معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: صنعت چاپ استان قدمت ۶۲ ساله دارد و در حال حاضر ۶۰ چاپخانه در خراسان جنوبی مشغول به فعالیت هستند.
کد خبر: ۸۹۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ 02 September 2020

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: صنعت چاپ استان قدمت ۶۲ ساله دارد و در حال حاضر ۶۰ چاپخانه در خراسان جنوبی مشغول به فعالیت هستند.

 محمود رمضانی اظهارکرد : صنعت چاپ در استان خراسان جنوبی به طور رسمی از سال ۱۳۳۷ آغاز به فعالیت کرد و اولین چاپخانه با نام چاپ زرین با همت و سرمایه‌گذاری ۶ نفر در خیابان حکیم نزاری فعلی بیرجند راه‌اندازی شد.

وی اظهار داشت: این چاپخانه تنها چاپخانه در جنوب خراسان بود که سفارش‌های گناباد، قاین، سربیشه و نهبندان را انجام می‌داد.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: صنعت چاپ حساس‌ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه برعهده دارد و هرچه این صنعت پیشرفت و توسعه بیشتری پیدا کند میراث مکتوب یک کشور با کیفیت برتری به آیندگان سپرده خواهد شد. 

وی افزود: در واقع تغذیه فکر مردم یک جامعه مدیون تلاش شبانه‌روزی تلاشگران عرصه چاپ در چاپخانه است.

رمضانی گفت: در حال حاضر نیز چاپخانه‌های استان با تجهیزات و امکانات به روز، با ظرفیت بالا و کیفیت محصولات چاپی عالی، همتراز و همسطح با سایر استان‌ها فعالیت دارند و همزمان با شصت سالگی این صنعت در استان بزرگترین ماشین چاپ رول ۱۰ رنگ در جنوب شرق کشور با ظرفیت ۳۵ هزار برگ در یکی از چاپخانه‌های استان شروع به فعالیت کرد.

وی اظهار داشت: چاپخانه‌های استان در زمینه‌های پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ و با انواع مختلف چاپ سنتی، افست، لیتوگرافی، فلکسو وروتوگراور، سیلک، دیجیتال و چاپ خاص در استان فعالیت دارند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲۹ چاپخانه در مرکز استان (بیرجند) مشغول به کار هستند افزود: در فردوس و طبس هر کدام ۹ چاپخانه، قاین چهار چاپخانه و در شهرهای نهبندان، سرایان و سربیشه هر کدام ۲ چاپخانه و در شهرهای درمیان، بشرویه و خوسف هر کدام یک چاپخانه فعال هستند و در زیرکوه یک چاپخانه در مرحله راه‌اندازی است.

وی بیان کرد: اکنون چاپخانه‌های استان علاوه بر پاسخگویی به نیازهای چاپ و بسته‌بندی داخلی، سفارش‌های چاپی زیادی از استان‌های همجوار به خصوص سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان شمالی دارند و بسیاری از کارهای چاپی استان از طریق گمرک مشهد به کشور افغانستان صادر می‌شود.

 

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار