کد خبر: ۸۹۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۴ 23 August 2020
سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار و تبلیغات برنامه تلویزیونی «مثبت ملایر» از سیمای مرکز همدان پخش شد که امری بدیع و در نوع خود ارزشمند بود.

برای رسیدن به این کار بزرگ فرهنگی باید هم از دانشگاه آزاد اسلامی ملایر که بانی و پشتیبان مالی برنامه بود و هم از صدا و سیمای مرکز همدان این فرصت را در جدول پخش مهیا کرد، قدردانی شود.
 
شهرستان ملایر به عنوان تنها فرمانداری ویژه استان همدان و با داشتن ظرفیت‌های استثنایی و منحصر به فرد در زمینه وقف، معدن، کشاورزی، صنعت، آموزش، گردشگری و. نیازمند اینگونه برنامه‌ها می‌باشد تا بتواند در قاب تصویر از طریق رسانه استانی و ملی میهمان مخاطبانی باشد که از ظرفیت‌های ملایر شناخت کافی ندارند.
 
اما لازم می‌دانم به عنوان کسی که سالهاست در عرصه رسانه و اطلاع رسانی شهرستان فعالیت می‌کند مطالبی را در این خصوص بیان کنم.

۱. وجود مجری‌های چندگانه و البته مبتدی در این برنامه کوتاه مدت نه تنها ریتم برنامه را تند نکرد بلکه به دلیل عدم آگاهی آنان از اصول اولیه اجرا و عدم تسلط به ادبیات و جغرافیای شهرستان موجب سردی برنامه و فاصله گرفتن مخاطب و تلویزیون شد.

 برای رفع این مشکل می‌توان از طریق یک فراخوان علاقمندان را دعوت و با برگزاری یک آزمون و تست اجرا افراد توانمند را انتخاب و برای طی مراحل آموزش و. به صدا و سیمای استان همدان معرفی کرد تا علاوه بر این برنامه در سایر برنامه‌های شبکه استانی هم امکان فعالیت داشته باشند.

۳. برنامه از نویسندگان قوی و آشنا به ظرفیت‌های شهرستان بی بهره بود و همین امر باعث شد تا روند برنامه مشخص نباشد و ضعف اجرا و کمبود محتوا را دوچندان کند.

۴. تیتراژ بلند و فهرست طولانی قدردانی‌ها برای زمان کوتاه این برنامه خسته کننده بود گرچه شاید بتوان برای اولین قسمت، این اشکال را با اغماض پذیرفت.

 ۵. انتخاب کتاب ملایر شناسی برای اولین قسمت برنامه می‌تواند موتور محرکه قسمت‌های بعدی باشد بدون دلیل و توجیه بود، ضمن اینکه قرائت اشعاری از این کتاب هیچ نسبت و تناسخی با ملایر شناسی نداشت، درباره وضعیت جغرافیایی و تاریخی ملایر کتاب‌های خوبی منتشر شده که می‌تواند مرجع مخاطبان و دوستداران این شهرستان باشد و در برنامه‌های آتی معرفی شوند.

معرفی نویسنده، تعدادبخش‌های کتاب، تعداد صفحات، ناشر، سال انتشار در برنامه و انتخاب بخش‌هایی از صفحات مختلف می‌تواند بر دانش مخاطبین افزاید و مفهوم مثبت ملایر را در ذهن مخاطب ماندگار کند.

 ۶. بخش «نسیم خیال» وصله ناچسب این برنامه بود که بازهم توجیهی برای جانمایی آن در این زمان کوتاه برنامه وجود نداشت.

 ۷. با توجه به جایگاه ویژه ملی و بین المللی ملایر در زمینه انگور، مبل و منبت و وقف، قسمت اول برنامه می‌توانست با معرفی یکی از این موضوعات، در راستای نیل به «جهان شهر ملایر» گامی بلند بردارد.

۸. حضور نماینده محترم شهرستان به همراه خانواده در برنامه هنگامی می‌تواند حائز اهمیت باشد که ناگفته‌هایی از زندگی، فعالیت قانون گذاری، پیگیری‌های اجرایی و. را به مخاطب منتقل کند.

اینگونه گفتگو‌ها که البته و متاسفانه راه گریزی از آن وجود ندارد بایستی در برنامه‌های خانواده و اجتماعی شبکه استانی ارائه شود.

۹. سازندگان برنامه برای ماندگاری و افزایش مخاطب خود به دلیل زمان کوتاه در اختیار تا حد امکان حضور مسئولان اجرایی شهرستان (که فرصت‌های مختلف رسانه‌ای در اختیار دارند) را در برنامه محدود کنند.

۱۰. استفاده مجریان از کلمات تکراری دلیلی بر محدودیت دایره لغت و تسلط آن‌ها و ادبیات است که بایستی برای برنامه‌های بعدی مورد توجه باشد.

۱۱ ملایر در جریان مبارزات علیه رژیم ستم شاهی، پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرمین ۱۱۰۰ شهید گلگون کفن تقدیم کرده است که برای تبرک درهربرنامه یکی ازاین سروقامتان جاوید را معرفی کند.
 
۱۲. معرفی مشاغل سنتی و خانگی که در راستای کارآفرینی و درآمدزایی گام بردارند از نکات مثبت برنامه خواهد بود به شرطی که پرسش و پاسخ مجری و مهمان کارشناسی شده و دارای زمینه قبلی باشد.
 برای این بخش معرفی محصولات و خدمات نقش آن در اقتصاد خانوار و شهرستان، بازار‌های مصرف، نوآوری و خلاقیت و. از جمله الزامات این بخش خواهد داد.

۱۳. بخش زیر نویس می‌تواند مکمل برنامه باشد اطلاعات آماری شهرستان در زمینه‌های جمعیت، دانشگاه، کشاورزی، تاریخ، گردشگری و. را به مخاطب ارائه نماید.

 ۱۴. متولیان برنامه بایستی بدانند که مخاطب فعال و تعاملی همواره موجب غنا و تقویت برنامه خواهد بود اگر در هر برنامه چند پیامک یا تماس تلفنی مخاطبان خوانده و به نظرات آنان توجه شود یقینا موجب ماندگاری برنامه خواهد شد.

 ۱۵. برای تولید وله‌ها می‌توان از نماد مبل و منبت و انگور استفاده کرد که جذابیت بصری برنامه هم بیافزاید؛ و در پایان، مثبت ملایر باید در هربرنامه مطلب جدیدی را در ذهن مخاطب ماندگار کند که این شرط دوام و تعمیق برنامه خواهد بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار