کد خبر: ۸۹۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷ 24 August 2020

استاندار خوزستان با بیان اینکه با بهره برداری از فاز اول آبرسانی به غیزانیه وضعیت آب نسبت به گذشته پایدارتر شده است، از افتتاح فاز دوم این پروژه در هفته دولت خبر داد و گفت: کل پروژه آبرسانی به غیزانیه در شهریور ماه امسال تکمیل می‌شود.

غلامرضا شریعتی شب گذشته (دوم شهریورماه) در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: امسال به علت شیوع کرونا فعلا برنامه ای برای حضور هیات دولت در استان وجود ندارد اما ۵۳۳ پروژه استانی با ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این هفته به بهره برداری می‌رسد. از این تعداد پروژه ۴۵ پروژه ملی، ۱۴۲ پروژه استانی و ۳۴۶ مورد، شامل پروژه‌های دیگر می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: از این تعداد پروژه ۳۰۴ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان شهری است و ۲۲۹ پروژه با اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۴ هزار نفر، روستایی است. از نظر تعداد پروژه، بیشترین شهرستان‌های دارای پروژه شامل دزفول، آبادان و بهبهان هستند. همچنین از نظر اعتباری، شهرستان‌های ماهشهر با هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان، دشت آزادگان با ۱۸۰ میلیارد تومان و اهواز با ۹۱ میلیارد تومان، بیشترین اعتبار را در اجرای پروژه‌ها به خود اختصاص داده‌‎اند.

استاندار خوزستان بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز با اعتبار حدود هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان، اداره کل بنادر و دریانوردی با اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و سازمان آب و برق استان با ۲۱۳ میلیارد تومان، بیشترین اعتبار در زمینه پروژه‌ها را داشتند که به سرانجام رسانده اند و آماده بهره برداری هستند.

وی افزود: امروز نیروگاه برق غرب کارون با هزینه حدود ۳۳۰ میلیون دلار آماده بهره برداری است و به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد. همچنین پروژه‌های دیگری نیز وجود دارند که به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شوند و ممکن است زمان کافی در هفته دولت برای افتتاح آن‌ها وجود نداشته باشد اما قطعا پس از آن افتتاح می‌شوند. بیمارستان باغملک، بیمارستان ولی عصر (عج) بهبهان و بیمارستان الوار گرمسیری نیز ظرف یک یا دو هفته آینده به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می‌رسند. همچنین پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ خلیج فارس که به تنهایی معادل دو فاز از پارس جنوبی است، آماده به بهره‌برداری رسیدن است. این پروژه بزرگترین پروژه افتتاحی امسال است.

افزایش پایداری آب اهواز تا دو سه ماه آینده

استاندار خوزستان در ادامه در خصوص پروژه آبرسانی غدیر، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد این پروژه پیشرفت کرده است و عمده شهرهایی که باید از این طریق آبرسانی می‌شدند، اکنون آبرسانی شده‌اند. مخزن ام‌الدبس اکنون آماده بهره‌برداری است. وجود این مخزن بسیار ضروری بود و پایداری آب را در تامین آب غدیر افزایش می‌دهد؛ خط لوله ۲ هزار و ۴۰۰ را به سمت تونل و پشت سد دز ادامه می‌دهیم و تاکنون بیش از ۵۰ کیلومتر در این مسیر کار شده است. اما اکنون از کانال شهید چمران خط لوله ای را قرار می‌دهیم تا به تصفیه خانه شماره ۲ برسانیم، یعنی با این خط، تامین آب اهواز به طور کامل از کرخه خواهد بود. با تحقق این پروژه، آب پایدار و مناسب اهواز تامین می‌شود و تقریبا دیگر نیازی به برداشت آب از کارون نخواهد بود. پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم الانبیاء است و تا دو سه ماه دیگر به پایان می‌رسد. با تحقق این پروژه، پایداری آب اهواز افزایش می یابد.

افتتاح فاز دوم آبرسانی به غیزانیه در هفته دولت

وی در خصوص آبرسانی به غیزانیه نیز بیان کرد: فاز اول آبرسانی به غیزانیه به بهره برداری رسید و وضعیت آب نسبت به گذشته پایدارتر شده است. در هفته دولت فاز دوم آبرسانی به غیزانیه به بهره برداری می‌رسد. همچنین فاز سوم تا نیمه شهریور به بهره برداری می‌رسد و عملا کل آبرسانی به غیزانیه در شهریور ماه تکمیل می‌شود. در کنار آن بهره برداری از طرح آبرسانی بامدژ را نیز در دستور کار داریم و طرح آبرسانی قلعه سحر نیز به بهره برداری خواهد رسید.

آخرین وضعیت فاضلاب اهواز

شریعتی در خصوص فاضلاب اهواز نیز گفت: امیدواریم بتوانیم خطی که به سمت تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز می‌رسد را به بهره برداری برسانیم و بیش از ۸۰ درصد فاضلاب شرق را به سمت تصفیه خانه هدایت کنیم تا به رودخانه نریزد؛ این کار در حال انجام است و تا دو ماه آینده به پایان می‌رسد. ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه با پیشنهاد دولت و اجازه رهبر برداشت می‌شود. ۲۷۰ میلیارد تومان اخیرا به استان تخصیص یافت و آب و فاضلاب استان و کشور برای انجام پروژه های اثربخش‌تر به توافق رسیدند. اکنون آب و فاضلاب استان در حال ارزیابی پیمانکاران است و امیدواریم که بتوانیم خط لوله انتقال فاضلاب در اهواز را بهبود ببخشیم و در صورت تخصیص ۵۰ میلیون یوروی دیگر، می‌توانیم تحول قابل ملاحظه ای در وضعیت فاضلاب اهواز و کارون ایجاد کنیم. سازمان برنامه ریزی استان، معاونت عمرانی استانداری، آب و فاضلاب استان و سازمان های بازرسی نظارت می کنند تا اعتبار در جای خود هزینه شود و بیشترین اثر را داشته باشد.

مساله متروی اهواز پیچیده است

استاندار خوزستان در خصوص پروژه متروی اهواز نیز توضیح داد: مساله متروی اهواز پیچیده است و مشکلات خاصی برای آن به وجود آمده است اما باید سعی شود که تصمیم عاقلانه ای در این زمینه اتخاذ شود و کاری کنیم تا کمترین ضرر به استان و مردم وارد شود. به این علت در حال دنبال کردن راهکار هستیم. اما قول می‌دهیم که بیشتر تلاش کنیم و این کار را به سرانجام برسانیم.

کاهش قطعی برق در سال جاری

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متوسط قطعی برق هر خانوار در سال ۹۵، ۳ هزار و ۳۰۰ دقیقه بود. البته قطعی حدود هزار و ۵۰۰ دقیقه عادی است و هزار و ۸۰۰ دقیقه دیگر به علت ریزگردهای شدید و بارش بود. سال گذشته قطعی هر خانوار در طول سال ۷۵۰ دقیقه بود و در سال ۹۹ برآورد ما این است که قطعی برق به ۶۰۰ دقیقه برسد. با کارهایی که در زیرساخت‌ها انجام شده است و اقدامات موثر در توزیع برق، تحول اساسی در این زمینه صورت گرفته است که اکنون متوسط قطعی به ۶۰۰ دقیقه رسیده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ قطعی برق به ۱۵۰ دقیقه در طول سال برسد.

بازگرداندن ۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دو سه سال اخیر

شریعتی در خصوص وضعیت آموزش و پرورش استان نیز بیان کرد: در خصوص آموزش و پرورش نیز خوشبختانه جهش خوبی در تعداد کلاس های درسی داشتیم؛ در سال ۹۶، ۷۱۷ کلاس درس، سال ۹۷، ۹۲۵ کلاس، سال ۹۸، هزار و ۳۳۱ کلاس درس و در سال ۹۹ نیز تا امروز هزار و ۱۷۵ کلاس درس را افتتاح کردیم. در این حوزه کارهای اساسی و موثری صورت گرفته است. ظرف چهار سال گذشته تقریبا ۴ هزار و ۲۰۰ کلاس درس ساخته شده است و تا پایان سال افزایش می یابد. در طول دو سه سال گذشته بیش از ۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل به تحصیل بازگردانده شدند. همچنین بورس تحصیلی به دانش آموزان داده شد. برای هوشمندسازی مدارس نیز اهتمام داریم و اعتبار آن را در اختیار اداره کل نوسازی مدارس قرار دادیم تا ۳ هزار تبلت را در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار دهد تا در صورت ادامه تحصیل به صورت مجازی، از تحصیل بازنمانند.

کشت تابستانه امسال در استان بی‌سابقه است

استاندار خوزستان گفت: امسال ۴۲۰ هزار هکتار کشت تابستانه داریم که در تاریخ استان بی سابقه است. حدود ۲۳۰ هزار هکتار کشت شلتوک داشتیم. در سال ۹۷ کل سطح زیر کشت تابستانه ۱۴۰ هزار هکتار بود اما اکنون تنها شلتوک ۲۳۰ هزار هکتار است. شلتوک تامین کننده ۶ هزار میلیارد تومان است و درآمد مردم از این محل افزایش یافته است. در کشت پاییزه نیز یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن گندم برداشت کردیم. این مساله استقلال و امنیت غذایی را تضمین می‌کند. امیدواریم که تولید محصولات ما به حدود ۲۱ میلیون تن برسد.

خوزستان جزو استان‌های رده بالا در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی در خصوص مدیریت کرونا در استان نیز بیان کرد: در کرونا وضعیت استان سفید است اما مردم مسجدسلیمان و آغاجاری باید بیشتر مراقبت کنند. برخی شهرها نیز نارنجی هستند. اما تعداد بیماران کرونایی بستری از تعداد ترخیصی ها کمتر است و مرگ و میر نیز کاهش یافته است. موارد مثبت غیربستری نیز رو به کاهش است. نقش اساسی پس از لطف خدا، رفتار مردم است. تبدیل برخی از درخواست ها به هنجار مانند استفاده از ماسک، نقش محوری در این زمینه داشته است و مردم همچنان باید این روند را ادامه دهند. در عین حال جلوگیری از تجمعات مختلف مانند عروسی، ختم و... جزو سیاست‌های اصلی ما بوده است. خوشبختانه خوزستان جزو استان های رده بالا درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی است اما حفظ این شرایط اهمیت دارد. در خصوص محرم باید مباحث معنوی مردم رعایت شود و از طرف دیگر نیز نباید کاری انجام شود که زبانزد بدخواهان تفکر شیعه شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار