها خبر داشتم.

بعد از یک ساعت رانندگی کردن در مسیر افتادیم در ترافیک سنگینی که به نظر می رسید که حداقل دو ساعتی گرفتار باشیم،بخاطر رفت و برگشتی مسیر و ترافیک سنگین نمی شد به جاده خاکی زد و یا سبقت گرفت و خود را از ترافیک نجات داد.

اما کامران به هر ترتیبی که بود کمی با خلاف رفتن جلو افتاد،اما ای کاش جلو نمی رفتیم.درابتدای ترافیک متوجه شدیم تصادف سختی رخ داده و عامل تصادف هم خودی است. کامران با تراکتور یکی از افراد بومی که از زمین زراعی اش به سمت منزل در حرکت بود تصادف کرد و بخاطر سرعت بالا و سبقت غیر مجاز کامران،راننده تراکتور در جا مرده است.

البته زری بیهوش شد و کامران نیز بعد از انتقال به بیمارستان مرگ وی را در آغوش گرفت.

نظر کارشناس:

مهمان راحت روح است و آرام جان،خفه می کند،همچو نفس اگر آید و بیرون نرود.

این روزها مازندران بیشتر از هر زمانی خسته از حضور مهمانان ناخوانده ای است که هزینه های بسیار گزافی را بر طبیعت و مردم آن تحمیل می کنند.

مهمانانی که وقت و بی وقت از سه مسیر مرتبط با پایتخت و از سمت استانهای گلستان و سمنان و حتی گیلان وارد مازندران می شوند. مازندرانی های مهربان با همه نامهربانی های این مهمانان مدام سعی کردند که میزبان مهربانی برای آنان باشند.

مازندرانی ها گرد غبار خودروهای مهمانان را به جان خریده، سروصدای ناشی از هیاهو و تردد خودروهای مسافران را در طول سال در طول سال نیز بر تخم چشمان خود گذاشتند، مهمان نوازی های مردم این خطه سرسبز به اندازه ای است که حتی گناه ناشی از تصادفات به دلیل بی مبالاتی بسیاری از جوانان ثروت زده و بی غم تهرانی و غیر تهرانی را که باعث از دست دادن عزیزانشان شده بود را نیزنادیده گرفته و حتی بسیاری از آنها را با اهدای زمین های خود به قیمت های ناچیز به عنوان صاحب خانه در کنار خود پذیرفته اند.

مهربانی های مردم مازندران به اندازه ای اسیت که حتی این مهمانان ناخوانده را با ویروس های کرونایی که باعث تعطیلی کار و کاسبی و مراکز مهارت آموزی شان شده و جان آنها و عزیزانشان را به خطر انداخته پذیرفته اند.

اما اکنون مازندران از هر زمانی از وجود چنین مهمانان ناخوانده ای که علاوه بر نابودی طبیعتی مثل جنگل و دریا و دشت و رودخانه می شوند،و یا بلا بر جان مردم بومی آن می شوند خسته تر می باشد، همه این دردها را مردم مهمان ن

masoud pashna, [۰۶.۰۹.۲۰ ۱۸:۴۶]
واز مازندران تا به حال به جان خریده اند اما مشکلات ناشی از اتفاقاتی که باعث آزار روحی و روانی آنان شود را به هیچ وجه نمی پذیرند.

از سویی دیگر زندگی در کلان شهرهایی مثل تهران بزرگ که امکانات رفاهی و اماکن عمومی آن به هیچ وجه با تعداد افراد ساکن در آن مکان تناسب ندارد،برای مردم آن آزار دهنده و غیر قابل تحمل خواهد بود.

در تهران بزرگ تردد از مسیری به مسیری دیگر بویژه در ترافیک خیابان های تهران زمان افراد را صرف خود کرده و این روند باعث خستگی بیش از اندازه و فرسودگی افراد و فرار ساکنان این مناطق به سوی اماکن توریستی و تفریحی و با طبیعتی زیبا می شود.

از نظر روانشناختی در حین تجربه هیجانات مثبت در بدن افراد هورمون تستستورون ترشح شده که احساس شنگولی افراد را بالا می برد.افرادی که به اماکن توریستی و تفریحی رفته و خاطرات زیبا و لحظات شادی را برای خود رقم می زنند، در چنین مکان هایی در خصوص تجربه هیجانات مشابه شرطی شده و با هر مرحله سفر به چنین مکان هایی انتظار رقم زدن خاطرات مشابه را خواهند داشت.

از سویی دیگر تحقیقات نشان داده هرچه انسان گذشته تلخ تر و خاطرات تلخ تری را در زندگی خود تجربه کرده بوده باشد،احتمال گرایش به مواد مخدر،تند کننده های سیستم عصبی و توهم زاها و همچنین مشروبات الکلی در آنها بسیار بالاتر از افرادی باشد که لحظات شاد فراوانی را تجربه کرده اند.

به این ترتیب استان های شمالی از دیدگاه افراد غیر بومی، بویژه افرادی که رشد فکری آنها تک بعدی و صرفا در زمینه اقتصادی بوده است، مکانی است که باید در آن شادی کنند، بسیاری از این افراد با سرمایه هایی که دارند به محض ورود به جاده های شمال بدون توجه به حقوق دیگران صرفا به فکر خوشگذرانی و ترشح تستوسترون در خود بوده که این طرز تفکر در بسیاری از موارد حقوق دیگران را تضییع کرده و به اقتصاد و امکانات موجود در این مناطق خسارات فراوانی را وارد می کنند.

تخریب منابع طبیعی مثل جنگل ها و مراتع وآلوده کردن سواحل و رودخانه ها و ... که از سرمایه های ملی می باشند از سوغات حضور بسیاری از افراد آسیب پذیری است که عملا آسیب رسان نیز می باشند.

با توجه به وجود چنین مسافرانی به نظر می رسد که مسئولان باید برنامه هایی را در نظر بگیرند تا به وضعیت مناطق توریستی هم با تعلق بودجه وهم با استفاده از وجود توریست سروسامان داده شود، وضعیتی بوجود آید که هم زمینه سازحفظ طبیعت بکر شمال شده وهم مشاغل جدیدی بوجود آمده تا مطالباتی را از مسافران برای پیشگیری از حوادث تلخ و جانسوز ایجاد نماید.

نویسنده: قاسم گرجی،کارشناس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران.


--------------------------------------------------------


کودک آزاری

اهميت مادر براي كودك در رفع نيازهاي او خلاصه نمي شود همه احساس امنيت كودك وابسته به وجود مادر است....

ندا 12 ساله در خانواده ای بزرگ شد که مادرش اهل مشهد و زن دوم پدرش بود و در این استان با کسی رفت و آمد نداشت و بخاطر حساسیت بالای مادر ،ندا که برای مدت کوتاهی در مدرسه استثنایی درس می خواند و محروم از درس بخاطر اینکه معاون مدرسه مرد بود چرا به ندا دست می دهد.

وابستگي و علاقه دو طرفه بين وندا و والدينش نبود، چطور ندا می توانست توانائي براي يادگيري و دانستن مطالب جديد را داشته باشد در حالي كه بدرفتاري با كودك و عدم توجه به نيازهاي او مي تواند باعث ايجاد اختلالات رواني مانند پرخاشگري در بزرگسالي شود.

ندا در محيطی رشد کرد که هيجان، ترس، بي توجهي و بدرفتاري و ناراحتي‌هايي مانند آن بود، ندا با تجربه هايي روبرو مي شود كه نتيجه اش احساس ناامني و عدم اعتماد است.

در محيطي كه سلامت جسمي و تغذيه اي كافي فراهم باشد، باعث ايجاد امنيت و حس اعتماد در كودك مي شود.

مادر ندا بدلیل بددلی های بیخود و غیر بومی بودنش نه خودش با کسی رفت و آمد می کرد و نه اجازه می داد ندا با بچه های همسایه بازی کند طوریکه ندا بطور پنهانی از منزل خارج و با بچه های همسایه بازی می کرد و نحوه بازی با همسالان را بلد نبود و باعث آزار بچه های دیگر می شد.

مادرش بخاطر این رفتارش ندا را آزار بدنی می کرد و حتی بنابر اظهارات ندا پدر و مادرش وی را در دستشویی منزل زندانی می کنند و برای طرفین دیگر تحمل زندگی امکانپذیر نبود و مادرش حاضر بود ندا را به بهزیستی تحویل دهد.

- از لحاظ فردی :

بيش فعالي كودكان ، كودكان خياباني ، كودك ناخواسته ، فرزندان اول ،‌جنسيت كودكان و ...

-از لحاظ خانوادگی :

سن والدين ،نوع ارتباط عاطفي و دوستي بين والدين ، تجربه ‌هاي آزار خود والدين ، بيماري‌هاي رواني والدين بي كاري ، اعتياد آنها و همچنين سطح روابط اجتماعي و طبقة اقتصادي خانواده و همة مواردي كه با والدين و خانواده ها مربوط مي شود .

- از لحاظ اجتماعی :

آزار و اذيت در بسياري از خانواده‌ها پنهان داشته مي‌شود.

masoud pashna, [۰۶.۰۹.۲۰ ۱۸:۴۶]
کودک آزاري اغلب در خانواده‌هايي اتفاق مي‌افتد که از نظر اجتماعي بسيار منزوي بوده، دوستي نداشته و با ديگران نيز ارتباطي ندارند.

والديني که در دوران کودکي مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند بيشتر امکان دارد کودکان خود را مورد آزار قرار دهند، استفاده از مخدرات و دارو مي‌تواند شمار کودک آزاري را افزايش دهد.

والديني که بيش از حد انتقاد مي‌کنند، در روش‌هاي تربيتي و رعايت نظم بسيار خشن هستند، آنهايي که براي کودکانشان خيلي کم يا زياد ابراز نگراني مي‌کنند و يا استرس بسيار زيادي دارند ممکن است در شمار والدين کودک آزار نيز قرار داشته باشند.

والدين کودک آزار اغلب قصد صدمه زدن به کودکان خود را ندارند. معمولاً آنها در هنگام عصبانيت کودکان خود را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهند. اينچنين والديني نياز به کمک حرفه‌اي روان‌شناسي دارند.

نظر کارشناس

اهميت مادر براي كودك در رفع نيازهاي او خلاصه نمي شود همه احساس امنيت كودك وابسته به وجود مادر است، اولين احساس رضايت در نتيجه مكيدن حاصل مي شود. شير دادن مادر، پيوندي عميق بين كودك و مادر به وجود مي آورد و موجب رضايت خاطر مادر و احساس امنيت و رضايت كودك مي شود.

كودك نياز به دريافت محبت واقعي و عميق مادر يا جانشين مادر دارد تا بتواند مراحل رشد را به‌طور طبيعي طي كند يا عشق و علاقه خود را به او ابراز كند.

طرد كودك و عدم توجه به او براي كودك بسيار خطرناك و دردناك است. عدم توجه مادر به كودك مي تواند اختلالات مختلف رواني براي كودك به بار آورد از همان ابتدا مشاهده مي شود كه كودك نسبت به ناراحتي و عصبانيت واكنش نشان مي دهد، گاه به شدت گريه مي كند، عصباني مي شود و شير نمي خورد. روابط اوليه كودك و مادر اهميت فوق العاده اي در چگونگي اجتماعي شدن و رشد شخصيت او دارد.

عدم توجه به كودك نيز سبب طرد شدن كودك مي شود، در نتيجه او به هيچ وجه نسبت به محيطي كه در آن زندگي مي كند احساس امنيت نمي كند، چنين كودكاني معمولاً مشوش و مضطربند و ناسازگاري‌هاي رفتاري نشان مي دهند، لذا قرار گرفتن كودك در يك محيط خانوادگي پر استرس و يا در معرض خطر آزار و اذيت بودن مي تواند مانع رشد جسمي و فكري كودك گردد.

كودكان تحت آزار در كسب مهارت‌هاي بنيادي در دامان خانواده دچار مشكل مي شوند، مهارت‌هاي اصلي فكر كردن را به دست نمي آورند، اعتماد به نفس ضعيفي خواهند داشت و رشد اجتماعي پيدا نمي كنند و نهايتاً در بزرگسالي ممكن است نقش مثبت و مؤثر در اجتماع نداشته باشند.

وحشيانه ترين نوع آزار که در اکثر کشورها و متاسفانه در کشور ما وجود دارد آزار جنسي است. سوء استفاده جنسي از كودكان ظالمانه ترين و اهانت آميزترين تجربه انساني است.

پیشگیری:

پیشگیری اولیه: آموزش والدین و آشنا ساختن آنان با مسئولیت هایشان در قبال کودک، نحوه رفتار و برخوردهای صحیح با کودکان

پیشگیری ثانویه: شناسایی خانواده های پرخطر قبل از گرفتار شدن کودک می باشد

پیشگیری ثالثیه: اقدامات مداخله ای، درمانی و حمایتی برای خانواده های گرفتار می باشد

تهیه کننده: ریحانه خادمی کارشناس مشاوره و مددکار اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان جویبار


----------------------------------------------------


راهکارهای روانشناختیِ مقابله با ویروس کرونا

شیوع بیماری هایی مانند کرونا که یک ویروس جدید و خطرناک است می تواند روی سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته باشد....

شیوع بیماری هایی مانند کرونا که یک ویروس جدید و خطرناک است می تواند روی سلامت روان افراد تاثیر منفی داشته باشد و استرس و نگرانی ناشی از این شرایطِ غیرقابل پیش بینی فرد را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

در شرایط غیرقابل پیش بینی افراد بیشتر از همیشه درگیر ترس و اضطراب می‌شوند و این افزایش اضطراب در فرد سیستم ایمنی بدن را به طور چشمگیری ضعیف می‌کند که در این صورت احتمال ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا نیز افزایش می یابد.

برخی از افراد زمان زیادی را صرف جستجو در سایت های مختلف خبری و بهداشتی می کنند با توجه به حجم وسیعی از شایعات، راهکارهای بهداشتی و اخبار پیرامون کرونا در شبکه‌های اجتماعی که با دسترسی آسان منتشر می‌شود زمینه‌ برای افزایش اضطراب و نگرانی افراد نیز فراهم می شود.

از طرفی افراد در این شرایط خاص و بحرانی ناچارند سبک زندگی خود را به گونه ای تغییر دهند تا بتوانند بقای خود را حفظ کنند، اما این تغییر سبک زندگی به سادگی نیست و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت به همین دلیل در این مقاله به برخی مسائلی که می تواند سازگاری روانی و جسمانی ما را در شرایط بحرانی فعلی افزایش دهد می پردازیم.

ابتدا باید بدانید که جهان بارها شیوع وبا و انواع ویروس های خطرناک از جمله ایدز را تجربه کرده است. تصور نکنید که شما در سخت ترین دوره جهان زندگی می کنید، فراموش نکنید که از عمر بشر در روی زمین زمان گذشته است و جهان حوادثی سخت تر از این را به خود د

masoud pashna, [۰۶.۰۹.۲۰ ۱۸:۴۶]
یده است.

شاید مشهورترین آنها همه گیری جذام و طاعون خیارکی در قرون وسطی باشد که تقریبا یک سوم جمعیت اروپا را از بین برد. همه این دوران های سخت با کنترل و رعایت نکات بهداشتی گذشته اند. دوره شیوع ویروس کرونا نیز همانند تمام قبلی ها می گذرد.

همه‌گیری ویروس کرونا هفته‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید، پس ذهنتان را استراحت دهید، خود را از پا نیندازید، از طبیعت لذت ببرید و خود را در صورت امکان در معرض نور خورشید قرار دهید، نرمش کنید،‌ خوب بخورید و آب کافی بنوشید، به خود بگویید که نگرانی عامل این افکار است و نیاز به یقین نه لازم است نه کمکی می‌کند صرفا فکر و احساس است.

افکار خود را باور نکنید، تفکرات ما حقایق و قطعیات نیستند، این فکر یا احساس را رها کنید، می‌گذرد، دلیل ندارد که به آن پاسخ دهید، تصور کنید که مثل حباب یا ابر از شما دور می‌شود.

به لحظه اکنون توجه کنید، چرا که در حال حاضر، در این لحظه، همه چیز خوب است، به تنفس و حسی که از نفس کشیدن می‌گیرید توجه کنید. به زمین زیر پایتان توجه کنید، به اطرافتان نگاه کنید و به چیزهایی که می‌بینید، می‌شنوید، لمس می‌کنید و می‌بویید توجه کنید، سپس حواستان را به چیز دیگری بدهید_ به کارهایی که باید بکنید یا کاری که پیش از دلواپسی داشتید می‌کردید یا کار دیگری بکنید و تمام حواستان را به آن بدهید.

هر روز تشریفات و برنامه خود را برای آغاز یک روز کاری داشته باشید. به تغذیه مناسب اهمیت بدهید. هر روز خود را با شنیدن موسیقی دلچسب و گفتگو درباره موضوعی غیر از بیماری آغاز کنید. به این کار در روان شناسی تاب‌آوری یا بقای زیستن می‌گویند، به این معنی که فرد از طریق جملات مثبت و رعایت دستورالعمل‌هایی که دارد برای یک زندگی بهتر تلاش کند.

می‌توانید کارهایی مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش در خانه یا تماس با یک دوست که اضطراب را کم و حالتان را بهتر می‌کند انجام دهید، از خیره شدن به صفحه نمایش گوشی و لپتاپ دست بردارید و با دوستان و خانواده خود در مورد موضوعاتی غیر از کرونا صحبت کنید.

برای صحبت کردن با کودکتان اشتیاق نشان دهید. کودکان از قبل چیزهایی شنیده اند. سکوت و پنهان‌کاری از کودکان ما محافظت نمی‌کند.

صداقت و رو‌راستی بیشتر می‌تواند به کودکان کمک کند. به میزان درک کودکان توجه کنید. شما آنها را بهتر می‌شناسید ممکن است کودک شما ترسیده باشد و یا احساس سردرگمی داشته باشد. به او فرصت دهید احساسات خود را بیان کند و اطمینان دهید که در کنارش هستید.

سوالات کودکان صادقانه جواب دهید. به سن کودک توجه کنید و میزان توانایی او را در درک مطالب در نظر داشته باشید. بررسی کنید آیا کودک شما حالش خوب است، به او یادآوری کنید که شما بخوبی از او مراقبت می‌کنید و او می‌تواند هر زمان که بخواهد با شما صحبت کند. سپس با هم یک بازی شاد و هیجان‌انگیز انجام دهید.

اخبار را محدود کنید و مراقب چیزهایی که می‌خوانید باشید برای مدتی شبکه‌های اجتماعی را ترک کنید، برای کسب اطلاعات و جدیدترین خبرها درباره کرونا به منابع معتبر تکیه کنند.

هر چه احتیاط ها بیشتر شود آرامش ما بیشتر می‌شود بنابراین درباره‌ی نکات بهداشتی و روانی مهم اطلاعات کسب کرده و هوای یکدیگر را داشته و به اطرافیان کمک کنند تا با آرامش بیشتری این روزها را سپری کنند. هر چه افراد در محیط خودشان ساکن باشند آرامش بیشتری دارند. بنابراین از سفرها و رفت و آمدهای غیرضروری خودداری کنید.

در مورد افرادی که علایم بیماری در آن‌ها مشاهده می‌شود. این افراد نباید بترسند و انکار کنند، آن‌ها باید سریع در پی درمان خود بروند؛ گروهی دچار اضطراب هستند هر لحظه برای چکاب مراجعه می‌کنند.

آن‌ها باید دستورالعمل منتشر شده درباره علایم بیماری را بررسی کنند و اگر علایم وجود داشت بعد مراجعه کنند. افرادی که هم علایم را دارند وارد مرحله انکار و ترس می‌شوند.

آن‌ها از این که به مراکز درمانی بروند دوری می‌کنند، چون فکر می‌کنند مثل یک بیمار مرده با آن‌ها برخورد می‌شود. این گروه نیاز به راهنمایی و حمایت دارند تا در مراکز درمانی حضور پیدا کنند.

تهیه وتنظیم : زینب باقری کارشناس ارشد روانشناسی ومددکار کلانتری 11 نکا
خبر: سلمان مهدوی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار