به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس؛
بعد از شروع جنگ تحمیلی، بخشی از مردم شجاع بویراحمد به صورت خودجوش با سرپرستی سران ایلات و طوایف بویراحمدی، با هماهنگی یکی از افسران ارتش با سلاح و تجهیزات خودشان که عمدتاً « برنو» بود، روانه شمال غرب کشور برای مقابله با ضد انقلاب گشتند و در همین راستا هم برخی دیگر از پاسداران سپاه یاسوج برای دفاع از وطن به جبهه های جنوب عزیمت کردند.
کد خبر: ۸۹۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵ 24 August 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سرهنگ پاسدار برزو ویسی پور از پیشکسوتان، یادگاران و راویان دفاع مقدس در استان کهگیلویه و بویراحمد، در یادداشتی نوشت؛ اواسط اردیبهشت سال ۵۸،  سپاه یاسوج توسط تعدادی از نیروهای سپاه اصفهان؛ شهیدان حجت الاسلام مصطفی ردانی پور و عبدالله میثمی و افرادی دیگری از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله سردار مهدی جمشیدی تشکیل شد.
تا قبل از سال 58 نیروهای مسلح موجود در یاسوج، گروهان ژاندارمری و شهربانی بودند.
از اتفاقات مهم آن مقطع، راه اندازی غائله کردستان توسط استکبار با پشتیبانی و هدایت مستقیم حزب بعث عراق بود که مردم شهرستان بویراحمد و پاسداران نیز در همان مراحل اولیه در چند گروه به منطقه اعزام و  نقش آفرینی کردند.
 آن گروه به منطقه مریوان و دزلی و دیگر نقاط کردستان اعزام و تحت امر حاج احمد متوسلیان قرار گرفتند که بارها سردار شهید مقاومت حاج عبدالله اسکندری (فرمانده گروه اعزامی استان فارس) پیش از شهادت از آن روزها و شجاعت بچه های یاسوج تعریف و تمجید کردند.
۳۱ شهريور سال ۱۳۵۹ در حالی که فقط ۱۹ ماه و ۱۸ روز از پیروزی انقلاب اسلامی می ‌گذشت، رژیم بعث عراق، جنگ زمینی، هوایی و دریایی علیه کشور را به بهانه پایبند نبودن ایران به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، به شکل رسمی شروع کرد.

«صدام حسین» رئیس جمهور وقت عراق که در توهم یک هفته‌ای جنگ تا پیروزی نهایی به سر می ‌برد، این نبرد نابرابر را آغاز کرد.
بعد از شروع جنگ تحمیلی، بخشی از مردم شجاع بویراحمد به صورت خودجوش با سرپرستی سران ایلات و طوایف بویراحمدی، با هماهنگی یکی از افسران ارتش با سلاح و تجهیزات خودشان که عمدتاً « برنو» بود، روانه شمال غرب کشور برای مقابله با ضد انقلاب گشتند و در همین راستا هم برخی دیگر از پاسداران سپاه یاسوج برای دفاع از وطن به جبهه های جنوب عزیمت کردند.
تعدادی از جوانان ایل بویراحمد به همراه شهید کرامت الله ایزدپناه منتخب دور اول مجلس به گروه جنگ های نامنظم پیوستند که با حماسه آفرینی آنها در خرمشهر و آبادان همراه بود و شهادت شهید ایزدپناه در جبهه آبادان در آغازین روزهای خون و آتش به تاریخ ۱۲ آبان ۵۹ روی داد.
 گروهی دیگر در یاسوج هم با محوریت کمیته انقلاب اسلامی به جبهه آبادان شتافتند.
از آغازین روز تهاجم ارتش متجاوز عراق به خاک کشورمان تا انتهای همان سال، بیش از پنج گروه سازماندهی شده از نیروهای سپاه و مردم و گروه های متعدد دیگری به جبهه های جنوب و غرب شتافتند.
همچنین، سایر جوانان استان و شهرستان بویراحمد در کسوت سربازی و یا کادر افسری در ارتش و ژاندارمری و نیروهای داوطلب ژاندارمری تحت عنوان جوانمرد و سربازان منقضی خدمت سال ۵۶ فراخوانده مجدد به سربازی با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه های نبرد اعزام شدند.

چند نکته:
۱-     در راستای حضور دلیر مردان بویراحمدی در جبهه ها رزمنده شهید علیرضا بسطام « اولین شهید» استان کهگیلویه و بویراحمد، اهل روستای « ده شیخ» بویراحمد، در تاریخ ۱۲ مهر ۵۹ در تهاجم اولیه دشمن به خرمشهر در دفاع از این شهر به شهادت رسید.
۲-    شهید ذولفعلی غلامیان رزمنده دیگری بود که در همان روزهای اول شروع حمله دشمن به خرمشهر در جبهه شلمچه، پس از مقاومت در برابر نیروهای بعثی به شهادت رسید و مفقود الاثر شد.
۳-    علی محمد راد، سرباز ارتش در دفاع از خرمشهر در مقابل نیروهای متجاوز بعث در روز بیست و هفتم مهرماه به شهادت رسید و جاویدالاثر ماند.
و شهیدان:  ۴-     کرامت حسین پور ۵- غریبعلی پاشی ۶- حشمت الله رخشار ۷- محمدعلی افراشته نژاد ۸- عوض الله دادشاهی ۹- علمدار کرمی ۱۰- علی نوری پور ۱۱- فرهاد آرمین با شروع تجاوز عراق به مرزهای ایران اسلامی به جبهه های نبرد حق علیه باطل برای دفع تجاوز صدامیان شتافتند و در جبهه های خوزستان در آبادان و ماهشهر به شهادت رسیدند.

اولین مأموریت پاسداران به منطقه عمومی جبهه «سر پل ذهاب»

سپاه پاسداران شهرستان بویراحمد (یاسوج ) از ابتدای شکل گیری تا شروع جنگ تحمیلی در دفعات متعدد، نیرو جهت مقابله با ضد انقلاب به شهرهای مختلف استان کردستان اعزام می کرد اما با شروع جنگ تحمیلی علاوه بر اعزام پاسداران و بسیجیان عزیز به مناطق عملیاتی جنوب، اولین بار تعدادی از پاسداران رسمی خود را در قالب یک گروهان  به تاریخِ پنج شنبه بیست و دوم آبان پنجاه و نه، از یاسوج به مناطق عملیاتی غرب کشور اعزام کرد.
این گروه، به فرماندهی سردار شهید جواد هرمزپور، روز ۲۵ آبان ۵۹ از همدان به کرمانشاه و سر پل ذهاب حرکت کردند و شب به پادگان ابوذر سر پل ذهاب که در تیررس توپخانه دشمن بود، رسیدند. سپس به جبهه بازی دراز اعزام و در مقری در روستای دیره، در دامنه کوه بازی دراز مستقر شدند. مأموریت و حفظ موقعیت دیره به سردار شهید جواد هرمزپور و گروه تحت فرماندهی اش محول شد. علاوه بر موقعیت دیره، حفظ موقعیت دیگری به نام موقعیت محسن به رزمندگان اعزامی از یاسوج ابلاغ شد و مأموریت پدافند موقعیت محسن به گروه دوم به فرماندهی برادر رحمت الله عباسپور واگذار گردید.
۲۱ آذر سال ۵۹ برادران رشید پایدار، عبدالله نجفی و سید خدادوست نظری در موقعیت محسن در بازی دراز مورد اصابت ترکش خمپاره دشمن قرار گرفته و مجروح شدند که بلافاصله به بیمارستان پادگان ابوذر و از آنجا به کرمانشاه جهت مداوا اعزام شدند. ( لازم به ذکر است؛ برادران عزیزمان، رشید پایدار و عبدالله نجفی مدتی بعد در جبهه های جنوب به درجه رفیع شهادت نائل شدند).
در مجموع، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از آغاز جنگ تحمیلی و با توجه به شرارت گروهها و احزاب منحرف، با حضور در مناطق کردستان، مبارزات سرسختانه ای علیه مخالفان و معاندان نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند و پس از شروع جنگ تحمیلی عراق، همپای سایر اقشار کشور اسلامی به جبهه های جنگ شتافتند. نقش مردم استان و شهرستان بویراحمد در دفاع مقدس، در عملیات های مختلف در کردستان و جنوب بسیار پررنگ، بی بدیل و حماسی بود؛ بطوری که سرلشکر محسن رضایی در وصف آنان بیان کرده  اند: مردم کهگیلویه و بویراحمد اولین مردمی بودند که تنگه شلمچه را بر روی دشمن بستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار