تابناک خوزستان گزارش می دهد؛
مساله ای به این سادگی که می توان به راحتی و با گفت و گو و بدون کوچک ترین مساله منفی حل کرد، چرا به یک بُحرانِ تام و تمام بین الملی تبدیل می شود؟
کد خبر: ۸۹۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۲ 30 August 2020


روستای ابوالفضل روستای در حاشیه شهر اهواز که مامن و پناهگاهِ عده ای مُستضعف و بی پناه است که از ضرورت زندگی و اجبار شرایط به آنجا پناه بردند. روستای که حتا کُدِ روستایی ندارد، از خدمات شهری فقط اجرائیات شهری نصیبش شده است. بهداشت و مدرسه را دست نیافتنی می دانند! برای بررسی این که در دو طرف مردم روستا و مسئولان حق با کدام طرف است و یا زمین خواران چه کسانی هستند، به ابعاد مَغفول در این قضیه پرداختیم.

به گزارش تابناک خوزستان، روز چهارشنبه ۶ شهریور، ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز که برای رفع تصرفات غیرقانونی به این منطقه مراجعه کرده بودند، با اهالی این روستا درگیر شدند که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است.

سوال اینجاست مساله ای به این سادگی که می توان به راحتی و با گفت و گو و بدون کوچک ترین مساله منفی حل کرد، چرا به یک بُحرانِ تام و تمام بین الملی تبدیل و سبب آبرویزی بین المللی برای وجهه نظام می‌شود. چه کسی پاسخگویی این خدشه وارد شده به افکار عمومی است؟ چرا در حل کوچک ترین مسایل استان عاجر هستیم؟ چرا باید برای هر کاری از آیت الله رئیسی و مسئولان کشوری اِستمداد طلبیم؟

مدیریت استان در این چند سال نشان داده در مدیریت بحران به شدت ضعیف و به همان اندازه در تبدیل مساله به بحران قوی است. در این چند سال اخیر تقریبا هیچ شهرستانی از این ضعف مدیریت شورای تامین استان بی نصیب نبود و بسیاری از مسایل که به راحتی با ظرفیت مردمی، رسانه ای قابل حل بوده است به بُحرانی ملی تبدیل شده است.

بررسی شهرستانی به صورت گذرا نشان می دهد مسایلی مانند مساله تابلو محدوده شهری در دو شهر دزفول و اندیمشک، مساله کمبود آب در گتوند، مساله شوری آب در ابادان و خرمشهر، مساله نیشکر هفت تپه در شوش، مساله بنزین در ماهشهر، مساله بی آبی در غیزانیه، حادثه نیروگاه مدحج در زرگان تا آتش سوزی نیزارها در دشت آزادگان و هورالعظیم تا اعتراض به گرانی در بهبهان تا اتش سوزی های وسیع مراتع در اندیکا و مسجد سلیمان تا اعتراضات کارگری و مدیریت کرونا و..بخش عمده ای از مسایلی هستند که نابلدی مدیران استان خواسته یا ناخواسته به یک بحران جدی تبدیل کرده است.

روستای ابوالفضل روایتی تمام و بی نقص از نابلدی رسانه ای و عدم شناخت از افکار عمومی مسئولان استان است. مسئولان در این مساله روستا نشان دادند نه قبل از اجرای عملیات رفع تصرف، نه حین و نه بعد از اجرای عملیات نه سناریوی برای افکاری عمومی داشتند نه هماهنگی لازم فی ما بین صورت گرفته است؟ برای مثال چرا قبل از این عملیات با مسئولان روستا صحبت و هماهنگی صورت نگرفته بود؟ علت حضور مسئولان ارشد استانی در صحنه چه بود؟ بیانیه های مُتناقض پشت سرهم و علیه هم از سوی دستگاه ها چه موضوعیتی داشت؟ شهرداری گفت به بنده ربطی نداشت، بنیاد هم بیانیه داد و از بیخ منکر شد، نیروی انتظامی هم گفت تیراندازی صورت نگرفته است!

امروز بیش از هر چیزی این رسانه ها و فضای مجازی است که روایت ها و باورها را می سازد و اذهان را هدایت و قدرت اثر آن ها را تعیین می کند. دنیا این را فهمیده است که هر اقدامی قبل از هر چیزی نیاز به ذهنیت سازی و همراهی افکار عمومی دارد.

این مثال معروف و تجربه موفق آمریکا است که قبل از اشغال هر کشوری برای همراهی مردم آمریکا با آن، عروسک، فیلم و کارتون و انیمشن آن را عرضه می دارد و پس از ساخت باور عمومی و توجیه اشغال گری با دستی باز و مشروعیتی لازم به لشکرکشی اقدام می کند و چه بسا طرف اشغال شده نیز که مَرعوب جنگ روانی دشمن شده است اشغالگران را نیروی نجات بخش دانسته و با آغوشی باز تجاوزگری را رهایی بخش دانسته و می پذیرند.

این تجربه هر چند نمونه خصمانه و سوء استفاده گرانه از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است ولی بیان گر اهمیت رسانه در دنیای امروز است. اقدامی درست و قانونی هم اگر پیوست فرهنگی و رسانه ای نداشته باشد، از سوی افکار عمومی طَرد شده و به ضد خود تبدیل می شود.

این پیوست رسانه ای آنجای اهمیت پیدا می کند که تعداد مشترکان اینترنت تا پایان سال ۱۳۹۷ به بیش از ۷۴ میلیون رسیده و ضریب نفوذ اینترنت را به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. مردم بیش از رسانه های رسمی و صداوسیما پای شبکه های اجتماعی هستند تا تحولات و اخبار را پیگیری کنند.

خوزستان استانی پر ظرفیت و با مردمی مُستعد و توان مند است ولی این عدم الحاق رسانه ای به فعالیت های خوزستان، این استان را در افکار عمومی به استانی سیاه و پر مشکل مُبدل کرده است و کوچک ترین حرکتی در استان برجسته سازی و ضریب منفی داده می شود. به طوری که نظرسنجی ها نشان میدهد بسیاری از مردم ایران تصویری نادرست از خوزستان دارند. هر چند این نافی دو نکته نیست: نخست سرمایه گذاری و تلاش رسانه های معاند برای ایجاد ناامیدی در بین مردم خوزستان و دو دیگر کم کاری برخی مدیران استانی در حل مشکلات خوزستان.

در دوسال اخیر حجم اخبار منفی از استان بسیار بالارفته است و طوری که تقریبا به طور متوسط هر 3 روز یک خبر منفی از استان منتشر می شود. مُطابق تئورهای رسانه تاثیر اخبار منفی 20 برابر اخبار مثبت است و تکذیب یک خبر غلط تنها 25 درصد اثر دارد.

 در کنار وجود مشکلات در استان و مدیریتِ غلط و ناکارآمد، آن چه سبب شده استان در بین اذهان عمومی کشور سیاه دیده شده و مورد طمع دشمنان قرار گیرد، نابلدی رسانه ای مسئولان است. به طوری که بررسی دوسال اخیر نشان میدهد بسیاری از این اتفاقات رخ داده استان، ناشی از ضعف رسانه ای و نداشتن پیوست رسانه ای است.

در این نابَلَدی هم رسانه های استان مُقصر هستند، هم روابط عمومی های دستگاه های استان که به جای طراحی درست روایت و سناریو به مجموعه های بی اثر مُبدل شدند. 

روابط عمومی استانداری خوزستان بیش از آن که موجب هم افزایی و اتحادِ رسانه ها برای انعکاس توان مندهای استان باشد؛ به محلی برای تفرقِ بین رسانه ها بدل شده و بیش از آنک ه محلی برای وصلِ اصحابِ رسانه باشد به نقطه فصلِ رسانه ها تبدیل شده است؛ به طوری که کم تر خبرگزاری های رسمی در مجموعه استانداری حضور دارند.

روستای ابوالفضل، غیزانیه، کرونا، خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران، خودکُشی دانشجویان، هفت تپه و... همه اینها مسایلی هستند که به سبب نابَلَدی رسانه ای و عدم اعتنای مسئولان به افکار عمومی از سوی رسانه های ضدانقلاب به بُحران تبدیل شده است. بُحران های که متاسفانه ضربات جبران ناپذیری به حیثیتِ نظام وارد کرده است.

حضور و مُداخله جدی مقام معظم رهبری در قضیه ریزگردها سال 95، سردار سلیمانی در سیل98؛ آیت الله رئیسی در آب گرفتگی اهواز98، حضور نمایندگان تهران در مساله هفت تپه سال 99 ، حجت الاسلام موسوی فرد در مساله بی آبی غیزانیه در سال 99 توانست ورق را برگرداند و مانع از سوء استفاده دشمن شود.

 البته نباید نادیده گرفت در یک سال گذشته جریانی به نام مُطالبه گری در خوزستان شکل و در حال پاگیری است که بسیار امید بخش بوده ودر بسیاری از این بحرانها با حضور و کار رسانه ای توانسته از خسارات زیاد به وجهه نظام جلوگیری و مردم را با نظام همراه سازند.

جریانِ مردمی و عدالت خواه مُطالبه گری روز به روز با وجود تنگناهای شدید اداری و ... در حال شکل گیری و مبارزه پنجه در پنجه با جریان فساد در استان است. به طوری که امروز توانسته با هم راهی نماینده ولی فقیه در خوزستان بارقه ای از امید را در دلِ مُستضعفین زنده کنند.

مُستضعفین حصیرآباد تا منبع آباد تا باغملک و اندیمشک و اسلام آباد کوت عبدالله تا غیزانیه و... مردمانی هستند که با حضور جریان مُطالبه گر صاحب صدا شدند و توانستند از محرومیت رسانه ای درآمده و حرف خود را بی واهمه از صاحبان قدرت، داد بزنند.

قدرت گیری جریان مُطالبه گری هر چند به مذاقِ خیلی از صاحبان قدرت خوش نیامده و سعی کردند در آنان را در مَخمصه قرار دهند ولی آنچه نمایان است این جریان روزبه روز در حال گسترش و یارگیری از دل مُستضعفین است. این جریان جوان و خالی از خطا نیست و بی شک در مقابل اژدهای هفت سر فساد جوانه ای نو روییده است که نیاز به مواظبت و دقت دارد.

حضور جریان مُطالبه گر در روستای ابوالفضل در روز تاسوعای حسینی نمونه ای مطالبه گری مردمی و اُمیدبخش بود که توانست بسیاری از محرومین را دل خوش کند. مساله ای که به واسطه نداشتن پیوست رسانه‌ای به بُحران بدل و چهره ای نظام را در بین برخی اذهان نادرست تصویر سازی کرد.

____________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان     *سردبیر: سمیه همت پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار